نکات مهمی که بعد از خرید گل و گیاهان آپارتمانی باید رعایت کنید

نکات مهمی که بعد از خرید گیاهان باید رعایت کنید

نکات مهمی که بعد از خرید گیاهان باید رعایت کنید: اکثر افراد تازه کار که گیاهی را از گلخانه یا گل‌فروشی یا از هر محل دیگری تهیه می‌کنند و آن را به محیط دیگری انتقال می‌دهند با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند. در این مقاله قصد داریم یکسری از نکات مهمی که هنگام خرید گیاه و انتقال آن باید رعایت کنید را نام برده و توضیح دهیم.

 

۱_ تغییر ناگهانی دما:
گیاهی را که شما از گلخانه خریداری می‌کنید در دمایی ایده آل قرار داشته و در آنجا محیط و آب و هوای مناسب آن گیاه فراهم بوده است. شما پس از خریداری این گیاه و انتقال آن به محیط جدید آن را وارد یک محیط با آب و هوای متفاوت می‌کنید و به گونه‌ای به گیاه شما شوک دمایی وارد می‌شود که برای گیاه بسیار مضر بوده و حتی در برخی موارد ممکن است گیاه شما از بین برود. حتماً قبل از خرید گیاه از دمای مورد نیاز آن مطلع شوید یا از فروشنده دمای مورد نیاز آن را پرسیده و برای گیاه، آن دما را در محیط جدید فراهم کنید.

 

۲_آبیاری بی جهت و بی مورد:
بسیار دیده شده که برخی افراد گیاهی را خریداری می‌کنند و به سرعت پس از انتقال آن به محیط جدید آن را بدون اینکه نیاز باشد آبیاری می‌کنند. آبیاری بی مورد یا افراط در آبیاری بسیار خطرناک بوده و باعث مرگ گیاه می‌شود. هر وقت نیاز به آبیاری بود گیاهان خود را آبیاری کنید و از افراط در آن پرهیز کنید.

 

۳_تعویض خاک و گلدان:
گیاهی را که خریداری می‌کنید تا یک مدت این گیاه درون شوک قرار دارد. شوک آب و هوا و تغییر ناگهانی دما و از طرفی جابه‌جایی محیط به گیاه فشارهایی وارد می‌کند و زمان می‌برد تا گیاه بخواهد به شرایط جدید عادت کند. برخی دوستان به سرعت پس از خرید گیاه جدید گلدان و خاک آن را تعویض می‌کنند که این باعث ایجاد فشار دیگری به گیاه می‌شود. در برخی موارد شاید مشکلی برای گیاه پیش نیاید اما این کار خطرناک بوده و ارزش ریسک را ندارد. اگرمیخواهید گلدان گیاه را تعویض کنید و این کار خیلی برای شما مهم و ضروری است حتماً با فروشنده صحبت کنید که گلدان را داخل محیط گلخانه تعویض کند و حداقل یک هفته گیاه را آنجا قرار دهید و سپس نسبت به انتقال آن اقدام کنید.

 

۴_ قرنطینه:
یک کار مهم و ضروری دیگر که هنگام خرید یک‌گیاه باید انجام دهید قرنطینه کردن آن است. گیاه جدیدی را که خریداری می‌کنید حتماً حداقل یک هفته جدا از گیاهان و گلدان‌های دیگر نگهداری کنید که اگر گیاه جدید دچار حشره یا آفت بوده با این کار جان گیاهان دیگر خود را نجات دهید. حتماً در این مدت که گیاه جدید را جدا نگهداری می‌کنید با چراغ گوشی یا چراغ قوه زیر و روی برگ‌ها و روی ساقه‌ها و همه‌ی نقاط گیاه جدید را برسی کنید تا اگر آفت یا حشره‌ای بر روی آن وجود داشت نسبت به درمان آن اقدام کنید.

 

۵_ خرید گیاه مناسب:
بسیاری از افراد گیاهی را خریداری می‌کنند که صرفاً جهت زیبایی آن بوده و از نحوه نگهداری آن هیچ اطلاعی ندارند و پس از مدتی گیاه از بین می‌رود و با این کار دیگران را نیز مقصر این عمل خود می‌دانند. حتماً گیاهی را خریداری کنید که بتوانید محیط و شرایط نگهداری آن را محیا کنید و در غیر این صورت حتی به آن فکر هم نکنید. برخی گیاهان بسیار زیبا بوده و برای دکور منزل یا حتی به چشم علاقه خیلی مناسب برخی افراد می‌باشند اما مناسب نگهداری در آن منطقه آب و هوایی که زندگی می‌کنید نیستند و با این کار جان گیاه را تلف می‌کنید.

۱چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

12 دیدگاه برای “نکات مهمی که بعد از خرید گل و گیاهان آپارتمانی باید رعایت کنید

  1. ghazalzand180 گفته:

    سلام
    سه ماه پیش یک یوکای یک متری خریدم با تنه قطر ۱۰سانت.فروشنده گفت هفته ا ییک لیتر آب بهش بدیم.اولش خیلی سبز و سرحال بود.الان اکثر برگاش لوله ای و زرد و خشک شدن.چکار باید بکنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، موقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج میشه؟

  2. حسین گفته:

    دمای داخل که خوب خونست دیگه تغریبا ۲۷ درجه و بیرون هم خوب حیاطه خیلی سرد بین ۳ درجه تا ۱۰ درجه

    • کارشناس 1 گفته:

      دمای بیرون خیلی پایین هست، احتمال از بین رفتن جوانه ها وجود داره، بهتر هست تا زمانی که دمای بیرون در شبانه روز از ۱۵ درجه بالاتر شد صبر کنید، میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید تا رشد علفی نداشته باشند.

  3. حسین گفته:

    چون نور کافی ندارم ریشه ها دارن ضعیف میشن و جوانه ها دارن خم میشن میخام بزارم بیرون. پس خراب نمیشن فقط رشتشون متوقف میشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      دما باید بمرور زمان کم بشه،دمای بیرون در شبانه روز ودمای محیط نگهداری چند درجه هست؟

  4. حسین گفته:

    سلام دوباره
    راستی کاکتوسام اندازه نخود لوبیا هستن.تا حالا تو محیط خونه بودن میشه الان بزارمشون بیرون/؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دمای بیرون با دمای منزل یکی هست میتونید انتقال بدید تغییر دمایی باید بمرور زمان انجام بشه اگر دما زیاد متفاوت هست احتمالش هست که به جوانه ها شوک وارد بشه ورشدشون متوقف بشه.

  5. حسین گفته:

    درود بر شما
    دو تا سوال داشتم . اینکه از سم کامن که برای سوسک هست میشه با دز کم برای حشره های گلدان و گیاهان استفاده کرد؟ تو محتویاتش کونفیدور هم خوندم داره.
    سوال دوم . نحوه ابیاری کاکتوس از وقطی که اندازه لوبیا شدن تا وقطی که اندازه گردو بشن چگونست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، دز مصرف رو نصف کنید، تا وقتی که جوانه ها داخل بستر هستند خاکشون باید مرطوب باشه بعد از تک کردن مثل کاکتوسهای بالغ باید ابیاری بشن ،زمانی که خاکشون کامل خشک شد.

  6. حسین گلدوست گفته:

    والا فروشنده ها اونقد بیسوادن که هیچ معلوماتی درباره گیاه ندارن یا برای سود بیشتر روش درست رو به خریدار نمیگن .چند روز پیش با یه گلفروش درباره کاکتوس صحبت میکردم ،میگفت یه محلول دارم سر ۱ ماه کاکتوس رو دوبرابر میکنه بیا بهت بدم ،اونم این وقت سال چله زمستون که کاکتوس خوابه میخواست کود بهم بفروشه ،هر قدر هم گفتم الان کود بدم پدر کاکتوس در میاد قبول نمیکرد .تعویض گلدان و خاک هم باید انجام بدیم چون بدترین خاک ها رو برا سودش میریزن پای گل .چاره نداریم

دیدگاه‌ها بسته شده است.