فواید نگهداری کاکتوس در خانه و آپارتمان

فواید نگهداری کاکتوس در خانه

نگهداری کاکتوس در خانه و محل کار چه مزایایی دارد؟ شاید باورتون نشه ولی نگهداری کاکتوس باعث کاهش استرس، بهبود تنفس، تصفیه هوا، استراحت چشم ها و زیبایی پوست شما خواهد شد. ولی چطور ممکنه؟

مزایای پرورش و نگهداری کاکتوس در منزل چیست؟

۱- با نگهداری کاکتوس بهتر نفس بکشید

بدون درختان و گیاهان زندگی روی کره زمین امکان پذیر نبود. ولی امروزه بشر در حال از بین بردن آنهاست و هوای شهرها به سرعت در حال آلوده شدن است. پس باید به فکر خود و اطرافیانمان باشیم تا از این شرایط کمترین آسیب را ببینند. یکی از راههای ساده نگهداری گیاهان در خانه و محل کارمان است. کاکتوس ها به دلیل سیستم فتوسنتزی منحصر به فرد خود مانند یک دستگاه اکسیژن ساز عمل می کند. کاکتوس ها دی اکسید کربن(CO2) هوا که برای انسان ها و حیوانات بسیار مضر است را جذب کرده و طی فرایندی آن را تجزیه کرده و به اکسیژن(o2) تبدیل می‌کند.

چند کاکتوس باید در خانه نگهداری کنم؟
این بستگی به مقدار فضای خانه شما دارد، بهتر است از هر مکان نورگیری مانند پشت پنجره ها برای نگهداری کاکتوس استفاده کنید. هرچه کاکتوس بیشتر تنفس بهتر.

نگران نباشید اگر در آپارتمان یا منزلتان نور کافی برای نگهداری گیاهان ندارید می‌توانید از لامپ های مخصوص رشد گیاهان استفاده کنید.

نتیجه: با نگهداری کاکتوس در محل کار یا خانه، می توانید سطح CO2 و مونوکسید کربن را تا حد زیادی کاهش دهید.

کاکتوس تولید کننده اکسیژن

۲- کاکتوس تصفیه کننده قوی هوا

کاکتوس دقیقا مانند فیلتر هوا عمل می‌کند. کاکتوس ها میتوانند سموم معلق در هوا که بیشتر توسط شوینده ها، پلاستیک و رنگ ها تولید می‌شوند را جذب کنند. دانشمندان در طی یک تحقیق دو محیط یکسان که در یکی از آنها گیاهانی مانند کاکتوس نگهداری می‌شد را از لحاظ وجود سرب معلق در هوا که بیشتر توسط سوختن بنزین تولید می شود را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که در هوای اتاقی که دارای کاکتوس بود حدود ۲۰ درصد سرب کمتری باقی مانده بود. جهت کاهش از الودگی های هوا توصیه می شود حتما بر روی میز کار، اتاق خواب، آشپزخانه و هر جای دیگری که امکانش فراهم بود کاکتوس نگهداری کنید.

کاکتوس تصفیه کننده هوا

۳- کاکتوس ضد پیری پوست

کاکتوس دوست خوب پوست شماست، با کاهش آب، درختان و گیاهان هوای شهرها روز به روز خشک تر می‌شود. کاکتوس همراه اکسیژن مقدار زیادی رطوبت نیز تولید می‌کند که وارد هوای اطراف می شود. نگهداری کاکتوس در خانه و محل کار باعث افزایش رطوبت هوا شده و پوست شاداب تر و زیباتری خواهید داشت. رطوبت مناسب هوا از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

کاکتوس رفع چروک پوست جوانی با کاکتوس

۴- کاکتوس ضد افسردگی

گیاهان می توانند ۳۷٪ اضطراب ۵۸٪ افسردگی ۴۴٪  عصبانیت ۳۸٪ خستگی را کاهش دهند. کاکتوس هم از این مورد مستثنا نیست. انسان ها با نگاه کردن به گیاهان به آرامش می رسند و دیدن کاکتوس در حال رشد و مراقبت از آنها میتواند ما را به آرامش برساند و استرس را کم کند. کودکانتان را با طبیت و گل و گیاه آشنا کنید تا زندگی بهتری داشته باشند.

کاکتوس ضد استرس و افسردگی

۵- به چشمان خود استراحت دهید

نگاه کردن به رنگ سبز به دلیل داشتن طیف نور وسط، برای چشم انسان مانند استراحت است. مردمک و شبکیه چشم هنگام نگاه کردن به رنگ سبز کمترین فعالیت را دارند. کاکتوس ها دارای انواع طیف رنگی از سبز هستند که نگاه کردن به آنها باعث استراحت چشم ها خواهد شد.

کاکتوس محافظ چشم

۶- افزایش بهره وری مغز

آزمایشات نشان داده که وجود کاکتوس در محیط کار شما تا ۱۵ درصد بهره وری مغز را افزایش می دهد. دلیل این امر این است، که کاکتوس ها به کاهش دی اکسید کربن اضافی کمک می کنند. دی اکسید کربن می تواند باعث بی قراری ، خستگی و استرس در ما شود و در نهایت باعث ایجاد سردرد می‌شود. اما با وجود کاکتوس می توانید با تولید اکسیژن بهره وری مغز را افزایش داده و تمرکز بیشتری بر روی کار خود داشته باشید. و همچنین با نگاه کردن به کاکتوس به چشمان خود استراحت دهید.

نگهداری کاکتوس در دفتر کار مغز

۷- درمان اختلال رفتاری

مرکز کنترل بیماری‌ ها(CDC) گزارش داده است که ۱۱ درصد از کودکان آمریکایی به بیماری ADHD مبتلا هستند. این بیماری که به آن اختلال کم توجهی یا پیش فعالی گفته می‌شود، در دسته اختلال رفتاری و رشدی قرار دارد. اما همان‌طور که ریچارد لوف در کتاب ۲۰۰۵ Last Child in Woods توضیح داده است، قرار گرفتن منظم در معرض طبیعت حتی در قالب گیاهان می‌تواند به تمرکز کودکان و بزرگسالان کمک کند. بنابراین نگهداری گیاهان از جمله کاکتوس در منزل می‌تواند در بلند مدت تمرکز کودکان و بزرگسالان را بیشتر کند.

کاکتوس ضد تنهایی

۸- کاکتوس ضد پارازیت، امواج مضر و نویز ها

البته هنوز خواص جذب کنندگی پارازیت ها توسط کاکتوس ها کامل به اثبات نرسیده است ولی تحقیات تا امروز نشان داده که کاکتوس و کلا گیاهان میتوانند امواج و پارازیت ها را جذب کنند. پیشنهاد میشود در اطراف مودم، میکروفر و هر دستگاهی که تولید کننده امواج مضر است کاکتوس قرار دهید.

کاکتوس جذب کننده امواج وایفای و پارازیت

۹- خواص آنتی اکسیدانی میوه کاکتوس

در مقاله دانشگاهی با عنوان Cactus (Opuntia ficus-indica): A Review on its Antioxidants Properties and Potential Pharmacological Use in Chronic Diseases دانشمندان از میوه و بدنه گیاه اپونتیا موادی استخراج کرده اند که برای پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند افسردگی و سرطان استفاده میشود. برای مطالعه متن اصلی این مقاله اینجا کلیک کنید. کاکتوس اپونتیا دارای خواص ضد دیابتی نیز می باشد.

خواص ضد سرطان کاکتوس

۱۰- هیچ کاکتوس سمی وجود ندارد

کاکتوس ها برای انسان‌ها و حیوانات خطرناک نیستند و با خیال راحت میتوان در اتاق خواب، اتاق کودکان یا جاهایی که حیوان خانگی نگهداری می‌کنید کاکتوس نگهداری کنید. تیغ کاکتوس هم اصلا سمی نیست و تنها ممکن است با برخورد با پوست مقداری دردناک باشد. انواع خوراکی با کاکتوس درست میشود مثل سالاد کاکتوس که سرشار از ویتامین هاست. برگ بعضی از کاکتوس ها مثل سیلندرو اپونتیا به عنوان سبزی در برخی کشورها استفاده می‌شود.

غذاهای کاکتوسی

۱۱- نگهداری از کاکتوس بسیار آسان است

برخلاف بسیاری از گیاهان نگهداری و پرورش کاکتوس در خانه بسیار آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد.

آبیاری :
کاکتوس ها به دلیل سیستم ذخیره آبی که برای بقاء در شرایط خشک ایجاد شده به آب کمی نیاز دارند. در فصل رشد یعنی بهار و تابستان هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار آبیاری و در فصل های سرد یعنی پاییز و زمستان هر دو تا سه هفته یک مرتبه آبیاری کافی می باشد.

نور:
کاکتوس به نور نیاز دارد که میتوان با قرار دادن در جاهای پر نور مانند پشت پنجره ها و یا لامپ های مخصوص از آنها نگهداری کرد.

خاک:
خاک هایی که تخلخل زیادی دارند مثل ماسه مناسب کاکتوس است. یا از خاک آماده کاکتوس که اکثر گلفروش ها برای فروش دارند استفاده کنید.

تکثیر:
کاکتوس ها را میتوان خیلی ساده قلمه زدن یا به آسانی از طریق کاشت بذر کاکتوس تکثیر کرد. کاشت بذر کاکتوس یکی از لذت بخشترین کارها در پرورش گیاهان است که تجربه بسیار خوبی به شما خواهد داد.

دما:
بهترین دما برای کاکتوس همان دمای خانه است یعنی حدود ۱۵ تا ۳۵ درجه در فصل های مختلف

یه فیلم کامل ۳ دقیقه ای که برای آموزش نگهداری کاکتوس بسیار مفید است.

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

هزارن گونه کاکتوس وجود دارد که همه آنها قابلیت های ذکر شده را دارند. برخی از راحترین و زیبا ترین آنها مانند:

کاکتوس های توپی یا گرد: مثل اچینو گروزنی( کاکتوس صندلی مادر زن)، فرو کاکتوس، ملو، آستریاس

کاکتوس های راکتی: اپونتیا ( کاکتوس زبان مادر شوهر)

کاکتوس ستاره ای: مثل آستروفیتوم ها

کاکتوس آویزان: کاکتوس کلیستو، چاماسرئوس(ماری) کاکتوس بُرزی( دم موشی)

کاکتوس تیغ بند: آستروفیتوم کاپری کورن – انواع فرو – اچینو فوسالو

کاکتوس بدون تیغ: آستریاس – لوفوفورا – آستروفیتوم نودوم ( کاکتوس ستاره ای)

و بسیاری از گونه های دیگر….

انواع گونه کاکتوس

نتیجه کلی:
کاکتوس نماد استقامت و مقاومت است و میتواند دوست خوب ما در تنهایی ها باشد. از استرس ما کم کرده و به ما کمک کند بهتر نفس بکشیم و هوای سالمتری را تنفس کنیم. همچنین نگاه کردن به این زیبایی ها از ما انسان شادتری خواهد ساخت.

اگر در مورد نگهداری کاکتوس ها سوالی دارید زیر همین پست برای ما بفرستید.

پشنهاد ما به شما کاشت بذر کاکتوس و لذت بردن از آن است.
مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “فواید نگهداری کاکتوس در خانه و آپارتمان

  1. محمد قربانیان گفته:

    سلام خسته نباشید
    این نوع کاکتوس از کدوم واریته ی مامیلاریا هست ؟
    به سن بلوغ رسیده؟
    تک پایه هست یا دو پایه ؟
    میشه ازش بذر گرفت؟
    ممنون از پاسخوتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، واریته مامیلاریاها خیلی شبیه به هم هستند وتشخیصشون کمی مشکل هست احتمال میدم مامیلاریا الگانس باشه ولی مطمعن نیستم. الگانس باشه جفت پایه هست بالای پنج سالگی بالغ میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.