چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه: قبل از خرید هر نوع گیاه اول باید نور محیطی را که می‌خواهید گیاه را در آن محیط قرار دهید بررسی کنید.  خانه‌ای که در آن سکونت دارید و یا محل کار به کدام قسمت پنجره دارد و چه میزان نور دریافت می‌کند؟

 

پنجره‌های جنوبی:
پنجره‌های جنوبی بیشترین نور را دارند و از اوایل صبح تا عصر نور دارند، (از ساعت هفت صبح تا شش بعد ظهر در بهار و تابستان، و از ساعت یازده صبح تا چهار بعد از ظهر در پاییز و زمستان) به‌شرطی که سایه‌بان و یا ساختمانی جلوی نور دریافتی را نگرفته باشد، این پنجره‌ها مناسب گیاهانی هستند که برای رشد به نور بسیار زیادی احتیاج دارند مانند انواع کاکتوس‌ها، ساکولنتها، سدوم، الوئه ها، حسن یوسف، گل سنگ، سیکاس، و…

 

پنجره‌های شمالی:
پنجره‌های شمالی نسبت به پنجره‌های جنوبی نور کمتری دارند. وبعد از ظهر تا عصر نور دارند (از ساعت سه بعد از ظهر تا غروب آفتاب در بهار و تابستان و از ساعت دو بعد از ظهر تا چهار بعد از ظهر در پاییز و زمستان) و مناسب گیاهانی هستند که به نور متوسط نیاز دارند. گیاهانی را که می‌توان پشت پنجره شمالی نگهداری کرد از قبیل دیفن باخیا، لیندا، فیکوس، بنفشه افریقایی، بگونیا، سرخس، کروتون، ارکیده و…

 

پنجره‌های غربی:
پنجره‌های غربی بعد از ظهر تا عصر نور کافی دارند (از ساعت ۱۲ ظهر تا غروب آفتاب در بهار و تابستان و از ساعت دو بعد از ظهر تا غروب آفتاب در پاییز و زمستان) و مناسب گیاهانی هستند که به نور زیاد احتیاج دارند. مانند انواع کاکتوس‌ها وساکولنتها و…

 

پنجره‌های شرقی:
پنجره‌های شرقی کمترین نور را دارند و فقط اوایل صبح نور دریافت می‌کنند (از ساعت هفت صبح تا ساعت یازده در بهار و تابستان و از ساعت نه تا یازده در پاییز و زمستان) و مناسب گیاهانی هستند که به نور کمتری نیاز دارند، مانند: کاج مطبق، انتوریوم، برگ عبایی، آکمنا، بامبو، دراسنا، پرسیاوش، پتوس، گندمی، و…

بهترین زمان خرید گل و گیاه زمانی هست که گیاهان رشد داشته باشند. بهار و تابستان فصل خوبی برای خرید انواع گیاهان می‌باشد. تعدادی از گیاهان هم در فصل پاییز و زمستان رشد دارند مانند انواع لیتوپسها. هاورتیاها، کاکتوس کریسمس و…

 

موقع خرید گل‌ها و کاکتوس‌ها به این چند نکات توجه کنید:
۱_ گیاه در حال رشد باشد.

۲_ برگ‌های گیاه شاداب و سرحال باشند.

۳_ از انتخاب گل‌های پژمرده و پلاسیده خودداری کنید.

۴_ همه‌ی قسمت‌های گیاه را موقع خرید چک کنید هر نوع شکستگی، تغییر رنگ برگ یا ساقه، تغییر در تنه گیاه فرو رفتگی، برآمدگی، اگر گیاهی که انتخاب کردید این مشکلات را داشتند انتخاب نکنید.

۵_ همیشه زهکش گلدان را بررسی کنید اگر ریشه‌ها از زهکش گلدان بیرون زده باشند، این نشانه سالم بودن گیاه هست.

۶_ گلدان گیاه را بردارید و بچرخانید تا از ثابت بودن گیاه داخل گلدان اطمینان حاصل کنید. اگر گیاه داخل گلدان لق باشد و با یک حرکت کوچک خم شود از انتخاب آن گیاه خودداری کنید چون احتمال دارد که ریشه نداشته باشد و یا قلمه باشد که هنوز ریشه نزده است.

۷_ از نظر وجود آفات نیز همه‌ی قسمت‌های گیاه را چک کنید تا افتی نداشته باشد وجود انواع حشرات مثل مگس سیاه کوچک داخل خاک و یا در حال پرواز کنار گیاه، وجودمگس سفید پشت برگ‌ها، قسمت‌های آرد آلود در قسمت‌های بند و محل اتصال برگ‌ها به ساقه.

۸_ هر نوع زرد و سیاه شدگی در برگ‌ها یا سوختگی لبه برگ‌ها.

۹_ همیشه موقع خرید شرایط نگهداری گیاه، ترکیب خاک مناسب، میزان آبیاری، و میزان کوددهی را از فروشنده بپرسید و یا گیاهی را که می‌خواهید انتخاب کنید در مورد پرورش و نگهداری آن سرچ کنید.

۱۰_ همیشه در منزل چند نوع سم حشره کش، سم قارچ کش و کود مناسب گیاه داشته باشد.

۱۱_ همیشه به یاد داشته باشید که بعد از خرید گیاه و انتقال به محیط جدید به گیاه شوک وارد خواهد شد و زرد شدن برگ‌های پایینی گیاه در این شرایط کاملاً طبیعی خواهد بود از جدا کردن برگ‌های زرد بپرهیزید و اجازه بدهید که برگ‌ها کاملاً خشک شده وبریزند بعد از داخل گلدان بردارید.

۱۲_  موقع جابجایی گیاه حتماً از فروشنده بخواهید که گیاه را با روزنامه یا هر وسیله دیگر بپوشاند و گیاه را حدالمکان با اتومبیل‌های کابین دار حمل کنید تا میزان شوک وارده به گیاه کمتر باشد.

چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “چند نکته مهم در مورد خرید گل و گیاه

  1. Asal hashemi گفته:

    سلام وقت بخیر خونه من خیلی خیلی کم نور هست ولی علاقه زیادی به نگهداری گل و گیاه دارم چه نوع گیاه بگیرم که بدلیل کم نوری دچار مشکل نشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهانی مثل سانسوریا، زاموفولیا، انواع پتوسها،سینگونیومها به نور متوسطی نیاز دارند وبه راحتی میتونید از این نوع گیاهان داخل محیط کم نوری نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.