نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار: با شروع فصل بهار کاکتوس‌ها و ساکولنت ها مانند بسیاری از گیاهان شروع به رشد می‌کنند. اقداماتی که برای رشد بهتر و گلدهی کاکتوس‌ها باید با شروع این فصل انجام دهید در این مقاله آمده است. کارهایی مانند تعویض گلدان، تعویض خاک، تأمین نور و دمای کافی، کود دهی، تهویه مناسب، آبیاری و سایر اقدامات لازم. اگر سؤالی دارید در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید. توجه داشته باشید ممکن است شروع فصل گرما در برخی مناطق مثل جنوب کشور زودتر اتفاق بی افتد.

 

۱- تعویض گلدان کاکتوس ها:
کاکتوس‌ها و ساکولنت هایی که خاک مناسب ندارند یا گلدان آنها از ریشه پر شده است را تعویض کنید تا گیاه بتواند با تولید ریشه‌های جدید رشد بهتری داشته باشد. همچنین تعویض خاک و گلدان باعث می‌شود ریشه پوسیده نشود. از خاک‌های ماسه‌ای با تخلخل بالا استفاده کنید تا آب باقی مانده در خاک باعث پوسیدگی ریشه نشود. از گلدان‌هایی با سوراخ های زیاد در ته گلدان استفاده کنید. یادمان باشد تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید کاکتوس‌ها را آبیاری کنید. تعویض گلدان را میتوان از اواسط بهار شروع کرد.

 

۲- نور مناسب کاکتوس در بهار:
دوست عزیزی که گلدان‌های کاکتوس را در محل سایه مانند اپن آشپزخانه قرار می‌دهید بدانید که با این کار فقط گیاه را نابود می‌کنید و بهتر است هرچه سریع‌تر گیاه خود را به محل پر نور انتقال دهید. با شروع فصل رشد نیاز کاکتوس‌ها به نور بیشتر می‌شود. در صورتی که کاکتوس‌ها نور کافی دریافت نکنند رشد علفی کرده و به‌زودی از بین خواهند رفت. نور ملایم فیلتر شده روز حداقل سه ساعت می‌توانید برای بسیاری از کاکتوس‌ها کافی باشد.

 

۳- آبیاری کاکتوس‌ها در بهار:
همان‌طور که در مقالات قبلی میهن کاکتوس توضیح داده شد در زمستان آبیاری کاکتوس‌ها را بسیار کم انجام می‌دهیم ولی در بهار با شروع رشد گیاه آبیاری باید اندکی بیشتر و منظم انجام شود. در بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود. کاکتوس‌ها در بافت‌های خود مقداری زیادی آب نگهداری می‌کنند پس با خشک شدن خاک نگران نباشید اتفاقی برای کاکتوس نمی‌افتد. کاکتوس‌ها را با گلهایی مانند شمعدانی اشتباه نگیرید لطفاً! برای بیشتر کاکتوس‌ها در فصل بهار معمولاً هر هفت تا ده روز آبیاری کافی می‌باشد. کاکتوس‌های بزرگ‌تر آب کمتری نسبت به کاکتوس‌های کوچک احتیاج دارند.

 

۴- دمای مناسب رشد کاکتوس‌ها:
دمای مناسب برای رشد اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای کمتر یا بیشتر از این حد ممکن است رشد آنها را کُند کند.

 

۵- تهویه مناسب:
دوستان عزیز توجه داشته باشید برای تمامی گیاهان جریان هوا امری حیاتی می‌باشد. پس شرایطی فراهم کنید که دما همواره در جریان باشد. حداقل روزی یکی دو مرتبه در و پنجره را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند. جریان هوا برای خود انسان‌ها هم بسیار مفید است پس خودمان و گیاهانمان را در خانه خفه نکنیم.

 

۶- کوددهی در بهار:
بهترین فصل برای کوددهی گیاهان از جمله کاکتوس‌ها فصل بهار است. برای کاکتوس‌ها از کودهای NPK با ازت کم استفاد کنید. کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود. برای کاکتوس‌ها  به طور کلی  هر ماه یک مرتبه کوددهی کافی می‌باشد. کود را از مراکز معتبر تهیه کنید. هر کودی به دستتان رسید به گیاهان ندهید لطفاً. نیازهای گیاهان متفاوت می‌باشد و باید از کود مخصوص همان گیاه استفاده شود.

 

۷- بررسی آفت‌ها و بیماری‌ها:
حتماً حتماً کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را بررسی کنید تا آفت و بیماری نداشته باشند. در صورت مشاهده آفت‌ها آنها را سریعاً از سایر گلدان‌ها جدا کنید و نسبت به از بین بردن آفت‌ها اقدام کنید. مواظب شپشک آرد آلود این موجود دوست نداشتی باشید که می‌تواند کل گلخانه شما را آلوده کنید. برای مطالعه مقاله کامل در مورد شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

 

و در آخر توصیه میهن کاکتوس به شما:
از نگهداری گیاهان در اطراف خود لذت ببرید، گیاهان می‌توانند باعث آرامش ما شوند و هوای اطراف ما را تصفیه کنند. بخصوص این روزها که با کرونا درگیر هستیم و در خانه مانده‌ایم و مانند بسیاری از انسان های بی مسئولیت به سفر نرفته‌ایم(نوروز ۱۳۹۹)  بهترین فرصت برای سرگرم شدن با این گیاهان دوست داشتنی است. هر سؤالی داشتید در زیر مقالات میهن کاکتوس بفرستید تا کارشناسان حرفه‌ای ما به آنها پاسخ دهند. شاد باشید.

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    240 دیدگاه برای “نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

    1. پریا گفته:

      سلام
      وقتتون بخیر
      میخواستم بدونم آبیاری زیاد ک باعث خرابی کاکتوس ها میشه
      منظور حجم آبدهی زیاد هست یا دفعات آبیاری زیاد؟
      من هفته ای یک بار ب کاکتوس هام آب میدم با حجم مناسب ولی این بار حجم آبدهیم برای اولین بار زیاد بود و غرقابی شدن و از پایین گلدوناشون آب اضافی خارج شد،به کاکتوس هام آسیبی وارد نمیشه؟خرال نمیشن؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، منظوردفعات ابیاری هست،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه ،اگر حجم ابی که برای ابیاری استفاده میکنید کم باشه فقط سطح خاک خیس میشه وساقه مرطوب میمونه وبه ریشه ها اب کافی نمیرسه وبمرور زمان ریشه ها خشک شده وساقه قارچی میشه وگیاه از بین میره.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست تا همه ی قسمتهای گیاه درگیر نشده از همون قسمت کات کنید ومجدد ریشه دار کنید خاک گیاهتون مناسب نیست. داخل ترکیبات خاک از ماسه عدسی شسته وپیتماس هم استفاده کنید تا خاک متخلخل بشه.

    2. بهروز گفته:

      سلام وقت بخیر
      آیا منظور از نور کافی محیطی پر نور است یا تابش فیلتر شده خورشید لازم است؟ اتاق من کاملن پر نور محسوب میشه ولی تابش خورشید بخاطر سایه بان داخل اتاق نمیاد اما طبقه آخره و از شمال و جنوب پنجره داره

      • کارشناس 2 گفته:

        افوربیا اینفوستاهست،بشدت کمبود نور داره،از طریق بذر وتنه جوش وقلمه تکثیر میشه،میتونید قسمتهایی رو که علفی شدن کات کنید وقلمه بزنید قسمتی که داخل خاک هست تنه جوش میزنه ورشد میکنه بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،ابیاری هر زمان خاکش کامل خشک شد انجام بدید،دمای ایدال برای رشد ۲۰الی۳۵ درجه.

      • کارشناس 1 گفته:

        نورشون خوب هست ولی اگر کنار اجاق گاز قرار دارند بهتر هست محیط نگهداری عوض بشه چون گرمای اجاق اذیتشون میکنه، ویا شعله نزدیک به گیاهان رو روشن نکنید.

    3. پریا گفته:

      ممنون از اطلاعاتتون برای آپلود عکس
      راستش من خودم متوجه منظور دوستم نشدم برای همین از شما پرسیدم
      فقط گفتن کاکتوس های بذری نسبت ب بقیه کاکتوس ها زودتر خراب میشن
      اینم تصویر کاکتوس هام و محل نگهداریشون
      آیا جاشون و مقدار نورشون کافیه؟
      چون داخل محیط آشپزخونه هستن و قطعا رطوبت هست ۱۰ روز ی بار آبیاری میکنم
      http://uupload.ir/files/pia5_screenshot_20200614-105959_gallery.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        ممنون از شما،این موضوع صحت نداره کاکتوسهای بذری مقاومتر از کاکتوسهایی هستند که از طریق قلمه تکثیر میشن. گیاهانتون سرحال هستند ورشد ایدالی دارند فقط گیاه شب تاب رو عقب تر بگذارید وکاکتوسها رو کنار پنجره بچینید چون برگهای این گیاه نور رو برای کاکتوسها کم میکنه، تهویه محیط رو هم بالاببرید چون داخل اشپزخانه گازهای متساعد شده از پخت و پز غذا زیاد میشه وباعث افت در گیاهان میشه.

    4. Aliz گفته:

      با سلام
      میخواستم بدونم مشکل کاتوستا چیه ی چند روزه دیگه به شادابی قبل نیستن انگار دارن پژمرده میشن
      زهرکشی مناسب دارن هر سه روز یبار ابیاری میشن(خاکشون خشک میشه) در روز هم چند ساعت زیر نور هستن
      عکس ماه قبلشون هم گذاشتم
      ممنون
      http://uupload.ir/files/smje_20200612_130538.jpg
      http://uupload.ir/files/rury_20200612_130515.jpg
      http://uupload.ir/files/dyeh_20200612_131038.jpg

    5. پریا گفته:

      سلام
      من تعدادی کاکتوس داخل آشپزخونه و پشت پنجره نگهداری میکنم
      و تقریبا ده روز یک بار بهشون آب میدم
      صبح ها از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ ظهر ک آفتاب شدت نداره پرده پتحره رو میکشم تا نور آفتاب صبح گاهی بهشون بخوره.میخواستم بدونم شرایطشون خوب هست؟
      و اینکه بیشتر کاکتوس هام از نوع کاکتوس بذری هستن ک یک دوستی بهم گفتن کاکتوس بذری خوب نیست و زود خراب میشه،آیا این حرف صحت داره.
      دوست داشتم عکس کاکتوس هامو ارسال کنم اما نمیدونم چ جوری باید اینکارو انجام بدم تا بهتر متوجه میزان نورش بشید

      سپاس از لطفتون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، از اون دوست محترمتون بپرسید که دلیل اینکه کاکتوس بذری خوب نیست دلیلشون چی بوده تا ماهم بدونیم! شاید ایشون از ما واردتر هستند ودلیلش رو خوب میدونند. از گیاهانتون عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،برای اموزش روی قسمت ابی رنگ کلیک کنید، آموزش ارسال عکس در قسمت نظرات.

    6. ali گفته:

      سلام و خسته نباشید
      این کاکتوس من توی بالکن هست که البته نو مستقیم ۱ ساعت اونم اول صبح روش میوفته
      حدود ۳ ماه هست که تو باکنه و الان چند روزی هست که به این شکل در اومده
      مشکلش چیه افتاب سوختگیه ؟
      http://uupload.ir/files/66ng_photo_2020-06-11_16-19-13.jpg
      http://uupload.ir/files/5dhy_photo_2020-06-11_16-19-09.jpg
      چیکار کنم درست شه ؟ ابیاریشم ماهی یکباره

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، ریشه های گیاه مشکل داره، خاکش مناسب نیست ،بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،برای خاکش از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه استفاده کنید. زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید، نور مستقیم اوایل صبح مشکلی بوجود نمیاره.

    7. گیسو گفته:

      سلام
      وقتتون به خیر پنجره ما طوری هست که نور آفتاب از صبح تا ظهر خیلی مستقیم هست ولی تمام این ساعات روی کاکتوس ها نیست بعضی از کاکتوس هام مثل کاکتوس بادام زمینی حدود نیم سانت رشد علفی داشتند که جلوی پنجره قرار دادم تا نور بهتر بهش بخوره ولی بعضی از کاکتوس هام دچار آفتاب سوختگی شدن الان من واقعا نمیدونم چیکار کنم برای یک سری از کاکتوس ها این نور کنه برای یک سری زیاده

      و سوال بعدی هم این هستش که برای فیلتر کردن نور میشه کاغذ سفید به پنجره بچسبونم?? یا برای فیلتر کردن کاغذ کلفت هست
      شما چه چیزی رو برای فیلتر کردن پیشنهاد میکنید

      http://uupload.ir/files/5wc2_img_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B0%DB%B0%DB%B6%DB%B0%DB%B4_%DB%B0%DB%B7%DB%B4%DB%B3%DB%B2%DB%B8.jpg
      البته در این عکس شدت نور مشخص نیست و فضا کمی تاریک تر از واقعیت به نظر میرسه

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، میتونید بوسیله شیشه مات کن یا یک پرده توری نازک نور رو فیلتر کنید، ساکولنتها به نور بیشتری نیاز دارند میتونید ساکولنتها رو نزدیک پنجره قرار بدید ولی زمستان با کاکتوسها جابجا کنید چون ساکولنتها به سرما حساس تر از کاکتوسها هستند.

    8. علی گفته:

      سلام من این کاکتوس رو دارم اما متاسفانه اسمشو نمیدونم هفته پیش جاشو به بالکن انتقال دادم که این قسمتش زرد شد بالافاصله برداشتم ،، می خواستم بدونم چیکار باید بکنم ،، این کاکتوس به نور حساس؟ ابیاریش چطوره ؟ و این قسمت زرد درست می شه یا نه
      http://uupload.ir/files/j7sb_20200603_095926.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام،اپونتیا هست افتاب سوخته شده باید نور رو فیلتر کنید، نور مستقیم باعث سوختگی گیاه میشه،ابیاری رو هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید. قسمتی که سوخته اگر سطحی باشه گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو بمرور زمان درمان میکنه اگر عمیق باشه جاش میمونه.

        • علی گفته:

          به نظرتون پد هاش رو جدا کنم هر کدوم رو تو یه گلدون بذارم یا اینجوری بهتره ؟ چون تو زمستون پد جدید داده بود که خیلی نازک و دراز بودن اصلا پهن نمی شدن منم کندمشون ،فکر کردم بذارم تو نور افتاب درست می شه که اینجوری شد ،، پد جدید باز میده ؟

          • کارشناس 1 گفته:

            میتونید با هردو روش نگهداری کنید بستگی به جای نگهداری داره اگر جادارید هر پد رو جدا کنید وجداگانه بکارید اگر کمبود جا دارید داخل همین گلدان نگهداری کنید، باریک وعلفی شدن کاکتوسها در اثر کمبود نور بوجود میاد.

    9. مهدی گفته:

      سلام وقتتون بخیر.بنده گلدون هاورتیا شیشه ای رو تازه عوض کردم میخواستم بدونموتا اولین آبدهیش تو محیط سایه نگه دارم یه آفتاب فرقی نخواهد داشت؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بمدت یک هفته الی ده روز در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شدا انتقال بدید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، اثار خسارت کنه قرمز هست،با یک ذره بین گیاه رو بررسی کنید اگر حشرات بسیار ریز قرمز رنگی روی گیاه بودند با محلول کنه کش گیاه رو سمپاشی کنید دو بار بافاصله یک هفته،گیاهتون کمبود نور هم داره.

    10. Helen گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      من این کاکتوس رو تقریبا ٢ هفته است که خریداری کردم و بعد از دومین روز برگ هاش شروع کردن به زرد مایل به نارنجی شدن ( حتی برگ های خیلی کوچک) نمیدونم علتش چیه ، روی بعضی از برگ هاش خار پرتاب شده ، خودش خار پرتاب میکنه؟
      من از بقیه کاکتوس ها جداش کردم همون موقع که متوجه تغییر رنگ برگ ها شدم اما این پروسه متوقف نشده.
      http://uupload.ir/files/cczr_184c7ef3-5104-4587-8ca6-661daeaca71d.jpeg
      http://uupload.ir/files/w6_a3d87e16-b1aa-40a9-b13a-a9d5cf4c7b26.jpeg
      http://uupload.ir/files/sks8_15e6b40e-6b64-412f-be16-7049c208af78.jpeg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، تغییر محیط نگهداری باعث زرد وخشک شدن برگهای قدیمی میشه که طبیعی هست، بمدت یک هفته گیاه رودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید با محیط جدید ادابته بشه زرد وخشک شدن برگها متوقف میشه. یک هفته بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. گیاهانی که تیغ دارند وانواع کاکتوسها تیغ پرتاب نمیکنند، احتمالش هست که در اثر ضربه فیزیکی تیغها جدا شدن.

    11. گیسو گفته:

      http://uupload.ir/files/2a6w_img_20200520_160857.jpg
      سلام من این کاکتوس رو تقریبا یکی دو هفته خریداری کردم قسمت پایینی گیاه زرد شده اما نرم نیست لطف میکنید بگید چه مشکلی داره ??
      آیا قارچ کش مانکوزب مناسب کاکتوس هست ??
      و اگر محلول قارچ کش را بیشتر از یک مرتبه بدیم مشکلی پیش میاد یعنی با فاصله یک هفته

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، مامیلاریا هست، زرد شدن قسمت پایینی کاکتوسها تا حدودی طبیعی هست اگر نرم نیست مشکلی وجود نداره میتونید مقداری گیاه رو عمیق تر بکارید قسمت پایینی بمرور زمان پیر وچوبی میشه که طبیعی هست. بله مناسب هست بافاصله یک هفته وبا دز استاندارد مصرف بشه مشکلی بوجود نمیاد.

    12. گیسو گفته:

      http://uupload.ir/files/qwdd_img_20200520_152446.jpg
      سلام میخواستم ببینم پایه این کاکتوس رو قارچ زده ??
      احتمال از بین رفتنش هست ??
      اگر قارچ رو از بین نبریم چه اتفاقی میفته??
      جراحی فایده ای داره یا خیر ??
      سپاس از شما عزیزان 🙂
      http://uupload.ir/files/zgt2_img_20200520_152415.jpg
      http://uupload.ir/files/57zh_img_20200520_153549.jpg
      با نوک موچین به یکی از لکه ها زدم و به راحتی جدا شد
      ممکن رسوب باشه ??

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بله رسوبات اب هست،میتونید با یک قلمو اغشته به محلول اب وسرکه رسوبات رو به ارامی پاک کنید. قارچ نیست،گیاهانی که قارچ گرفتن قسمتهای الوده باید حذف بشه وگیاه با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری بشه،برای ابیاری از اب بدون املاح یا اب مانده استفاده کنید تا چنین مشکلاتی بوجود نیاد.

    13. زارا گفته:

      سلام. ممنون از شما که همیشه به بهترین نحو پاسخگو هستید.سوالم این هست که نور پنجره دوجداره با شیشه رفلکس نور فیلتر شده محسوب میشه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از توجه شما، بله فیلتر شده محسوب میشه ولی اگر شدت نور زیاد باشه احتمال افتاب سوختگی گیاه وجود داره.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، کاکتوسها برای گلدهی به شرایط خاصی نیاز دارند،حتما باید بالغ باشند، خواب زمستانی رو سپری کنند واز خاک مناسب،نور کافی وابیاری وکودهی منظمی برخوردار باشند تا به گل بشینند.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.