مهم‌ترین بیماری‌ های آدنیوم

مهم‌ترین بیماری‌های آدنیوم

 

مهم‌ترین بیماری‌های آدنیوم: بسیاری از بیماری‌هایی که گیاه آدنیوم را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند در آبیاری زیاد، یا در ریشه و یا برگها ردیابی شوند. اگرچه آدنیوم ها می‌توانند تا حدودی رطوبت محیطی را تحمل کنند اما در یک فضای بسته با تهویه نامناسب و یا آبیاری در یک بستر سنگین یا زهکشی ضعیف منجر به ایجاد مشکلات پوسیدگی ریشه و طوقه خواهد شد.

 

برای ما هنوز مشخص نشده که دقیقاً کدام نوع قارچ یا باکتری برای ایجاد پوسیدگی در گیاه آدنیوم مسئول است. بهترین کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا گیاه به مشکلات و بیماری‌ها انجام دهیم این است که مشکلات احتمالی را از نقطه نظر پیشگیرانه و راه حل‌های مبتنی بر تجربه عملی تولیدکنندگان این گیاه پیگیری کنیم.

 

قارچ‌کش ها کنترل خوبی در مراحل اولیه بیماری‌های قارچی دارند ولی تأثیر زیادی در درمان نخواهند داشت و بهتر است به عنوان پیشگیری استفاده شوند. هنگامی که پوسیدگی آشکار می‌شود قارچ‌کش ها تأثیر مؤثری در کنترل و درمان ندارد. یکی از بهترین قارچ کش ها برای آدنیوم Ridomil است.

 

۱- بیماری‌های برگی در آدنیوم:
در این نوع بیماری به تدریج شاخ و برگ مرطوب در نهایت شروع به تغییر رنگ به قهوه‌ای و پوسیدگی می‌کند لکه‌های قارچی سفید بعد از مدتی در سطح برگ‌ها دیده می‌شود. پوسیدگی به زودی به ساقه‌های نرم و جوان گسترش می‌یابد و می‌تواند باعث تغییر رنگ قسمت بیرونی بدنه گیاه به قهوه‌ای شود پوسیدگی همچنین می‌تواند قسمت داخلی و آوند گیاه را تحت تأثیر قرار دهد و حین برش شما متوجه تغییر رنگ در بافت داخلی گیاه شوید. راه حل این است که برای جلوگیری از پوسیدگی در وهله اول رطوبت محیطی را ایده آل و تهویه را بالا ببرید و از یک قارچ کش مانند کاپیتان با ۳ گرم در هر لیتر آب به روش اسپری روی بدنه گیاه استفاده کنید هدف از این کار این است که ما بدنه گیاه را با یک لایه محافظ قارچ کش پوشش دهیم. اگر در برخی از برگ‌ها و ساقه‌های گیاه علائم پوسیدگی مشاهده کردید فوراً آنها را از بین ببرید. همیشه در ابتدای فصل رشد فعال هر برگ، گل و ساقه خشکیده را از روی گیاه حذف کرده و گیاهان را از مواد مرده پاک‌سازی کنید.

ریزش برگ در آدنیوم

ریزش برگ در آدنیوم
کات کردن قسمت بیمار برای جلوگیری از پیشروی

۲- علت ریزش و پوسیدگی گل آدنیوم چیست؟
از آنجایی که ما عموماً آدنیوم ها را در گلدان پرورش می‌دهیم در زمان گلدهی همیشه با آبیاری به روش سرازیری (آبیاری از بالا) مشکل جدید داریم در این روش حین آبیاری اندام داخلی گل پر از آب شده و برای چند مدت گل‌های گیاه خیس و مرطوب می‌ماند تداوم این رطوبت باعث پوسیدگی گل می‌شود اغلب پوسیدگی به مرور از گل به ساقه گل دهنده و اندام‌های دیگر گیاه سرایت می‌کند. گاهی اوقات هم پوسیدگی به سرعت از گل‌ها به ساقه پیشروی کرده و کل اندام بیرونی گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در این زمان اگر شما گل و ساقه‌های پوسیده را هرس نکنید ممکن است ظرف کمتر از چند روز یک گیاه بالغ را از دست بدهید. بهترین راه برای حل این مشکل آبیاری به روش کوزه‌ای(آبیاری از زیر) است و اگر به خاطر فرم گلدان آبیاری از زیر مقدور نیست بهترین کار این است که آبیاری را اول صبح انجام داده که تا شب هنگام خاک تقریباً رطوبت اضافی را از دست بدهد همچنین توجه داشته باشید حین آبیاری به هیچ وجه گلهای گیاه را خیس و مرطوب نکنید.

پوسیدگی گل آدنیوم
پوسیدگی گل آدنیوم

پوسیدگی گل آدنیوم پوسیدگی گل آدنیوم
۳- بیماری‌های ساقه آدنیوم:
به غیر از پوسیدگی ساقه به علت حرکت پاتوژن های پوسیدگی به سمت پایین، اغلب ساقه شروع به پوسیده شدن از برگ‌ها هم می‌کند این عارضه معمولاً با خشکی برگ‌ها همراه است. مسدود کردن بافت عروقی منجر به زرد شدن سریع برگ‌ها در بالای قسمت فاسد می‌شود معمولاً این زردی برگ‌ها است که ابتدا دیده می‌شود. در پوسیدگی ساقه ممکن است قسمتی از بافت گیاه آسیب ببیند و محل تجمع شپشک یا آفات و بیماری‌های دیگر شود در این مواقع باید قسمت آسیب دیده را کاملاً کات کنید تا به بافت سفید و بدون لک و آسیب برسید گیاه را در منطقه تقریباً خشک با تهویه بالا قرار دهید این شرایط کمک می‌کند تا محل برش زودتر پینه ببندد و گیاه احیا شود. بعد کات کردن بافت پوسیده رطوبت محیطی بسیار خطرناک است و باعث برگشت پوسیدگی و فساد می‌شود.

پوسیدگی ساقه آدنیوم
پوسیدگی ساقه آدنیوم

۴- پوسیدگی طوقه آدنیوم:
علایم این بیماری شبیه پوسیدگی ساقه است به جز اینکه این بیماری بر ساقه یا تنه اصلی گیاه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تمام برگ‌ها به طور ناگهانی زرد شده و ریزش کند.در پی ابتلا گیاه به این بیماری حفره‌ای در تنه اصلی ایجاد شده که رفته رفته منجر به تخریب بافت‌ها می‌شود.برگ‌های قدیمی زرد شده و ریزش می‌کند و گیاه با یک خزان زود هنگام روبرو می‌شود.این پوسیدگی اغلب مرگبار است گرچه گیاهان بزرگ‌تر اغلب خود را درمان می‌کنند و با یک تنه تو خالی به رشد و زندگی ادامه می‌دهند اما گیاهان جوان قدرت خود درمانی کمتری دارند و در صورت ابتلا به این بیماری از بین می‌روند. اغلب توصیه شده گیاهانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید از گلدان خارج شده قسمت‌های آسیب دیده از بین بروند اما این روش زمانی پاسخ می‌دهد که گیاه خود درمانی را آغاز کرده باشد و شما بعد کات کردن قسمت آسیب دیده لایه‌ای از بافت سفید و سالم را در بدنه ببینید.

پوسیدگی طوقه آدنیوم
پوسیدگی طوقه آدنیوم
 پوسیدگی طوقه در گیاهان مسن که گیاه با پوسیدگی مقابله کرده و حفره ای در بدنه ایجاد شده است
پوسیدگی طوقه در گیاهان مسن که گیاه با پوسیدگی مقابله کرده و حفره ای در بدنه ایجاد شده است.

۵- پوسیدگی ریشه در آدنیوم:
این پوسیدگی در زیر سطح خاک شروع می‌شود. اگر بر روی ریشه اصلی تأثیر بگذارد علائم آن را بر روی گیاه بسیار مشابه پوسیدگی طوقه می‌بینید.اما اغلب در این بیماری فقط یک ریشه جانبی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تنها زمانی رخ می‌دهد که ریشه گیاه در بستر بسیار مرطوب قرار بگیرد. در این بیماری با پوسیدگی ریشه‌های بزرگ شما در اندام هوایی با برگ‌های زردشده، آویز، چروکیده و همچنین ریزش ناگهانی و زیاد برگ‌ها روبه رو هستید این تغییرات در اندام هوایی به دلیل مسدود شدن ناگهانی کانال‌های دریافت آب توسط ریشه است. اگر ریشه اصلی گیاهان کوچک تحت تأثیر قرار بگیرد معمولاً آنها از بین می‌روند اما گیاهان بزرگ بدون هیچ مشکلی ریشه‌های جانبی را از دست می‌دهند اما به زندگی و روند رشد خود ادامه می‌دهند.

پوسیدگی ریشه در آدنیوم
پوسیدگی ریشه آدنیوم

۶- بیماریهای ویروسی آدنیوم:
علائم این بیماری شامل ایجاد لکه‌ها بر روی برگ، کاهش رنگ گل‌ها، و کوچک و چند عددی شدن گل‌ها و تغییراتی مشابه اینها است. در ابتدا این عارضه شبیه مشکلات تغذیه‌ای به نظر می‌رسد اما عامل اصلی بیماری ویروسی رعایت نکردن بهداشت و استفاده از مواد و وسایل آلوده است.در حال حاضر عفونت ویروسی در بسیاری از مناطق تولیدی شایع است زیرا اقدامات بهداشتی عموماً کم و یا کلاً نادیده گرفته می‌شود. اکثر تولید کنندگان به شکلی از این مشکل بی اطلاع هستند و تصور نمی‌کنند که بر گلدهی و یا رشد گیاه تأثیر بگذارد بنابراین به آن اهمیت نمی‌دهند بدیهی است که بیماری ویروسی هیچ مشکل کشنده‌ای برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما در برخی ارقام قدرت رشد و گلدهی را کاهش می‌دهد. عفونت ویروسی ممکن است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید آدنیوم در آینده باشد.

بیماری آدونیوم

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    195 دیدگاه برای “مهم‌ترین بیماری‌ های آدنیوم

    1. زهره گفته:

      سلام من یه گلخونه ۲ در ۲ درست کردم توی حیاط..دما رو نمیتونم از ۳۵ پایین تر بیارم
      خوزستان هستیم…کولر آبی گذاشتم برای گیاهام
      دمای ۳۵ خوبه؟؟
      گیاه زیاد دارم
      آدنیوم دیفن یوکل دراسنا قاشقی اشک سانسوریا پتوس ماداگاسکار اشلانتوس گندمی برگ بیدی و انواع کاکتوس و ساکولنت

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، دما زیاد تر از این اندازه نباشه مشکلی بوجود نمیاد، در این دما هم گیاهان رشد میکنند.

    2. مهدي گفته:

      سلام.وقت بخیر
      برگهای جدید آدنیوم بنده پیچ میخورند.از لحاظ آفات بررسی شد اما موردی وجود نداشت. البته حدود یکماه قبل مگسهای سیاه ریزی هنگام آب دادن به گل مشاهد کردم اما در دفعات بعدی اونها رو ندیدم و فکر میکنم که گلدان رو ترک کردن. ممنون
      شرایط نگهداری: پشت پنجره با نور فیلتر شده و آبدهی پس از خشکی خاک

    3. سيما گفته:

      سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون
      ادنیوم من رسد خوبی داره اما نمیدونم چرا برگ نو که میزنه خود برگ نوکش سیاه میشه و رشد نمیکنه و میریزه اما این روند ادامه داره و دوباره برگ میزنه و سیاه میشه …

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    4. اسماعیل گفته:

      سلام.من ادنیوم رو سر زنی کردم وقسمت بریده شده رو در خاک پرلیت وکوکوپیت کاشتم اما الان دوباره که ساقه میپوسه ومن کات کردم. الان از خاک اوردم بیرون.ابدهی هم هر وقت خاک خشک میشه یکم اب میدم.میشه راهنمایی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بعد از برش باید درمحیط خنک ونیمه سایه قلمه رو نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد بکارید به همین صورت کشت بشه دچار ببماری قارچی وپوسیدگی میشه واز بین میره.

    5. محمدحسین گفته:

      وقت بخیر،یه گیاه بن سای دارم ده روز پیش خاکش رو عوض کردم و انتقال دادم به گلدون بزرگتر الآن تمام برگ هاش ریخته و یه تنه فقط مونده ،من نمیدونستم برگ هاش که زرد میشد خودم میکندم،چکار باید بکنم و قد تنه اش هم بلند شده
      ممنون از راهنماییتون

    6. A.k گفته:

      سلام من گل آدنیوم رو اول تو تراریوم کاشتم امسال عید جاشو عوض کردم تو گلدون کاشتم الان داره برگاش از پایین زرد میشه چکار کنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بعد از تعویض خاک به گیاه شوک وارد میشه،وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده ،برای کاهش شوک وارده بمدت یک هفته گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبرگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید. بمرور زمان با خاک ومحیط ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه. یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    7. حسنا گفته:

      سلام من یک آدنیوم تازه گرفتم و گلدونشو عوض کردم. خیلی سرحال بود و اماده گل دادن
      بهمون گفتن هر ده روز آبیاری کنیم
      ولی بعد از یک هفته یکهویی شروع به ریزش برگها و خشک شدن شکوفه هاش کرد و ساقه هم نرم شد
      گوگل رو سرچ کردم جایی گفته بود هر ۳ روز آبیاری بشه و برگهاشم اسپری بشه
      قسمت ساقه اش هم از بالا داشت سبزتر میشد ولی همینم بعد از ۳-۴ روز یک دونه برگی هم ک واسش مونده بود داره لمس میشه.
      چاره ای داره؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، چند تنش یکجا به گیاه وارد شده، بهتر هست گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، اگر ساقه نرم شده گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،بعد با محلول قارچ کش گیاه رو شستشو بدید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید مدتی در جای ثابتی بمونه وبا محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه ،ادنیوم جزو گیاهان گوشتی هست وابیاری باید منظم انجام بشه،ابیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه ودر نهایت از بین رفتنش میشه، هر زمان خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

    8. امیر حسین گفته:

      سلام من یدونه جوانه آدنیوم ۶ ماهه دارم ساقه خراب شده بدنه نرم هست و ریشه خراب هست ولی کات کردم از داخل سالم بود ریشه می زنه گیاه یا نه دور انداختنی شده.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر ساقه از پنج سانت بیشتر باشه زنده میمونه، در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید.

    9. پارسا گفته:

      با عرض سلام و خسته نباشید من همونیم که درباره ادنیوم سوال پرسید و گفتین که قطر گلدون دو سه سایز بزرگ تر باشه
      خواستم بگم که خاک همه گیاهامو با خاک کاکتوس عوض کردم و ریشه همشون اسیب دیده بود و کات کردم و با محلول ضد عفونی کردم
      الان یه هفته گذشته،میخواستم ببینم برای اولین ابیاری که گفتین با قارچکش انجام بدم، نصف ق چای خوری مانکوزب رو با یه لیتر اب مخلوط کنم و به اندازه ای ابیاری کنم که از زهکش بزنه بیرون؟ قبلش نیازی نیست خاک رو یکم دارای رطوبت کنم؟ و اینکه بعداز گذشت یه هفته گفتین ابیاری با محلول کنم یا دوهفته؟ یه بار با محلول ابیاری کنم کافیه یا باید تکرار بشه؟ چون کل گلام ریشه هاشون خراب شده بود سوال پرسیدم
      ازینکه طولانی شد خیلی معذرت میخوام

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر کل ریشه ها رو کات کردید بهتر هست هنوز ابیاری نکنید یک هفته هم صبر کنید ولی اگر مقداری از ریشه ها روی گیاه باقی موندن میتونید با محلول قارچ کش ابیاری کنید، بله یک گرم در یک لیتر اب،نصف یک قاشق چای خوری حدود یک گرم میشه. یک بار ابیاری با محلول قارچ کش رو انجام بدید کافی هست.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، گلدان نسبت به حجم ریشه بزرگ هست، خاکش هم مناسب نیست،نوک ریشه ها پوسیدگی داره،میتونید بایک کاتر تیز وضدعفونی شده ریشه هارو هرس کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کامل شستشو بدید وداخل گلدانی که دو الی سه سایز ازقطر گیاه بزرگتر باشه داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید ،یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، یک هفته بعد اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید وگیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    10. محمد حسین بالوئیان گفته:

      حدود یک ساعت نور مستقیم از پشت شیشه و آبیاری دو روز در میان حدود ۲ هفته پیش هم بهش کود فسفر دادم و تهویه هم نسبتامناسب است. خاکش هم خوبه ۲ هفته هست که عوض کردم. و میخوام پر از برگش بکنم.
      https://s.amsu.ng/qyNjNlflELnN

      • کارشناس 1 گفته:

        نور رو حتما فیلتر کنید ،ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید برای تقویت ماهی یک بار از کود ۱۲،۱۲،۳۶ استفاده کنید، چون خاکش تازه تعویض شده تا ریشه ها ادابته بشن زمان میبره، یک ماه بعد از تعویض خاک کوددهی رو شروع کنید.

    11. امیرحسین گفته:

      سلام الان انگار خود درمانی انجام داده ادنیوم من غده تقریبا داره سفت می شه بین غده و شاخه نیم سانتی متر هتس که پیش از هد نرم هست حتا می شه گفت خالی هست الان اون قسمت نابود شده ؟ممکن هست ریشه توان اب کشیدن کlی داره داره برای همون نرم هست فعل?.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهترراهنماییتون کنیم.

    12. امیر حسین گفته:

      سلام من یدونه ادنیوم عربی دارم حدود ۵ یا ۷ ماهی هست دارمش از دو روز پیش نرم شده تنش ولی ریشه سالمه کل برگ هاش ریخته الان برگ نداره ممکن هست خراب شه چی کار کنم جلوش رو بگیرم؟http://uupload.ir/files/b7py_۲۰۲۰۰۳۳۱_۰۱۵۷۱۲.jpg
      http://uupload.ir/files/7zr6_۲۰۲۰۰۳۳۱_۰۱۵۷۰۱.jpg
      http://uupload.ir/files/bq6i_۲۰۲۰۰۳۳۱_۱۳۵۷۲۷.jpg
      http://uupload.ir/files/xwmf_۲۰۲۰۰۳۳۱_۱۳۵۷۴۸.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بعضی از قسمتهای ریشه پوسیدگی داره که بهتر هست جدا کنید با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید،در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید،مجدد شروع به رشد میکنه.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید، کود سه بیست برای ادنیوم مناسب نیست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید.

          • عسل گفته:

            سلام بونسای من خیلی کوچیکه گوشه خونه بوده توسایه الان بدنه گیاه نرم شده حتی یه جوریه که یک بند انگشت نزدیک ب خاک تغییر رنگ داره برگ هاشم خشک شده بود که قیچی کردم الان نمیدونم گیاهم از دست رفته یا نه و باید چیکارش کنم.و اینکه کاش یه ایمیل یا ای دی میزاشتیدبرای کسایی که نمیدونن داخل گوگل چطور سوال بپرسن

    13. فرانک گفته:

      سلام آدونیوم من تو پاییز همیشه برگاش میریخت.من فکر کردم خزان کرده اما الان دیدم ساقه اش نرم شده.میتونم کاری واسش کنم؟من ۵ ساله دارمش خیلی واسم عزیزه.لطقا راهنماییم کنید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    14. Mahdi گفته:

      سلام ریشه و طوقه ی آدنیومه من نرم شده چطور میتونم از خراب شدنش جلوگیری کنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    15. mojahed1334 گفته:

      چند گل آدنیوم در خانه پشت پنجره جنوبی دارم رشد خوبی دارند وگرمای اتاق میانگین ۲۴ درجه است آیا تو این فصل اجازه دارم آنهارا سرزنی کنم؟؟

      • کارشناس 2 گفته:

        اگر رشد دارند میتونید سرزنی کنید ،ولی بهترین زمان برای قلمه گیری بهار هست میتونید این چند ماه رو هم صبر کنید وبهار اقدام کنید که قلمه ها هم زودتر ریشه دار بشن.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.