نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار: با شروع فصل بهار کاکتوس‌ها و ساکولنت ها مانند بسیاری از گیاهان شروع به رشد می‌کنند. اقداماتی که برای رشد بهتر و گلدهی کاکتوس‌ها باید با شروع این فصل انجام دهید در این مقاله آمده است. کارهایی مانند تعویض گلدان، تعویض خاک، تأمین نور و دمای کافی، کود دهی، تهویه مناسب، آبیاری و سایر اقدامات لازم. اگر سؤالی دارید در زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید. توجه داشته باشید ممکن است شروع فصل گرما در برخی مناطق مثل جنوب کشور زودتر اتفاق بی افتد.

 

۱- تعویض گلدان کاکتوس ها:
کاکتوس‌ها و ساکولنت هایی که خاک مناسب ندارند یا گلدان آنها از ریشه پر شده است را تعویض کنید تا گیاه بتواند با تولید ریشه‌های جدید رشد بهتری داشته باشد. همچنین تعویض خاک و گلدان باعث می‌شود ریشه پوسیده نشود. از خاک‌های ماسه‌ای با تخلخل بالا استفاده کنید تا آب باقی مانده در خاک باعث پوسیدگی ریشه نشود. از گلدان‌هایی با سوراخ های زیاد در ته گلدان استفاده کنید. یادمان باشد تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید کاکتوس‌ها را آبیاری کنید. تعویض گلدان را میتوان از اواسط بهار شروع کرد.

 

۲- نور مناسب کاکتوس در بهار:
دوست عزیزی که گلدان‌های کاکتوس را در محل سایه مانند اپن آشپزخانه قرار می‌دهید بدانید که با این کار فقط گیاه را نابود می‌کنید و بهتر است هرچه سریع‌تر گیاه خود را به محل پر نور انتقال دهید. با شروع فصل رشد نیاز کاکتوس‌ها به نور بیشتر می‌شود. در صورتی که کاکتوس‌ها نور کافی دریافت نکنند رشد علفی کرده و به‌زودی از بین خواهند رفت. نور ملایم فیلتر شده روز حداقل سه ساعت می‌توانید برای بسیاری از کاکتوس‌ها کافی باشد.

 

۳- آبیاری کاکتوس‌ها در بهار:
همان‌طور که در مقالات قبلی میهن کاکتوس توضیح داده شد در زمستان آبیاری کاکتوس‌ها را بسیار کم انجام می‌دهیم ولی در بهار با شروع رشد گیاه آبیاری باید اندکی بیشتر و منظم انجام شود. در بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود. کاکتوس‌ها در بافت‌های خود مقداری زیادی آب نگهداری می‌کنند پس با خشک شدن خاک نگران نباشید اتفاقی برای کاکتوس نمی‌افتد. کاکتوس‌ها را با گلهایی مانند شمعدانی اشتباه نگیرید لطفاً! برای بیشتر کاکتوس‌ها در فصل بهار معمولاً هر هفت تا ده روز آبیاری کافی می‌باشد. کاکتوس‌های بزرگ‌تر آب کمتری نسبت به کاکتوس‌های کوچک احتیاج دارند.

 

۴- دمای مناسب رشد کاکتوس‌ها:
دمای مناسب برای رشد اکثر کاکتوس‌ها در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای کمتر یا بیشتر از این حد ممکن است رشد آنها را کُند کند.

 

۵- تهویه مناسب:
دوستان عزیز توجه داشته باشید برای تمامی گیاهان جریان هوا امری حیاتی می‌باشد. پس شرایطی فراهم کنید که دما همواره در جریان باشد. حداقل روزی یکی دو مرتبه در و پنجره را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند. جریان هوا برای خود انسان‌ها هم بسیار مفید است پس خودمان و گیاهانمان را در خانه خفه نکنیم.

 

۶- کوددهی در بهار:
بهترین فصل برای کوددهی گیاهان از جمله کاکتوس‌ها فصل بهار است. برای کاکتوس‌ها از کودهای NPK با ازت کم استفاد کنید. کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود. برای کاکتوس‌ها  به طور کلی  هر ماه یک مرتبه کوددهی کافی می‌باشد. کود را از مراکز معتبر تهیه کنید. هر کودی به دستتان رسید به گیاهان ندهید لطفاً. نیازهای گیاهان متفاوت می‌باشد و باید از کود مخصوص همان گیاه استفاده شود.

 

۷- بررسی آفت‌ها و بیماری‌ها:
حتماً حتماً کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را بررسی کنید تا آفت و بیماری نداشته باشند. در صورت مشاهده آفت‌ها آنها را سریعاً از سایر گلدان‌ها جدا کنید و نسبت به از بین بردن آفت‌ها اقدام کنید. مواظب شپشک آرد آلود این موجود دوست نداشتی باشید که می‌تواند کل گلخانه شما را آلوده کنید. برای مطالعه مقاله کامل در مورد شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

 

و در آخر توصیه میهن کاکتوس به شما:
از نگهداری گیاهان در اطراف خود لذت ببرید، گیاهان می‌توانند باعث آرامش ما شوند و هوای اطراف ما را تصفیه کنند. بخصوص این روزها که با کرونا درگیر هستیم و در خانه مانده‌ایم و مانند بسیاری از انسان های بی مسئولیت به سفر نرفته‌ایم(نوروز ۱۳۹۹)  بهترین فرصت برای سرگرم شدن با این گیاهان دوست داشتنی است. هر سؤالی داشتید در زیر مقالات میهن کاکتوس بفرستید تا کارشناسان حرفه‌ای ما به آنها پاسخ دهند. شاد باشید.

نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده: کاظم دروگریان

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    240 دیدگاه برای “نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در بهار

    1. negaariaan گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      اول ممنونم بخاطر بذرهای خوبتون با اینکه اولین بار کشت بذز انجام دادم ولی خب خیلی خوب بود از نظر جوونه زنی الان یک ماه گذشته و همه چیز خوبه فقط رشدشون کمه(فک کنم من کم حوصله ام و گر ن رشد اونا نرماله)
      من برای کاکتوسها و بقیه گلها از آب جوشیده گ چندین روز مونده استفاده میکنم
      اما باز هم روی خاک گلها حالت سفیدک رسوب داره
      قارچکش کاربندازیمم چندین بار استفاده کردم تاثیر نداشته
      فکر میکنم آب املاحش زیاده رسوب میکنه
      میشه آب کولر برای آبیاری استفاده کرد چون تقریبا مثب آب مقطر هست
      یا از آب معدنی

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام نه اب کولر مناسب گیاهان نیست وباعث از بین رفتن گیاهان میشه، اب جوشیده هم املاحش زیاد میشه چون اب بخارشده ومقدار املاحش افزایش پیدا میکنه، میتونید از اب مانده در فضای اتاق ویا از اب معدنی ویا اب دستگاه تصفیه استفاده کنید.

      • negaariaan گفته:

        ممنون از راهنماییتون
        یه سوال دیگه
        من استریاس ابلق از شما خریدم
        همه ۱۰ بذرش جوونه زدن مشکلی هم ندارن ۲۷ فروردین کاشتم
        دو تا از جونه ها کاملا سفیدن
        میدونم باید پیوند بزنم اما هم نمیدونم پایه پیوند رو چی انتخاب کنم هم ک تا حالا پیوند نزدم
        ممنون میشم راهنماییم کنید

    2. مهسا گفته:

      سلام وقت بخیر من دوتا سوال دارم
      یکی اینکه کاکتوس رطوبت رو ترجیح میده یا خشکی رو و اینکه دما تو تابستون تو اصفهان داخل گلخانه به حدود پنجاه هم میرسه کاری هست که بشه انجام داد که کاکتوس از بین نره تو این دما؟

      و اینکه خیلی از کاکتوس های من یهو حالت خرابی نشون میدن و وقتی برشون میدارم میبینم داخلشون کاملا خالیه! یعنی چیزی جز پوست واسشون نمونده این مشکل به چه علت هست؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، باید داخل گلخانه فن بگذارید تا تهویه بخوبی انجام بشه ودما پایین بیاد در دمای ۵۰ درجه رشد شون موقتی متوقف میشه، رطوبت زیاد محیط وابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب، نبود زهکش مناسب باعث این مشکل میشه.

    3. ابوالفضل گفته:

      سلام ببخشید به سوال داشتم من به گلخونه خونگی ۱۲متری دارم.که داخلش ساکولنت وکاکتوس نگهداری میکنم.
      شید ۵۰درصد استفاده کردم
      ظهرا رطوبت ۱۸
      دما ۲۸_۳۰
      ایا رطوبت محیط کم.اگر رطوبت کم چطوری رطوبت تامین کنم.؟
      شب ها دما تا ۱۲درجه میرسه ایا این دما در این فصل بهشون صدمه میزنه؟
      اگر از پلاستیک معمولی +شید ۵۰درصد استفاده کنم بهشون اسیب میزنه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر گیاهان فقط کاکتوس وساکولنت هستند نیازی به رطوبت زیاد نیست،مشکلی نیست میتونید از هردو استفاده کنید، دمارو بهتر هست شبها کنترل کنید وبین۲۰ الی۲۵ درجه باشه،دما زیاد بالا پایین بشه رشد گیاهان بصورت موقتی متوقف میشه.

    4. مهسا گفته:

      سلام وقت بخیر
      ببخشید برای گلدهی کاکتوس چند وقت یک بار کود گلدهی بدیم و در زمان کود گلدهی دادن دیگه کود رشد ندیم؟
      و اینکه تو اصفهان داخل گلخونه دما خیلی میره بالا شاید تا پنجاه درجه تو تابستون برسه این دما برای کاکتوس مضره و باید چیکار کرد که کاکتوس آسیب نبینه؟
      و اینکه رطوبت مورد نیاز کاکتوس چقدره و چطور میشه بدون دستگاه مقدار مناسب رو تشخیص داد؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای گلدهی تنها کود دهی کافی نیست حتما باید گیاه بالغ باشه وخواب زمستانی رو سپری کنه ودر زمان رشد از شرایط ایدال رشد برخوردار باشه، برای کاکتوسها میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید،تمام نیازهای کاکتوسها با همین کودها تامین میشه. دما از ۳۵ درجه بالاتر بره رشد گیاه متوقف میشه وبه خواب تابستانی میرند، بهترین دما برای رشد انواع کاکتوسها بین ۲۰الی۳۵ درجه هست،برای جلوگیری از بالارفتن دما میتونید داخل گلخونه فن کار بگذارید وتهویه محیط رو بالا ببرید،برای کاکتوسها رطوبت محیط هر چقدر کم باشه بهتر هست بین ۴۰الی۵۰ درصد باشه رشد ایدالی خواهند داشت، برای سنجش رطوبت محیط حتما باید از رطوبت سنج استفاده کنید بدون دستگاه نمیشه درست تشخیص داد که محیط چقدر رطوبت داره.

    5. مسعود گفته:

      سلام
      ی سوال اساسی ذهنمو درگیر کرده ، لطفا جواب بدید
      برای کاکتوس ها و ساکولنت هایی که در منزل نگهداری میکنیم، در صورتیکه سالم هستند و هیچ علائمی از بیماری ندارند، برای پیشگیری لازم هست چند ماه یکبار با قارچ کش آبیاری بشن ، با چه قارچ کشی و با چه دوزی؟ در ضمن من کاکتوس ها و ساکولنت ها رو کنار هم نگهداری میکنم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی میتونید هر شش ماه یک بار گیاهان رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب ابیاری وسمپاشی کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

    6. Matin گفته:

      سلام خسته نباشید. من هر کاری که میکنم جوانه های دو ماه ام طوقه اش میپوسه روزی دو ساعت هوادهی میکنم و هر ۵ روز قارچ کش میدم و هر ۴روز آب

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، سمپاشی با قارچ کش هر دو هفته یک بار ،پنج روز زمان خیلی کمی هست وباعث مسمومیت جوانه ها میشه، ابیاری رو هم هر زمان سطح بستر کمرنگ شد انجام بدید. میتونید کنار جوانه ها ماسه ریزتر از سایز جوانه ها بریزید تا طوقه با خاک مرطوب در تماس نباشه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، تاقسمتی که پوسیده باید کات کنید ومجدد ریشه دار کنید یا پیوند بزنید، برای پیشگیری از پوسیدگی طوقه جوانه ها میتونید روی سطح بستر ماسه بریزید.

    7. سارا گفته:

      سلام، در مورد لوله شدن برگ نخل ماداگاسکار پرسیده بودم، گفتم تجربه م رو بگم. ظاهرا به خاطر ابیاری زیاد و بیشتر به خاطر رطوبت هوا شاید بوده، الان که توی حیاط، زیر سقف پارکینگ برده م که تعادل گرما و رطوبت بیشتره، و در معرض رطوبت شبانه هم‌نیست، و همچنین نور مستقیم افتاب، خیلی بهتر شده. با توجه به این که نسبت به انواع دیگه ی نخل ماداسگار برگ هاش قوام نازک تر و ظریف تر داره.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گرما ودمای بالاوتهویه نامناسب باعث لوله شدن برگهای گیاهان میشه،ممنون که تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک میگذارید.

    8. محمدعلی گفته:

      سلام. وقت بخیر. ببخشید آب ریختن روی خوده کاکتوس اشکال داره؟ و اینکه آب ریختن روی پیوند کاکتوس پیوندی اشکال داره؟
      من امروز حواسم نبود و روی کاکتوس هام آب ریختم. میخاستم بدونم که خراب میشه کاکتوس هام یا نه. آیا خراب میشه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ریختن اب روی کاکتوسها هیچ مشکلی بوجود نمیاره، زمانی مشکل ساز میشه که دما پایین باشه و اب بمدت طولانی روی کاکتوس بمونه وبخار نشه که باعث بیماری قارچی روی کاکتوسها میشه.

    9. Matin گفته:

      سلام. لیکا را روی خاک یا در داخل خاک بریزم
      میشه از پرلیت استفاده کرد به جای لیکا استفاده کرد اگر میشه چون درخاکش مقادیر کمی پرلیت هست

    10. Matin گفته:

      سلام خسته نباشید. حتما باید خاک آستروفیتوم را قلیایی کرد اگر قلیایی کنیم چه می‌شود واگر قلیایی نکنیم چه میشه
      و با استفاده از چه می‌توان قلیایی کرد هر چند مورد که وجود دارد را دقیق توضیح دهید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، خاک قلیایی باشه رشد بهتری خواهند داشت، میتونید به ترکیبات خاک مقداری لیکا اضافه کنید تا خاک قلیایی بشه.

    11. مائده گفته:

      سلام روز بخیر گفته بودید که برای بالکنم که نور شدید میخوره متونم از شید استفاده کنم ممنون میشم اگر بگید که این رو از کجا میتونم در تهران تهیه کنم یا اگر فروشگاه انلاینی وجود داره که بشه ازش تهیه کرد میشه معرفی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، به فروشگاهای لوازم کشاورزی مراجعه کنید در مورد تهران اطلاع ندارم، میتونید روی مرورگرتون سرچ کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، قسمتهایی که پوسیدگی دارند کات کنید در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید، ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد. قسمتهایی پایینی یا رسوبات اب هست یا بیماری ویروسی. اگر از تنه گیاه جدا میشن رسوبات اب هستند.

      • کارشناس 2 گفته:

        گلدهی کاکتوسها فقط با کوددهی میسر نیست باید گیاه بالغ باشه وشرایط نگهداری ایدال باشه وحتما استراحت زمستانی سپری بشه. کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب کاکتوسهاست.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، مثل سایر هاورتیاها، محیط پرنور وفیلتر شده ابیاری هر زمان خاک کامل خشک شد،خاک متخلخل وغنی، دما بین ۲۰الی۳۰ درجه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، مثل قلمه زنی سایر کاکتوسها،بعد از کات کردن با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قلمه رو داخل اب بگذارید تا شیره سفید خارج بشه بعد از داخل اب خارج کنیدو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.