معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی : گل مرجان یکی از گل‌های زیبای بیرونی و آپارتمانی است با تنوع بالای رنگ گل که به دلیل زیبایی و تکثیر آسان در تمامی دنیا یافت می‌شود. مرجان دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد که از نظر ظاهری به انواع مرجان گل درشت گل ریز مینیاتوری مرجان ابلق مرجان برگ درشت و سایر گونه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. گیاه مرجان که نام علمی آن Euphorbia milii می‌باشد. یکی از گونه‌های خانواده افوربیا Euphorbia است. که در بهار تابستان و پاییز گل می‌دهد.

 


برگ‌های جدید گیاه بر روی ساقه‌های جوان و جدید گیاه شکل می‌گیرد و بنابراین قسمت‌های مسن‌تر گیاه به تدریج چوبی و کم برگ خواهد شد. برگ‌ها حدود ۳٫۵ سانتیمتر طول و ۱٫۵ سانتیمتر عرض دارد. گل‌ها کوچک هستند و قسمت رنگین گل‌ها در واقع برگه‌های کوچکی Bracts به عرض حدود ۱۲ میلی‌متر هستند که جلب توجه می‌کنند و به رنگهای قرمز، صورتی و سفید وجود دارند و رنگ قرمز آن متداول‌تر از سایر رنگ‌های این گیاه است. البته باید خاطر نشان کرد انواعی که امروزه وجود دارند از طریق روش دو رگه گیری اصلاح نژاد شده‌اند و گلهای بزرگ‌تری و بیشتری دارند، این انواع با نام دورگه‌های تایلندی Thai hybrids شناخته می‌شوند و رنگ‌های قرمز، صورتی، کرم و زرد رنگ دارند. گل‌ها در دسته‌های ۲ الی ۸ عددی شکوفا می‌شوند، طبق اعتقادات چینی‌ها زمانی که این گیاه در دسته گل خود ۸ عدد گل تولید کند برای صاحبش شانس خواهد آورد! این گیاه در سراسر سال می‌تواند گل دهد. اما در مقاطعی از سال بیش از سایر زمان‌ها گلدهی خواهد داشت. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید. نام‌های انگلیسی این گیاه Crown of thorns,Christ plant, Christ thorn است ،زیرا بر اساس برخی از افسانه‌ها این گیاه همانی است که به عنوان تاج خاردار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد. این گیاه در محیط ما مرجان و گاهی فرفیون خوانده می‌شود. گیاه مرجان گیاهی سرسخت است که نگهداری نسبتاً آسانی دارد و می‌توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد.

عکس گل مرجان
انواع رنگ گل مرجان

 

نگهداری از گیاه مرجان:

آبیاری گل مرجان:
زمانی آبیاری این گیاه را انجام دهید که سطح خاک تا عمق ۵-۲٫۵ سانتیمتر خشک شده باشد در طی فصل رشد فاصله زمانی آبیاری با توجه به گرمای هوا متفاوت است اما در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر ۳-۲ هفته یکبار انجام می‌شود. در زمان آبیاری از آب ولرم با دمای حدود ۲۰ درجه استفاده کنید. وجود رطوبت ماندگار در خاک منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه (محل اتصال ساقه‌ها به ریشه) می‌شود و گیاه از بین خواهد رفت. زمانی که به گیاه آب می‌دهید مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که حتماً آب از منافذ زیر گلدان خارج شود زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه‌ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه‌ها خواهد شد. اما مقدار این آب نباید زیاد باشد. هر قدر در مصرف آب زیاده روی شود بخصوص زمانی که دمای هوا حدود ۲۷-۲۴ درجه است خطر از دست دادن این گیاه بیشتر خواهد شد. اما به گیاه خشکی نیز ندهید. رسیدن رطوبت مورد نیاز گیاه به ریشه‌های آن، منجر به رشد مناسب و گلدهی خوب آن خواهد شد. با افزایش دمای محیط و گرمتر شدن هوا می‌توان آبیاری گیاه را نیز بیشتر کرد. همچنین اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت این گیاه کمک می‌کند، اما غبارپاشی و ماندگاری آب بر روی برگهای گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی بخصوص بوترتیس و سفیدک پودری را افزایش می دهد و لزومی به انجام این کار نیست اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. یعنی یک زیرگلدانی را از سنگ ریزه(قلوه سنگهای کوچک ) پر کنید و سپس تا نیمه آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید اما توجه کنید که هرگز کف گلدان با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و موجب افزایش رطوبت هوا می شود.

 

نور گل مرجان:
این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد اما توجه داشته باشید که در چنین روزهایی نیز گیاه باید حداقل به ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها ، عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.

گل افوربیا میلی
گل افوربیا میلی

دمای مناسب گل مرجان:
به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۳۲-۲۴ درجه سانتیگراد است اما این گیاه در طیف نسبتا وسیعی از دما یعنی از ۴ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد زنده می ماند. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گیاه کاسته میشود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد اما گیاه تا ۴ درجه نیز زنده می ماند اما اصولا زمانی که دمای هوا به ۱۰درجه رسید گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.نکته جالب در مورد این گیاه این است که اگر این گیاه را در محیطی با دمای یکنواخت نگه داریم از گلدهی آن کاسته میشود بنابراین اگر در طی زمستان آنرا در دمای حدود ۱۳ درجه سانتیگراد نگه داریم به گلدهی این گیاه کمک می شود.

 

خاک مناسب گل مرجان :
در مورد خاک سخت گیر نیست اما بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه های گیاه شود مثلا مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی و یا یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست و یا کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد برای این گیاه مناسب است. در مورد کوددهی نیز باید گفت وجود نیتروژن و فسفر به رشد رویشی (تولید ساقه و برگ) و رشد زایشی (تولید گل ) کمک می کند اما اگر در مصرف این عناصر زیاده روی شود نتیجه آن گلدهی کم و بلندی و نازکی ساقه های جوان است. برای کود دهی از بهار تا پاییز می توان هر دو هفته یکبار از کود ملایم و با نصف غلظت معمول کود استفاده کرد.فرمول ۵-۱۰-۵ یکی از فرمولهای مناسب برای این گیاه است . تعویض این گیاه را می توان هر ساله و یا هر دو سال یکبار انجام داد. بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه در تابستان است زمانیکه رشد رویشی گیاه در وضیعت خوبی است. بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود ۲ روز آب ندهید.

 

تکثیرگل مرجان:
استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه های تکثیر آن است. در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول ۱۰-۷ سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوقف شود، سپس قلمه ها را برای ۴-۳ روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهیم تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم. سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلیت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید. ریشه زایی این قلمه ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد. کاشت بذرها روش دیگر تکثیر این گیاه است. البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گیاه احتیاج دارید. زیرا گلهای این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند زیرا قسمتهای ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می شود قسمتهای نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می شوند، بنابراین برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گلهای مسن تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گلهایشان از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است همچنین گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد. بذر را باید در شن مرطوب در بهار کاشت و حرارت خاک ۱۶-۱۳ درجه سانتیگراد مناسب است . از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه ۸-۵ ماه طول می کشد.

افوربیا میلی
قسمتهای نر و ماده گل که به شکل همزمان نمی رسند به همین دلیل برای گرده افشانی مناسب این گیاه وجود بیش از دو عدد گیاه در کنار هم لازم است.

 

بذر مرجان
تشکیل شدن میوه حاوی بذرها

 

هرس گل مرجان:
به طور کل توجه داشته باشید که در صورت قطع ساقه و یا برگ گیاه شیره ای سفید رنگ از محل برش بیرون می آید که سمی است و بخصوص باید مانع از تماس آن با چشمها شد.همچنین برای محافظت دستان خود در برابر شیره این گیاه و تیغهای آن حتما قبل از انجام عمل هرس دستکش مخصوص باغبانی دستتان کنید. از آنجایی که این گیاه رشدی آهسته دارد بنابراین گیاهان جوان را تا سال سوم لازم نیست که هرس کنیم. در مورد گیاهان بالغ و بزرگ، هرس این گیاه دو هدف دارد یکی تحریک رشد ساقه های جوان است زیرا با بزرگ شدن گیاه قسمت های پایین ساقه عاری از برگ می شود و بهتر است که رشد ساقه های جوان که برگ نیز دارند تحریک شود و هدف دوم هرس زمانی است که شاخه ها خشکیده و آسیب دیده هستند و یا در مرکز گیاه ازدحام شاخسار وجود دارد. برای مورداول یعنی رشد شاخه های جانبی می توان در فصل بهار ساقه های مسن را تا نصف ارتفاع آنان کوتاه کرد. اما توجه داشته باشید که بیشتر از نصف ارتفاع گیاه را کوتاه نکنید و در این کار شدت عمل به خرج ندهید. در مورد دوم یعنی قطع شاخه های خشکیده و یا شاخه هایی است که موجب ازدحام بیش از اندازه مرکز گیاه شده اند، می توان شاخه ها را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر ۳-۲ سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

 

آفات و بیماری گل مرجان:
آفات زیادی به این گیاه حمله نمی کنند و گاهی شته ، شپشک و یا کنه های تارعنکبوتی و تریپس مشاهده میشوند که امکان فعالیت دو مورد آخر بیش از سایرین است. در مورد این گیاه بیماریها بیش از آفات مشکل ساز هستند و زمانی شیوع می یابند که شرایط نگهداری گیاه مناسب نباشد. بیماری هایی مانند لکه برگی های قارچی و یا باکتریایی ، پوسیدگی ریشه ساقه و با عامل فوزاریوم و ریزوکتونیا و یا سوختگی بوترتیس گلها از جمله بیماریهای شایع این گیاه هستند.

مرجان دفورمه
مرجان دفورمه

قیمت مرجان در بازار ایران متفاوت بوده و به اندازه، رنگ گل و گونه آن بستگی دارد. برای خرید انواع بذر گل اینجا کلیک کنید.

منبع: باغ سبز

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    78 دیدگاه برای “معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی

    1. علیرضا گفته:

      سلام وقتی که مرجان خریدم گل داشت ولی گل هاش زود میمیرن الان مدتی شده که اصلا هیچ گلی در اون رشد نکرده دلیل چیست

    2. محمد گفته:

      سلام و عرض احترام.
      از سایت و کانال بسیار خوب و عالی شما سپاسگزارم. بسیار مفید و کاربردی. موفقیت روز افزون رو براتون آرزو دارم.

    3. Mohsen گفته:

      سلام .من ۳روز پیش ی مرجان خریدم .گلدونشو عوض کردم و کزاشتم بین بقیه کاکتوس هام (روزی ک خریدمش چنتا از برگاش تیکه های سفیدی روی برگاش مالیده شده بود انگار ک.شوره زده باشه )چون از گیاه زیاد سر در نمیارم فک.کردم کثیفی هست .روزی ک گلدونشو عوض کردم شستمش و تمیز کردم برگاشو .امروز صبح بعده ۳روز پاشدم دیدم کلا سمت چپ گیاهم تمام برگاش روش ازون سفیدکا زده .میشه راهنماییم.کنید ک چکارش کنم؟ایا بقیه کاکتوسامم الوده میکنه؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. از بقیه گیاهانتون جدا نگهداری کنید یک بار با سم قارچ کش پنکونازول سمپاشی کنید همه ی قسمتهای گیاه رو. نیم سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید واسپری کنید. سعی کنید موقع ابیاری روی برگها اب نریزید وابیاری رو حتما صبح انجام بدید.

        • Mohsen گفته:

          فردا میرم تهیه میکنم .ولی الان ک دقت میکنم بقیه کاکتوسامم این لکه هارو گرفتن .مادگاسکاریم هم همینطور گرفته . اگه روی تمام گیاهام اسپری کنم این قارچ کشو .بهشون اسیب میرسه؟یا اشگالی نداره؟

          • کارشناس 1 گفته:

            سفیدک پوردی زود به همه ی گیاهان منتقل میشه. حتی اگر دستتون رو روی برگهای الوده بکشید وروی برگهای سالم بزنید اون برگ هم مبتلا میشه. نه مشکلی پیش نمیاد میتونید روی همه ی گیاهانی که الوده هستند اسپری کنید. موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.

            • Mohsen گفته:

              خیلی خیلی ممنون از راهنماییتون فقط ببخشید من تازگیا ی گیاه دیگه خریدم (دیدم خوشگل بود خریدمش)ولی اسمشو نمیدونم هرچی سرچ کردم پیداش نکردم ک ببینم ابیارش چجوریه .شکلشم خیلی عجیبه .من چجوری میتونم بهتون عکسشو برسونم که راهنماییم کنید

    4. سعید گفته:

      با عرض سلام و احترام ،لطفا بفرمایید آیا هیومیک اسید برای مرجان مناسبه ؟ یا خیر ، با تشکر

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.ممنون از شما.قبلا گل میداد؟اگر قبلا گل میداد والان نمیده بهتره نور روبیشتر کنید وگیاه رو با یکی از کودهای پتاس بالا تقویت کنید وابیاری رو منظم انجام بدید.مجدد به گل میشینه.

    5. سعید گفته:

      با عرض سلام و احترام و تشکر فراوان از بابت تعهد و پاسخگویی شما ، لطفا اگهامکان داره بفرمایید کود ۱۸-۱۸-۱۸ که فرمودید برای جوانه پلومریا استفاده کنم ، ویا با کود ۱۷-۱۷-۱۷ NPK خیلی تفاوت داره یا میتونم استفاده کنم ؟ کود بیو ۲۰ چطور ؟ با تشکر فراوان

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.ممنون از لطف شما.بله فرق زیادی ندارند میتونید استفاده کنید.از بیو بیست طلایی هم میتونید استفاده کنید دقت کنید که بیوبیست با بیوبیست طلایی فرق زیادی دارند.بیوبیست طلایی داری جلبک وعناصر میکرو هست.ولی بیوبیست فقط شامل کود کامل npk وهیومیک اسید هست این دو کودرو اشتباه نگیرید حتما موقع خرید دقت کنید که کلمه طلایی رو هم داشته باشه.bio20gold.محصول شرکت اومکس مطمعن تر هست.

    6. سعید گفته:

      با عرض سلام و احترام و تشکر از بابت پاسخگویی شما ، کودهای کامل فراوانی در بازار هست ولی با این ترکیب را نتونستم پیدا کنم ، اگه در خصوص تهیه و خرید این نوع کود راهنمایی فرمایید بینهایت ممنون میشم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.خواهش میکنم.میتونید از کودهای مشابهی چون ۱۳,۴۰,۱۳,ویا۱۸,۱۸,۱۸,هم استفاده کنید.میتونید از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه کنید.

    7. سعید گفته:

      با عرض سلام و احترام ، لطفا در مورد پرورش جوانه پلومریا و کود و آبیاری مناسب آن راهنمایی فرمایید ، با تشکر

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.برای نگهداری از جوانه ها قبل از کاشت بستر رو کامل باید ابیاری کنید بعد از اینکه جوانه ها رشد کردن هر روز باید مه پاشی کنید که رطوبت محیط وخاک تامین بشه.ووقتی که جوانه ها پنج الی چهار برگ در اوردن مجدد ابیاری رو شروع کنید.دمای روز ۲۷الی۳۲درجه ودمای شب ۱۵الی۲۱درجه برای جوانه ها مناسب هست گیاه بالغ میتونه دمای ده الی سی وپنج درجه رو تحمل کنه.دما بیشتر از سی وپنج درجه باشه نوک برگها خشک میشه.برای کوددهی بعضی از کارشناسان معتقد هستند که از کودهایی که پتاس وفسفر بیشتری دارند استفاده بشه بعضی ها هم معتقد هستند که فسفر بیشتر باشه بهتر هست.میتونید هر دو هفته یک بار از کود npk 10,30,10ویا از کود ملایم تری مثل ۱۰,۱۰,۱۰برای این گیاه در زمان رشد استفاده کنید.خاک این گیاه باید تخلخل زیادی داشته باشه وبه ابیاری زیاد حساس هست.هروقت تقریبا دو,سه سانتی متر از سطح خاکش خشک شد ابیاری رو انجام بدید برای ترکیب خاکش میتونیداز یک قسمت شن یک قسمت پرلایت و یک قسمت خاک برگ و یا پیت استفاده کرد و یا اینکه می توان از یک قسمت شن و یک قسمت خاک با کیفیت خوب و تازه استفاده کرد.

    8. ناهید گفته:

      سلام من یک ماه پیش یه نرجان خریدم بزرگ خریدم الان برگاش دارن زرد میشن هم بالا و هم پایینش گلدهیش هم متوقف شده خاکشو عوض کردم پشت پنجره هم گذاشتم کلات اهن هم گرفتم ولی بدتر شد ممنون میشم راهنمایی کنین

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.به گیاه شوک پشت سر هم وارد کردید برای همین.گیاهی رو که تازه تهیه میکنید برای مدتی در جای ثابتی نگهداری کنید که به محیط جدید اداپته بشه بلافاصله که از محیط گلخونه به داخل منزل انتقال میدید یک شوک وارد میشه بعد گلدون وخاک رو تعویض کردید شوک دوم بهش وارد شده تا گیاه خودش رو عادت بده به محیط کود دادید همه این اتفاقها باعث تنش به گیاه شده.بعد از تعویض خاک گلدون سعی کنید گیاه رو بمدت یک هفته در جای نیمه سایه وخنک نگهداری کنید بعد از یک هفته به پشت پنجره انتقال بدید.فعلا تنها کاری که میتونید برای بهبود گیاه انجام بدید برگهای زرد رو جدا کنید وگیاه رو مدتی در جای نیمه سایه وثابت نگهداری کنید.از هیچ کودی استفاده نکنید هر وقت خاکش خشک شد ابیاری کنید مدتی در جای ثابتی بمونه شروع به رشد میکنه بعد از اینکه شروع به رشد کرد میتونید به جای پرنور انتقال بدید وکوددهی رو شروع کنید.

        • ناهید گفته:

          ممنون از راهنماییتون
          دوباره باید خاکش رو عوض کنم؟
          یه چیز دیگه من یه افت کش ازتون گرفتم که امروز رسید الان لازمه که ازش استفاده کنم یا نه؟

          • کارشناس 1 گفته:

            بهتره فعلا با گیاه کاری نداشته باشید ویک گوشه پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید که بتونه با محیط اداپته بشه تادوباره شروع به رشد کنه.فعلا ازهیچ کود وسمی برای گیاهتون که شوک بهش وارد شده استفاده نکنید.

    9. سعید گفته:

      با عرض سلام واحترام ، لطفا درخصوص تقویت و آبیاری ونگهداری جوانه های سه ماهه آدونیوم راهنمایی فرمایید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.بعد از اینکه جوانه های ادنیوم سه ماه رو تموم کردن میتونید تک کنید.داخل خاک مخصوص کاکتوس میتونید بکارید.بعد از پایان سه ماهگی کود دهی رو شروع کنید.از کودهای پتاس بالا میتونید استفاده کنید.npk12,12,36ویا۳,۱۱,۳۸.یک گرم در یک لیتر اب مخلوط کنید وهر دو هفته یک بار با محلول کود ابیاری کنید.ادنیومها سه ماه رو که تموم کردن میتونید کاور یا درب ظرف رو بردارید ولی سعی کنید سطح خاکشون خشک نشه وهر از گاهی روی برگها هم اب اسپری کنید.

    10. سعید گفته:

      با سلام ، پوزش مرا بخاطر مزاحمت زیادم بپذیرید ، آخرین سوال اینکه برای بهبودی شرایط عمومی مرجان گل درشت از کدامیک از کودهای NPK که خدمتتان عرض کردم میتونم استفاده کنم ؟ با تشکرو سپاس فراوان

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.خواهش میکنم در خدمتتون هستیم.برای گیاه مرجان هم از کود ۵,۱۰,۵میتونید استفاده کنید هم از ۱۲,۱۲,۳۶وهم از۲۰,۲۰,۲۰هر ماه یکی رو استفاده کنید بهتر هست که عناصر مورد نیاز گیاه تامین بشه.

    11. سعید گفته:

      با عرض سلام و تشکر از شما بابت راهنمایی که فرمودید ، مقداری کود کامل ۱۲-۱۲-۳۶ و ۲۰-۲۰-۲۰ و ۱۷-۱۷-۱۷- را یکی از دوستان برای من ارسال کرده و اگه جنابعالی مورد استفاده آنها را برای گل و گیاهان زینتی خانگی( مثل شمعدانی ، بکونیا ، دیفن ،سیکاس کاکتوس ، سانسوریا و …..) تجویز بفرمایید بی نهایت ممنون میشم ، ضمنا بفرمایید در حین آبیاری باید به گیاه بدم یا بصورت اسپری پاششی ؟ با تشکرمجدد

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.خواهش میکنم.برای انواع کاکتوسها میتونید از ۱۲,۱۲,۳۶استفاده کنید.برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز از کود ۲۰,۲۰,۲۰وگیاهان ابلق وگیاهانی که چند رنگ هستند از کود ۱۷,۱۷,۱۷میتونید استفاده کنید.مقدار مصرف همگی یک ونیم گرم در یک لیتر اب برای گیاهان بالغ هست برای جوانه های کاکتوسها یک گرم در یک لیتر اب.(حتما موقع کوددهی خاک گلدونها مرطوب باشه )هر دو هفته یک بار در زمان رشد گیاهان باید استفاده کنید بصورت ابیاری روی خاک گلدونها بریزید.حتما دقت کنید که کودهایی که تهیه کردید تاریخ تولید وتاریخ انقضا وهمینطور مقدار موجود عناصر ذکر شده باشه.

    12. سعید گفته:

      با عرض سلام و احترام ، لطفا بفرمایید آیا از کودهای کامل NPK میتوان برای تقویت مرحان گل درشت استفاده کرد ؟ و با چه درصدی ؟ با تشکر فراوان

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.بله میتونید کود مناسب برای این گیاه کود ملایم npk5,10,5هست میتونید از کودهای مشابه هم استفاده کنید که مقدار فسفر بیشتر از ازت وپتاس باشه مقدار ازت وپتاس برابر باشن.مقدار مصرف معمول کودهای npkبرای گیاهان بالغ یک ونیم گرم در یک لیتر اب هست.تقریبا نصف قاشق چای خوری.

    13. سعید گفته:

      با تشکر از راهنمایی شما ، لطفا بفرمایید آیا قارچ کش کلرومس یا توپسین در فروشگاه شما موجود هست ؟ ضمنا قارچ کش کاپتان و کاربندازیم و مانکوزب دارم ، آیا برای این منظور میتونم استفاده کنم ؟ تشکر مجدد

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.متاسفانه نه موجود نیست.برای پیشگیری بهتره یکی از این دو قارچ کش رو تهیه کنید(اکسی کلرومس,توپسین).قارچ کش کاربندازیم ومانکوزب برای ضدعفونی بستر کاربرد دارند.قارچ کش کاپتان هم سرطان زا هست بهتره استفاده نکنید.تو خیلی از کشورها استفاده قارچ کش کاپتان ممنوع شده متاسفانه هنوز تو ایران استفاده میشه.

    14. سعید گفته:

      با سلام ، برگهای پایینی مرجان من در حال زرد شدن و ریختن است ، به نظر شما آبپاشی روی برگهای مرجان باعث تشکیل قارچ نشده ؟ ضمنا چه قارچ کشی برای ازبین بردن قارچ برگ مرجان مناسبه ؟ همچنین چه کودی برای مرجان مناسبه ؟
      با تشکر از شما

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.زرد شدن برگهای پایینی طبیعی هست بمرور زمان برگهای قبلی زرد میشن ومیریزن.برای جلوگیری از قارچ میتونید از قارچ کش اکسی کلرومس ویا توپسین استفاده کنید.محلول درست کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید در جای سایه وبدوراز افتاب مستقیم وباد.برای مرجان میتونید از کودهای پتاس بالا استفاده کنید ۱۲,۱۲,۳۶npk

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام.کود دهی رو باید از پایان سه ماهگی شروع کنید از کودهایی که پتاس بالا دارن وازت پایین استفاده کنید.

    15. مسعود خجسته گفته:

      سلام وقت بخیر بذرافوربیا مرجان موجود هست بعد بذرهایی ک موجود ندارین کی شارژ میشه

    دیدگاه‌ها بسته شده است.