علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن

علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن

علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن: یکی از مشکلات نگهداری گیاهان زرد شدن برگ‌ها می‌باشد که می‌تواند طبیعی باشد یا در اثر بیماری‌ها و عوامل محیطی، چند عامل مهم وجود دارد که باعث زرد شدن برگ گیاهان می‌شود که اگر بتوانید آن هارا کنترل کنید از زرد شدن برگ‌ها جلوگیری می‌شود. حتماً در صورت مشاهده زرد شدن برگها بخصوص زرد شدن به یکباره باید مشکل بررسی شود.

زرد شدن و ریزش برگ در اکثر گیاهان برگ دار مانند بونسای ها، زاموفیلیا، پتوس، گندمی،بامبو، نخل ماداگاسکار، آدنیوم، کاج مطبق، گل یخ، شمعدانی، جنسینگ، سیکاس، برگ بیدی، ماریجوانا، بگونیا، بنفشه، گل مرجان، بنفشه آفریقایی، ساکولنت ها، صیفی جات، درختان و سایر گیاهان مشاهده می‌شود که قابل پیشگیری و درمان می‌باشد.

 

۱_آبیاری:
معمولاً مردم فکر می‌کنند که هرچه آب بیشتر به گیاهشان بدهند بهتر است، درصورتی‌که بیشترین علت مرگ گیاهان بر اثر افراط در آبیاری است.اکثر گیاهانی که در آپارتمان هستند در گلدان نگهداری می‌شوند. شرایط گلدان به گونه‌ای است که خاک درون آن دیرتر خشک شده و نیاز گیاه به آب کمتر است نسبت به گیاهانی که در باغچه‌ها کاشته می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین علت‌های زرد شدن برگ گیاهان افراط در آبیاری است. همچنین خشک بودن طولانی مدت خاک و تشنگی گیاه نیز همین عوارض را بر جای می‌گذارد. آبیاری باید کنترل شده باشد و می‌توان گفت مهم‌ترین و سخت‌ترین عمل در نگهداری گیاهان نحوه آبیاری است. آبیاری صحیح و به موقع از زرد شدن برگ‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین کیفیت آبی که با آن گیاهان را آبیاری می‌کنیم نیز مهم است. آب باید فاقد کلر و املاح سخت بوده و سالم و پاکیزه باشد. دلیل زرد شدن و ریزش برگها در اثر آبیاری زیاد به خاطر پوسیدگی ریشه و عدم توانایی مواد مغذی خاک می‌باشد.

 

 

۲_ تغییرات ناگهانی دما:
دومین علت که باعث زرد شدن برگ گیاهان می‌شود تغییرات ناگهانی دما است. وقتی دما به طور ناگهانی تغییر می‌کند، شوک به گیاه وارد شده و این گیاه مشکل خود را از طریق زرد شدن برگ‌ها نشان می‌دهد. هرگز گیاه خود را در معرض هوای سرد یا گرم قرار ندهید و همیشه سعی کنید دمای متعادلی را برای گیاه خود فراهم کنید. اکثر گیاهانی که در راه پله‌ها و جلوی درهای ورودی یا پنجره‌ها نگهداری می‌شوند این مشکل را دارند که با باز و بسته شدن درها در طول روز به مقدار زیاد گیاه در معرض تغییرات دمایی قرار می‌گیرد و مشکل زرد شدن برگ‌ها اتفاق می افتد. سرمای زیر صفردرجه فورا باعث تغییر رنگ برگها می شود.

 

 

۳_جابه جایی گلها:
برخی از افراد عادت دارند که گیاهان خود را جابه جا کنند. با جابه جا کردن بیش از حد و بی مورد گلدان گیاهان، به آن‌ها آسیب وارد می‌شود و یکی از علت‌های زرد شدن برگ‌ها است. همیشه یک جای خوب و مناسب برای گیاه خود انتخاب کنید و آن را همیشه در همان جا قرار دهید و از جا به جا کردن و انتقال بی مورد آن پرهیز کنید. گیاهان پس از مدتی به محلی که در آن قرار گرفته‌اند عادت می‌کنند و با انتقال آن‌ها به محل دیگر به آن‌ها شوک وارد می‌کنیم که باعث آسیب رساندن به آن‌ها می‌شویم.

 

 

۴_ کمبود مواد غذایی در خاک:
پس از مدتی خاک گلدان فقیر شده و مواد معدنی آن کاهش می یابد و گیاه با کمبود این مواد مواجه می‌شود. در اثر کمبود برخی مواد معدنی مانند نیتروژن و آهن و… برگ گیاهان زرد شده و می‌ریزند. گیاهان خود را به طور مرتب در فصل رشد کود دهی کنید و سعی کنید هر یک سال یا دو سال یکبار خاک آن را عوض کنید و از خاک جدید و تازه با مواد معدنی فراوان استفاده کنید. همچنین بیش از حد استفاده کردن از کود و مواد معدنی نیز باعث سوختگی و زرد شدن برگ‌ها می‌شود. پس از کود دهی بیش از حد به گیاهان خود پرهیز کنید. در فصل رشد گیاهان میتوان از کودهای مناسب مانند کودهای NPK برای گیاهان استفاده کرد.

علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن

۵_ نور:

کمبود نور یا بیش از حد بودن میزان نور (تابش شدید) در برخی گیاهان باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. این مشکل در همه گیاهان اتفاق نمی‌افتد و فقط در برخی از گیاهان کمبود نور یا شدت نور زیاد از طریق زرد شدن برگ‌ها مشخص می‌شود.

 

 

۶_ خزان کردن:
برخی گیاهان خزان کننده هستند و در فصل سرد سال مثل پاییز و زمستان برگ‌هایشان زرد شده و می‌ریزد. این عمل کاملاً عادی و طبیعی می‌باشد. با پایین آمدن دما گیاه به خواب رفته، برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و مجدداً در فصل رشد (بهار و تابستان) برگ‌های جدید ظاهر می‌شوند. بسیاری از درختان در فصل سرما خزان می‌کنند.

 

 

۷_ بیماری‌های قارچی:
در صورتی که ریشه‌های گیاهان دچار پوسیدگی شود قادر به جذب مواد غذایی نخواهد بود و برگها سریعاً شروع به زرد شدن می‌کنند. برای درمان باید گیاه را با سم قارچ‌کش درمان کنید. همچنین بیماری‌های قارچی می‌تواند مستقیماً بر روی برگ‌ها ایجاد بیماری کند که این امر نیز باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها خواهد شد.

 

۸_ آفت‌ها:
بسیاری از آفت‌ها مانند شپشک ها، کنه‌ها و سایر آفت‌های بخصوص مکنده می‌تواند دلیلی بر زرد شدن و ریزش برگ‌ها باشد. حتماً باید گیاه را بررسی کنید و از سموم حشره کش گوارشی برای از بین بردن آفت‌های مکنده استفاده شود. این آفت ها از شیره گیاه تغذیه می‌کنند و باعث تضعیف گیاه می‌شوند.

 

 

در آخر: مراقب از گیاهان کار آسان و لذت بخشی است تنها با اندکی توجه می‌توانید به بهترین شکل از آنها نگهداری کنید.

علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

162 دیدگاه برای “علت زرد شدن و ریزش برگ گیاهان و درمان آن

  1. امیرمحمد سیمایی زاد گفته:

    این ها بذر بودن کاشتمشون چند روز پیش چون دیگه برگ هاش به درب ظرف گیر میکرد در رو برداشتم و روش نایلون کشیدم بعد چند روز وقتم اینطور بهشون اومده بود

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سعی کنید هر روز هوادهی رو انجام بدید تا اب روی برگها نمونه موندن اب ورطوبت به مدت زیاد روی برگها باعث قارچی شدن برگها شده برگهای الوده رو جدا کنید وبصورتی کاور کنید که کاور با برگها در تماس نباشه هر روز هوادهی رو هم انجام بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، همه ی برگها این مشکل رو دارند یا فقط یک برگ؟شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید وعکس کلی از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • مهسا گفته:

        سلام بیشتر برگ‌هاش این مشکل رو دارند و فقط ۳تا برگ‌جدیدش این حالتی نیست.هفته‌ای یکبار اب میدم ولی در جای تقریبا کم نوری هست

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، گیاهتون فکر کنم یوکا باشه، بشدت کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید زرد وخشک شدن نوک برگها از ابیاری نامنظم وکمبود رطوبت محیط بوجود میاد ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو سانت خشک شد انجام بدید.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، بله من اشتباه تشخیص دادم گل موزی یا همون سوسن عنکبوتی هست، بله بدلیل ابیاری نامنظم این مشکل بوجود اومده حتما به مرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید وابیاری رو زمانی که دو بند انگشت از سطح خاک خشک شد انجام بدید.

  2. محمد گفته:

    چونکه اکثر جاها نوشته بودن که ادنیوم باید بمدت ۲ ماه دمای ۱۰ درجه بکشه تا به خواب زمستانه بره و بعد توی بهار گل بده من توی بیرون گذاشتمش
    خوزستانم دما توی سردترین حالت ۱۲ یا ۱۰ درجه هست که الان که هوا داره سردار میشه و زیر ۵ درجه رسیده اوردمش داخل
    روزی حدود ۵ ساعت زیر نور مستقیم خورشیده
    البته نورش سوزان نیس و آب دهی هم حدود ۲۰ روزیه که انجام نشده فقط بعضی مواقع با آب پاش خاکش رو خیس مبکنم و خونده بودم که توی زمستون نباید کود npk بهش داد . همین ۲ روز پیش خاکش رو کامل عوض کردم نمبدونم به خاطر خاکشه که تمام برگ هاش زرد شدن یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید که چرا برگهاش زرد شدن

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهای زرد شده رو هم جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، بمرور زمان با محیط وخاک جدید ادابته بشه زردشدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه گیاهتون هنوز بالغ نیست ادنیوم بعد ازپنج سالگی بالغ میشه وبه گل میشینه، بهار میتونید خاکش رو عوض کنید وازخاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید چون ترکیب خاکی که فرمودید مناسب این گیاه نیست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.