آموزش تعویض گلدان و خاک ساکولنت ها

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها: با رشد گیاهان و گستردگی ریشه‌های آنها باید گلدان آنها را با گلدانی بزرگ‌تر تعویض کنیم. همچنین برخی اوقات برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه در اثر پر شدن گلدان از ریشه یا تعویض گلدان به دلیل وجود آفت‌ها یا خاک نامناسب ضروری می‌باشد. مانند کاکتوس‌ها بهترین زمان برای تعویض گلدان ساکولنت ها اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد.

البته در مواقع ضروری در هر فصلی می‌توان گلدان ساکولنت ها را تعویض کرد. اگر احساس می‌کنید شرایط گیاه شما مناسب نیست و ممکن است عدم تعویض خاک یا گلدان باعث آسیب به گیاه شود، حتماً نسبت به تعویض خاک و گلدان اقدام کنید. از خاک‌ها و گلدان‌های مناسب برای این کار استفاده کنید.

 

گاهی در اثر عدم تعویض خاک و گلدان به مدت طولانی مواد مغذی خاک تمام شده و گیاه قادر به رشد نمی‌باشد. یا ریشه به حدی گستره شده است که از سوراخ‌های ته گلدان بیرون زده است. در چنین شرایطی تعویض خاک و گلدان ضروری می‌باشد.

 

۱_ خارج کردن گیاه از گلدان:
برای خارج کردن بدون آسیب گیاه بهتر است همانند تصویر زیر گلدان را وارونه کنید و به آرامی به آن ضربه بزنید تا گیاه بدون آسیب بیرون آید و یا گلدان را به آرامی بشکنید. از کشیدن گیاه برای خارج کردن آن خودداری کنید، زیرا این کار باعث آسیب به ریشه‌ها و تنه گیاه خواهد شد.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۲_ انتخاب گلدان مناسب:
ساکولنت ها گیاهان گوشتی هستند و بسیار مستعد پوسیدگی در اثر رطوبت بالا هستند. پس از گلدان‌هایی استفاده کنید که دارای سوراخ‌های زیادی در ته گلدان جهت خروج آب اضافی هستند انتخاب کنید. گلدان‌های پلاستیکی می‌تواند از این نظر مناسب باشد.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۳_اندازه گلدان:
سایز گلدان را متناسب با اندازه گیاه خود انتخاب کنید، گلدان بزرگ باعث افزایش رطوبت خاک و در نتیجه پوسیدگی ریشه خواهد شد. گلدان بزرگ مناسب کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نیست.

 

۴_ تهیه خاک:
خاک مناسب برای ساکولنت ها باید دارای تخلخل زیادی باشد تا آب را بیش از حد در خود نگه ندارد. ترکیب ماسه با پیت ماس یا مقدار کمی کوکوپیت می‌تواند مناسب باشد. از کود گاوی کاملاً پوسیده و استریل در حدود ۵ تا ۱۰ درصد می‌توانید در خاک ساکولنت ها استفاده کنید.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۵_ هرس ریشه:
پس از خارج کردن گیاه از گلدان تمامی ریشه‌های پوسیده و خراب شده را حذف کنید. تنها ریشه‌های اصلی و سالم باقی بماند. این کار باعث می‌شود گیاه دچار پوسیدگی ریشه نشود و ریشه‌های تازه که قدرت جذب زیادی دارند تشکیل شوند. درصورتی‌که گیاه شما دچار پوسیدگی زیاد ریشه است بهتر است بعد از حذف ریشه‌های پوسیده گیاه را بامحلول سم قارچ‌کش شستشو دهید و بعد از دو الی چهار روز بکارید.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۶_ پر کردن خاک گلدان:
ته گلدان را برای زهکشی بیشتر یک لایه سنگ یا ماسه درشت بریزید. سپس یک سوم گلدان را از خاک تهیه شده پر کنید و گیاه را بر روی خاک قرار داده و بقیه گلدان را با خاک پر کنید.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۷_ آبیاری بعد از کاشت:
هیچ‌وقت بعد از تعویض گلدان کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را نباید آبیاری کرد. اول باید اجازه داد ریشه‌ها ترمیم شوند سپس اقدام به آبیاری کرد. یک هفته بعد از کاشت بسته به شرایط محیطی زمان مناسبی برای آبیاری می‌باشد.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۸_ نور لازم بعد از تعویض گلدان:
گلدان‌هایی را که تازه تعویض گلدان کرده‌اید را در معرض آفتاب شدید قرار ندهید. گیاهان هنوز ریشه‌ای برای جذب آب تشکیل نداده‌اند و نور زیاد می‌تواند باعث سوختگی آنها شود. گلدان را در محلی با نور ملایم به مدت دو هفته قرار دهید. همچنین در فصول سرد از قرار دادن گیاه در محل زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد خودداری کنید.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

۹_ پس از دو هفته گیاه شما ریشه زده و می‌توانید به تدریج به محل اصلی انتقال دهید. هرگز کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را زیاد آبیاری نکنید. ساکولنت ها برای رشد بیشتر به نور کافی، آبیاری منظم، هوای تازه و دمای مناسب نیاز دارند.

آموزش تعویض گلدان ساکولنت ها

برای مقاله آموزش تعویض گلدان کاکتوس اینجا کلیک کنید.
نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “آموزش تعویض گلدان و خاک ساکولنت ها

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست با محلول قارچ کش خاک رو ابیاری کنید تا مشکلی بوجود نیاد.

  1. حسین گفته:

    سلام خسته نباشید من هرچی ساکولنت میخرم تا گلدان عوض میکنم خشک میشن میشه از خاک برگ استفاده کرد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا موقع تعویض گلدان به ریشه ها اسیب وارد میشه،قبل از تعویض گلدان خاک رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض خاک وگلدان کنید،بعد از تعویض هم گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ویک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید،خاک برگ مناسب گیاهان گوشتی نیست از ترکیب خاک ماسه شسته عدسی،پیت ماس،وورمی کمپوست استفاده کنید.

  2. محسن گفته:

    سلام .
    من یک آئونیوم طلایی دارم که از نظر ظاهری خیلی خیلی زیباست ولی متاسفانه رشد نا مناسبی داره .
    منظورم ایکه که داره خیلی کجرشد میکنه و تا فکر میکنم اگه با همین شکل رشد کن تا چند وقت دیگه میشکنه .
    سنشم زیاده و قالب تغییر شگل نیست چون میترسم بهش فشار بیارم بشکنه .
    چاره چیه ؟
    http://uupload.ir/files/bbco_img_20200501_142304.jpg
    http://uupload.ir/files/1f83_img_20200501_142234.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای اینکه شاخه ها کج نشن میتونید هر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه .میتونید از شاخه های جانبی قلمه بگیرید ویا گیاه رو داخل گلدان بصورت عمیقتر بکارید تا ساقه های کج شده وباریک داخل خاک بمونن تا گیاه قطورتر بشه.

  3. محبوب گفته:

    سلام خسته نباشید من این خوشگلارو سی ام خریدم هشت بهمن کاشتم و فراموش کردم از فروشنده بپرسم کی بهشون آب داده و تا الان هم آبیاری نکردم احساس می‌کنم ناز بشقابی و خرفه ای چروکیده شدن و بند کفشی هم از پایین داره زرد میشه با توجه به تعویض گلدان گفته بودید بعد یک هفته آبیاری کنم میخواستم بدونم بعد یک هفته آب بدم یا یکی دو روز میشه یا اصلا چروک شدن بخاطر کم آبی هستش؟
    توی بالکن گذاشتم آفتاب مستقیم ندارن توی سایه هستن
    http://uupload.ir/files/axid_04991e5e-b9ac-4cd3-923e-cbcc67d1bd22.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر یک هفته از کشت گذشته میتونید ابیاری کنید،در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید خاکشون هر وقت کامل خشک شد ابیاری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، روی ریشه ها خاک هست وریشه ها کامل مشخص نیستند، ریشه ها رو بین دو انگشت به ارامی بکشید اگر زود پاره شدند پوسیدن اگر پاره نشدن سالم هستند.

  4. محبوب گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم گلدان ساکولنت هامو عوض کنم ته گلدان میتونم لیکا دانه درشت بریزم برای گیاه مفیده به ضررش بیشتره؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.