علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

یکی از مشکلات عمده در نگهداری از گیاه کاج مطبق زرد شدن و ریزش برگهای آن است. برگهای زرد شده به تدریج تیره‌تر شده و در نهایت زمانی که خشک شدند قهوه‌ای رنگ می‌شوند. چهار دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ در کاج مطبق عبارتند از: کمبود رطوبت، نور شدید آفتاب، آبیاری بیش از حد و بیماری‌ها. از دیگر عوامل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به کمبود مواد غذایی یا فقر خاک و کمبود نور اشاره کرد.

کاج مطبق گیاه نسبتاً حساسی است که در نگهداری آن باید به مواردی مانند میزان نور، دما و رطوبت توجه کنید.

 

اگر کاج من به زردی یا ریزش برگ دچار شد چه اقداماتی باید انجام داد؟

سرعت عمل در جلوگیری از گسترش این مشکل در کاج مطبق بسیار مهم است باید به محض مشاهده تغییر رنگ در برگها و شل شدن شاخه‌ها نسبت به یافتن علت مشکل اقدام کنید. و پس از یافتن دلیل ایجاد مشکل گیاه را درمان کنید. برای یافتن علت به وجود آمدن این مشکلات تا آخر مقاله را به دقت مطالعه کنید در بخش نظرات هم می‌توانید جواب خیلی از سؤالات را پیدا کنید.

 

همان‌طور که در بالا اشاره کرد مشکلات اصلی در نگهداری از کاج مطبق به رطوبت، نور و بیماری‌ها مربوط می‌شود.

رطوبت:
شاید اولین موردی که پس از زرد شدن برگهای کاج مطبق باید مورد بررسی قرار داد، رطوبت است. کاج مطبق به مکانی با رطوبت حدود ۵۰ درصد و بیشتر نیاز دارد. خشکی هوا می‌تواند باعث زرد شدن برگهای گیاه شود. ابتدا زرد شدن در نوک برگها و برگهای جوان‌تر مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید رطوبت محل نگهداری گیاه را بالا ببرید و یا مرتب بر روی برگهای آن آب اسپری کنید. از آب‌های بدون املاح برای اسپری آب استفاده کنید. یا می‌توانید با قرار دادن ظرف‌های آب در اطراف گیاه رطوبت هوا را بالا ببرید. تصویر زیر کمبود رطوبت در کاج مطبق را نشان می دهد.

کمبود رطوبت در کاج مطبق

 

نور:
تابش آفتاب شدید نیز از دگیر دلایل زردی برگ‌ها می‌تواند باشد. کاج مطبق را در مکانی با نور ملایم قرار دهید و از تابش شدید آفتاب بخصوص در تابستان بر روی گیاه جلوگیری کنید. زرد شدن برگها در اثر آفتاب سوختگی معمولاً ابتدا در برگهای بالایی و از سمت تابش نور مشاهده می‌شود. همچنین نور کم نیز می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه شود. در تصویر زیر آفتاب سوختگی کاج مطبق را در اثر قرار دادن در زیر آفتاب مسقیم و شدید را نشان می‌دهد.

سوختگی برگ کاج مطبق

کمبود مواد غذایی خاک:
در صورتی که مواد غذایی برای گیاه تأمین نشود برگهای جوان و در حال رشد شروع به رنگ پریدگی می‌کنند. برای درمان و پیشگیری و رشد بهتر گیاه در فصل رشد می‌توانید از کودهای مخصوص استفاده کنید. برای خرید کود هلندی مخصوص اینجا کلیک کنید.

دمای مناسب نگهداری کاج مطبق:
دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث تغییر رنگ و شل شدن برگهای کاج مطبق شود.

جریان هوا:
هرگز کاج مطبق را در معرض باد کولر یا کنار بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. کاج مطبق به جریان هوای تازه احتیاج دارد.

 

آبیاری کاج مطبق:
اگر آبیاری به درستی انجام نشود ممکن است به گیاه آسیب برسد. زمانی که سطح خاک به اندازه ۳ سانتی متر خشک شد شروع به آبیاری کنید. از آب‌های با املاح زیاد نباید برای آبیاری کاج مطبق استفاده کرد. در زمستان و با خنک شدن هوا آبیاری کمتر شود.

برای آموزش کامل نگهداری از کاج مطبق یا کاج طبقاتی اینجا کلیک کنید.

 

تغییرات ناگهانی محیط نگهداری کاج مطبق:
تغییرات ناگهانی محل نگهداری و تغییر نور، دما یا تعویض گلدان نیز میتواند باعث شوکه شدن گیاه شود. تغییرات باید به تدریج انجام شود.

 

بیماری‌ها و آفت‌های کاج مطبق

 

بیماری‌های قارچی:
بیماری‌های قارچی اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکل در کاج مطبق هستند. پس از مشاهده اولین علائم وجود بیماری‌های قارچی که معمولاً به شکل زردی یا شل شدگی شاخه‌ها و برگها مشاهده می‌شود از سم قارچکش که در ادامه نحوه مصرف آن توضیح داده خواهد شد استفاده کنید تا در صورت وجود بیماری در مراحل اولیه درمان شود زیرا بیماری‌های قارچی در مراحل حاد و شدید قابل درمان نیستند. بیماری‌های قارچی معمولاً از ریشه گیاه شروع شده و به تدریج اندام‌های هوایی گیاه را آلوده می‌کند. ابتدا شاخه‌های پایینی شل شده و حالت افتاده پیدا می‌کنند و در نهایت برگها شروع به تغییر رنگ و در نهایت خشک شدن می‌کنند. البته ممکن است افتادگی شاخه نیز مشاهده نشود و در ابتدا برگها شروع به تغییر رنگ کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه گیاه را آلوده کند. پوسیدگی ریشه ممکن است در اثر آبیاری زیاد، خاک نامناسب یا عدم وجود سوراخ در کف گلدان اتفاق بی افتد. تصویر زیر کاج مطبق مبتلا به بیماری شدید قارچی را نشان می دهد.

کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی

 

راه درمان بیماری‌های قارچی چیست؟
استفاده از سموم قارچکش مخصوص گیاهان بهترین را درمان است. سم قارچکش را طبق دستورالعمل استفاده با آب مخلوط کرده و بر روی کل شاخ و برگ گیاه اسپری کنید و به‌صورت آبیاری به خاک بریزید طوری که تمامی ریشه و خاک خیس شود. این کار را یک مرتبه دیگر پس از یک هفته تکرار کنید. در صورت عدم درمان سم قارچکش را عوض کرده و مجدد این کار را تکرار کنید.
ولی بهترین درمان بیماری‌های قارچی پیشگیری است.

 

حشرات و آفت هایی که در کاج مطبق ایجاد بیماری میکنند

حشرات تریپس، کنه ها و شپشک ها از جمله شپشک آردالود گل کاج مطبق را مورد حمله قرار میدهند. این حشرات از گیاه تغذیه کرده و باعث برگ‌ها زرد شدن برگها و ضعیف شدن گیاه می شوند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برای درمان پس از تشخیص از سموم حشره کش مخصوص باید استفاده کرد.

از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این بیماری باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت.

بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه های اسیب دیده یا پوسیده سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با محلول قارچکش شستشو کنید.

 

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد ریزش برگهای کاج مطبق می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخه های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و پس از خشک شدن می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آبیاری است. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی با نور مناسب است.

 

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست: 
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    773 دیدگاه برای “علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

    1. محمد رضا گفته:

      سلام گیاه من سرحال فقط جونه های گیاهم خیلی نرم طبقه پایین پایین گیاه من نرم نیست زرد اینا نیست فقط نرم نیست در هفته یکبار اب میدم سیراب میکنم دستگا بخور سرد برا رطوبت دارم روزی ۶ ساعت روشن میکنم نورش هم ن زیاد ن کم هر ۴۰ روز کود سه بیست میدم و هر ۱۵ روز اهن ۲ تا از شاخه های پایین گیاه که وقتی گیاه بذر بوده درست طبقه نزده خشک شده خاکش هم نگاه کردم کرم اینا نداره ایا طبیعیه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    2. Fateme گفته:

      سلام وقتتون بخیر نزدیک به سه هفته هست گل رو خریدم،اولش خوب شاداب بود زردی هم اصلا نداشت،الآن یه کم پژمرده شده و از قسمت پایین گیاه سوزنی هاش دارن زرد و خشک میشن

    3. ارزو گفته:

      سلام.کاج من از پایین چندماهیه شروع به خشک شدن و زردی شده هم جای مناسبیه هم هفته ای یه بار اب بهش میدم به تازگی ضدقارچ هم بهش میدم ولی فایده ای نداره.ممنون میشم کمکم کنید?

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    4. همتي گفته:

      سلام کاج من از پایین داره برگهاش زرد میشه هم نور خوب داره هم هفته یک بار اب بهش میدم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم بتازگی محیط نگهداری تغییر داشته یا گلدان وخاک گیاه عوض شده؟

    5. هستی گفته:

      سلام
      کاج من نور کافی رو داره هر یک هفته اب بهش میدم رطوبت و دمای خونه هم مناسبه و دو سالی هست که پیش شوفاژ هست البته شوفاژ خاموشه و مکانش تا الان تغییر نکرده ولی یه چند روزی هست که از پایین شروع به خشک شدن کرده و پژمرده شده ممنون میشم راهنماییم کنید ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        برای ارسال عکس حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

    6. هستی گفته:

      سلام
      کاج من هفته ی یک بار بهش اب میدم دمای خونه مناسبه و نور مناسبی هم داره و دوسال هست که جایش تغییر داده نشده و تازه یک مدت هست که از پایین شروع به خشک شدن کرده لطفا راهنماییم کنید ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، برای تامین رطوبت محیط مه پاشی میکنید یا جزیره زیر گلدانی داره یا هیچ کدوم؟

    7. مصی گفته:

      سلام کاج مطبق هشت ساله دارم ک دوتا از طبقه های پایینش زرد شده و افتاد .متوجه شدم ک گربه میره تو خاکش خرابکاری میکنه ایا ممکنه بخاطر گربه باشه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالش هست سطح خاک رو میتونید جمع کنید واز خاک تمیزی استفاده کنید.

    8. فرشته گفته:

      سلام. روزتون بخیر. کاج مطبق من به این روز افتاده. نمیدونم باید چیکارش کنم. ممکنخ دوباره مثل قبل شه؟؟توی راه پله کنار پنجره ازش نگهداری میکنم و هر چند روز بهش اب میدم. تروخدا راهنماییم کنید چیکار کنم حالش خوب شه؟؟؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، متاسفانه شرایط نگهداری خوبی نداشته وبیماری قارچی داره، خاکش هم مناسب به نظر نمیرسه تمام شاخه های خشک شده رو کات کنید وگیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید، در محیطی نگهداری کنید که نور ودما وتهویه مناسبی داشته باشه.

    9. فاطمه گفته:

      سلام کاج من هر۴روز ابیاری میکنم ونور غیر مستقیم میخوره پشت پنجره که پرده داره گزاشتم برگها از نوک ووسط شروع به خشک شدن میکنه علتش چی میتونه باشه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه واب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، گیاه اگر کنار لوازم گرمایشی هست بافاصله از لوازم گرمایشی نگهداری کنید برای راهنمایی بهتر از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید.

    10. نرگس گفته:

      سلام خسته نباشید کاج مطبق من برگهایش زرد شده وداره خشک میشه علتش رو نمیدونم آیا نیاز به قلمه زدن دارد وروش قلمه زدنش راراهنمایی کنید ویا اینکه همین کاج مطبق راچگونه احیا کنم ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، قلمه زدن کاج مطبق داخل منزل تقریبا غیر ممکن هست. باید محیط گلخانه ای باشه.

    11. اناهیتا گفته:

      سلام خسته نباشید کاج مطبق از پایین داره زرد میشه طی ۲۵ روز طبقه دوم زرد شده وهر طبق از سمت ساقه شروع به زرد شدن میکنه برگهای بالا هم ک سبز هستن حالت افتادگی پیدا کردن ممنون میشم راهنمایی کنید .

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم برای ارسال عکس حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

    12. مهران گفته:

      با سلام حدود دو هفته هستش که کاج مطبق از قسمت پایین برگها زرد و خشک میشن کود بیست بیست را هفتگی بهش دادم.امروز متوجه شدم که ته گلدان سوراخ نیست .

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه های گیاه رو ازنظر پوسیدگی بررسی کنید وحتما زهکش گلدان رو باز کنید.

      • مهمان گفته:

        سلام وقت بخیر.تعدادزیادی نوئل آبی دارم بصورت ناگهانی خشک وکاملانابودمیشه پیگیری کردم کرم سفید به ریشه ها افتاده حتی به ریشه برخی گل های مجاورهم افتاده ؛ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، برای از بین بردن این نوع افت، به دو روش این کار انجام میشه ، روش اول بیل زدن باغ در بهار است که فواید زیادی دارد که یکی از این فواید مبارزه با این کرم ها است، به این صورت است که این کرم ها یا با ضربه های بیل از بین میروند یا توسط پرندگان از روی سطح خاک شکار میشوند یا بصورت دستی از داخل خاک باید جمع ونابود کرد، روش دوم مسموم کردن کرم های درون خاک است، مبارزه ی شیمیایی با این افت یک دوره ی سه ساله است و به این صورت است که محلول سم را به صورت ابمال استفاده کرده و سه تا پنج روز بعد یک آبیاری بسیار سبک انجام میشود تا سم به صورت یک نواخت تر در اعماق زمین پخش شود. باید توجه کرد که محلول سمی باید ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر داخل خاک نفوذ کند، پس بهتر است زمین الوده قبل از سمپاشی بخوبی ضد عفونی شود تا سم به خوبی به اعماق خاک نفوذ کند، برای ضد عفونی کردن خاک اطراف درخت را به شعاع نیم متر تا یک متر کنار میزنند و ایجاد تشنگی میکنند سپس ریشه های اصلی را با سم لیندین یا دیازینون به خوبی خیس میکنند و بعد خاک ها را بر میگردانند. هدف اصلی از سم پاشی شیمیایی از بین بردن لارو ها می باشد . سم مورد استفاده برای این لارو ها دیازینون است که به صورت مایع و گرانوله در بازار موجود میباشد بهتر است سم دیازینون را در ماه بعد هم تکرار کرد.

    13. ایمان گفته:

      با سلام کاج من برگهاش افتاده شده و برگهای زیرین خشک شده و میریزن.نورش پشت پنجره غربی هست.زهکش هم خیلی خوب آب از کف سریع خارج میشه. هر هفته آبیاری میکنم.کود آهن هم بهش میدم هر یکسال یکبار. علتش چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، آویزان شدن برگها از کمبود نور، کاهش دما، کمبود رطوبت محیط ویا افزایش دمای محیط میتونه باشه، این موارد رو بررسی وایدال کنید، ریزش وزرد شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، شبها بررسی کنید سوز سرما از شکاف پنجره با گیاه در تماس نباشه، از سرمای شبانه محافظت کنید.

    14. زهرا گفته:

      سلام
      یکی از گیاه های من قارچی شده بود قارچ کش بهش دادم ولی یه اشتباهی که کردم چون برگ کاج مطبق زرد شده بود با اسپری قارچ کش زرم الان بد تر شده برک پایین زرد و ۲تا از برگش هم افتاده ما گلدونشو عوض نکردیم هفته۱بار هم بهش آب میدم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر فقط برگهای قدیمی زرد میشند طبیعی هست،برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند میتونید بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید.

    15. معصومه گفته:

      سلام وقت بخیر کاج مطبق من دو سه تا از شاخه هاش در حالی که سبز بودن افتادن ونوک برگ ها کمی زرد شدن علت چیه خاکشم عوض کردم مشکل زهکشی هم نداره کنار پنجره هست یک متر ونیم از بخاری فاصله داره علتش چی میتونه باشه ممنون راهنماییم کنین

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، تعویض خاک میتونه باعث این مشکل شده باشه گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه. رطوبت محیط رو هم بهتر هست افزایش بدید.

    16. رسا گفته:

      برگهای سوزنی درختچه ما به شدت در حال ریزش است
      حتی برگهای سبز و امروز یکی از شاخه ها هم از ته کنده شده البته شوفاژ کنار گل هم خاموش،است

      • کارشناس 2 گفته:

        تمام برگهایی رو که جدا میشند رو جدا کنید وزهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید. برای ابیاری هم از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

    17. آرش گفته:

      سلام خسته نباشید کاج یه دفعه ای از پایین شروع کرده به خشک شدن الان جاشو عوض کردم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • آرش گفته:

          سلام ،
          کنار پنجره هس نور کافی داره ولی از وقتی تو خونه شوفاژ روشن کردیم گیاه یدفعه اینجوری شده

          • کارشناس 2 گفته:

            سلام، احتمااش هست که بدلیل کمبود رطوبت محیط باشه گیاه رو با فاصله از لوازم گرمایش نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.