آموزش پیوند افقی کاکتوس ها

آموزش پیوند افقی کاکتوس ها

پیوند زدن کاکتوس‌ها تقریباً کار راحتی است اگر هنوز پیوند کاکتوس را بلد نیستید ابتدا مقاله آموزش پیوند کاکتوس را مطالعه کنید. انواع روش‌ها برای پیوند کاکتوس وجود دارد مانند پیوند سطحی، معکوس، پیوند آرئول. به طور کلی می‌توان گفت اگر ما بتوانیم آوند پایه و پیوند را به هر طریقی بر روی هم قرار دهیم پیوند ما به احتمال زیاد موفقیت آمیز خواهد بود. پیوند افقی به پیوند طولی یا پیوند پهلو نیز معروف است.

برخی مواقع پیش می‌آید که از یک نوع کاکتوس دوست داریم چند تا داشته باشیم، یکی از راحت‌ترین و صد در صد جوابگوترین پیوندها پیوند افقی هست، در این نوع پیوند باید طول کاکتوسی که می‌خواهیم پیوند بزنیم کمی بیشتر باشد که بتوانیم این نوع پیوند را انجام دهیم، برای پایه بهتر هست از پایه‌هایی که قطر بیشتری دارند استفاده کنیم مثل اچینو پسیس. این نوع پیوند را می‌توان مشابه پیوند آرئول دانست با این تفاوت که در این پیوند بخشی از کاکتوس با آرئول های زیاد پیوند زده می‌شود که باعث تولید جوانه‌های جدید بیشتری خواهد شد.

مراحل پیوند:
ابتدا تمام لوازمی را که برای پیوند زدن انتخاب می‌کنیم باید کاملاً تمیز و ضدعفونی کنیم، گیاه مورد نظر را با کاتر تیز و ضدعفونی شده برش می‌زنیم می‌توانیم قسمت بالایی گیاه را دو سانتی متر بافاصله جدا کنیم و یا روی گیاه باقی بگذاریم فرقی نمی‌کنید ولی اگر دوست دارید گیاه زیادی داشته باشید می‌توانید با این نوع پیوند سه پیوند بزنید، قسمت باقی مانده در خاک هم جوانه خواهد زد، قسمت بالایی که قسمت رویش گیاه هست را جدا کنید و مانند سایر پیوندها روی یک پایه دیگر پیوند بزنید، قسمت وسطی که باقی می‌ماند به‌صورت عمودی برش بزنید به‌صورتی که آوند به دو قسمت مساوی تقسیم شود بعد آن را روی آوند پایه می‌گذاریم و با کش فیکس می‌کنیم، دقت کنید که یک روز قبل حتماً پایه را آبیاری کنید تا شیره کافی داشته باشد سپس به مدت ده روز در محیط خنک با نور ملایم نگهداری می‌کنیم، چند روز بعد از پیوند می‌توانید کش های روی پیوند را باز کنید. این نوع پیوند صد در صد جوابگو هست و جوانه ها از آرئول های کاکتوس رشد خواهند کرد احتمال دارند چند جوانه رشد کند و یا فقط یک جوانه بستگی به شرایط نگهداری و قدرت پایه دارد.

برای درک بهتر پیوند افقی کاکتوس‌ها به تصاویر زیر دقت کنید:
آموزش پیوند افقی کاکتوس ها

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

3 دیدگاه برای “آموزش پیوند افقی کاکتوس ها

  1. سینا گفته:

    سلام ودرود خسته نباشید
    امکانش هست پیوند افقی رو واسه ژمینو دامسی هم انجام داد.من ژمینو دامسی خودم پرورش دادم بذرشو از شرکت شما تهیه کردم. متاسفانه تو یه حادثه یه سمتش آسیب دیده .سایزش اندازه فندقه
    بنظرتون میشه انجام داد

دیدگاه‌ها بسته شده است.