۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها

۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها

۶نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها: کاکتوس‌ها جزء گیاهان گل‌دار بوده و گل‌های بسیار زیبا و رنگارنگی دارند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. برخی گیاهان گل‌دار به راحتی گلدهی می‌کنند و خواستار نیازهای سختی نیستند اما کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که گلدهی آن‌ها نیازمند رعایت یکسری نکات و شرایط خاص می‌باشد.

شاید برای شما هم پیش آمده که کاکتوستان گلدهی نمی‌کند و از این اتفاق خیلی ناراحت شدید. در این مقاله سعی داریم شرایط گلدهی کاکتوس ها را بازگو کنیم تا شاید کمکی برای حل مشکل کاکتوس‌های شما باشد. گلدهی بیشتر کاکتوس‌ها در فصل بهار است اما هستند کاکتوس‌هایی که در فصل‌های دیگر گلدهی می‌کنند مانند کاکتوس کریسمس که آن‌ها شرایط خاص خود را دارند اما هدف ما اینجا کاکتوس‌هایی هستند که در فصل بهار گلدهی می‌کنند.

 

برای گلدهی به رعایت یکسری پارامترهای مهم نیاز است که برای هرکدام توضیح مختصری خواهیم داد.

 

۱_سن بلوغ:
گیاهان نیز همانند دیگر موجودات زنده به سن بلوغ می‌رسند. این سن در همه‌ی گونه‌ها یکسان نیست و عواملی نیز باعث تغییر زمان رسیدن به سن بلوغ می‌شود. گلدهی در کاکتوس‌های بالغ رخ می‌دهد. پس اولین مرحله برای گلدهی سن بلوغ است چون اگر کاکتوس شما به این سن نرسیده باشد هرچقدر هم شرایط رشد و محیطی عالی داشته باشد گلدهی نخواهد کرد. اولین مرحله مطمئن شوید که کاکتوس شما بالغ شده است. در برخی کاکتوس‌ها نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند کاکتوس شما به بلوغ رسیده است مثلاً در برخی کاکتوس‌ها وقتی بالغ می‌شوند تغییر رنگ می‌دهند. می‌توانید با جست و جو در اینترنت یا پرس و جو از افراد با تجربه از بلوغ کاکتوس خود اطلاعاتی کسب کنید.

 

۲_ نور:
یکی دیگر از پارامترهای مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها دریافت نور کافی می‌باشد. کاکتوس شما برای گلدهی باید در فصل رشد نور کافی دریافت کرده باشد. حداقل نور لازم برای کاکتوس‌ها در روز ۶ الی ۸ ساعت نور کامل و طبیعی خورشید می‌باشد. کم نوری باعث بد شکل و بدفرم شدن کاکتوس شده و مانع گلدهی آن می‌شود.

 

۳_ خواب زمستانی:
کاکتوس‌ها برای گلدهی نیاز به دوره خواب دارند. در فصل پاییز و زمستان با سرد شدن هوا دوره خواب شروع شده و تا آخر فصل زمستان یعنی اواخر اسفند ماه این دوره ادامه دارد. در این فصل دمای کاکتوس‌ها باید بین ۷ الی ۱۰ درجه باشد تا به خواب بروند و مراقب باشید دما پایین‌تر نرود چون باعث یخزدگی می‌شود. مراقب باشید در این فصل کاکتوس‌ها رشد و فعالیتی ندارند و سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف می‌شود. به هیچ وجه در این فصل کاکتوس ها را آبیاری نکنید برای آبیاری ماهی یک بار در حدی که از خشکی جلوگیری شود اقدام کنید و کاکتوس ها را در معرض باران و طوفان‌های شدید این فصل قرار ندهید و کود دهی را نیز در این فصل قطع کنید.

 

۴_ آبیاری:
خیلی مهم است که کاکتوس شما منظم در فصل رشد آبیاری شود. افراط در آبیاری مشکلاتی مانند پوسیدگی به وجود می‌آورد که باعث مرگ گیاه می‌شود. آبیاری منظم و کافی و به موقع یکی از نیازهای دیگر کاکتوس‌ها برای گلدهی می‌باشد.

 

۵_ کود دهی:
کاکتوس‌ها برای فعالیت و رشد خود به مواد معدنی و کود دهی نیاز دارند. کمبود مواد معدنی از رشد کاکتوس‌ها جلوگیری کرده و باعث عدم گلدهی آن‌ها می‌شود. کاکتوس‌ها به کودهایی با پتاسیم بالا نیاز دارند. پتاسیم، کاکتوس ها را به گلدهی تحریک می‌کند. می‌توانید از کودهای ۳۶_۱۲_۱۲ برای کود دهی کاکتوس‌های خود استفاده کنید. دقت کنید که کود دهی را فقط در فصل رشد انجام داده و در فصل زمستان که کاکتوس‌ها به خواب می‌روند هیچ‌گاه کود دهی نکنید.

 

۶_ سلامت گیاه:
گیاهانی که دچار بیماری باشند به سختی گل خواهند داد. پوسیدگی ریشه، شپشک ها از عوامل بازدارنده گلدهی گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها هستند.

۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها ۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها ۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها ۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

67 دیدگاه برای “۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها

  1. مهران گفته:

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بزرگوار لطفا بفرمایید از گل کاکتوس میشه بذر گرفت یا خیر
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بله میشه گرفت البته هاماتوها بعضیهاشون تک پایه هستند وبضیهاشون جفت پایه اگر گیاه دیگری ندارید گرده ها رو با کلاله خود گیاه گرد افشانی کنید اگر بذر داد گیاهتون تک پایه هست اگر کیسه بذرتشکیل نشد جفت پایه هست وبرای بذر گیری به یک گیاه پایه دیگری نیاز دارید.

        • کارشناس 1 گفته:

          بذری تشکیل نمیشه. باید از هم خانواده گیاه گرده بگیرید که ازیک گیاه مادری نباشند.

  2. زهرا گفته:

    سلام .ممنون از اطلاعات خوبتون.ببخشیدمن یک دراگون فروت دارم میخام گل بده باید چکارش کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، تمام نکاتی که برای گلدهی کاکتوسها باید انجام بشه روی مقاله فوق ذکر شده با مطالعه این مقاله میتونید به گلدهی گیاهتون کمک کنید بازم سوالی بود در خدمتتون هستیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما،ملو ،فرالیا،مامیلاریا هانیانا،نوعی از هاماتو کاکتوس، اچینو میرابلیس، ویک واریته از نوتو کاکتوس به اسم نوتو کاکتوس تارسکیانوس که تک پایه وخود گردافشان هستند.

  3. رستمی نژاد گفته:

    با سلام خدمت کارشناسان محترم
    ببخشید این همیشه برای من سوال بوده که آیا وقتی که از یک کاکتوس تکثیر میکنیم که به سن گلدهی رسیده مثلاً تن جوش ،آیا همون تن جوش هم اگر خواب مناسب داشته باشه سال بعد گل میده یا نه مثل تکثیر از بذر میمونه.
    بعد انواع کاکتوس خود بارور رو معرفی کنید.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام بله ممکنه با گیاه مادری همزمان گل بده یا اینکه مقداری دیرتر. مثلا تو خانواده آستروفیستوم ها اکثرا تن جوش ها همزمان با گیاه مادری گل میدن

  4. پویا گفته:

    سلام وقت بخیر من یک مامیلاریا و یک ساکولنت لب ماتیکی گرفتم که مامیلاریا گل داده یه عالمه و ساکولنت در شرف گل دادن بدلیل دیدن خر خاکی تو کاکتوی مامیلاریا تصمیم گرفتن که یا خاک رو عوض کنم یا سم بزنم خواستم بدونم اگه خاک رو عوض کنم یا سم بزنم(تارجیحاً تعویض خاک) ایا گلهاش خراب میشه با این کارها یا نه ؟ ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست صبر کنید گلدهی تموم بشه بعد خاک رو تعویض کنید گلها ازبین میرند، فعلا میتونید خاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید. مشکلی بوجود نمیاد. دز مصرف سم رو استاندارد استفاده کنید. معمولا یک سی سی در یک لیتر اب هست.

  5. مهدی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    خیلی از سایت عالی و جامع شما و پاسخگویی تون متشکرم .
    ببخشید می خواستم بدونم کاکتوس اپونتیا هم برای گلدهی و میوه دهی نیاز به خواب زمستانی داره ؟
    و اینکه در بهترین شرایط اپونتیا بذری چند سانتی متر در سال رشد می کنه ؟
    کی به بلوغ میرسه ؟
    خیلی ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، بله حتما باید خواب واستراحت زمستانی رو سپری کنه،شرایط نگهداری ایدال باشه سالی ده سانت رشد خواهد داشت، معمولا بالای هفت سالگی بالغ میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.