تحمل گرما و سرما در پایه‌ های کاکتوس

تحمل گرما و سرما در پایه‌های کاکتوس

میزان تحمل گرما و سرما در پایه‌های کاکتوس: کشور ایران از جمله کشورهای پهناور است که دارای  آب و هوای متنوعی می‌باشد.  برخی از مناطق سرد و کوهستانی برخی از مناطق گرم و خشک و برخی از مناطق بسیار مرطوب و آب و هوای شرجی دارند. لذا به همین ترتیب آب و هوای گوناگون در نقاط مختلف آن وجود دارند و هر آب و هوایی نوع کاکتوس خاصی را می‌پسندند که این کاکتوس در آن منطقه بیشترین بازدهی و عملکرد را دارند.

به همین دلیل پایه‌های کاکتوس را به دو دسته گرمادوست و سرمادوست تقسیم کرده‌ایم. پایه‌های گرمادوست بیشتر به درد مناطق گرم و خشک و یا آب و هوای گرم و شرجی و رطوبت بالا می‌خورند ولی پایه‌های سرمادوست بیشتر به درد مناطق کوهستانی که معمولاً دمای پایین‌تری دارند مناسب هستند.

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که شما اقدام به خرید یک کاکتوس پیوندی برای نگهداری می‌کنید ممکن است این کاکتوس را از شهرهای همانند کرج، مشهد و یا اصفهان تهیه کنید و منطقه زندگی شما این شهرها نباشد لذا با موضوع مواجه خواهید شد که ناسازگاری پایه پیوند نام دارد.

پایه پیوند شما به علت تغییر آب و هوا نمی‌تواند شرایط جدید را تحمل کنند کم کم، کم آب شده و رشد آن چنانی به پیوندک نمی‌دهد. تا اینکه زیر پیوند خراب می‌شود این موضوع بسیار پیش آمده است حتی اگر خودتان اقدام به خرید یک پایه پیوند کنید و آن پایه پیوند برای منطقه شما چندان سازگار نباشد پیوند شما نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت و به طور مستقیم پایه نامناسب برای پیوند تأثیر بسیار زیادی بر رشد، گلدهی و تکثیر پیوندک خواهد داشت.

برای همین موضوع پایه متناسب با آب و هوای منطقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

البته در شرایط گلخانه‌ای یا اگر شما شرایط مناسب برای گیاه را فراهم کرده باشید موضوع گرما و سرما دوست بودن کاکتوس اهمیت خود را از دست خواهد داد.

پایه‌های کاکتوس سرمادوست:
در لیست زیر پایه‌هایی که با شرایط دمایی پایین سازگاری دارند آمده است.
۱- cereus jamacaru
۲- harrisia jusbertii
۳- Trichocereus pachanoi
۴- Trichocereus peruvianus
۵- selenicereus grandiflorus
۶- pereskiopsis
۷- stenocereus pruinosus
۸- Myrtillocactus geometrizans
۹- acanthocereus sp
۱۰- Hylocereus undatus

اگر منطقه شما دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است مطابق با لیست ذکر شده بهترین پایه برای منطقه شما عبارت‌اند از  سرئوس جامایکا و یا تیغ مشکی و یا تریکوسرئوس و یا سن پدرو. این چهار پایه بهترین عملکرد را در مناطق سرد داشتند لذا سعی کنید از این پایه‌ها بیشتر برای پیوند استفاده کنید و اگر قصد تهیه کاکتوس پیوندی دارید این پایه‌ها را در اولویت خرید قرار دهید.

پایه‌هایی همانند پرسیکا و میرتلو و اکانتو سرئوس و هیلو سرئوس معمولاً برای مناطق سرد استفاده نمی‌شوند این موضوع دلیلی بر خوب نبودن این پایه‌ها در مناطق سرد نیست بلکه به علت سرمایی که در این مناطق وجود دارد و دمایی که زیر صفر خواهد آمد این پایه‌ها معمولاً خراب شده و یا در تمام طول سال به خواب زمستانی هستند بنابراین رشد چندانی از خود نشان نمی‌دهند و چندان مناسب نخواهند بود.

پایه‌های کاکتوس گرمادوست:

۱- cereus jamacaru
۲- stenocereus pruinosus
۳- Myrtillocactus geometrizans
۴- acanthocereus sp
۵- Hylocereus undatus
۶- selenicereus grandiflorus
۷- Trichocereus peruvianus
۸- Trichocereus pachanoi
۹- pereskiopsis
۱۰- harrisia jusbertii

مطابق با لیست پایه‌های گرما دوست سرئوس جامیکا، لمارو سرئوس، میرتلو، اکانتو سرئوس و هیلئو سرئوس ۵ پایه اول این لیست قرار دارند این پایه‌ها بهترین عملکرد را در مناطق گرم و خشک یا دارای آب و هوای شرجی دارند حتماً اگر در این مناطق زندگی می‌کنید این پایه‌ها را در اولویت استفاده خود قرار دهید زیرا بیشتر به این مناطق سازگار هستند.

یک سؤال در ذهن به وجود می‌آید چرا پایه پرسیکا در لیست پایه‌های سرما دوست و گرمادوست قرار ندارد اما در تمام کشور از این پایه استفاده می‌شود؟

پایه پرسکیا در مناطق سرد به علت دوره طولانی مدت سرما زمان رشد بسیار کمی خواهد داشت در مناطق سرد معمولاً فصل سرما از ماه پنجم شروع می‌شود و تا اردیبهشت ماه هم ادامه دارد بنابراین پرسیکا تمام سال را خواب است و نمی‌تواند پیوندک را رشد دهد لذا دوره رشد بسیار کوتاه باعث می‌شود که این پایه نسبت به سرما چندان عملکرد خوبی از خود نشان ندهد.

در مناطق بسیار گرم نیز همین پدیده ایجاد می‌کند. پایه پرسیکا که نیازمند آب زیاد و رطوبت بالا است در مناطق گرم که رطوبت معمولاً پایین است و گرمای شدید باعث می‌شود که خاک کاکتوس سریع خشک شود و پایه‌ای مثل پرسیکا که به آب زیاد و رطوبت بالا نیاز دارند سریع آب خود را از دست داده و زیر پیوند خم می‌شود و یا حالت خشکیده به خود می‌گیرد و پیوندک را خراب می‌کند لذا باز هم برای مناطق بسیار گرم قابل استفاده نخواهد بود.

چرا سرئوس جامایکا هم در پایه‌های سرمادوست و هم در پایه‌های گرمادوست در صدر جدول قرار دارد؟

منطقه زیستی این پایه این خصوصیات را ایجاد می‌کند که این کاکتوس هم برای مناطق بسیار سرد هم برای مناطق بسیار گرم کارایی داشته باشد اصلی‌ترین مورد که تعیین می‌کند کدام پایه برای کدام منطقه مناسب است شرایط رشد آن پایه نیست بلکه ژنتیک آن پایه است که در طبیعت در کدام منطقه رشد می‌کند و آب و هوای آن منطقه به چه صورت است. پایه‌های همانند هیلو سرئوس و اکانتو سرئوس معمولاً در طبیعت جنگلی با رطوبت بالا و آب و هوای گرم و معتدل رشد کردند بنابراین می‌توانیم بگوییم تحمل سرمای آن‌چنانی ندارند ولی پایه‌های همانند سرئوس جامیکا در روزهای بسیار گرم و شب‌های بسیار سرد در بیابان رشد کردند بنابراین به سرما و  گرما بسیار مقاوم هستند.

چرا ما از برخی از پایه‌ها برخلاف رده بندی استفاده کرده و نتیجه خوبی دیده‌ایم؟

شرایط گلخانه و جو و محیط تنظیم شده گلخانه شما باعث شده است که این پایه هم همانند سایر پایه‌ها نتیجه خوبی را در منطقه شما داشته باشند معمولاً کسانی که گلخانه‌ها با دمای کنترل‌شده و محیط ایده آل برای کاکتوس‌ها دارد می‌تواند هر نوع کاکتوسی را چه مقاوم به سرما باشد یا چه مقاوم به گرما باشند در منطقه خود پرورش دهند زیرا دمای دلخواه را در هر فصلی که بخواهند ایجاد می‌کند و در نتیجه رشد بسیار عالی است از کاکتوس خواهند دید دمای ایده آل برای کاکتوس بین ۲۵ تا ۳۵ درجه با رطوبت نسبی ۳۰ درصد است در این حالت رشد بسیار خوبی از این پایه‌ها دیده خواهد شد در زمستان دما را کنترل می‌کنند تا بیش از حد پایین و در تابستان دما را کنترل می‌کند تا بیش از حد گرم نشود لذا می‌تواند هر نوع پایه‌ای را برای منطقه خود انتخاب کنند.

امیدوارم با دو لیست ذکر شده پایه متناسب منطقه خود را انتخاب کنید و از آنها بهترین نتیجه را بگیرید.

Stenocereus pruinosus
Stenocereus pruinosus

 

Trichocereus pachanoi
Trichocereus pachanoi

 

selenicereus
selenicereus

 

Myrtillocactus geometrizans
Myrtillocactus geometrizans

 

Harrisia jusbertii
Harrisia jusbertii

 

cereus_jamacaru
cereus jamacaru

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

15 دیدگاه برای “تحمل گرما و سرما در پایه‌ های کاکتوس

  1. محمد گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من علم زیادی در مورد کاکتوسا و کلا گیاهای گلخونه ای ندارم ولی میخوام یکم تو این زمینه اطلاعات جمع اوری کنم
    میخواستم ببینم این گیاه واسه کشت تو جاهای کم نور مناسبه یا نه؟
    جایی که میگم یه جوری مثل زیر زمینه البته نور میگیره ولی کم
    و اینکه واسه یه سرمایه گذاری کوچیک ، به نظر شما چقدر سرمایه نیازه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، چه نوع گیاهای مد نظرتون هست؟ کاکتوسها به نور زیادی برای رشد نیاز دارند وحتما باید تهویه محیط بالا باشه درغیر اینصورت بعد از مدتی از بین میرند. در مورد سرمایه گذاری برای گلخونه نوع لوازمی که استفاده میکنید قیمتهاشون متغیر هست، در مورد انواع سازه گلخونه ای وقیمتها میتونید روی مرور گرتون سرچ کنید.

  2. عرفان گفته:

    سلام وقت بخیر
    تو اون عکسی که اول مقاله گذاشتید پیوندک چیه؟پایه خیاریه؟
    و روش پیوند زدنش رو میشه لطف کنید مختصر توضیح بدید؟ چون فکر نمیکنم بذرش رو پیوند زده باشن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله پایه خیاری یا همون سن پدرو هست وقتی جوانه بوده روی پرسیکا پیوند زدن ،بعد از بزرگ شدن سرزنی کردن ومجدد تنه جوش زده وچند شاخه شده.

  3. امین گفته:

    ممنون.حالا برای منطقه گرم و خشک چه پایه ای مناسبتر و جون سختر هست؟سوال دوم چه خاکی براش بهتره؟ممنون میشم فرمول خاک مناسب برای منطقه ما رو بدین

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیشنهاد میکنم مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید، ترکیب خاک کاکتوسها ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۵ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست،حالا در مناطق مختلف اب وهوایی این درصد ها میتونه تغییر کنه در مناطق رطوبی در صد پیت ماس کمتر میشه در مناطق اب وهوای گرم وخشک مقدار ماسه کم شده وپیت ماس اضافه میشه.

  4. امین گفته:

    سلام.سال نو مبارک
    من در استان کرمان ،شهرستان بم زندگی میکنم ,اینجا هوا گرم و خشک هستش.اکثر کارهای پیوندی من روی میرتلو هست،یه مشکلی پیش اومده برام که تعدادی از پایه های میرتلو بعد از چند مدت حالت جمع شدگی میگیرن و رنگشون زرد و قهوه ای میشن و از بین میرن ولی ریشه ها تقریبا سالم میمونن،دلیلش چیه؟برای شهر ما به نظر شما چه پایه ای مناسب هست؟در ضمن شرایط آبیاری هم خوبه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سال نو شما هم مبارک،باید دما ورطوبت گلخانه رو ایدال کنید ،شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ از گیاهان عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست پیوندک رو جدا کنید وروی یک پایه مناسب وسالم پیوند بزنید،پایه هاتون بیماری قارچی گرفتن، رطوبت محیط رو کم کنید. پایه های الوده رو دور بندازید از خاکی که متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه استفاده کنید،میتونید داخل خاکشون ماسه شسته عدسی ترکیب کنید.

    • امین گفته:

      چندتا پایه که قبلاً خراب شدن اصلا روشون زدگی و قارچ نبود،این دوتا پایه نزدیک ۱/۵ که دارمشون و از روز اول زدگی دارن و طوریشون نبود و به یکباره اینجوری شدن

      • کارشناس 2 گفته:

        ابیاری یا رطوبت زیاد، نامناسب بودن خاک، نبود زهکش مناسب باعث پوسیدگی ریشه شده وگیاه از بین میره.

  5. majid گفته:

    سلام وقت بخیر
    بنده بندرعباس زندگی میکنم و بر اساس تجریه شخصی این طبقه بندی رو زیاد قبول ندارم ، توی آب هوای شرجی و گرمای ۵۰ درجه توی همه پایه ها فقط پایه نقره ای و لمارو و اپونتیا افتاب مستقیم را تحمل میکنند همه این پایه ها رو امتحان کردم کاکتوس پریانوس ،سنپدرو و میرتلو ضعیف ترین عملکرد توی این گرما داره و دچار افتاب سوختگی و نرم شدن پایه میشوند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.