از بین بردن تخم یا لارو حشرات در خاک

از بین بردن تخم یا لارو حشرات در خاک

از بین بردن تخم یا لارو حشرات در خاک: یکی از نکات مهم در کاشت بذر گیاهان، پاکیزه بودن خاک بستر کشت می‌باشد. برای خرید خاک حتماً سعی کنید خاک‌هایی را خریداری کنید که در بسته بندی‌های پاکیزه و محکم و استریلیزه باشند و بسته بندی آن‌ها نیز سالم باشد. خاک‌هایی که به صورت فله‌ای فروخته شده یا بسته بندی آن‌ها دارای پارگی است می‌توانند برای جوانه‌های بذرها خطرناک باشند.

 

بسیاری از حشرات به درون این خاک‌ها نفوذ کرده و داخل آن تخم گذاری می‌کنند و وقتی شما از این خاک‌ها در بستر کشت خود استفاده می‌کنید این تخم‌ها متولد شده و حشراتی که در خاک متولد می‌شوند از ریشه و جوانه‌های بذرها تغذیه کرده و آن هارا از بین می‌برند.

 

حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان این حشرات را از بین برد؟
باید گفت که برخی از این تخم‌ها و لاروها حتی با سم های قوی از بین نمی‌روند و این سموم نمی‌توانند به داخل تخم‌ها نفوذ کنند. اگر خاکی که خریداری کرده‌اید به صورت فله‌ای بوده یا به هر دلیلی ممکن بوده که حشرات در آن تخم گذاری کرده باشند حتماً باید به روش زیر آن ها را ضدعفونی کرده و سپس برای کاشت بذر از آن‌ها استفاده کنید.

 

استفاده از سموم حشره کش:
برای این کار می‌توانید از سموم حشره کش مانند دیازینون استفاده کنید. برای ضدعفونی خاک از دو تا سه برابر دز استاندارد سم استفاده می‌شود. خاک را به طور کامل با محلول سم خیس کنید. پس از ۲۴ ساعت می‌توانید خاک را آبشویی کنید و کاشت انجام دهید.

 

استفاده از گرما:
روش دیگر برای از بین بردن لارو حشرات گرمادهی است. برای این کار باید از طریق فر یا آب جوش خاک را حرارت دهید. توجه داشته باشید گرما نباید تا حدی باشد که باعث از بین رفتن مواد مغذی خاک شود. در تابستان هم می‌توانید با پهن کردن خاک در مقابل آفتاب شدید به مدت چند هفته تعداد زیادی از لاروهای حشرات را از بین ببرید.

 

یکی از حشرات که در خاک بخصوص خاک پیت ماس تخم می‌گذارد پشه سیاه می‌باشد. این آفت در رطوبت بالا و بیشتر در بسترهایی مانند پیت ماس زندگی می‌کند. این افت معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که تعداد آنها در محیط بسیار زیاد شده باشد و یا زمانی که گیاه از بین می‌رود. در واقع خود پشه به گیاه آسیب آن‌چنانی نمی‌زند و این لاروهای این حشره هستند که از ریشه گیاه تغذیه می‌کنند و بعد از مدتی باعث خشک شدن گیاه و از بین رفتن آنها می‌شود. این لاروها به صورت کرم‌های بسیار ریز با رنگ روشن در خاک دیده می‌شود. در صورت مشاهده این آفت در گلدان‌های خود اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

74 دیدگاه برای “از بین بردن تخم یا لارو حشرات در خاک

  1. وسام گفته:

    سلام وقت بخیر .گل های زیادی دارم تازه متوجه شدم داخل خاک گلها حشره سفید خیلی ریزی هست .راهنمایی میفرماید چه سمی استفاده کنم که بتونم باهاش گلهارو ابیاری کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، حشره ها داخل خاک هستند یا پشت برگهای گیاهان؟ اگر قابل مشاهده هستند عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. محمد گفته:

    سلام ببخشید من ۴ تا از کاکتوس هامو با دیازینون با فرمولی که داخل نظرات گفته بودید ( ۱ سی سی در یک لیتر که من حدود ۰.۳ سی سی در ۳۰۰ سی سی ریختم) ابیاری کردم . یه سوال راجب سم داشتم من موقع انجام ابیاری ماسک نزده بودم و به طور مستقیم هم سم رو استنشاق نکردم ولی مقداری از بوی اون رسید بهم و اینکه الان کاکتوس هام داخل اتاقم هستن . میخواستم ببینم باید از اتاق خارج کنم یا نه ؟ بوی سم خطری داره برای کسی که نزدیک گیاه ها هستش یا نه ؟
    از سایت تک کاکتوس که معرفی کرده بودید خریدم سم رو که داخل سایت تک کاکتوس چیزی راجب بوی دیازینون ننوشته بودند
    ممنون بابت سایت خوبتون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، با یک بار مشکلی بوجود نمیاد ولی بهتر هست موقع سمپاشی هر نوع سم از دستکش وماسک استفاده بشه ونکات ایمنی رعایت بشه که مشکلی بوجود نیاد سمپاشی رو حتما درمحیط باز وبدون باد ونور مستقیم افتاب انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      چرا مجاز نیست؟ بعد از اتمام دوره کارنس میشه استفاده کرد. هم از قارچ کش هم ازحشره کش میتونید استفاده کنید بشرطی که دوره کارنس سمها که دو هفته هست تموم بشه بعد ازگیاهان استفاده کنید یا میتونید از سمهای ارگانیک مثل حشره کش پالیزین ویا ازقارچ کش بردوفیکس استفاده کنید.

  3. احمدی گفته:

    سلام وقتتون بخیر من هم همین مشکل رو دارم . میشه از این سم ها برای هر نوع گلی استفاده کرد . برای گل ها مشکل خاصی پیش نمیاد

      • احمدی گفته:

        سلام وقت بخیر……به تازگی متوجه شدم داخل خاک گلدانم یکسری حشرات خیلی ریز سفید رنگ هستش اونقدر که نمیشه عکس گرفت ازشون بعد وقتی که خاک رو زیر رو میکنم سریع داخل خاک نفوذ میکنن چکار کنم

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، اگر مقدارشون خیلی زیاد هست خاک گیاه رو عوض کنید واز خاک جدید ضدعفونی شده استفاده کنید اگرمقدارشون کم هست خاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید از بین میرند.

          • احمدی گفته:

            ممنون بابت پاسختون میشه لطف کنید یه محلول معرفی کنید گل برگ انجیری با هویا م دچارش شدن داخل خاک بقیه گلام ندیدم . خاکشون رو تازه عوض کرده بودم خاکی هم که خریدم خاک ضد عفونی شده بود . میشه لطف کنید خاک خوب هم معرفی کنید دیگه نمیدونم چه خاکی مناسب هست و حشره نداره . و اینکه چطوری خاک رو ضد عفونی کنم

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما،خاک مناسب برای گلهای اپارتمانی ترکیبی از پیت ماس، پرلیت،ورمی کمپوست،خاک باغچه تمیز وضدعفونی شده،خاک برگ. از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون میتونید استفاده کنید مقدارمصرف یک سی سی در یک لیتر اب. خاک رو یا با حرارت غیر مستیقم ویا با محلول قارچ کش میتونید ضدعفونی کنید اگر فقط افت داخل خاک هست با محلول حشره کش میتونید ضدعفونی کنید.

  4. آسمان گفته:

    سلام وقت بخیر
    گیاه آمستل خریدم و بعد اولین آبدهى متوجه حشرات ریز قهوه اى روشن در خاک شدم با حشره کش بایول سطح خاک رو اسپرى کردم بعد از دو روز که کمى از خاک خشک شد حدود یک لیوان آب به خاک اضافه کردم و متوجه شدم هنوز حشرات زنده هستند اگر ممکن هست راهنمایى کنید

  5. محمد گفته:

    سلام برای از بین بردن حشرات داخل خاک چکار کنیم؟
    (من یک گلدان گل شب بو دارم و وقتی زیر گلدانی را برداشتم زیر گلدان ۵ عدد حشره سیاه خیلی کوچک +یک خر خاکی بود چه نوع سمی برای از بین بردن این حشرات هست؟+نحوه مصرف؟)

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از سم حشره کش سایپرمترین میتونید استفاده کنید، یک سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک رو با این محلول دو بار با فاصله یک هفته ابیاری کنید. بصورتی که تمام قسمتهای خاک به این محلول اغشته بشه.

  6. محمدمهدی گفته:

    سلام . من یک بن سای کاج مطبق دارم . امروز دیدم یک سری حشره که مشکی ریز هستند و پرواز میکنند از خاک گلدانم خارج میشوند. و همین طور یک سری موجودات ریز سفید در خاک هستند . خواستم بپرسم چطور میشه ازشون خلاص شد؟ باتشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رطوبت خاک رو کم کنید،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید اگر مقدارشون زیاد هست خاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید.

  7. ا مهرپویا گفته:

    سلام من گیاه های آپارتمانی زیادی دارم و امروز برای اولین بار یک مگس پابلند یا مگس درنا پیدا کردم و همچنین لارو اون رو هم. می خواستم بدونم ممکنه تخم هاش هنوز توی خاک باشند؟ و چطور از بین ببرمشون؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رطوبت خاک رو کم کنید اگر داخل خاک لارو باشه از کمبود رطوبت خاک از بین میرند. میتونید کنار گیاهان کارت زرد هم نصب کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.