در فصل تابستان چگونه از گیاهان خود مراقبت کنیم

در فصل تابستان چگونه از گیاهان

در فصل تابستان چگونه از گیاهان خود مراقبت کنیم: فصل تابستان اکثر افراد با مشکلاتی مواجه می‌شوند که باعث از دست دادن گیاهان آن‌ها می‌شود. در این فصل باید بیشتر مراقب گیاهان خود باشید و نکاتی را باید رعایت کنید تا به گیاهان شما آسیب وارد نشود.

۱_ اولین نکته مهم در فصل تابستان آفتاب داغ و سوزان این فصل می‌باشد. هیچ گیاه آپارتمانی حتی کاکتوس‌ها تحمل تابش مستقیم آفتاب این فصل را ندارند مگر اینکه از ابتدا در مقابل آفتاب شدید پرورش یافته باشد. گیاهان خود را از تابش شدید آفتاب در این فصل دور کنید و سعی کنید با ایجاد فیلتر نور آفتاب را کمتر کنید تا گیاهان شما دچار سوختگی نشوند. فیلتر نور را می‌توانید با شیشه مات کن یا توری ایجاد کنید.

۲_ در فصل تابستان با گرم شدن هوا و بالا رفتن دما اکثر گیاهان آسیب می‌بینند. یکی از نکات مهم دیگر که باید رعایت شود تنظیم دمای گیاهان می‌باشد. در فصل تابستان گیاهان خود را به محل‌های خنک‌تری برده و حتی اگر امکان دارد آن ها را به داخل خانه در مکانی پر نور ببرید تا از خنکی محیط داخل خانه استفاده کنند. نباید گیاهان را در معرض باد کولر قرار داد.

در فصل تابستان چگونه از گیاهان

۳_ با روشن شدن کولر و سیستم‌های تهویه در برخی خانه‌ها به گیاهان آسیب می‌رسد. هرگز گیاهان خود را در مقابل باد کولر قرار ندهید. باد مستقیم کولر می‌تواند به گیاهان شما آسیب بزند. گیاهان خود به محلی ببرید که باد مستقیم به آن‌ها نتابد و فقط خنکی محیط به آن‌ها برسد.

۴_ فصل تابستان محیط رطوبت خود را از دست می‌دهد و یک‌محیط خشک به وجود میاید که به گیاهان رطوبت دوست آسیب میزند. در این فصل از اسپری آب بر روی برگ‌ها استفاده کنید و رطوبت گیاهان را تأمین کنید. می‌توانید گیاهان را کنار هم قرار دهید تا از رطوبتی که از بخار شدن آب سطح خاک حاصل می‌شود استفاده کنند. می‌توانید با یک زیر گلدانی بزرگ‌تر و سنگریزه برای گیاهان خود جزیره درست کنید تا رطوبت برای آن‌ها تأمین شود. اگر امکانش هست و بحث هزینه برای شما اهمیتی ندارد می‌توانید برای آن‌ها دستگاه بخور سرد تهیه کنید تا رطوبت آن‌ها فراهم شود. هرگز در مقابل تابش آفتاب بر روی برگهای گیاهان اسپری نکنید. قرار دادن تشت پر آب در کنار گیاهان می‌تواند به تأمین رطوبت کمک کند.

در فصل تابستان چگونه از گیاهان

۵_ کود دهی را در این فصل فراموش نکنید، مخصوصاً از کودهای کلسیم استفاده کنید تا سیستم ایمنی گیاهان قوی‌تر شود تا بتوانند با آفت‌های این فصل مقابله کنند. سعی کنید در کود دهی زیاده روی نکنید و فقط ماهی یکبار از کودهای مخصوص گیاهان استفاده کنید.

۶_ به آبیاری گیاهان دقت کنید. فصل تابستان به علت گرم بودن هوا خاک گیاهان به سرعت خشک می‌شود و گیاهان تشنه می‌شوند. خاک گیاهان خود را برسی کنید که اگرنیاز بود آبیاری کنید. از افراط در آبیاری نیز پرهیز کنید. مقدار نیاز آبیاری گیاهان مختلف متفاوت است.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

13 دیدگاه برای “در فصل تابستان چگونه از گیاهان خود مراقبت کنیم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، سدوم هست، عوامل مختلفی باعث این مشکل میشه باید از نزدیک بررسی کنید اگرقسمتهایی که نوک سوز شدن نرم وابکی هستندقارچ میتونه باشه وبهتر هست تمام برگهایی رو که این مشکل رو دارند جدا کنید و گیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید. شرایط نگهداریش در محیط پرنور وفیلتر شده باید نگهداری بشه، ابیاری با خشک شدن کامل خاک، کوددهی با کودهای مخصوص کاکتوسها ،ماهی یک بار در زمان رشد گیاه،خاک متخلخل وماسه ای.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه لاله عباسی هست، بذرها بعد از اینکه رسیدن وکامل سیاه شدند از روی گیاه جدا کنید ودر محیط سایه وخشک نگهداری کنید تا خشک بشن، اوایل بهار میتونید بذرها رو بکارید.

      • Ali گفته:

        خیلی ممنون از پاسختون
        فقط من الان بذر های سیاه رو تو گلدون تو عمق دو تا چهار سانت کاشتم.الان در میاد؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،خیلی عمیق کشت کردید احتمالا سبز نشن ،میتونید از داخل خاک خارج کنید ودر عمق یک سانتی بکارید،الان هم سبزمیشن ولی باید زمستان رو در محیط سرپوشیده نگهداری کنید وبهار داخل زمین انتقال بدید یا داخل همان گلدان به فضای باز انتقال بدید.

  1. ميرمحمد گفته:

    سلام. خیلی خیلی ممنون
    ببخشید کلا برای گیاهان کود گاوی چقدر بریزیم خوبه؟
    و اینکه باید با خاک قاطی کنیم یا فقط روی سطحش بریزیم؟
    پیشاپیش ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،حدود ده درصد داخل خاک ترکیب کنید کافی هست، کودهای حیوانی حتما باید پوسیده وضدعفونی شده باشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پیچک سوئدی مینیاتوری هست، ابیاری زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، خاکش باید متخلخل وسبک باشه وزهکش خوبی داشته باشه، نور زیاد وفیلتر شده در محیط نیمه سایه هم رشد ایدالی خواهد داشت،دما بین ۱۵الی۲۵ درجه،هر دو هفته یک بار با کودهای کامل میتونید گیاه رو تقویت کنید،تکثیر از طریق قلمه ساقه، در زمستان از سرما محافظت کنید وابیاری رو ماهی یک بار انجام بدید. بعد ازاتمام گلدهی برای رشد ایدال بهتر هست شاخه ها هرس بشه.

  2. میرمحمد گفته:

    سلام و خدا قوت
    این پیچ امین الدوله رو پارسال عید خریدم و توی تراس با نور شرقیه که آفتاب زیادی داره. با آبیاری هر روز.
    امسال دیدم زهکش گرفته،گیاه را از گلدان خارج کردم و دیدم خاکش مثل سنگ شده و رسی. تا اونجایی که تونستم حدود ۶۰ درصد خاک رو جدا کردم و گیاه رو در خاک خوب و به اضافه ۱۵ درصدی کود گاوی دوباره کاشتم.
    از اون روز برگهاش لکه های سیاه افتاده و کم کم بیشتر برگهاش خشک شدن..
    ممنون میشم راهنمایی کنید.ببخشید جای بهتری برای پرسیدن این سوال پیدا نکردم
    با سپاس پیشاپیش
    http://uupload.ir/files/jr8o_15977328032033268324162423866553.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالش هست که مقدار کود رو زیاد ترکیب کردید ویا کود کامل پوسیده نبوده، صبر کنید هوا کمی که خنکتر شد خاکش رو عوض کنید ومقداری خاک باغچه تمیز وضدعفونی شده داخل خاکش ترکیب کنید تا مقدار کود کمتر بشه. بعد از تعویض خاک با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید وبمدت یک هفته گیاه رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید، تمام اون برگهایی که زردشدند بعد از اینکه خشک شدند جدا کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.