نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار: با شروع فصل بهار کاکتوس‌ها و ساکولنت ها مانند بسیاری از گیاهان شروع به رشد می‌کنند. اقداماتی که برای رشد بهتر و گلدهی کاکتوس‌ها باید با شروع این فصل انجام دهید در این مقاله آمده است. کارهایی مانند تعویض گلدان، تعویض خاک، تأمین نور و دمای کافی، کود دهی، تهویه مناسب، آبیاری و سایر اقدامات لازم. اگر سؤالی دارید در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید. توجه داشته باشید ممکن است شروع فصل گرما در برخی مناطق مثل جنوب کشور زودتر اتفاق بی افتد.

 

۱- تعویض گلدان کاکتوس ها:
کاکتوس‌ها و ساکولنت هایی که خاک مناسب ندارند یا گلدان آنها از ریشه پر شده است را تعویض کنید تا گیاه بتواند با تولید ریشه‌های جدید رشد بهتری داشته باشد. همچنین تعویض خاک و گلدان باعث می‌شود ریشه پوسیده نشود. از خاک‌های ماسه‌ای با تخلخل بالا استفاده کنید تا آب باقی مانده در خاک باعث پوسیدگی ریشه نشود. از گلدان‌هایی با سوراخ های زیاد در ته گلدان استفاده کنید. یادمان باشد تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید کاکتوس‌ها را آبیاری کنید. تعویض گلدان را میتوان از اواسط بهار شروع کرد.

 

۲- نور مناسب کاکتوس در بهار:
دوست عزیزی که گلدان‌های کاکتوس را در محل سایه مانند اپن آشپزخانه قرار می‌دهید بدانید که با این کار فقط گیاه را نابود می‌کنید و بهتر است هرچه سریع‌تر گیاه خود را به محل پر نور انتقال دهید. با شروع فصل رشد نیاز کاکتوس‌ها به نور بیشتر می‌شود. در صورتی که کاکتوس‌ها نور کافی دریافت نکنند رشد علفی کرده و به‌زودی از بین خواهند رفت. نور ملایم فیلتر شده روز حداقل سه ساعت می‌توانید برای بسیاری از کاکتوس‌ها کافی باشد.

 

۳- آبیاری کاکتوس‌ها در بهار:
همان‌طور که در مقالات قبلی میهن کاکتوس توضیح داده شد در زمستان آبیاری کاکتوس‌ها را بسیار کم انجام می‌دهیم ولی در بهار با شروع رشد گیاه آبیاری باید اندکی بیشتر و منظم انجام شود. در بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود. کاکتوس‌ها در بافت‌های خود مقداری زیادی آب نگهداری می‌کنند پس با خشک شدن خاک نگران نباشید اتفاقی برای کاکتوس نمی‌افتد. کاکتوس‌ها را با گلهایی مانند شمعدانی اشتباه نگیرید لطفاً! برای بیشتر کاکتوس‌ها در فصل بهار معمولاً هر هفت تا ده روز آبیاری کافی می‌باشد. کاکتوس‌های بزرگ‌تر آب کمتری نسبت به کاکتوس‌های کوچک احتیاج دارند.

 

۴- دمای مناسب رشد کاکتوس‌ها:
دمای مناسب برای رشد اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای کمتر یا بیشتر از این حد ممکن است رشد آنها را کُند کند.

 

۵- تهویه مناسب:
دوستان عزیز توجه داشته باشید برای تمامی گیاهان جریان هوا امری حیاتی می‌باشد. پس شرایطی فراهم کنید که دما همواره در جریان باشد. حداقل روزی یکی دو مرتبه در و پنجره را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند. جریان هوا برای خود انسان‌ها هم بسیار مفید است پس خودمان و گیاهانمان را در خانه خفه نکنیم.

 

۶- کوددهی در بهار:
بهترین فصل برای کوددهی گیاهان از جمله کاکتوس‌ها فصل بهار است. برای کاکتوس‌ها از کودهای NPK با ازت کم استفاد کنید. کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود. برای کاکتوس‌ها  به طور کلی  هر ماه یک مرتبه کوددهی کافی می‌باشد. کود را از مراکز معتبر تهیه کنید. هر کودی به دستتان رسید به گیاهان ندهید لطفاً. نیازهای گیاهان متفاوت می‌باشد و باید از کود مخصوص همان گیاه استفاده شود.

 

۷- بررسی آفت‌ها و بیماری‌ها:
حتماً حتماً کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را بررسی کنید تا آفت و بیماری نداشته باشند. در صورت مشاهده آفت‌ها آنها را سریعاً از سایر گلدان‌ها جدا کنید و نسبت به از بین بردن آفت‌ها اقدام کنید. مواظب شپشک آرد آلود این موجود دوست نداشتی باشید که می‌تواند کل گلخانه شما را آلوده کنید. برای مطالعه مقاله کامل در مورد شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

 

و در آخر توصیه میهن کاکتوس به شما:
از نگهداری گیاهان در اطراف خود لذت ببرید، گیاهان می‌توانند باعث آرامش ما شوند و هوای اطراف ما را تصفیه کنند. بخصوص این روزها که با کرونا درگیر هستیم و در خانه مانده‌ایم و مانند بسیاری از انسان های بی مسئولیت به سفر نرفته‌ایم(نوروز ۱۳۹۹)  بهترین فرصت برای سرگرم شدن با این گیاهان دوست داشتنی است. هر سؤالی داشتید در زیر مقالات میهن کاکتوس بفرستید تا کارشناسان حرفه‌ای ما به آنها پاسخ دهند. شاد باشید.

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

240 دیدگاه برای “نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

  1. محمد گفته:

    سلام بذر های آگاو کی میرسند و بذر های دراسنا چطور و روش کاشت دو تا شون رو هم لطفا بگید ؟؟؟
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، در مورد رسیدنشون اطلاع دقیقی ندارم، بذرهای اگاو رو مثل بذرهای کاکتوسها باید بکارید بذر دراسنا رو اطلاع ندارم احتمالا مثل سایر بذر گیاهان کشت بشه.

  2. Fss گفته:

    سلام. من یک کاکتوس ستونی دارم که از روش یه جوانه در اومده و الان پشت پنجره شرقی هست که سرد هست و کم اب میدم تا بره به خواب زمستانی اما الان اون جوانه رنگش قرمز و قهوه ای شده خود کاکتوس هم پایینش یکم زرده جوانه رو جدا بکنم بهتره یا همونجا بمونه مشکلی پیش نمیاد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قسمت بالای گیاه خشک شده میتونید اون قسمت رو جدا کنید ،گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر پوسیده شده باشند تا قسمتی که پوسیده شده کات کنید وروی قسمت بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بریزید وچند روزی قلمه رو در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید. اگر ریشه ها سالم باشه مجدد بکارید ولی تا دو هفته ابیاری نکنید.

  3. erfanre6423 گفته:

    سلام.کاکتوس ها الان زمان خواب شان هست؟کاکتوس و ساکولنت هایی که در حیاط هستند را میشود در کل زمستان روی آنها را نایلون کشید؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر داخل نایلون رطوبت نباشه وخاکشون کامل خشک باشه ودما تا منفی ده درجه نباشه سالم میمونند. باید با نایلون خوب محافظت کنید که داخلش هوای سرد نره در این صورت سالم میمونند. میتونید یک چهار چوب هم درست کنید مثل یک گلخانه در سایز کوچک ونایلون رو روی چهار چوب بکشید که نایلون با گیاهان در تماس نباشه.

  4. کاکتوس گفته:

    سلام میشه.در زمستان روی کاکتوس و ساکولنت هایی که در خارج از خانه است نایلون کشید؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میشه ولی بهتر هست خاکشون کامل خشک باشه تا از یخ زدگی محافظت بشن.

  5. ali گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت اساتید
    من کاکتوسام توی بالکن هستش بعد چند روزه هوا یکباره سرد شده و بارون میباره
    بعد من حدودا شنبه کاکتوسا رو کامل ابیاری کردم ولی یهویی هوا سرد شد و بارون زد
    الان خاکشون هنوز خیسه و امروزم کمی بارون زده روشون
    سقف دارن مستقیم نمیزنه بارون ولی اونایی که جلو ترن خاکشون کامل خیس شده
    کاکتوسارو منتقل کنم داخل ؟ یا مشکلی پیش نمیاد ؟ الان هوا ۱۳ درجه هستش

  6. شادی گفته:

    سلام ممنون از سایت خوبتون من یه لب ماتیکی داشتم که چن تا پاجوش داشت از این چن تا پاجوش تونستم دوتاشو ریشه دار کنم حدود ۳ماهه که این دوتا پاجوش ریشه دار شدن یکیشون ریشه هاش زیاد و خوبه و لی یکیش تعداد ریشه هاش فقط دوتا کوچیکه میشه راهنمایی کنید چطور میتونم ریششو تقویت کنم تا زیا بشه؟ ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری ایدال بشه رشد میکنند وریشه میندازند، در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری کنید میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای تقویتشون استفاده کنید.

  7. امیر گفته:

    سلام
    این گلدان کاکتوسا که از پلاستیکه سیاهه مشکلی نداره؟
    کاکتوسای من تو پشت بومن و ظهر گلدونا داغ میشه و خیلی نمیشه تو دست نگهداشت، داغ شدن گلدان مواد شمیایی رو تو خاک آزاد نمیکنه؟خاک رو آلوده نمیکنه؟
    اگه میکنه چه گلدانی مناسبه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مشکلی بوجود نمیاد چون بمرور زمان گرم میشن بیکباره گرم نمیشن،ولی میتونید در ساعاتی که شدت نور وگرما زیاد هست نور رو فیلتر کنید تا گرما کاهش پیداکنه، میتونید از شید توری برای این کار استفاده کنید.

  8. پوریا گفته:

    سلام ببخشید بعضی ها تویه کلیپ ها میبینم وقتی کاکتوسو از گلدون قبلی در میارن بدون اینکه خاک اطراف ریشه رو جدا کنن یا اینکه هرس یا کاری بکنن میزارن توی گلدون بزرگ تر میخواستم بدونم که خاک اطرافش ریشه رو کامل برداریم بهتره یا نرمش کنیم یا کلا دست نزنیم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، هر دو روش رو میشه انجام داد هیچ مشکلی بوجود نمیاد، اگر خاک مناسب نباشه ویا ریشه افت داشته باشه بهتر هست کامل از اطراف ریشه جدا بشه وریشه ها هم هرس بشه، اگر مناسب باشه وفقط گلدان گیاه کوچک شده باشه به همان صورت که از گلدان قبلی خارج شده میشه داخل گلدان بزرگتری کشت کرد. این کاربیشتر سلیقه ای هست.

  9. khaledian.z3 گفته:

    سلام ببخشید سه تا کاکتوس اپونتیا و سلندریکا و نخل ماداگاسکار رو به نور مستقیم عادت دادم و گذاشتم دما هم نهایت تا ۴۰ درجه میرسه ولی بخاطر جریان هوا زود سطح خاک خشک میشه وقتی اب میدم نمیدونم چه موقع ابیاریشون کنم بهتره هر سه تاشون بزرگن سایزاشون و نمیتونم با خلال یا چوب دیگه ببینم خاک خوب خشک شده چون عمق زیاده و اینکه تو چه سنی سلندریکا به گل میشینه و یکم تن جوش ها لاغر چروک شدن واسه کم ابیه؟ ممنون بابت وقتی که واسه پاسخگویی میزارید
    http://uupload.ir/files/8t3d_dsc_0023.jpg
    http://uupload.ir/files/cn0e_dsc_0024.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چروک شدن گیاه در اثر کمبود اب ویا ابیاری بیش از اندازه بوجود میاد، اگر بعد از ابیاری چروک شدگی برطرف نشد از ابیاری زیاد هست، که بهتر هست صبر کنید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید،اگر خاکش متخلخل وماسه ای هست مثل سطح خاک یک روز در میان میتونید ابیاری کنید. گلدهی بستگی به شرایط نگهداری وسن گیاه داره سیلندریکاهادر سنین بالایی گل میدن ،گیاهان شما اپونتیا تیغ سگی واپونتیا تیغ انجیری هستند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاکش مناسب به نظر نمیرسه اگر نرم شده احتمالا ریشه ها پوسیده از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید وتا جایی که پوسیده ونرم هست کات کنید تا به اوند سالم برسید، بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وابیاری رو یک هفته بعد از کاشت شروع کنید ودرمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  10. Matin گفته:

    سلام.
    من بذر کاکتوس را می‌خواهم در گلدان آویز بکارم.
    آیا میشه روی بستر پلاستیک یا،سلفون ویا ظرف یکبار مصرف شفاف استفاده کنم.
    به نظرشما کدام یک هم رطوبت و هم در رشد بذر موثر است

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید از همشون استفاده کنید فرقی در رشد جوانه ها نخواهد داشت فقط باید درب شفاف باشه که نور به جوانه ها برسه.

    • کارشناس 1 گفته:

      نه، مقدار ترکیبی پیت ماس وکوکوپیت ۲۰ درصد بایدباشه، مقدار ماسه ۶۰ درصد لیکا ۱۰ درصد، ورمی کمپوست ۱۰ درصد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.