درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا: مانند سایر گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها گیاه آلوئه ورا نیز بسیار مساعد پوسیدگی می‌باشد و در اثر آبیاری زیاد و یا خاک نامناسب گیاه دچار بیماری‌های قارچی شده و می‌پوسد. باید از خاک با زهکشی مناسب استفاده شود و آبیاری به طور منظم و کم صورت گیرد. در فصل خواب گیاه به آبیاری اندکی نیاز دارد.

 

شپشک سپردار:
این آفت از شیره گیاه استفاده می‌کند و موجب کاهش رشد گیاه می‌شود. همچنین به دلیل سپر تیره رنگی که دارند موجب ظاهر نامناسب گیاه می‌شوند. برای درمان باید از سموم سیستماتیک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک سپردار اینجا کلیک کنید.

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا
کنه تار عنکبوتی:
این آفت نیز از شیره گیاه تغذیه کرده و علاوه بر ایجاد نقاط زرد رنگ بر روی برگها به تدریج موجب زردی تمامی برگ و پژمردگی آنان می‌شود و در نقاطی از گیاه نیز شبکه‌های تار به وجود می آورد.

 

شپشک آردآلود:
شپشک آردآلود بخصوص در ناحیه اتصال برگ‌ها به یکدیگر و یا در سطح خاک مکانی که گیاه با خاک تماس دارد جمع می‌شوند و از گیاه تغذیه می‌کنند. برای درمان شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.


کپک سیاه:
یکی از بیماری‌های قارچی گل آلوئه ورا است. در گیاهانی که شته شپشک آردآلود و مگس سفید فعالیت می‌کنند به دلیل تولید عسلک سطح برگ چسبناک می‌شود و بعد از مدتی این سطح چسبناک با قارچ دوده‌ای یا سیاه پوشانده می‌شوند. قارچ از عسلک تغذیه می‌کند. این بیماری بیشتر باعث ظاهر ناخوشایند گیاه می‌شود تا بتواند آن را از بین ببرد.

 

پوسیدگی طوقه آلوئه ورا:
این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بستر گیاه مرطوب باقی بماند. برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه می‌پوسد. باید گیاه را از گلدان در آورده و نواحی پوسیده را جدا کنید. برای چند روز گیاه را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید که تا حدودی رطوبت را از دست بدهد. سپس با قارچکش‌های مناسب گیاه را درمان کرده و در گلدانی جدید آن را بکارید.

زنگ آلوئه ورا:
در اثر این بیماری لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی برگها ظاهر می‌شوند. این بیماری مرگبار نیست اما به ظاهر گیاه آسیب وارد می‌کند. باقی ماندن رطوبت بر روی برگ‌های گیاه و نور کم محیط از جمله دلایل تحریک کننده این بیماری است.

پوسیدگی آلوئه ورا
پوسیدگی آلوئه ورا

 

پوسیدگی باکتریایی:
پوسیدگی باکتریایی برگ، بیماری دیگری است که موجب نواحی تیره رنگ و آبداری را بر روی پایه برگ‌ها به وجود می‌آورد. برگ به تدریج زرد می‌شود و می‌پوسد و گیاه از بین می‌برد. آبیاری بیش از اندازه گیاه از جمله دلایل تشدید کننده این بیماری است.

 

لکه برگی قارچی و باکتریایی نیز بخصوص اگر خیس و مرطوب شدن برگ‌ها به شکل پی در پی انجام گیرد می‌تواند ظهور کند. لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگی در طول برگها شکل می‌گیرد و نوک برگها پژمرده و قهوه‌ای می‌شود. عدم خیس شدن برگها و همچنین استفاده از قار چکش‌های حاوی مس می‌تواند بر روی این بیماری مؤثر باشد.

 

شته:
شته  در اثر مصرف شیره و زخمی کردن پوست گیاهان موجب کاهش رشد و ضعف گیاه و همچنین زرد، قهوه‌ای شدن و چروکیدگی برگهای گیاه می‌شود. همچنین شته یکی از عوامل اصلی انتقال عوامل بیماری‌زا در گیاهان است.

 

پس می‌توان نتیجه گرفت که دو عامل اصلی در آلوئه ورا تولید بیماری می‌کند. یک حشرات مکنده که از شیره گیاه تغذیه مکنند و با سموم سیستماتیک باید کنترل شوند. دوم بیماری‌های قارچی که اکثر در اثر رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد مشاهده می‌شود.

پوسیدگی آلوئه ورا

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    299 دیدگاه برای “درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

    1. نیاز گفته:

      سلام وقت بخیر من گیاه الوئه ورا دارم هفته ای یک بار اب میدم
      ولی سر برگ ها سوخته و داخل منزل نگهداری میکنم
      ممنون میشم راهنمایی کنید

    2. احسان گفته:

      سلام من از وقتی که الورا رو خریدم یک برگش خسک شده از کوچیکا سروع شد بعد کمکم برگای بزرگ هم دارن اینطوری میشن مت هفته گی ابیاری مزکنم و نور غیر میستیم دمای ۲۰تا ۳۰ داره

    3. nky گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      میشه به آلوورا کود مخصوص کاکتوس داد؟
      من تازه یه گلدون آلوورا خریدم برگاش خیلی سفت وخوب بود اما الان برگاش از حالت سفتی دراومده وشل شده
      محیطش هم پرنوره

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بله میشه برای الوئه ورا هم استفاده کرد، گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه،کوددهی رو بهتر هست یک ماه بعد از تهیه گیاه شروع کنید.

      • کارشناس 2 گفته:

        خاک گیاهتون رو تعویض کنید وریشه های پوسیده شده رو کات کنید ،گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ویک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید ،خاکش مناسب بشه بهبود پیدا میکنه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست،بهتر هست خاک رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید لکه های روی برگ هم اثار ترکیدگی هستند که در اثر وجود رطوبت زیاد در خاک بوجود اومدن.

    4. اهورا گفته:

      سلام خسته نباشیدوممنون بابت پاسخگویتون،من ی الوورای عالی داشتم بابرگاهی بزرگوزیاوگدشتی ولی بعدی مدتی برگاش ولوشدوبجای روب بالاافتاده شدن،اومدم جاشوعوض کردم ولی متاسفانه برگاش یکی یکی گندیدالان فقط سه تابرگش موندهخواستم ببینم دلیلش جیه میشه راهنمایی کنیدوایامیشه احیاش کرد،

    5. Fateme گفته:

      سلام یک هفته پیش گلدان گل و همراه با خاکی که از گلفروشی خریدم عوض کردم بعد از چند روز این لکه ها ایجاد شداول رویه برگ الان چندین برگ دچارشدن ودارن زرد میشن
      گلدون توپذیرایی که آفتاب کمی میتابه قرارداره
      http://uupload.ir/files/o2eg_dsc_0558.jpg

      http://uupload.ir/files/72hf_dsc_0556.jpg

      http://uupload.ir/files/7p3d_dsc_0559.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، عکس اول شپشک سپردار هست که بهتر هست ابتدا حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید ،عکسهای دوم وسوم بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست که موقع نقل وانتقال گیاه بوجود اومده.

    6. محمد حسن گفته:

      آیا نیازی هست گیاه رو سم پاشی کنم ؟ و روش سم پاشی چگونه هست ؟
      از پاسخگویی شما بسیار سپاسگزارم ، خدا خیرتون بده

      • کارشناس 1 گفته:

        ممنون از شما ،میتونید اولین ابیاری رو بعد از کشت با محلول قارچ کش انجام بدید.

    7. محمد حسن گفته:

      سلام
      حدود دو ماه پیش آلوئه ورا رو از کسی گرفتم که خاک معمولی باغچه داشت ، آلوئه ورا را پس از چند جابجایی برای یافتن جای مناسب داخل اتاق با نور کم گذاشتم روزی دوبار آب میدادم ولی باز هم خاکش خشک میشد ، دوتا پاجوش زد ولی چند وقته رشدشون متوقف شده رنگ آلوئه ورا هم رو به زردی رفت بعداز سرچ در مرورگر انرا به حیاط و در سایه گذاشتم ، دو روز پیش خاک گلدان را با خاکی که از گلخانه اوردم عوض کردم که باعث شد یکی از پاجوشها بشکند و پاچوش دوم راهم بدلیل صورتی بودنش بریدم ، خاک قبلی قارچ زده بود ، برگای آلوئه ورا بسیار شل هستند ، آبیاری را هم متوقف کردم ، پشت آلوئه ورا هم سوراخهای کوچکی به رنگ تیره مشاهده کردم . پاجوشها رو در گلدان های جداگانه‌ای کاشتم ایا ریشه میزنند؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید.
      http://uupload.ir/files/fltg_img-20200717-wa0002.jpg
      http://uupload.ir/files/cn_dsc_0587.jpg
      http://uupload.ir/files/pwuw_dsc_0580.jpg
      http://uupload.ir/files/sr70_dsc_0583.jpg
      http://uupload.ir/files/mbl3_dsc_0589.jpg
      http://uupload.ir/files/wv4x_dsc_0585.jpg
      http://uupload.ir/files/ap79_dsc_0584.jpg
      http://uupload.ir/files/2pm3_img-20200717-wa0001.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، لکه ها در اثر ضربه فیزیکی بوجود اومدن،بعد از تعویض خاک بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ابیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن گیاه شده، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،شرایط نگهداری ایدال بشه ریشه میدن وشروع به رشد میکنند.

    8. Shahnaz گفته:

      سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
      آلوئه ورا رو گذاشتم بیرون زیر سایبون نصفشون له شدن از پایین برگ….بعدش ۴ ساعت میزاشتمش از ۷ صبح زیر آفتاب بعدش میاوردم داخل بازم همینطور میشد. یچیکارش کنم .
      این یکی هم قبلا سبز بود برگاش الان داره زرد میشه و برگاش میریزه عکسشو میزارم
      http://uupload.ir/files/9e3_۲۰۲۰۰۷۱۱_۱۳۱۲۴۹.jpg

    9. حدیث گفته:

      سلام الوئه ورای من پشت پنجره است رشدش خوبه برگاش پر اب هست برگ جدید و‌پاجوش هم میزنه دو‌هفته یکبتر هم تبیاری میکنم ولی نوک برگاش شبیه شکستگی خط قهوه ای میوفته سابقه ی ضربه به برگ هم ندارد . ممنون میشم راهنمایی کنید

    10. خانم عبدلی گفته:

      با سلام
      در قسمت پشتی برگ های آلوئه ورا لکه های ریز سفید رنگی ایجاد شده ونوک آنها مایل به قهوه ای شده است .
      برگ ها لاغر هستند و از وسط شکسته میشوند.
      ممنون میشم که بفرمایید چکار باید انجام بدم ؟

    11. هدا گفته:

      سلام
      روزتون بخیر
      آلوئه ورای من سبز و شاد بود اوایل بهار که گذاشتمش بیرون برگهاش بنفش رنگ شدن و نازک.. ژل داخلش انگار کم شده.. ممکنه به خاطر سردی هوا باشه؟ برگردونمش داخل خونه درست میشه؟ توی خونه نور زیاد نیست.. بیرون هم البته فقط اول صبح کمی آفتاب هست.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، نور مستقیم وسرما باعث این مشکل میشه اگر ریشه های گیاه سالم باشه در همون محیط نگهداری کنید مجدد شروع به رشد میکنه.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    12. زهرا گفته:

      سلام خسته نباشید ، آلوورام رو هفته ای دو بار یک لیوان آب میدم ولی برگهاش یکم شل شده و نوک گیاه خشک علت چیه ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    13. Shahnaz گفته:

      سلام و خسته نباشید . واقعا خدا پدر و مادرتون رو بیامرزه
      جایی پیدا نکردم جواب بدن به کامنتا تا اینجا رو دیدم همون روز جواب سوال و دادن خیلی خوشحال شدم.مادری دارم گیاه آپارتمانی دوست داره اما زیاد بلد نیست.خراب میشن چند وقت یکبار گیاهاش.جایی هم نیست که بلد باشن درست ناراحت میشه میگه این زبون بسته ها رو چرا نمیتونم نگه دارم. الان آلوورای مادرم خراب شده.
      این عکس اول
      http://uupload.ir/files/mqqt_d22cac92-6b2c-4e6d-9c06-d1865a7c3575.jpeg
      عکس دوم
      http://uupload.ir/files/ocb4_۲۰۲۰۰۵۱۰_۱۲۳۳۵۴.jpg
      لطفا کمک کنید
      یه سوال دیگه هم داشتم شما فقط سوالات مربوط به آلوورا و جواب میدیم یا سانسوری یا پیتوس هم جواب میدن ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، در مورد همه ی انواع گلهای اپارتمانی وزینتی پاسخگو هستیم هر سوال مربوط به همون گیاه رو روی مقاله مربوط به همون گیاه سوال کنید پاسخگو هستیم. عکس اول رو در نظر قبلی پاسخ دادیم مطالعه بفرمایید در مورد عکس دوم خاک قلمه ها مناسب نیست برای الوئه ورا از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید قلمه هایی که سیاه وقارچی شدن از خاک دربیارید وقسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وقلمه ها رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب(مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب) شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

    14. Mahsa گفته:

      ببخشید محلول قارچ کش و سمی که فرمودید ممکنه بفرمایید چه محلولی و چه قارچ کشی؟
      به گل فروشی باید بگم چه سمی و چه قارچ کشی بهم بده؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، جواب سوالتون خیلی وقته داده شده همون روز که سوال میپرسید پاسخ داده میشه، نظرات رو بررسی وجواب سوالتون رو مطالعه بفرمایید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.