دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟ یکی از مشکلات اصلی در پرورش گیاه بامبو بخصوص در خانه زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد. بامبو گیاه مقاومی می‌باشد و نگهداری از آن بسیار آسان می‌باشد ولی بسیار مساعد پوسیدگی و بیماری‌های قارچی می‌باشد که باید شرایطی فراهم کرد که این مشکلات به وجود نیاید. استفاده از آب های سنگین و حاوی کلر یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد همچنین قرار دادن گیاه در معرض تابش نور مستقیم آفتاب نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های بامبو شود.

گیاه بامبو به نور زیادی نیاز دارد و تنها در مکانی قرار دهید که نور ملایمی دارد. این گیاه کاملاً آپارتمانی می‌باشد و نور شدید می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود.

آب بامبو باید تمیز نگه داشته شود. تمیز بودن آب بامبو نقش بسزایی در سالم ماندن گیاه دارد. مقدار آب نیز باید تا اندازه‌ای باشد که تقریباً تا ۲/۵ سانتی‌متر بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد، ریشه تمام سطح ساقه را می‌پوشاند و این از زیبایی گیاه می‌کاهد.

برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می‌باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می‌شود. پس از گذشت مدت‌زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید.

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟
خشک شدن نوک برگهای بامبو

بامبوها به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند و در صورت کوچک‌ترین تماسی با مواد شیمیایی مثلاً مواد شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می‌شوند و از بین می‌روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می‌شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملاً خشک شود.

جهت جلوگیری از شیوع قارچ‌ها در ظرف بامبو، به هنگام تعویض آب، باید ظرف را با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس ضدعفونی کرد و اجازه نداد آب جلبک ببندد یا کدر شود. قارچ‌های پودری سیاه رنگ روی برگها را با قارچکش ها ضدعفونی کنید و در هنگام خرید بامبو دقت کنید گیاه عاری از علائم قارچ‌ها شامل کپک زدگی و خوردگیهای لزج مانند بر روی ساقه و سفیدک‌ها و سیاهک‌ها بر روی برگها باشد. در صورتی که گیاه دچار پوسیدگی ساقه شده و ساقه به رنگ زرد در آمد و لهیده شد به علت از بین رفتن آوندها و عدم توانایی ساقه در جذب آب، خطر مرگ گیاه را تهدید می‌کند از این رو باید ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند و سطح برش سفید و سالم دیده شود. زرد شدن زود به زود آب نیز نشانه بیماری گیاه می‌باشد و نیاز به بررسی گیاه دارد.

گیاه بامبو با رطوبت معمولی هوای داخل ساختمان سازگار است اما جهت رشد بهترمی توان در زمان‌های مختلف برگهای گیاه را با آب ملایم اسپری نمود. در مورد بامبو نیز مانند گیاهان آپارتمانی می‌توان جهت تأمین عناصر غذایی مورد نیاز از کودهای کامل و یا قطره‌های اختصاصی بامبو استفاده کرده و به صورت ماهیانه در آب ظرف بامبو حل نمود.

بامبو را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد نگه دارید. از قرار دادن بامبو در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه و یا جلوی دری که به فضای آزاد راه دارد و گاهی اوقات از آن نسیم وارد می‌شود، خودداری شود. رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت ۵ تا ۷ ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.

برای خرید سم قارچکش مخصوص بامبو اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

245 دیدگاه برای “دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

  1. مهسا گفته:

    سلام
    من چند تا بامبو دارم که چهار سالی میشه دارمشون به تازگی یکی از اونها از بالا زرد شده به ظاهر از ریشه و ساقه مشکی نداره علتش چی می‌تونه باشه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بیماری قارچی هست با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتی که زرد شده کات کنید وگیاهان رو با محلول قارچ کش شستشو بدید تنگ اب رو هم کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید،برای اب داخل تنگ از اب جوشیده سرد شده یا اب دستگاه تصفیه استفاده کنید. ماهی یک باراین کارها رو انجام بدید تا بامبوهای سالمی داشته باشید مقداری کمبود نور هم دارند اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید نور حتما باید فیلتر شده باشه.

  2. dr.alirafati گفته:

    سلام من چنتا بامبو دارم که مشکلات عیجیبی تازگی پیدا کردن
    دوتاشون ساقه از سمتی که ریشه هست پوسید و کاملا له شد و بوی بدی میداد بریدمش ولی خب ساقه یکیش زرده از سمتی که برگاش هست و مشکل بعدی اینه که بجز این دوتا بقیه همشون ساقشون سیاه شده اونجایی که ریشه ها هستن کاملا و از پریروز که ابشونو عوض کردم بهشون چیزی ندادم و کنار پنجره گذاشتمش و دمای اتاقم ۲۳ ۲۴ بود و با این حال امروز چک کردم برگ همشون طی این دو روز سرشون زرد شده بود و رو همشونم دون دون های ریزی هم هست که اونم نمیدونم چیه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،شاخه ها رو از اب خارج کنید وتمام قسمتهای زرد وسیاه شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا فقط قسمت سالم بمونه تنگ اب رو کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید قلمه ها رو هم با محلول قارچ کش کامل شستشو بدید وداخل تنگ قرار بدید وبرای اب از اب جوشیده سرد شده استفاده کنید. هر ماه این فرایند رو بجز کات کردن قلمه ها تکرار کنید تا گیاهان سالم وشادابی داشته باشید بعد از اینکه ریشه دار شدند میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید کود روبصورت مایع رقیق داخل اب بریزید.

  3. Mehr گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    بامبوی من برگاش این شکلی شده
    https://uupload.ir/files/9pri_20210129_155820.jpg
    از آبی که چند ساعت بیرون مونده براشون استفاده میکنم و بهشون کود هم ندادم اصلا
    ظاهرش سالمه ریشه هاش هم سالمه و فقط برگاش از پایین شروع کردن به زرد شدن که من کات کردمشون
    به نظرتون علتش چی میتونه باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند واین موضوع طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

  4. Ebrahimi گفته:

    سلام من بامبو های بلند و قوی داشتم تو آب نگهداری میکنم بعد از تعویض اب گلدان ریشه هاش خیلی سیاه شده بود یکم بریدم و ته بامبوها که له شده بود بریدم حالا از پایین داره زرد میشه چیکار میتونم بکنم؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده انتهای بامبوها رو بِبُرید تا به اوند سالم برسید بعد شاخه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وتنگ اب رو هم همینطور کامل شسته وکامل ضدعفونی وخشک کنید برای اب هم از اب بدون املاح ومانده استفاده کنید ،هر ماه این کار رو انجام بدید تا بامبوهای سالم وشادابی داشته باشید.

  5. نیلوفر راشدی گفته:

    سلام .من بامبو خاکیم داره زرد میشه چیکار کنم؟؟
    هفته ای یکبار اب میدم
    نور غیر مستقیم بهش میخوره
    دمای خونه معتدل نه گرم نه سرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست از خاک دربیارید وتا جایی که زرد شده کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد بکارید تا ریشه دار بشه اگر داخل خاک میکارید خاک رو هم با محلول قارچ کش ابیاری کنید باید تا قسمتی که زرد شده کامل کات کنید تا به اوند سالم برسید.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، لینکهایی که فرستادید مشکل دارند لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

            • کارشناس 1 گفته:

              خاک گیاهتون فقیر هست باکودهای کامل ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید وبرای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ،ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید رطوبت محیط رو افزایش بدید وحتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وزیر گلدانی رو همیشه خالی از اب وخشک نگهدارید. برگهای خشک شده رو جدا کنید.

                • کارشناس 1 گفته:

                  از کود npk 20,20,20میتونید استفاده کنید،شاخه ای که سرش خشک شده مشکوک به قارچ هست قسمت خشک شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید.

  6. xx گفته:

    سلام
    یک عدد گیاه بامبو رو سال پیش تهیه کردم و چند هفته پیش تکثیرش کردم به این روش که با کاتر از بند بالاتر از بند سوم اون رو کات کردم و هر بخش رو درتنگ حاوى آب جداگانه قرار دادم، بخشى که حاوى ریشه نیست برگها و تنه بامبو داره زرد میشه ممکنه بفرمایید مشکل کجاست و چه کارى باید انجام بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کردید تیز وضدعفونی نبوده بهترهست قلمه ها رو از اب خارج کنید وبا لوازم تیز وضدعفونی شده تا قسمتی که زرد شده دوباره برش بزنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید تنگ اب رو هم همینطور ضدعفونی وخشک کنید واز اب ضدعفونی شده استفاده کنید.

  7. مریم گفته:

    سلام. وقت بخیر. ممنون میشم در مورد مشکل بامبوهام منو راهنمایی بفرمایید. هر دو هفته یکبار با ابی که چند ساعت توی محیط مونده ابش رو تعویض میکنم و هفته ای دو بار آب رو با فاصله یک متر اسپری میکنم روشون و از پایین هم قلمه زدم و قسمت خرابش رو کات کردم ریشه زدن منتها برگها اینجوریه. البته قبل از قلمه زدن و هرس کردن هم اینطوری بودن. در ضمن به فاصله ۴-۵ متر از پنجره ای که پرده توری داره قرار دارن و نور خیلی شدیدی هم بهشون نمیتابه. با سپاس از راهنماییتون
    http://uupload.ir/files/9fgd_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(1).jpeg
    http://uupload.ir/files/dgec_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(2).jpeg
    http://uupload.ir/files/gcjg_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(3).jpeg
    http://uupload.ir/files/bqzu_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(5).jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، متاسفانه لینکهایی که فرستادید مشکل دارند،لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

  8. مریم گفته:

    سلام. میشه لطفا در مورد مشکلات بامبو و خشک شدن برگهای بامبوم منو راهنمایی کنید. البته قمله زدم و هر دو روز اب شونو عوض میکنم و گلدوناشو با قارچ کش ضدعفونی میکنم و اب اسپری میکنم. یک دنیا سپاس
    http://uupload.ir/files/su88_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(1).jpeg
    http://uupload.ir/files/rits_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(2).jpeg
    http://uupload.ir/files/e01v_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(3).jpeg
    http://uupload.ir/files/8na_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(4).jpeg
    http://uupload.ir/files/myvt_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12_(5).jpeg
    http://uupload.ir/files/uubk_whatsapp_image_2020-05-21_at_10.31.12.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید ولینک مستقیم رو کپی وارسال کنید ،لینکها باز نمیشن.

  9. مرتضی گفته:

    سلام. روز بخیر. من ۶ سال هست که ۲ تا بامبو دارم .از یک هفته قبل پسر کوچیکم مقداری برگ گل خشک رو تو اب بامبوها ریخته و من متوجه نشدم. روی اب کپک زده بود و بامبوها زدر شدن هم برگ و هم ساقه . اب و ظرف رو سریع عوض کردم . میخواستم ببینم امکان حفظشون هست ؟ باید چکار کنم ؟
    http://uupload.ir/files/duro_img_20200515_100702.jpg
    http://uupload.ir/files/duro_img_20200515_100702.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کپک زدن برگها داخل اب باعث بیماری قارچی شده تمام برگهای زرد وخشک شده رو جداکنید اگر ساقه هم زرد شده تا قسمتی که زرد شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ،تنگ اب رو هم به همین صورت با محلول قارچ کش کامل شستشو بدید وخشک کنید برای اب از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

  10. پریسا گفته:

    ممنون از پاسختون
    لطفا برای پیچ دار کردن ساقه بامبو راهنمایی بفرمایید
    که به چه روشی و با چه وسیله ای میتونم اینکارو در منزل انجام بدم؟
    ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از،شما، باید سیم مخصوص این کار رو تهیه کنید وبامبو رو دور این سیم ببندید. بعد از اینکه بزرگتر وقطورتر شد بشکل پیچ باقی میمونه.

  11. پریسا گفته:

    سلام ممنون بابت مطالب مفید
    بامبو من قلمه بوده الان یکسال و نیمه است
    آیا میتونم سلقه اش رو پیچ دار کنم؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.