چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟ سؤالی که همیشه برای همه علاقه‌مندان به کاکتوس پیش می‌آید میزان آبیاری و بازه‌های زمانی آبیاری کاکتوس است. این موضوع بسیار موضوع مهمی است زیرا علت اصلی خرابی کاکتوس‌ها که بر اثر آبیاری زیاد پیش می‌آید از عدم آگاهی فرد نسبت به نیازهای آبی کاکتوس‌ها به وجود می‌آید.

معمولاً هنگامی که فردی یک گلدان کاکتوس تهیه می‌کنند و از فروشنده زمان و میزان آبیاری را می‌پرسد جواب بین ۵ الی ۷ روز یک‌بار آبیاری شود را خواهد شنید اما با رعایت کردن این فصول آبیاری باز هم گیاه دچار گندیدگی خواهد شد!

بیایید با هم به صورت مرحله به مرحله میزان آبیاری کاکتوس‌ها را پیدا کنیم:

معیارهای آبیاری:

۱- اندازه گلدان:
هر چه سایز گلدان کوچک‌تر باشد خاک آن سریع‌تر خشک می‌شود و نیاز به آبیاری سریع‌تر خواهد داشت و هر چه سایز  گلدان بزرگ‌تر باشد حجم خاک بیشتری دارد و بازه‌های آبیاری طولانی‌تر خواهد شد البته این موضوع در مورد گلدان‌های پلاستیکی ساده است گلدان‌های سفالی لعاب‌دار حتی در سایز کوچک آب را مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارند که به همین دلیل استفاده از این گلدان‌ها چندان توصیه نمی‌شود.

 

۲- نوع خاک:
تقریباً هیچ گلخانه‌ای و تولیدکننده کاکتوس ترکیب خاک مشابه هم ندارند و این تفاوت در ترکیب خاک باعث می‌شود که میزان خشک شدن خاک‌های کاکتوس نیز با هم متفاوت باشد پس نوع خاک نیز می‌تواند در میزان و زمان آبیاری کاکتوس تأثیرگذار باشد معمولاً کاکتوس‌های خریداری شده از چند فروشنده با ترکیب خاک‌های متفاوتی هستند پس باید در نوع خاک و میزان آبی که گیاه لازم دارد دقت لازم به عمل آید.

 

۳- شرایط نوری و دمایی:
عامل بعدی تعیین کننده زمان آبیاری نور و دمای محیط است خاک گلدان در محیط‌های گرم سریع‌تر و در محیط و فصول سرد دیرتر خشک می‌شود و در فصول گرم سال خاک سریع‌تر خشک می‌شود و در فصول سرد خاک دیرتر خشک می‌شود پس میزان آبیاری در تمام فصول سال متفاوت خواهد بود.

 

۴- رطوبت محیط:
معمولاً رطوبت در گلخانه‌ها برای نگهداری کاکتوس آب بین ۲۰ تا ۴۰ درجه تنظیم می‌شود ولی در محیط‌ منزل یا گلخانه‌های خانگی کوچک این رطوبت اندکی تغییر می‌کند و با تغییر میزان رطوبت تغییر در زمان خشک شدن خاک به وجود می‌آید و نیازهای آبی خاک تغییر خواهد کرد. در مکان‌هایی با رطوبت بالا مانند شمال کشور کاکتوس‌ها به آبیاری کمتری نیاز دارند.

 

۵ – نوع گلدان:
در گلخانه‌های تجاری کاکتوس، تمام گلدان‌ها پلاستیکی هستند که میزان خشک شدن تمام گلدان‌ها یکسان است اما در منزل برخی گلدان‌های سفالی، برخی پلاستیکی و برخی فلزی هستند و این تغییر باعث ایجاد تغییر در میزان آبیاری هر کدام می‌شود پس به نوع گلدانی که گیاه خود را در آن نگهداری می‌کنید دقت کنید.

 

۶- نوع کاکتوس:
این موارد اندکی تخصصی‌تر است که برای تازه کارها اطلاع پیدا کردن از تمام جزئیات گیاهان اندکی زمان‌بر خواهد بود اما به طور کلی گیاهان نیازهای آبی متفاوتی دارند و همین موضوع می‌تواند اندکی تغییر و جابجایی در میزان و زمان و آبیاری آنها ایجاد کند مثلاً بعضی از کاکتوس‌ها آب‌دوست هستند و بعضی نیز خشکی بیشتری را در آبیاری می‌پسندند که این می‌تواند در آبیاری آن‌ها بسیار تأثیر گذار باشد. همچنین کاکتوس‌های کوچک‌تر به آبیاری بیشتری نسبت به کاکتوس‌های بزرگ‌تر دارند.

 

۷- فصل نگهداری:
کاکتوس‌ها در فصل رشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد به آبیاری بیشتری نیاز دارند. در فصل خواب که فصول سرد سال می‌باشد باید آبیاری به حداقل برسد.

 

موارد گفته شده موارد بسیار مهمی هستند که باعث تأثیر مستقیم بر روی خاک کاکتوس خواهند شد که میزان خشک شدن خاک کاکتوس بازه‌های زمانی آبیاری را تعیین می‌کند که این موارد دست به دست هم خواهند داد تا بازه‌های آبیاری کاکتوس مشخص شود پس این موضوع که کاکتوس‌ها را باید در پنج یا هفت روز مرتب آبیاری کرد کاملاً اشتباه بوده و خود کاکتوس و محیط نگهداری و سایر موارد گفته شده میزان و زمان آبیاری را مشخص خواهد کرد.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      خاکش که دیده نمیشه! سنگها مشکلی بوجود نمیاره ولی اگر تعدادی رو بردارید بهترهست، تا اکسیژن کافی از طریق سطح خاک به ریشه های گیاه برسه.

        • کارشناس 1 گفته:

          اسم گیاه رو در نظر قبلی براتون نوشتم، فکر کنم پاخی سرئوس باشه، به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  1. Zeynab گفته:

    سلام ببخشید من یه سوال داشتم

    کاکتوس تازه خریدم که اسمشو نمیدونم میشه بهم بگید اسم این نوع کاکتوس چیه و چطور ابیاریش کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شبیه پاخی سرئوس و واریته ای از استت سونیا هست دقیق نمیشه تشخیص داد باید کمی بزرگتر بشه. ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وحتما در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید.

  2. سینا باقری گفته:

    سلام اینا کاکتوس های من هستن
    هفته ای یبار هم اب میدم بهشون اونم پنج شنبه ها
    حالا وسط هفته که با یه خلال دندون وضعیت خشکی خاک رو بررسی میکنم میبینم خشکه خاک
    الان باید اب بدم ت این شرایط یا نمیخاد؟
    عکس کاکتوس ها رو هم میفرستم که بگین بهم دقیق https://s4.uupload.ir/files/img_20210510_192508_v1h8.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک کاکتوسهاتون مناسب نیست خاک کاکتوسها باید ماسه ای ومتخلخل باشه خاکشون رسی هست وبه همین دلیل سطح خاک زود خشک میشه وقسمتهای زیرین خاک رطوبت دارند با این خاک بمرور زمان ریشه گیاهانتون پوسیده میشه، بهتر هست خاکشون رو تعویض کنید واز خاک متخلخل و ماسه ای براشون استفاده کنید، پرسیکا نیاز به اب زیادی داره بدلیل کمبود اب چروک شده خاکش همیشه باید مرطوب باشه. برای سایر کاکتوسهاتون ابیاری رو زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.

  3. farhad گفته:

    سلام-من یه کاکتوس اچینوپسیس اوکسیگونا تقریبا ۱۶ الی ۱۸ ساله دارم ک هر چند سال سایز گلدان رو بسته به رشد کاکتوس تا همین امسال تعویض کردم و الان هم گلدان سایز مناسبی نسبت کاکتوس دارم و هر روز از صبح تا عصر توی حیاط جلوی نور مستقیم افتاب قرار داره البته توی بهار و تابستان و اینکه توی زمستان و پاییز زیر سقف ولی توی حیاط و با نور افتاب زمستون و چندین گلدان متوسط هم تکثیر کردم ازش ک از ۲ تا ۷-۸ سال سن تکثیری ها هست-بنظر شما با این سایز و سن کاکتوس ها و این میزان نور افتاب و البته توی شمال کشور زندگی میکنم و اب و هواش هم ک مشخصه بین چ حد فاصلی از بزرگه تا اون تکثیر شده ها رو آبیاری کنم؟خاک کاکتوس اصلی هم از خاک زیر درخت پرتغال استفاده میکنم ک خب اون زمان اطلاع از خاک کاکتوس نداشتم ولی همین خاک هم ک همیشه چ از همون اول و چ هر سری موقع تعویض گلدان و حتی تکثیر کردن استفاده کردم خاک زنده و خوبی با کود گیاهی ک تو خاک بوده ولی خاک کاکتوس نیست.
    اینم بگم ک کاکتوس اصلی تقریبا شامل ۲۰ الی ۳۰ تا کاکتوس بزرگ و مسن علاوه بر پاجوش های ریزی ک همیشه میزنن میشه ک این سایز کاکتوس رو هر چند روز و چ مقدار ابیاری کنم؟ممنون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر رشد کاکتوس ایدال هست ومشکلی نداره نیازی نیست خاکش رو تغییر بدید با همون خاکی که استفاده کردید نگهداری کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  4. زهرا گفته:

    سلام کاکتوسی که من خریدم یکیش خار هاش رو رنگ کرده بودن و یذره زنگ هم روی بدنش رختن براش مشکلی نداره؟چجوری میتونم پاکش کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، روی قسمتهای رنگی اب اسپری کنید وکمی صبر کنید تا کامل مرطوب بشند بعد با کمک پنس یا گوش پاکن از روی گیاه جدا کنید.

  5. سالار گفته:

    سلام خسته نباشید

    با اجازه ی اساتید سوالات کلی رو یکجا اینجا بپرسم اگه مشکلی بوجود میاد هر سوال رو بخش خودش میپرسم

    در مورد آبیاری کاکتوس زمان خواب (پاییز و زمستان) که گفته شده مثال عرض میکنم ماهی یک بار یا یا هر ۲ ماه یکبار آبیاری بشه موقع پاییز کاکتوس هارو به خونه انتقال میدیم که مسلما دمای خونه بالای ۲۰ درجه هستش پس کاکتوس به خواب نمیره آبیاری باز هم مثال میزنم هر یکماه یکبار میشه یا مثل تابستون که هر هفته یکبار آبیاری میکنم؟(پس در حال رشد میمونن؟)

    سوال بعدی در مورد آدنیوم هستش من یه روش جستجو کردم تو سایت واسه بونسای کردن که زدن ریشه و گذاشتن دکمه زیرش هست آیا روش دیگه ای هم هست تو سایت؟

    یه تجربه ای که خودم پی بردم در مورد آدنیوم شاید تو سایت گفته شده من نخوندم تجربه ی خودم هست به هیچ وجه آدنیوم بالای ۳۰ درجه رشد نمیکنه کلا رشدش متوقف میشه من بعد کاشت آدنیوم ۳ ماه بعدش بازم هم نزدیک به ۱۰ بذر کاشتم سری اول تو بالکن بودن که رشدش متوقف شد ولی سری دوم تو خونه بود با رطوبت ۴ برابر سری اول شدن و برگهاش شاداب هستن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، برای ابیاری کاکتوسها اگر در زمستان دمای نگهداری بین ۵_۱۰ درجه باشه نیازی به ابیاری نیست یعنی سه الی چهار ماه بدون اب هم کاکتوسها زنده میمونن بشریط که دما بین ۵_۱۰ درجه باشه،حالا اگر دما بیشتر باشه برای مثال بالای ۲۰ درجه، هر وقت خاک گیاه خشک شد میتونید ابیاری کنید،میتونید گیاه رو چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر رشد داشت ابیاری وکوددهی رو ادامه بدید. در مورد ادنیوم مقاله روی سایت هست پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید. ادنیوم شرایط رشد ایدالی داشته باشه خیلی بزرگ میشه وبه اندازه ی یک درخت بزرگ هم میرسه.

  6. farhad گفته:

    خیلی ممنون.
    میخواستم تعدادی بذر کاکتوس از شما تهیه کنم.
    تخفیف اعضای کانال چگونه هست؟

  7. farhad گفته:

    سلام. من در زنجان زندگی میکنم. به کاکتوسام هر یه هفته آب میدم و
    برای اطمینان از خشک شدن خاکشون بعضی وقتا که میخوام اب بدم با
    احتیاط یک خلال دندان در خاک فرو میکنم و کاملا خشک درمیاد بیرون.
    با این روش مشکلی پیش نمیاد؟

  8. فاطمه گفته:

    سلام. با تشکر از مقاله های خوب شما من به تازگی یه ساکولنت بادامی گرفتم. دو گیاه کوچک در یک گلدان سفالی لعاب دار کوچک. نزدیک نورگیر خانه روی میز گذاشتمش و روزها چندساعتی توی گلخونه میگذارمش که نور بخوره.چقدر آب بهش بدم و با چه فاصله زمانی؟ در ضمن با اینکه مدت کوتاهیه دارمش فاصله برگ هاش داره زیاد میشه در حالیکه وقتی گرفتم برگها بهم چسبیده بودن. ممون میشم راهنماییم کنین.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید ،کمبود نور باعث فاصله بین برگها میشه، بهتر هست بمرور زمان به جای پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وجای ثابتی بگذارید وهر روزگیاه جابجا نکنید. جابجایی بیش از اندازه گیاه باعث اسیب دیدن ریشه ها میشه وگیاه بمرور زمان از بین میره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.