درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا: مانند سایر گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها گیاه آلوئه ورا نیز بسیار مساعد پوسیدگی می‌باشد و در اثر آبیاری زیاد و یا خاک نامناسب گیاه دچار بیماری‌های قارچی شده و می‌پوسد. باید از خاک با زهکشی مناسب استفاده شود و آبیاری به طور منظم و کم صورت گیرد. در فصل خواب گیاه به آبیاری اندکی نیاز دارد.

 

شپشک سپردار:
این آفت از شیره گیاه استفاده می‌کند و موجب کاهش رشد گیاه می‌شود. همچنین به دلیل سپر تیره رنگی که دارند موجب ظاهر نامناسب گیاه می‌شوند. برای درمان باید از سموم سیستماتیک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک سپردار اینجا کلیک کنید.

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا
کنه تار عنکبوتی:
این آفت نیز از شیره گیاه تغذیه کرده و علاوه بر ایجاد نقاط زرد رنگ بر روی برگها به تدریج موجب زردی تمامی برگ و پژمردگی آنان می‌شود و در نقاطی از گیاه نیز شبکه‌های تار به وجود می آورد.

 

شپشک آردآلود:
شپشک آردآلود بخصوص در ناحیه اتصال برگ‌ها به یکدیگر و یا در سطح خاک مکانی که گیاه با خاک تماس دارد جمع می‌شوند و از گیاه تغذیه می‌کنند. برای درمان شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.


کپک سیاه:
یکی از بیماری‌های قارچی گل آلوئه ورا است. در گیاهانی که شته شپشک آردآلود و مگس سفید فعالیت می‌کنند به دلیل تولید عسلک سطح برگ چسبناک می‌شود و بعد از مدتی این سطح چسبناک با قارچ دوده‌ای یا سیاه پوشانده می‌شوند. قارچ از عسلک تغذیه می‌کند. این بیماری بیشتر باعث ظاهر ناخوشایند گیاه می‌شود تا بتواند آن را از بین ببرد.

 

پوسیدگی طوقه آلوئه ورا:
این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بستر گیاه مرطوب باقی بماند. برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه می‌پوسد. باید گیاه را از گلدان در آورده و نواحی پوسیده را جدا کنید. برای چند روز گیاه را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید که تا حدودی رطوبت را از دست بدهد. سپس با قارچکش‌های مناسب گیاه را درمان کرده و در گلدانی جدید آن را بکارید.

زنگ آلوئه ورا:
در اثر این بیماری لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی برگها ظاهر می‌شوند. این بیماری مرگبار نیست اما به ظاهر گیاه آسیب وارد می‌کند. باقی ماندن رطوبت بر روی برگ‌های گیاه و نور کم محیط از جمله دلایل تحریک کننده این بیماری است.

پوسیدگی آلوئه ورا
پوسیدگی آلوئه ورا

 

پوسیدگی باکتریایی:
پوسیدگی باکتریایی برگ، بیماری دیگری است که موجب نواحی تیره رنگ و آبداری را بر روی پایه برگ‌ها به وجود می‌آورد. برگ به تدریج زرد می‌شود و می‌پوسد و گیاه از بین می‌برد. آبیاری بیش از اندازه گیاه از جمله دلایل تشدید کننده این بیماری است.

 

لکه برگی قارچی و باکتریایی نیز بخصوص اگر خیس و مرطوب شدن برگ‌ها به شکل پی در پی انجام گیرد می‌تواند ظهور کند. لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگی در طول برگها شکل می‌گیرد و نوک برگها پژمرده و قهوه‌ای می‌شود. عدم خیس شدن برگها و همچنین استفاده از قار چکش‌های حاوی مس می‌تواند بر روی این بیماری مؤثر باشد.

 

شته:
شته  در اثر مصرف شیره و زخمی کردن پوست گیاهان موجب کاهش رشد و ضعف گیاه و همچنین زرد، قهوه‌ای شدن و چروکیدگی برگهای گیاه می‌شود. همچنین شته یکی از عوامل اصلی انتقال عوامل بیماری‌زا در گیاهان است.

 

پس می‌توان نتیجه گرفت که دو عامل اصلی در آلوئه ورا تولید بیماری می‌کند. یک حشرات مکنده که از شیره گیاه تغذیه مکنند و با سموم سیستماتیک باید کنترل شوند. دوم بیماری‌های قارچی که اکثر در اثر رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد مشاهده می‌شود.

پوسیدگی آلوئه ورا

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    299 دیدگاه برای “درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

    1. boshra گفته:

      سلام وقت بخیر
      ببخشید گیاه آلوورایی دارم که حدود ۴ساله است تقریبا هفته ای یکبار آبش میدم و زمستان این فاصله به ۱۰روز یا دوهفته ای یکبار میرسه
      چندباری محیطش عوض شده بخاطر جابجایی منزل اما برگهایش تقریبا خوب بود اما چندوقتی است برگهای پایین آن خشک شدن و جداشون کردم؛الان حدود۲۰سانتی متر از سطح خاک گلدان برگ نداره و فقط ساقه است!!میخواستم بدونم میشه از اون قسمت ساقه که برگ نداره رو قطع کنم و دوباره بکارمش توی خاک؟ آیا گل خراب نمیشه یا باید بذارم ریشه بزنه بعد بکارم توی خاک؟ اگه اینجوریه چطور ریشه دارش کنم؟ بذارم توی آب یا روش دیگه ای داره؟؟
      ممنون میشم راهنماییم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        درود، ابتدا برگهای خشک شده داخل گلدان رو جمع کنید موندن برگها داخل خاک باعث قارچی شدن گیاه میشه، میتونید از قسمتی که برگ نداره با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وروی قسمت بریده شده هر دو قسمت پودر دارچین یا قارچ کش بزنید وداخل خاکی که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید، بهتر هست از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید،چند ردیف از برگهای پایینی رو هم بهترهست جدا کنید، قسمتی که داخل خاک هست هم مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

        • boshra گفته:

          خیلی ممنونم لطف کردید،پس نیازی نیست بذارم ریشه بزنه بعد بکارم توی خاک؟
          همین که اون قسمت رو قطع کردم میشه کاشت توی خاک؟
          و بعد خودش ریشه میزنه؟؟؟

          • کارشناس 1 گفته:

            خواهش میکنم، هم داخل اب ریشه دار میشه هم داخل خاک ولی داخل خاک بهتر هست، بعد از کاشت بمدت دو هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری روبصورت سطحی انجام بدید بااسپری اب.

    2. boshra گفته:

      سلام وقت بخیر
      برخشید گیاه آلوورایی دارم که حدود ۴ساله است تقریبا هفته ای یکبار آبش میدم و زمستان این فاصله به ۱۰روز یا دوهفته ای یکبار میرسه
      چندباری محیطش عوض شده بخاطر جابجایی منزل اما برگهایش تقریبا خوب بود اما چندوقتی است برگهای پایین آن خشک شدن و جداشون کردم؛الان حدود۲۰سانتی متر از خاک گلدان ساقه گل به تنهایی است وبعد برگ هست!!میخواستم بدونم میشه از اون قسمت ساقه که برگ نداره رو قطع کنم و دوباره بکارمش توی خاک؟ آیا گل خراب نمیشه یا باید بذارم ریشه بزنه بعد بکارم توی خاک؟ اگه اینجوریه چطور ریشه دارش کنم؟
      ممنون میشم راهنماییم کنید

    3. نیوشا گفته:

      سلام خسته نباشید
      من این شاخ بزی و ۲ ماه پیش خریدم
      اول ۲ تا برگ پایینیش زرد و خشک شدن که جداشون کردم و حالا این ۲ تا برگش نوکشون قهوه‌ای و بعد زرد و خشک دارن میشن
      گلدون و پشت پنجره شمالی قرار دادم نور متوسطی داره، آبیاری هم هفته ای یکبار انجام میدم، ۲ هفته یکبار هم کود ۳۸ ۱۱ ۳ بهش میدم
      من باید چیکار کنم

      • کارشناس 2 گفته:

        درود،ممنون، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی گیاهان طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید. کوددهی رو در فصل گرم بهتر هست کاهش بدید وبه ماهی یک بار برسونید. ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

    4. nadia گفته:

      سلام خسته نباشید.
      من آلوئه وایی دارم که تقریبا ۷۰ سانت هست رشد نداره برگ ها بعضی ها به صورت صاف رفته بالا و سر برگ ها به سمت عقب رفته.
      در کل برگ هاش به صورت منظم هست فقط بعضی ها خیلی بالاست و بعضیشون هم نه
      یه دون دون های ریزی روی الوئه ورای من زده شده و چند تا از اون دایره شکل هایی که در شکل شته ها روی گیاه خورده بود برای منم همین طوره.
      ممنون میشم راهکار بدین

      • کارشناس 2 گفته:

        درود، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگهاوقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    5. فاطمه گفته:

      سلام من گلدان آلوئه ورامودوساله که دارم ۵ماه پیش خاکشوعوض کردم برگهاش شروع کردن به خشک شدن میشه لطفا توضیح بدین چرا

      • کارشناس 1 گفته:

        درود، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد وخشک کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، برگهای خشک شده رو جدا کنید گیاهتون کمبود نور هم داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید، پرده ای که دارید ضخیم هست ونور رو زیاد فیلتر کرده که این میزان نور برای الوئه ورا کم هست، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

    6. علی گفته:

      سلام
      این گل چیه؟فکر میکن الوئورا باشه!
      چرا برگاش از پایین زرد میشه و گیاه ضعیف شده؟
      ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، الوئه شاخ بزی هست، کمبود نور داره میتونید از انتهای برگها کات کنید وقلمه بگیرید وبکارید بعدازشروع به رشد بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

    7. رضوی گفته:

      سلام روزبه خیر من یک گیاه آلوئه ورادارم که یکسال میشه خریدمش دیشب متوجه شدم یکی ازبرگهای داخلیش دارای لکه های قهوه ای شده وحشرات خیلی ریز تیره رنک هم روی برگهش حرکت میکنه
      مندگلدان رودرفاصله سه متری ازپنجره جنوبی گذاشتم وهردوهفته درحدی که سطح خاک خیس بشه آبیاری میکنم حدودنصف لیوان خاکش هم خاک کاکتوس هست

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، موقع ابیاری روی برگهای گیاه اب نریزید اگر هم ریخت خشک کنید موندن اب لابلای برگهای گیاهان بمدت طولانی باعث بیماری قارچی میشه، اگر ممکن هست برگ الوده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچکش ابیاری وسمپاشی کنید، الوئه ها به افتها مقاوم هستند وکمتر به افت دچار میشند چه نوع افتی بود عکس دارید ازش یا میتونید توصیفش کنید که بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم.

    8. مهسا رضایی گفته:

      سلام خسته نباشید من یک ساله که آلوئه ورا رو دارم اما برگاش خیلی نازک شده و کمی هم برگاش افتاده، برگای اولیه ش هم رنگشون قهوه ای شده، میشه بفرمایید مشکلش چیه؟

    9. مریم گفته:

      سلام.من گیاهچه ی الوئه ورا ام رو چند ماهی هست که کاشته ام ؛اولش خوب بود ولی کم کم شروع برگ هاش خالی از ژل شدند و به سمت بالا حرکت کردند و لوله ی شکل شدند . علت اینکه برگ های الوئه ورای من بدون ژل و خالی شده چیه؟؟ و الوئه ورایی که از اون این گیاهچه رو گرفتم برگهاش دارای نقطه نقطه هایی هست ولی افت نیست به صورت خط های ۱ تا ۲ سانتی هست می دونین این خط ها چیه؟ مثل مشکلی که شته به وجود می اید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گلدانی که انتخاب کردید خیلی بزرگ هست واین مشکل اساسی هست وریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست ازخاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر ریشه ها پوسیده شدند کات کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو شستشو بدید یک الی دو روز به گیاه استراحت بدید بعد داخل گلدان کوچکی که مناسب با سایز گیاه باشه بکارید ازخاک متخلخل وماسه ای براش استفاده کنید ودر محیط خنک ونمیه سایه نگهداری کنید بعد از دوهفته که ریشه زد به محیط پر نور و فیلتر شده انتقال بدید، معمولا روی بیشتر الوئه ها اون لکه های سفید وجود داره وطبیعی هست.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، سوراخهای روی برگها در اثر بارش باران تند ویا تگرگ بوجود اومده میتونید موقع بارش روی گیاه محافظ بگذارید تا اسیب نبینه مثل شید یا توری، زرد وخشک شدن نوک برگها از نور مستقیم ودمای زیاد میتونه باشه بهتر هست نور رو فیلتر کنید ،میتونید تمام برگهای زرد وخشک شده رو کات کنید.

    10. تیما گفته:

      سلام من یک سال و شش ماهه که این آلوئه ورا رو دارم و تا الان ۳ تا از برگ های پایینیش نوکشون زرد شد و داشت خشک می شد که جدا کردم تا از ژلش استفاده کنم، حدوده سه ماه هست که متوجه شدم یکی از برگ هاش از زیر دچار زخم شده و برگش تو خالی شده
      زیر یکی دیگه از برگ ها هم لکه های قهوه ای دیدم بنظرتوت مشکل از کجاس؟

    11. پگاه گفته:

      https://uupload.ir/files/jhlv_2ce012a2-dd4a-45d3-ae9c-97a1400b0728.jpeg

      https://uupload.ir/files/y5jy_e5171c59-42e5-443f-a711-54462ea1ce69.jpeg
      سلام خسته نباشید. روی الوورای من حدود ١ ماه پیش دونه های سفید برفک مانندی دیده میشد که به راحتی پاک میشد، بردمش گلخونه و گفت که نوعی قارچ هست و بهم یک سم داد که روش اسپری کنم و یک کود شیمیایی جامد هم داد که روی خاکش بریزم و از یک هفته بعد از اولین سمپاشی شروع کرده به پژمرده شدن و شل شدن. من ٢ بار به فاصله ی یک هفته سمپاشی کردم و یک بار کود دادم. ممنون میشم اگر کمکم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست، بعد از اینکه برگهای قدیمی کامل خشک شد میتونید جدا کنید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وگیاه رو در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید،گلدان گیاهتون نسبت به خود گیاه کمی بزرگ هست ابیاری رو با دقت بیشتری انجام بدید که ریشه های گیاه پوسیده نشه زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که بلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی ازهکش گلدان خارج بشه.

    12. فرزاد گفته:

      سلام من میخوام بدونم در فصل های گرم و سرد گیاه الوورا را چگونه
      زیر نور خورشید قرار دهم در محل زندگی من میانگین دمای هوا در زمستان تقریبا ۵ تا ۱۳ درجه سانتی گراد است راستی من همین چند روز
      پیش گلدان گیاه را عوض کردم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام گیاه رو باید داخل منزل نگهداری کنید الوئه ها به سرما حساس هستند وبلافاصله یخ میزنند داخل منزل پشت پنجره جنوبی جای مناسبی برای نگهداری این نوع گیاهان هست.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، زرد شدن برگهای قدیمی گیاهان طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شد میتونید جدا کنید.

    13. اهورا گفته:

      سلام من ی الوورادارم ک تازگیابرگاش باریک شده وکمی افتاده خواستم ببینم مشکلش چیه

    14. H گفته:

      سلام وقت بخیر . علت خشک و زرد شدن برگهای پایین الوئه ورا چی هست ?
      https://uupload.ir/files/4iqg_imag2542.jpg

      https://uupload.ir/files/5pt1_imag2546.jpg

      https://uupload.ir/files/rr8b_imag2539.jpg

      https://uupload.ir/files/y4li_imag2540.jpg

      https://uupload.ir/files/orj3_imag2538.jpg

      و اینکه من توی خونه جایی که نور داشته باشه ندارم فصل سرما اشکال داره توی حیاط بذارم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید، اگر دمای بیرونی از ۵درجه کمتر نباشه میتونید در حیاط نگهداری کنید ولی اگر زیر پنج درجه باشه احتمال یخزدگی وجود داره واز بین میرند.

        • H گفته:

          خب اینجور که برگا بزرگ نمیشن . برگ جدید میزنه برگ قبلی خشک میشه سه ساله این الوئه ورا رو دارم ولی نتونستم ازش استفاده کنم چون قبل از اینکه قابل استفاده بشه زرد شدن . اخه برای بقیه پرسیدم اینجور نبوده

          • کارشناس 2 گفته:

            احتمالا خاکش فقیر هست ،میتونید در زمان رشد ماهی یک بار گیاه رو با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید، الوئه ها برای رشد بهتر به نور زیاد وخاک مناسب وابیاری منظم نیاز دارند.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، تعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، صبر کنید برگها کامل خشک بشه بعد جدا کنید لکه روی عکس مشخص نیست لکه رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشت بهتر هست بصورت جراحی خارج کنید اگر ثابت بود مشکلی نیست، گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه وزرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه.

    15. احسان گفته:

      سلام من الورام برگاش خشک میشن از روز اول که خریدمش اینطوری بود من ۷ روز یک بار ۱ لیوات و ممکن نصف لیوان، بزرگ تر چون گلدانش بزرگه و نور غیر مستقیم داره

        • Soheila گفته:

          سلام خسته نباشید من گیاه آلورام که نزدیک ۴سال دارمش خیلی رشد خوبی داشت یک دفعه دیدم برگهای پایین ازته دارن کنده میشن اونارو جداشون کردم بعد رنگ گل پرید شل شدن لاغر شدن میشه راهنماییم کنید

          • کارشناس 2 گفته:

            درود ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.