چگونه از خشک شدن دست ها هنگام شستن ظروف و استفاده از مایع ظرفشویی جلوگیری کنیم

خشک شدن دست ها هنگام شستن ظروف

چگونه از خشک شدن دست هنگام شستن ظروف و استفاده از مایع ظرفشویی (ریکا) جلوگیری کنیم؟

شستن ظروف به دلیل مواد شیمیایی موجود در مایعات ظرفشویی می تواند منجر به خشکی و زبری دست شود. برای اینکه یاد بگیرید چگونه از خشک شدن دستان خود جلوگیری کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

شستن ظروف کاری طاقت فرسا است که بسیاری از افراد از آن می ترسند، اما یک کار ضروری است که باید انجام شود. با این حال، شستن ظروف می تواند دست های شما را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را خشک و زبر کند. مایع ظرفشویی حاوی مواد شیمیایی است که می تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد و منجر به خشکی و تحریک شود. در این مقاله نکاتی را برای جلوگیری از خشک شدن دست هنگام شستن ظروف و استفاده از مایع ظرفشویی به شما ارائه می دهیم.

۱. دست کش را بپوش

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خشک شدن دست ها هنگام شستن ظروف، پوشیدن دستکش است. دستکش ها مانعی بین دستان شما و مایع ظرفشویی ایجاد می کنند و مانع از بین بردن چربی طبیعی پوست توسط مواد شیمیایی می شوند. دستکش های لاستیکی یا لاتکس را انتخاب کنید، زیرا این دستکش ها در جلوگیری از نفوذ آب و مواد شیمیایی به پوست شما موثر هستند.

خشک شدن دست ها هنگام شستن ظروف

۲. از مایع ظرفشویی ملایم استفاده کنید

استفاده از مایع ظرفشویی ملایم نیز می تواند به جلوگیری از خشک شدن دست شما کمک کند. به دنبال مایعات ظرفشویی باشید که برچسب “ملایم” یا “لطیف” دارند، زیرا فرمولاسیون آنها به گونه ای است که برای پوست شما سختی کمتری دارند. از مایعات ظرفشویی حاوی مواد شیمیایی خشن مانند سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورت سولفات خودداری کنید، زیرا می توانند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرند.

 

۳. دستان خود را مرطوب کنید

مرطوب کردن دست ها گام مهم دیگری برای جلوگیری از خشک شدن دست ها است. پس از شستن ظروف، یک مرطوب کننده به دستان خود بزنید. به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که حاوی موادی مانند گلیسیرین، کره شی یا سرامید هستند، زیرا این مواد به آبرسانی و محافظت از پوست شما کمک می کنند.

خشک شدن دست ها هنگام شستن ظروف

۴. دست های خود را کاملا بشویید

هنگام شستن ظروف، مطمئن شوید که پس از اتمام کار، دست های خود را کاملا با آب بشویید. این کار به پاک کردن باقی مانده مایع ظرفشویی از پوست شما کمک می کند و از خشک شدن آن جلوگیری می کند.

 

۵. دستان خود را خشک کنید

به جای اینکه دست های خود را با حوله خشک کنید، به جای آن دست ها را خشک کنید. مالش دست ها می تواند باعث اصطکاک شود که می تواند پوست شما را بیشتر تحریک کند و منجر به خشکی شود. خشک کردن دست ها برای پوست ملایم تر است و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

 

۶. استراحت کنید

اگر در حال شستن ظروف زیاد هستید، برای استراحت دستان خود استراحت کنید. قرار گرفتن مداوم در معرض آب و مایع ظرفشویی می تواند برای پوست شما مضر باشد، بنابراین استراحت کردن می تواند به جلوگیری از خشک شدن دست ها کمک کند.

خشک شدن دست ها هنگام شستن ظروف

۷. قبل از خواب از کرم دست استفاده کنید

قبل از رفتن به رختخواب، یک لایه ضخیم از کرم دست را به دستان خود بمالید. این به آبرسانی و تغذیه پوست شما در هنگام خواب کمک می کند و از خشک شدن آن در طول شب جلوگیری می کند.

در پایان، شستن ظروف می تواند برای دستان شما سخت باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خشک شدن آنها انجام دهید. با پوشیدن دستکش، استفاده از مایع ظرفشویی ملایم، مرطوب کردن دست‌ها، شستشوی کامل آن‌ها، خشک کردن آن‌ها، استراحت کردن و استفاده از کرم دست قبل از خواب، می‌توانید حتی پس از شستن سینک پر از ظروف، دست‌های خود را نرم و صاف نگه دارید. .

 

۸. استفاده از جایگزین های طبیعی را در نظر بگیرید

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بخواهید از جایگزین های طبیعی برای مایعات ظرفشویی استفاده کنید. مایعات ظرفشویی طبیعی زیادی در بازار وجود دارد که با ترکیباتی مانند روغن های ضروری و سورفکتانت های گیاهی فرموله شده اند. این محصولات به پوست شما آسیب کمتری می دهند و سازگار با محیط زیست هستند.

 

۹. اسکراب های دست DIY را امتحان کنید

لایه برداری دست ها یک بار در هفته می تواند به حذف سلول های مرده پوست و بهبود بازسازی پوست کمک کند. می‌توانید با مخلوط کردن شکر یا نمک با روغن زیتون یا روغن نارگیل، یک اسکراب دستی DIY درست کنید. اسکراب را به آرامی روی دستان خود ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. این کار به نرمی و لطافت دست های شما کمک می کند.

 

۱۰. نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن آب زیاد برای هیدراته نگه داشتن پوست از درون ضروری است. هنگامی که بدن شما کم آب می شود، پوست شما می تواند خشک و خارش دار شود. سعی کنید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید تا پوست و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

 

۱۱. مشاوره با یک متخصص پوست را در نظر بگیرید

اگر خشکی یا سوزش مداوم در دستان خود دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصص پوست می تواند به تشخیص و درمان هر گونه بیماری پوستی که ممکن است داشته باشید کمک کند، همچنین توصیه هایی برای محصولاتی که برای پوست شما ایمن هستند ارائه می دهد.

در پایان، شستن ظروف و استفاده از مایع ظرفشویی می تواند باعث خشکی و زبری دستان شما شود. اما با رعایت این نکات می توانید از خشک شدن دست ها جلوگیری کرده و آنها را نرم و صاف نگه دارید. به یاد داشته باشید که دستکش بپوشید، از مایع ظرفشویی ملایم استفاده کنید، دستان خود را مرطوب کنید، آن ها را کاملا بشویید، خشک کنید، استراحت کنید، قبل از خواب از کرم دست استفاده کنید، از جایگزین های طبیعی استفاده کنید، اسکراب های دست خود را امتحان کنید، آب فراوان بنوشید و مشورت کنید. در صورت نیاز یک متخصص پوست با این نکات می توانید از شستن ظروف بدون نگرانی از آسیب رسیدن به دست لذت ببرید.

نوشته شده توسط: تیم تحریریه میهن کاکتوس

ابزار آشپزی حرفه ای سوئیسی