نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار: با شروع فصل بهار کاکتوس‌ها و ساکولنت ها مانند بسیاری از گیاهان شروع به رشد می‌کنند. اقداماتی که برای رشد بهتر و گلدهی کاکتوس‌ها باید با شروع این فصل انجام دهید در این مقاله آمده است. کارهایی مانند تعویض گلدان، تعویض خاک، تأمین نور و دمای کافی، کود دهی، تهویه مناسب، آبیاری و سایر اقدامات لازم. اگر سؤالی دارید در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید. توجه داشته باشید ممکن است شروع فصل گرما در برخی مناطق مثل جنوب کشور زودتر اتفاق بی افتد.

 

۱- تعویض گلدان کاکتوس ها:
کاکتوس‌ها و ساکولنت هایی که خاک مناسب ندارند یا گلدان آنها از ریشه پر شده است را تعویض کنید تا گیاه بتواند با تولید ریشه‌های جدید رشد بهتری داشته باشد. همچنین تعویض خاک و گلدان باعث می‌شود ریشه پوسیده نشود. از خاک‌های ماسه‌ای با تخلخل بالا استفاده کنید تا آب باقی مانده در خاک باعث پوسیدگی ریشه نشود. از گلدان‌هایی با سوراخ های زیاد در ته گلدان استفاده کنید. یادمان باشد تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید کاکتوس‌ها را آبیاری کنید. تعویض گلدان را میتوان از اواسط بهار شروع کرد.

 

۲- نور مناسب کاکتوس در بهار:
دوست عزیزی که گلدان‌های کاکتوس را در محل سایه مانند اپن آشپزخانه قرار می‌دهید بدانید که با این کار فقط گیاه را نابود می‌کنید و بهتر است هرچه سریع‌تر گیاه خود را به محل پر نور انتقال دهید. با شروع فصل رشد نیاز کاکتوس‌ها به نور بیشتر می‌شود. در صورتی که کاکتوس‌ها نور کافی دریافت نکنند رشد علفی کرده و به‌زودی از بین خواهند رفت. نور ملایم فیلتر شده روز حداقل سه ساعت می‌توانید برای بسیاری از کاکتوس‌ها کافی باشد.

 

۳- آبیاری کاکتوس‌ها در بهار:
همان‌طور که در مقالات قبلی میهن کاکتوس توضیح داده شد در زمستان آبیاری کاکتوس‌ها را بسیار کم انجام می‌دهیم ولی در بهار با شروع رشد گیاه آبیاری باید اندکی بیشتر و منظم انجام شود. در بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود. کاکتوس‌ها در بافت‌های خود مقداری زیادی آب نگهداری می‌کنند پس با خشک شدن خاک نگران نباشید اتفاقی برای کاکتوس نمی‌افتد. کاکتوس‌ها را با گلهایی مانند شمعدانی اشتباه نگیرید لطفاً! برای بیشتر کاکتوس‌ها در فصل بهار معمولاً هر هفت تا ده روز آبیاری کافی می‌باشد. کاکتوس‌های بزرگ‌تر آب کمتری نسبت به کاکتوس‌های کوچک احتیاج دارند.

 

۴- دمای مناسب رشد کاکتوس‌ها:
دمای مناسب برای رشد اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای کمتر یا بیشتر از این حد ممکن است رشد آنها را کُند کند.

 

۵- تهویه مناسب:
دوستان عزیز توجه داشته باشید برای تمامی گیاهان جریان هوا امری حیاتی می‌باشد. پس شرایطی فراهم کنید که دما همواره در جریان باشد. حداقل روزی یکی دو مرتبه در و پنجره را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند. جریان هوا برای خود انسان‌ها هم بسیار مفید است پس خودمان و گیاهانمان را در خانه خفه نکنیم.

 

۶- کوددهی در بهار:
بهترین فصل برای کوددهی گیاهان از جمله کاکتوس‌ها فصل بهار است. برای کاکتوس‌ها از کودهای NPK با ازت کم استفاد کنید. کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود. برای کاکتوس‌ها  به طور کلی  هر ماه یک مرتبه کوددهی کافی می‌باشد. کود را از مراکز معتبر تهیه کنید. هر کودی به دستتان رسید به گیاهان ندهید لطفاً. نیازهای گیاهان متفاوت می‌باشد و باید از کود مخصوص همان گیاه استفاده شود.

 

۷- بررسی آفت‌ها و بیماری‌ها:
حتماً حتماً کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را بررسی کنید تا آفت و بیماری نداشته باشند. در صورت مشاهده آفت‌ها آنها را سریعاً از سایر گلدان‌ها جدا کنید و نسبت به از بین بردن آفت‌ها اقدام کنید. مواظب شپشک آرد آلود این موجود دوست نداشتی باشید که می‌تواند کل گلخانه شما را آلوده کنید. برای مطالعه مقاله کامل در مورد شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

 

و در آخر توصیه میهن کاکتوس به شما:
از نگهداری گیاهان در اطراف خود لذت ببرید، گیاهان می‌توانند باعث آرامش ما شوند و هوای اطراف ما را تصفیه کنند. بخصوص این روزها که با کرونا درگیر هستیم و در خانه مانده‌ایم و مانند بسیاری از انسان های بی مسئولیت به سفر نرفته‌ایم(نوروز ۱۳۹۹)  بهترین فرصت برای سرگرم شدن با این گیاهان دوست داشتنی است. هر سؤالی داشتید در زیر مقالات میهن کاکتوس بفرستید تا کارشناسان حرفه‌ای ما به آنها پاسخ دهند. شاد باشید.

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    240 دیدگاه برای “نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

    1. مائده گفته:

      سلام برای اینکه کاکتوس ها و ساکولنت ها و گیاه اپارتمانیم که توی بالکن هستند را در برابر نور شدید افتاب حفظ کنم باید چیکار کنم

    2. سارا گفته:

      با سلام و تشکر از پاسخگویی
      در مورد پیچ خوردن برگ کاکتوس، هیچ مورد قارچ یا چیز خاصی دیده نمی شه. تصاویر رو برای مشاهده ارسال کردم.
      http://s1.uupload.ir/files/esmaeilisara/1m.jpeg
      http://s1.uupload.ir/files/esmaeilisara/2m.jpeg
      http://s1.uupload.ir/files/esmaeilisara/3m.jpeg
      http://s1.uupload.ir/files/esmaeilisara/4m.jpeg
      http://s1.uupload.ir/files/esmaeilisara/5m.jpeg
      http://s1.uupload.ir/files/esmaeilisara/6m.jpeg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از شما،کمبود رطوبت محیط یا ابیاری کم ودمای زیاد هم باعث لوله شدن برگها میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده تا قسمتی که پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید، گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، بعد از اینکه قسمت بریده شده پینه بست داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،بعد از ریشه زنی حدود سه الی چهار هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

    3. مائده گفته:

      سلام خسته نباشید برای این که کاکتوس و ساکولنت هام رو در برابر نور خورشید که توی بالکن جنوبی هستند باید از چه چیزی استفاده کنیم؟؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، میتونید از شید ۵۰ درصد استفاده کنید، یابایک پرده توری سفید نور رو فیلتر کنید.

    4. سارا گفته:

      سلام، در مورد نخل ماداسگار یه راهنمایی می خواستم. رشد خوبی داره اما نمی دونم چرا برگ هاش پیچ می خوره از دو طرف کناره هاش به سمت پشت یعنی یه حالت لوله پیدا می کنه برگ های پهن و بلند داره خدود بیست سانت. ممکنه به خاطر اب زدن به برگ ها باشه.
      اب دادن رو هر چی تغییر می دم فرقی نمی کنه. فقط گلدونش سریع خشک می شه. و اگه از نصف لیوان بیشتر بدم از ته ش می اد بیرون. خود گلفروشی که پرسیدم گفتن یه روز در میون اب بدم تو این فصل جنوب و خاکش هم واقعا خشک می شه تا اون موقع. بیشتر برگ های وسط، نه قدیمی و نه خیلی جدیدها.
      یه دونه نخل ماداسگار کوچک تر کنارشه که هیچ مشکلی نداره.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید،وجود افت پشت برگها ویا ابیاری نامنظم باعث دفرمه شدن برگها میشه.

      • کارشناس 2 گفته:

        سه روز اول ۱۵ دقیقه بعد از سه روز روزی یک ساعت، تا پایان شش ماهگی، هر ماه زمان هوادهی رو افزایش بدید.

    5. Matin گفته:

      ازکجا بفهمم که سالمه
      چه کارش کنم که ریشه بزنه لطفا راهنمایی کنید
      چجور باید بهش قارچ کش بزنم یعنی بعد از برش یا بعد از کاشت

      • کارشناس 2 گفته:

        نزدیک اوند زرد رنگ هست بهتر هست یک بار دیگه برش بزنید تا به اوند سالم وسفید رنگ برسید،گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط خنکی نگهداری کنید تا قسمت بربده شده کامل پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. بعد از ریشه زنی به محیط پرنوروفیلتر انتقال بدید،ابیاری رو هم بصورت اسپری وکاملا سطحی انجام بدید.

    6. Matin گفته:

      سلام. من آستروفیتوم هایم را یک ماه پیش تعویض گلدان کردم دیدم که دست زدم دیدم جا به جا میشه درخاک.. احتمال داره که ریشش درحال زیاد شدن است

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، یکی از گیاهان رو از خاک خارج کنید وریشه رو بررسی کنید احتمالش هست که ریشه ها پوسیده باشند. گیاهی که گلدان وخاکش عوض شده برای مدتی باید در جای ثابتی بمونه واصلا جابجا نشه.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، بله اوند پوسیدگی داره،تا جایی که به اوند سالم برسید باید کات کنید،بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل ماسه شسته عدسی بکارید تا ریشه دار بشه،بعد از ریشه زنی داخل خاک مخصوص کاکتوسها انتقال بدید.

    7. Ali farajpour گفته:

      سلام و خسته نباشید
      من یه کاکتوس ژمینو بروچی دارم این طرفی که رو به پنجره هست یکمی نرم شده و تیره تره بعضی جاهاشم روشن تر شده این مشکلش چیه ؟
      http://uupload.ir/files/jpur_p_20200416_170753.jpg
      http://uupload.ir/files/rqk2_p_20200416_170819.jpg
      اون یکی طرفش کاملا سالمه ریشه هاشم نگاه کردم مشکلی نداشتن
      و این که الان میشه کاکتوس هارو به فضای باز منتقل کرد ؟ من تو تبریز زندگی میکنم و الان دماش حداکثر ۱۷ و حداقل ۸ درجس فقط بعضا بادش شدیده

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، اسم اصلی این گیاه ژیمنو پفلانزی هست که به اشتباه بین عموم به ژیمنو بروچی مشهور شده، ژیمنو بروچی کلا با این نوع متفاوت هست، ظاهر گیاه مشکلی نداره ولی خاکش مناسب نیست وگلدانش بزرگ هست، میتونید به گلدان کوچکتری انتقال بدید واز خاک مخصوص کاکتوسها که ماسه ای ومتخلخل باشه استفاده کنید،اگر ریشه ها مشکلی نداشته باشه بمرور زمان بهبود پیدا میکنه ،ابیاری رو هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید،اگر از سرما محافظت کنید میتونید انتقال بدید شبها که دما کاهش داره میتونید کاور کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، بهتر هست یک الی دو هفته هم صبر کنید بقیه بذرها هم جوانه بزنند بعد هوادهی رو شروع کنید.

    8. حسام رحیمی گفته:

      با سلام آیا میشه از کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ برای کاکتوس استفاده کرد البته میدونم که این‌کود برای گیاهان آپارتمانی استفاده میشه نه برای کاکتوس و ساکولنت فقط خواستم بدونم میشه به مقدار کم استفاده کرد و آیا تاثیر داره در رشدشون یا خیر؟؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، کود سه بیست ازتش خیلی زیاد هست، ازت باعث جذب اب توسط ریشه ها میشه زمانی که این کود برای کاکتوسها استفاده بشه ریشه ها اب رو زیاد جذب میکنه وباعث از بین رفتن کاکتوسها میشه به همین دلیل کلا کودهایی که ازتشون از ۱۲ درصد بیشتر باشه برای کاکتوسها مناسب نیستند.میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای کاکتوسها استفاده کنید.

    9. پوریا گفته:

      سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان سایت میهن کاکتوس ببخشید من این کاکتوسم از وقتی که دوره استراحت زمستون تموم شد گذاشتم اینجا از پایین رنگش شروع به سفید شدن کرده میخواستم بدونم واسه آفتاب سوختگی یا جاش کوچیکه یا بیماریه خودتون چی تشخیص میدید خیلی ممنون http://uupload.ir/files/z5ti_dsc_0045.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، بایک ذره بین تمام قسمتهای گیاه رو از نزدیک بررسی کنید ببیند حشرات کوچک قرمز رنگی روش هست؟ اگر بله کنه گرفته باید با کنه کش گیاه رو سمپاشی کنید اگر حشره ای نیست افتاب سوختگی ویا در اثر سرما میتونه تغییر رنگ داده بشه نور رو فیلتر ودما رو ایدال کنید.

    10. Ho3ein گفته:

      مقدار مصرف هیومیک در طول سال چند باره؟
      یعنی سالی چند بار میتونم به کاکتوس هام هیومیک بدم؟

      الان که فصل رشد هست و در طول فصل رشد
      ماهی یک بار کود دهی میکنم کاکتوس هارو
      میتونم همراه کود دهی ، هیومیک هم بدم به کاکتوسا؟
      یعنی ۶ ماه اول سال ماهی یک بار هیومیک بدم
      اشکالی نداره؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، تمام قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید هم داخل اب وهم داخل کوکوپیت میتونید ریشه دار کنید، ترکیب خاک مناسب برای این نوع گیاه خاک سبک مثل پرلیت، پیت ماس، خاک برگ یا شن.

    11. Ho3ein گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      توی قسمت هیومیک اسید
      گفته بودین که موقع دادن هیومیک اسید به کاکتوس ها
      میشه همراه با کود با هم مخلوط کرد و به کاکتوس ها بصورت ابیاری داد

      یعنی اگه بخوایم ۴۰ لیتر آب بدیم به کل کاکتوس ها
      در این ۴۰ لیتر
      ۶۰ سی سی کود ۳۸+۱۱+۳ حل کنیم
      و ۴۰ سی سی هیومیک بریزیم داخل آب
      و بعد بصورت آبیاری بدیم به کاکتوس ها
      مشکلی پیش نمیاد؟
      منظورم از کاکتوس خانواده آستریاس و آستروفیتوم ها هست
      سن گیاهان بالای یک الی ۲ سال هست

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، هیومیک اسید کود نیست، نوعی مکمل هست برای رشد بهتر ریشه وبهبود ساختار خاک وکلی مزایای دیگر که میتونید همرا با کود هم استفاده بکنید، مقدار مصرف کودها یک در هزار هست، مقدار مصرف اسید هیومیک روی بسته بندی محصول نوشته میشه و مقدار مصرف هر نوع هیومیک اسید فرق میکنه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، عکس اول شبیه ضربه فیزیکی هست احتمالش هست که موقع جابجایی تیغهای گیاه دیگر تنه گیاه رو زخمی کرده باشه، عکس دوم بیشتر شبیه ترکیدگی هست، ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید،برای تقویت از کودهایی که ازت کمتری از پتاس دارند استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.