مهم‌ترین بیماری‌ های آدنیوم

مهم‌ترین بیماری‌های آدنیوم

 

مهم‌ترین بیماری‌های آدنیوم: بسیاری از بیماری‌هایی که گیاه آدنیوم را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند در آبیاری زیاد، یا در ریشه و یا برگها ردیابی شوند. اگرچه آدنیوم ها می‌توانند تا حدودی رطوبت محیطی را تحمل کنند اما در یک فضای بسته با تهویه نامناسب و یا آبیاری در یک بستر سنگین یا زهکشی ضعیف منجر به ایجاد مشکلات پوسیدگی ریشه و طوقه خواهد شد.

 

برای ما هنوز مشخص نشده که دقیقاً کدام نوع قارچ یا باکتری برای ایجاد پوسیدگی در گیاه آدنیوم مسئول است. بهترین کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا گیاه به مشکلات و بیماری‌ها انجام دهیم این است که مشکلات احتمالی را از نقطه نظر پیشگیرانه و راه حل‌های مبتنی بر تجربه عملی تولیدکنندگان این گیاه پیگیری کنیم.

 

قارچ‌کش ها کنترل خوبی در مراحل اولیه بیماری‌های قارچی دارند ولی تأثیر زیادی در درمان نخواهند داشت و بهتر است به عنوان پیشگیری استفاده شوند. هنگامی که پوسیدگی آشکار می‌شود قارچ‌کش ها تأثیر مؤثری در کنترل و درمان ندارد. یکی از بهترین قارچ کش ها برای آدنیوم Ridomil است.

 

۱- بیماری‌های برگی در آدنیوم:
در این نوع بیماری به تدریج شاخ و برگ مرطوب در نهایت شروع به تغییر رنگ به قهوه‌ای و پوسیدگی می‌کند لکه‌های قارچی سفید بعد از مدتی در سطح برگ‌ها دیده می‌شود. پوسیدگی به زودی به ساقه‌های نرم و جوان گسترش می‌یابد و می‌تواند باعث تغییر رنگ قسمت بیرونی بدنه گیاه به قهوه‌ای شود پوسیدگی همچنین می‌تواند قسمت داخلی و آوند گیاه را تحت تأثیر قرار دهد و حین برش شما متوجه تغییر رنگ در بافت داخلی گیاه شوید. راه حل این است که برای جلوگیری از پوسیدگی در وهله اول رطوبت محیطی را ایده آل و تهویه را بالا ببرید و از یک قارچ کش مانند کاپیتان با ۳ گرم در هر لیتر آب به روش اسپری روی بدنه گیاه استفاده کنید هدف از این کار این است که ما بدنه گیاه را با یک لایه محافظ قارچ کش پوشش دهیم. اگر در برخی از برگ‌ها و ساقه‌های گیاه علائم پوسیدگی مشاهده کردید فوراً آنها را از بین ببرید. همیشه در ابتدای فصل رشد فعال هر برگ، گل و ساقه خشکیده را از روی گیاه حذف کرده و گیاهان را از مواد مرده پاک‌سازی کنید.

ریزش برگ در آدنیوم

ریزش برگ در آدنیوم
کات کردن قسمت بیمار برای جلوگیری از پیشروی

۲- علت ریزش و پوسیدگی گل آدنیوم چیست؟
از آنجایی که ما عموماً آدنیوم ها را در گلدان پرورش می‌دهیم در زمان گلدهی همیشه با آبیاری به روش سرازیری (آبیاری از بالا) مشکل جدید داریم در این روش حین آبیاری اندام داخلی گل پر از آب شده و برای چند مدت گل‌های گیاه خیس و مرطوب می‌ماند تداوم این رطوبت باعث پوسیدگی گل می‌شود اغلب پوسیدگی به مرور از گل به ساقه گل دهنده و اندام‌های دیگر گیاه سرایت می‌کند. گاهی اوقات هم پوسیدگی به سرعت از گل‌ها به ساقه پیشروی کرده و کل اندام بیرونی گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در این زمان اگر شما گل و ساقه‌های پوسیده را هرس نکنید ممکن است ظرف کمتر از چند روز یک گیاه بالغ را از دست بدهید. بهترین راه برای حل این مشکل آبیاری به روش کوزه‌ای(آبیاری از زیر) است و اگر به خاطر فرم گلدان آبیاری از زیر مقدور نیست بهترین کار این است که آبیاری را اول صبح انجام داده که تا شب هنگام خاک تقریباً رطوبت اضافی را از دست بدهد همچنین توجه داشته باشید حین آبیاری به هیچ وجه گلهای گیاه را خیس و مرطوب نکنید.

پوسیدگی گل آدنیوم
پوسیدگی گل آدنیوم

پوسیدگی گل آدنیوم پوسیدگی گل آدنیوم
۳- بیماری‌های ساقه آدنیوم:
به غیر از پوسیدگی ساقه به علت حرکت پاتوژن های پوسیدگی به سمت پایین، اغلب ساقه شروع به پوسیده شدن از برگ‌ها هم می‌کند این عارضه معمولاً با خشکی برگ‌ها همراه است. مسدود کردن بافت عروقی منجر به زرد شدن سریع برگ‌ها در بالای قسمت فاسد می‌شود معمولاً این زردی برگ‌ها است که ابتدا دیده می‌شود. در پوسیدگی ساقه ممکن است قسمتی از بافت گیاه آسیب ببیند و محل تجمع شپشک یا آفات و بیماری‌های دیگر شود در این مواقع باید قسمت آسیب دیده را کاملاً کات کنید تا به بافت سفید و بدون لک و آسیب برسید گیاه را در منطقه تقریباً خشک با تهویه بالا قرار دهید این شرایط کمک می‌کند تا محل برش زودتر پینه ببندد و گیاه احیا شود. بعد کات کردن بافت پوسیده رطوبت محیطی بسیار خطرناک است و باعث برگشت پوسیدگی و فساد می‌شود.

پوسیدگی ساقه آدنیوم
پوسیدگی ساقه آدنیوم

۴- پوسیدگی طوقه آدنیوم:
علایم این بیماری شبیه پوسیدگی ساقه است به جز اینکه این بیماری بر ساقه یا تنه اصلی گیاه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تمام برگ‌ها به طور ناگهانی زرد شده و ریزش کند.در پی ابتلا گیاه به این بیماری حفره‌ای در تنه اصلی ایجاد شده که رفته رفته منجر به تخریب بافت‌ها می‌شود.برگ‌های قدیمی زرد شده و ریزش می‌کند و گیاه با یک خزان زود هنگام روبرو می‌شود.این پوسیدگی اغلب مرگبار است گرچه گیاهان بزرگ‌تر اغلب خود را درمان می‌کنند و با یک تنه تو خالی به رشد و زندگی ادامه می‌دهند اما گیاهان جوان قدرت خود درمانی کمتری دارند و در صورت ابتلا به این بیماری از بین می‌روند. اغلب توصیه شده گیاهانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید از گلدان خارج شده قسمت‌های آسیب دیده از بین بروند اما این روش زمانی پاسخ می‌دهد که گیاه خود درمانی را آغاز کرده باشد و شما بعد کات کردن قسمت آسیب دیده لایه‌ای از بافت سفید و سالم را در بدنه ببینید.

پوسیدگی طوقه آدنیوم
پوسیدگی طوقه آدنیوم
 پوسیدگی طوقه در گیاهان مسن که گیاه با پوسیدگی مقابله کرده و حفره ای در بدنه ایجاد شده است
پوسیدگی طوقه در گیاهان مسن که گیاه با پوسیدگی مقابله کرده و حفره ای در بدنه ایجاد شده است.

۵- پوسیدگی ریشه در آدنیوم:
این پوسیدگی در زیر سطح خاک شروع می‌شود. اگر بر روی ریشه اصلی تأثیر بگذارد علائم آن را بر روی گیاه بسیار مشابه پوسیدگی طوقه می‌بینید.اما اغلب در این بیماری فقط یک ریشه جانبی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تنها زمانی رخ می‌دهد که ریشه گیاه در بستر بسیار مرطوب قرار بگیرد. در این بیماری با پوسیدگی ریشه‌های بزرگ شما در اندام هوایی با برگ‌های زردشده، آویز، چروکیده و همچنین ریزش ناگهانی و زیاد برگ‌ها روبه رو هستید این تغییرات در اندام هوایی به دلیل مسدود شدن ناگهانی کانال‌های دریافت آب توسط ریشه است. اگر ریشه اصلی گیاهان کوچک تحت تأثیر قرار بگیرد معمولاً آنها از بین می‌روند اما گیاهان بزرگ بدون هیچ مشکلی ریشه‌های جانبی را از دست می‌دهند اما به زندگی و روند رشد خود ادامه می‌دهند.

پوسیدگی ریشه در آدنیوم
پوسیدگی ریشه آدنیوم

۶- بیماریهای ویروسی آدنیوم:
علائم این بیماری شامل ایجاد لکه‌ها بر روی برگ، کاهش رنگ گل‌ها، و کوچک و چند عددی شدن گل‌ها و تغییراتی مشابه اینها است. در ابتدا این عارضه شبیه مشکلات تغذیه‌ای به نظر می‌رسد اما عامل اصلی بیماری ویروسی رعایت نکردن بهداشت و استفاده از مواد و وسایل آلوده است.در حال حاضر عفونت ویروسی در بسیاری از مناطق تولیدی شایع است زیرا اقدامات بهداشتی عموماً کم و یا کلاً نادیده گرفته می‌شود. اکثر تولید کنندگان به شکلی از این مشکل بی اطلاع هستند و تصور نمی‌کنند که بر گلدهی و یا رشد گیاه تأثیر بگذارد بنابراین به آن اهمیت نمی‌دهند بدیهی است که بیماری ویروسی هیچ مشکل کشنده‌ای برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما در برخی ارقام قدرت رشد و گلدهی را کاهش می‌دهد. عفونت ویروسی ممکن است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید آدنیوم در آینده باشد.

بیماری آدونیوم

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

195 دیدگاه برای “مهم‌ترین بیماری‌ های آدنیوم

    • کارشناس 2 گفته:

      عکستون واضح نیست،کودهی میکند؟ اگر بله چه نوع کودی با چه دزی؟

        • کارشناس 2 گفته:

          عکس واضح نیست ولی بیشتر شبیه ترکیدگی هست که براثر کوددهی زیاد ویا ابیاری زیاد این مشکل بوجود میاد اگر عکس واضحی بفرستید بهتر میتونیم راهنماییتون کنیم.

          • سعید گفته:

            ممنونم ترکیدگی تا حدودی در حال ترمیم هست همین طور که گفتید به علت آبیاری زیاده وچون ۵ساعت روز بعد پشت پنجره گذاستم سلفون کلی عرق کرده بود چیزی شبیه ابیاری۵ساعته..بهر حال ممنون از راهنمایتون استاد

  1. سعید گفته:

    سلام..آدنیوم من ۱۲روزه است دیشب با قارچ کش از زیر بستر آبیاری کردم و امروز ۵ساعت کنار پنجره زیر آفتاب زمستونی بود خواستم هوادهر کنم دیدم بصورت قاچ عمودی ترک خورده مشکل ایجاد نمیکنه…؟

  2. شبنم گفته:

    سلام وقت بخیر
    آدنیوم من از لحاظ ظاهری کاملا سالم بنظر میرسه امروز متوجه شدم یک شاخه یکم خودشو انداخته به تنه بزرگ که دست زدم متوجه نرم شدن تنه ی اصلی شدم ریشه ها رو کامل چک کردم و کاملا سالم بودن
    گیاه رو در کنار پنجره و با نور غیر مستقیم نگهداری میکنم
    ممنون میشم بفرمایید چیکار باید کنم

  3. فاطمه گفته:

    با سلام.ادنیوم من مدتی بود که از بین رفته بود.با استفاده از راهنمایی های شما از گلدون درش اوردن و ریشه پوسیده رو ازش جدا کردم و توی خاک کاکتوس کاشتمش ولی هنوز بهش آب ندادم بعد از دو روز الان توصیه شما چیه برای احیا کردن این گیاه؟
    https://uupload.ir/files/mg47_screenshot_۲۰۲۰۱۲۱۶-۱۵۵۵۳۰.jpg

  4. فاطمه گفته:

    با سلام.ادنیوم من مدتی بود که از بین رفته بود.با استفاده از راهنمایی های شما از گلدون درش اوردن و ریشه پوسیده رو ازش جدا کردم و توی خاک کاکتوس کاشتمش ولی هنوز بهش آب ندادم بعد از دو روز الان توصیه شما چیه برای احیا کردن این گیاه؟

  5. m.h گفته:

    با سلام و خدا قوت خدمت شما
    من سه روزه گیاه آدنیوم خریدم تو گلدون سفالیه و ندانسته دو روز پشت سرهم بهش آب دادم و برگاش پژمرده شدن و میریزن اگه دیگه آب ندم احیا میشه گلم یا باید کاری انجام بدم؟
    ممنونم از راهنمایی های خوبتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله بهتر هست ابیاری رو قطع کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

  6. رضا گفته:

    سلام .یک هفته هستش که برگلی ادنیون داره زرد میشع بعد دیروز اتفاقی دستم خورد و درخت از جاش کنده شد بعد دوباره سرجاش گذاشتم امروز دیدم کل برگا زرد شدن ایراد چیه چطوری درستش کنم

  7. Mobina2389 گفته:

    سلام میخواستم بپرسم اگه آب به ساقه گیاه ادنیوم بخوره
    ایرادداره؟ واینکه ازکود پتاسیم وکلسیم هم میشه به ادنیوم دادچه!؟ وقت؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست اب به تنه گیاه نخوره اگر هم ریخت میتونید خشک کنید، موندن اب بمدت طولانی روی تنه گیاه باعث پوسیدگی گیاه میشه ، بله میتونید استفاده کنید در زمان رشد ماهی یک بار میتونید تقویت کنید.

  8. اژدری گفته:

    سلام
    من گیاه آدنوم دارم که هفته پیش گلدونش رو عوض کردم ولی الان گیاه بیحاله و برگها به نوعی افتادن ، قسمتی از تنه م که در خاک قرار میگیرد نرم شده است و ساقه ها هم کمی نرم شده اند . چکار کنم ؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه های گیاه اسیب دیدند،خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وگیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،اگر بعد از یک هفته بهبود نیافت بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

      • مسعود گفته:

        سلام من یه آدنیوم دارم به علت آبیاری زیاد تنش نرم شده . تمام برگ هاش هم ریخته ریشه سالمه فقط تنش گرم شده چیکارش کنم از خاک هم جداش کردم .

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، از خاک دربیارید اگر ریشه پوسیدگی داره حتما کات کنید چند روز در دمای منزل درجای نیمه سایه نگهداری کنید بعد مجدد داخل خاک که کامل خشک باشه بکارید زهکش رو حتما بررسی کنید که باز باشه بعد از کاشت یک هفته بعد اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

      • مریم گفته:

        سلام
        من ادنیوم هدیه گرفتم و گلدان عوض شده حتما الان برگهای پایین گل زرد شده چیکار باید بکنم.
        خاکش بنظرم مخلوطی از شن هست و پشت پنجره سالن قرار دارد که نصف روز آفتاب کامل دارد.
        لطفا راهنمایی کنید.
        ممنونم.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

  9. رضا گفته:

    با سلام. چند روزی هست لکه های قهوه ای دایره ای روی برگهای گیاه ادنیوم بنده ظاهر شده و بعداز چند روز برگ زرد میشه و میافته. نور کافی هست و ابیاری هم هر زمان خاک خشک میشه انجام میدم. امروز روی برگها قارچ کش اسپری کردم. ممنون میشم بفرمایید مشکل همین هست یا کار دیگه ای باید انجام بدم.

  10. کیمیا رحمتی گفته:

    سلام من گل آدنیوم دارم ولی الان چندوقته ک برگای پایینش افتادن و الان دارن زرد میشن و میریزن
    میخایتم بدونم علتش چیه…
    محل زندگیمون اراکه و گل پشت پنجرست
    دمای اتاق۲۲درجست
    آبدهی۳روز یکبار

  11. ZZZ گفته:

    سلام ووقت بخیر من گیاه آدنیوم رو میخوام در دیش گاردن بکار ببرم وظرف دیش گاردن حالت آکواریوم داره میخواستم اگه اطلاعی از این موضوع دارین لطفا راهنماییم کنید.
    اینکه گیاه حالت خفگی پیدا نکنه واگه من از گلدان خارج کنم وزهکشی وخاکش مناسب باشه چطوری جلوی رشد بی رویشو بگیرم میخوام تنه قطوری داشته باشه منظورم اینکه صلاح میدونید با همون گلدون زیر خاک بزارم یا ازگلدان خارج کنم.تصویرو لطف کنین ببینید به این حالته فعلا.
    http://uupload.ir/files/a6aj_۲۰۲۰۰۹۲۹_۱۷۲۱۴۶.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست با همون گلدان داخل تراریوم نگهداری کنید داخل تراریوم کشت بشه زهکشی خوبی نخواهد داشت وریشه ها پوسیده شده وگیاه از بین میره، کلا ادنیوم گیاهی هست که به اب کمتری نیاز داره ومناسب تراریوم نیست مگر اینکه در رطوبت وابیاری دقت بیشتری کنید.

  12. علی میرزایی گفته:

    سلام
    من چند وقت پیش آدنیومم رو سر زنی کردم ، وسایل قارچ کشی شده بودند.
    بعد هم قارچ کش اسپری کردم روی آدنیوم
    ولی الان برگ هاش داره اینطوری میشه اولش ۲ تا برگ بود که اونا رو کندم ولی همینطوری برگاش داره قهوه ای میشه
    چیکار باید کنم؟
    http://uupload.ir/files/d0mo_20200920_115011.jpg
    http://uupload.ir/files/jw1h_20200920_115021.jpg
    http://uupload.ir/files/erwy_20200920_115028.jpg
    http://uupload.ir/files/dm3_20200920_115047.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، جنس گلدان چی هست؟ شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم ازجمله ترکیب خاک،ابیاری،کوددهی، سمپاشی اگر داشته و..

      • علی میرزایی گفته:

        جنس گلدان بتنی هست
        ترکیب خاک کوکوپیت + پیت ماس (بستر آماده کاشت)
        روزانه بعدازظهر آبیاری میکنم
        هر دوشنبه کود محلول مخصوص بنسای در یک لیتر آب میدم
        سمپاشی فقط بعد سر زنی قارچ کش زدم
        آفتاب از پشت شیشه هم میخوره و شدید نیست

        • کارشناس 2 گفته:

          کوددهی تون زیاد هست واین عامل باعث سوختگی ومسمویت برگها شده فعلا بهترهست کوددهی رو قطع کنید وتا بهار کوددهی نکنید،ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، زهکش رو بررسی کنید که حتما باز باشه واب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه.

  13. سعادت گفته:

    سلام من گیاه آدنیومم رو تازه خریدم فروشنده گفت احتمالا دوسالشه
    از وقتی آووردمش تو خونه پرگاش دارن پلاسیدخ میشن و چروک میشن…از نظر آفت ،پشت برگ رو نگاه کردم نقطه هتی ریز سیاهی بود که فکر نمیکنم آفت بوده باشه ولی باز من با الکل تمیزشون کردم اما بعد اینکه الکل زدم برگها بدتر شدناینم عکساشون
    http://uupload.ir/files/uv2d_۲۰۲۰۰۹۰۷_۱۲۰۱۴۲.jpg

    http://uupload.ir/files/yb6x_۲۰۲۰۰۹۰۷_۱۲۰۱۵۴.jpg

    http://uupload.ir/files/8kmn_۲۰۲۰۰۹۰۷_۱۲۰۳۲۶.jpg

    http://uupload.ir/files/88dw_۲۰۲۰۰۹۰۷_۱۲۰۴۲۹.jpg

    http://uupload.ir/files/ixiw_20200907_120233_001.jpg

    لطفا راهنماییم کنید خیلی نگرانم که از بین بره من ۶/۱۲ خریدمش و چون فروشنده گفته بود تازه آب داده بهش من هنوز آب ندادم
    اگر بهش کود بدم درست میشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث زردشدن وریزش برگها میشه که طبیعی هست در جای ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه،اگر خاکش کامل خشک هست میتونید ابیاری کنید ،گیاهتون تشنه هست برای همین برگهاش کمی چروک شده.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شم، ا از الکل طبی استفاده کنید، احتمالا از الکل صنعتی استفاده کردید که برگها سوختن تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید وگیاه رو با اب ولرم شستشو بدید ودر جای ثابتی نگهداری کنید.

  14. علیرضا بیات گفته:

    سلام خسته نباشید. سر شاخه های گیاه آدنیوم من قهوه ای شده اند و شاخه ها دیگر رشد نمی کنند. قهوه ای بودنشان چیزی شبیه به خشک شدن است. میخواستم لطف کنید راه حل را بفرمایید.لینک دو عکس از دو زاویه را هم برای شما قرار میدهم.
    http://uupload.ir/files/23gz_img_20200828_113754.jpg

    http://uupload.ir/files/2j3a_img_20200828_112838.jpg

      • علیرضا بیات گفته:

        بله حدودا یک ماهه که خاک و گلدان عوض شده اند. ولی فکر می کنم قبلش هم همین طور بود.

        • کارشناس 1 گفته:

          کمبود عناصر موجود در خاک باعث این مشکل میشه گیاه رو با کودهای کامل یا بیو بیست طلایی دو بار بافاصله ۱۵ روز تقویت کنید بعد ازدو بار کودهی ماهی یک بار میتونید با کودهای پتاس بیشتر از ازت گیاه رو تقویت کنید،البته در زمان رشد گیاه.

          • علیرضا بیات گفته:

            و اینکه امکانش هست بفرمایید منظور از کود کامل چیه؟ یعنی کود کامل شامل چه موادی هست؟

            • کارشناس 1 گفته:

              کود کامل یعنی تمام عناصر ماکرو ومیکرو در کود موجود باشه، این عناصر برای تقویت ورشد بهتر گیاه کمک میکنند.مثل بیوبیست طلایی، یا ۲۰،۲۰،۲۰+te

  15. Mohammad گفته:

    سلام و خسته نباشید من یک ادنیوم دارم دوهفته ای هست که سرزنی کردم ولی نمیدانم چرا ساقه اش نرم شده طبیعی است

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کردیدتیز وضدعفونی نبوده، اگر میزان نرم شدگی کم هست با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بستگی به نوع جوانه داره از چهار ماهگی تا دو سالگی، چه نوع جوانه ای هستند؟اکثریت جوانه ها زمانی که اندازه فندق شدند رو میشه تک کرد.

  16. Fatemeh گفته:

    سلام وقتتون بخیر .‌متوحه شدم گل ادنیوم از پایین ساقه اش نرم شده ولی برگاش طوری نشده و سالم هستن الان چکار کنم گل رو از بالای اونجا که نرمه ببرم ریشه میده دوباره؟؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.