لامپ رشد گیاه چیست؟ چگونه نصب و استفاده می شود؟ راهنمای خرید درست

چراغ رشد یک چراغ الکتریکی برای کمک به رشد گیاهان است. چراغ‌های رشد یا سعی می‌کنند طیف نوری مشابه نور خورشید را ارائه دهند، یا طیفی را ارائه کنند که بیشتر متناسب با نیازهای گیاهان باشد. از چراغ های رشد در مراحل مختلف رشد گیاه یعنی کاشت بذر، رشد، گلدهی و میوه دهی میتوان استفاده کرد. گیاه شناس روسی آندری فامینسین اولین کسی بود که از نور مصنوعی برای رشد و تحقیق گیاهان استفاده کرد (۱۸۶۸). ناسا امروزه به صورت گسترده بر روی این لامپ ها کار میکند، در تصویر زیر مشاهده میکنید اندرو مورگان فضانورد آمریکایی چگونه در ایستگاه فضایی در مورد لامپ ها مطالعه میکند.

ایستگاه فضایی اندرو مورگان فضانورد کاشت گیاه با نور مصنوعی

تصوریر آزمایش ناسا بر روی رشد سیب زمینی را در تصویر زیر مشاهده میکند.

سیب زمینی کاشت شده توسط نور مصنوعی یا لامپ رشد

کاربرد لامپ مخصوص رشد گیاهان (چراغ رشد) یا نور مصنوعی grow light

تمامی گیاهان برای رشد و زندگی به نور خورشید نیاز دارند و لامپ های رشد گیاهان در مکان هایی که به نور خورشید دسترسی کافی نیست نقش خورشید را برای گیاه ایفاء میکند. به وسیله این لامپ ها میتوان در مکان های کم نور مانند آپارتمان، دفتر، مغازه، مطب و… به راحتی گل و گیاه پرورش داد. در کشورهای اروپای شمالی و کانادا به دلیل کمبود نور خورشید گلخانه های عظیم با استفاده از لامپ های رشد گیاهان تاسیس شده که بسیاری از محصولات کشاورزی مانند صیفی جات، سبزجات، گیاهان زینتی و حتی برخی از میوه ها در آنها تولید می شود.

مزیت استفاده از لامپ های رشد گیاهان

  • امکان پروش انواع گیاهان بدون نور خورشید
  • پرورش گیاهان خوراکی ارگانیک در خانه
  • کاشت بذر و جوانه در خانه
  • امکان نگهداری گیاهان در تمام مناطق خانه
  • کاشت و پرورش گیاهان حساس به نور
  • امکان کاشت طبقاتی که به فضای کمتری نیاز دارد
  • امکان پرورش گیاهان با نیاز نوری زیاد در شهرهای ابری
  • کاشت هیدروپونیک
  • پرورش گیاهان آبزی

گلخانه با نور مصنوعی

یک واقعیت تلخ در مورد لامپ های رشد در ایران

بیش از ۹۸ درصد لامپهای موجود در بازار ایران غیراستاندارد و الکی هستند، با کنار هم قرار دادن چند ال ای دی آبی و قرمز در کنار هم لامپ رشد ساخته نمیشود!

نقش نور در گیاهان

ابتدا تعریف فتوسنتز : به تبدیل انرژی نور خورشید به انرژی شیمیایی از طریق برگ و تنه گیاهان فتوسنتز (Photosynthesis) گفته می‌شود. در واقع گیاه مانند یک کارخانه نور خورشید را جذب کرده و محصول نهایی اکسیژن و کربوهیدرات‌ها (برای مثال نشاسته و قند) تولید میکند.

نور خورشید دارای تمامی طیف های مرئی نوری یعنی زرد، آبی، قرمز و سبز می باشد ولی گیاهان برای فتوسنتز به تمام این طیف ها نیاز ندارند و برای انجام عمل فتوسنتز نور آبی و قرمز کافی می باشد. برگ و تنه گیاهان این نورها را جذب کرده و بقیه نورها را از جمله سبز را منعکس می نماید.

نتیجه بدون نور امکان نگهداری گیاهان غیر ممکن است و برای حل این مشکل در جاهای کم نور از لامپ رشد گیاهان استفاده می شود.

نور خورشید از چه اجزایی تشکیل شده است؟

نور خورشید از طیفی شامل نور های نا مرئی و مرئی با رنگ های بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز و … تشکیل شده است که هر رنگ طول موج منحصر بفردی داشته و ترکیب آنها طول موجی بین ۳۰۰ الی ۲۵۰۰ نانو متر میسازد، برای مثال رنگ قرمز حدودا طول موجی بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ نانومتر و رنگ آبی ۴۰۰ الی ۵۰۰ نانومتر دارد.

طیف رنگ نورهای مرئی

چه نوری برای فتوسنتز مناسب است؟

بهترین طول موج نور مرئی برای فتوسنتز در محدوده آبی (۴۰۰-۵۰۰ نانومتر) و محدوده قرمز (۶۰۰-۷۰۰ نانومتر) قرار دارد. بنابراین، بهترین منابع نور برای فتوسنتز باید نورهایی را در محدوده آبی و قرمز ساطع کنند. این دو نور باید در کنار هم و متناسب استفاده شوند که خروجی آنها به رنگ بنفش دیده می شود.

نور آبی رشد رویشی (شاخ و برگ و ریشه) را تحریک می کند در حالی که نور قرمز گیاهان را برای تولید گل و میوه تحریک می کند. این نورها توسط کلروفیل (سبزینه) در برگ ها و تنه جذب گیاه می شود. این به آن معنی نیست که سایر نورها یعنی سبز، سفید و زرد برای گیاهان هیچ تاثیری ندارند بلکه تاثیر این رنگ ها در مقابل تاثیر رنگ آبی و قرمز ناچیز است.

شاید این سوال پیش بیاد که مگه از طریق تنه هم فتوسنتز انجام میگیرد؟ در بعضی گیاهان مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها و افوربیا برگ حقیقی از بین رفته و عمل فتوسنتز از طریق پوست گیاه انجام می شود.

منظور از لامپ های فول اسپکتروم پیست؟

به نوری که تمام طول موج هایی که برای گیاهان یا حیات حیوانات مفید هستند را در بر دارد نور با طیف کامل گفته می شود. نور خورشید دارای طیف کامل از نورها می باشد و هر نوری که به نور خورشید شبیه باشد و کارایی نور خورشید را داشته و تمام طیف های آن را در بر بگیرد به آن نور با طیف کامل یا فول اسپکتروم گفته می شود.

آیا میتوان از لامپ رشد در خانه استفاده کرد؟

بله همانطور که گفته شد در تمانی مکان ها میتوان از این لامپ ها استفاده کرد، مانند حال، پزیرایی، اتاق خواب، دستشویی، اتاق مطالعه، راه پله و …

آیا نور ساطع شده از این لامپ ها برای انسان مضر است؟

خیر از آنجایی که طیف نور این لامپ ها ما بین ۴۰۰ و ۸۰۰ نانومتر است برای پوست و سلامتی انسان مضر نمی باشد. ولی خیره شدن مستقیم به هر منبع نوری از جمله همین لامپ ها یا هر لامپ دیگری میتواند برای چشم مضر باشد.

لامپ های لامپ مخصوص رشد برای چه گیاهانی کاربرد دارد؟

برای تمامی گیاهان از جمله گلهای آپارتمانی و بیرونی حتی درختان میتوان استفاده کرد.

گلهای آپارتمانی مانند کاکتوس، ساکولنت، شفلرا، سانسوریا (گل کراواتی)، شمعدانی، حسن یوسف، آگلونما، افوربیا، مرجان، سیکاس، کاج مطبق، آدنیوم، نخل مرداب، نخل ماداگاسکار، بنفشه آفریقایی، پتوس، اژدر، یوکا، سدوم، آلوورا، جنسینگ، بنجامین، فیکوس، گیاهان ابلق، شامادورا، برگ انجیری، باباآدم، انواع بونسای، گیاهان گوشتخوار، ونوس …

گیاهان بیرونی مانند: گل کاغذی، داوودی، رز، گل محمدی، گیاه شاهدانه یا ماری جوانا، گلهای رونده …

انواع صیفی جات و سبزیجات را نیز میتوان از طریق این لامپ ها در منزل پرورش داد مانند گوجه، فلفل، خیار، بادمجان، ریحان، کاهو، کرفس، پیازچه، ترب، جعفری و …

تفاوت لامپ رشد گیاهان با لامپ های معمولی چیست؟

لامپ‌های معمولی که برای روشنایی استفاده می‌شوند عمدتاً شامل طیف نور زرد یا سفید می‌شوند. اما لامپ رشد گیاه بیشتر از طیف نورهای قرمز و آبی که برای رشد گیاه ضروری هستند تشکیل می‌شود. می‌توان گفت که لامپ‌های ال ای دی و یا فلورسنت رشد گیاه، نور فول اسپکتروم که طیف کاملی از طیف نور موثر برای فتوسنتز در گیاهان است را می‌تابانند.

چرا چراغ های رشد گیاهان بنفش هستند؟

در ساخت لامپ های رشد ال ای دی بیشتر از نورهای آبی و قرمز استفاده میشود که ترکیب این دو رنگ باهم رنگ بنفش را تشکیل میدهد. ولی لامپ های رشدی هم وجود دارند که خروجی آنها سفید یا زرد است.

آیا چراغ های رشد باید ۲۴ ساعته روش باشند؟

خیر گیاهان برای تکمیل چرخه فتوسنتز و استراحت نیاز به تاریکی دارند و باید شرایطی مانند شب و روز برایشان فراهم شود. بسته به نوع گیاه روزی بین ۸ تا ۱۸ ساعت میتوان از نور مصنوعی استفاده کرد.

چند ساعت در روز لامپ رشد را باید روشن کرد؟

گیاهان از نظر نیاز نوری به سه دسته تقسیم میشوند. گیاهان با نیاز نوری زیاد، متوسط و کم

ساعت های نوشته در پایین حدودی هستند و در فصل رشد بیشتر و در فصل خواب نور کمتری نیاز است. برای فهمیدن دقیق این موضوع ببینید منشا گیاه شما کجاست آیا برای مناطق بیابانی است یا جنگلی یا دشت. گیاهان جنگلی چون بیشتر در سایه درختان رشد میکنند به نور کمتری نیاز دارند. همچنین به کیفیت نور و مقدار آن نیز بستگی دارد.

  • از اوایل اسفند نوردهی  تا مهر اواخر مهر نوردهی زیاد
  • از اول آبان تا آخر بهمن نوردهی کم

البته این مورد هم میتواند در مناطق مختلف اندکی متفاوت باشد، مثلا در مناطق جنوبی ایران به دلیل نزدیکتر بودن به خط استوا بهار زودتر از مناطق سردسیر مانند شمال غرب آغاز میشود.

گیاهانی که به نور زیادی نیاز دارند ‏(‏High-light Plants‏) : حدود ۱۰ تا ۱۶ ساعت در روز
فیکوس بنجامین یا انجیر برگ ریز
مینگ آرالیا
فیکوس پاندورا
کدیائوم پترا
آلوئه ورا
حسن یوسف
دم الاغی
کاکتوس
ساکولنت
شاه دانه
کاج مطبق
شفلرا آربوریکلا
لیندا دم اسبی یا نخل دم اسبی
گیاه یوکا
سیکاس
شمعدانی
کاغذی
ختمی
ژاله
آدنیوم
نخل ماداگاسکار
مرجان

گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند ‏(‏Medium-light Plants‏) : ۸ تا ۱۲ ساعت در روز
بنفشه آفریقایی
سرخس لانه پرنده
سرخس بوستون
دیفن باخیا یا عصای گنگ
ارکیده پروانه ای
پیله آ یا دانه برفی
میمون چینی
سانسوریا
برگ انجیری
فیکوس
بابا آدم
شامادورا
پتوس
بنفشه آفریقایی
شفلرا

گیاهانی که به نور کمی نیاز دارند ‏(‏Low-light Plants‏) : ۶ تا ۱۰ ساعت در روز
سرخس دوشیزه یا موی زهره
سرخس استاگورن
فیلودندرون
گیاه مار
مارچوبه زینتی
انجیری
گیاه فیل گوش
سرخس پنجه خرس

آیا با استفاده از نور مصنوعی میتوان کاکتوس پرورش داد؟

بله با اینکه کاکتوس ها به نور زیادی احتیاج دارند ولی با تامین لامپ مناسب میتوان با این لامپ ها کاکتوس و ساکولنت پرورش داد.

آیا نورهای رشد میتواند گیاهان را بسوزاند؟

معمولا نور لامپ های رشد گیاهان در حدی نیست که بتواند گیاه را بسوزاند بخصوص در نوع led ولی باید فاصله و میزان تابش با نوع گیاه تنظیم شود و درصورت تابش بیش از حد با توان بالا ممکن است باعث سوختگی برگها شود.

انواع لامپ رشد گیاهان

۱. لامپ فلورسنس
لامپ‌های فلورسنس، یکی از گزینه ها در میان انواع لامپ رشد گیاه هستند. بعضی از انواع جدیدتر این لامپ‌ها، طیف نوری برای رشد گیاه در بخش‌های متنوع چرخه رشد تولید می‌کنند، اما نمونه‌های سنتی آن، فقط برای رویش و پرورش مناسب هستند و به فرایند گل‌دهی کمکی نمی‌کنند. لامپ‌های فلورسنس، مانند لامپ‌های رشته‌ای حرارت زیادی تولید نمی‌کنند و به همین خاطر استفاده از آنها برای گیاه، بی‌خطرتر است. ضمن اینکه قیمت چندان بالایی هم ندارند.

مزایا : تولید کم حرارت، ارزان بودن، نور مناسب
معایب : شکنندگی، مصرف بالا

Fluorescent lamp

۲. لامپ رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای چندان گران نیستند و نورشان در ترکیب با نور طبیعی خورشید، برای چند گیاه مؤثر است. ازآنجا‌ که نور این لامپ‌ها همراه با حرارت به گیاهان می‌تابد، برای جلوگیری از سوختگی گل و گیاهان باید لامپ‌ها را در فاصله حداقل ۶۰ سانتی‌متری (دو فوت) از آنها قرار بدهید. این لامپ‌ها بیشتر طیف نور قرمز را تولید می‌کنند و بهتر است در ترکیب به نورهای فلورسنس که متمرکز بر تولید نور آبی هستند، استفاده شوند. برای اینکه از لامپ رشته‌ای و فلورسنس در کنار هم استفاده کنید، باید دو-سوم نور را از لامپ فلورسنس و یک-سوم آن را از لامپ رشته‌ای تهیه کنید.

مزایا : ارزان بودن
معایب : پر مصرف، نامناسب برای اکثر گیاهان، تولید حرارت زیاد، غیر قابل تعمیر بودن، سوختگی برگ گیاهان در فاصله کم

Incandescent lamp

۳. لامپ تخلیه گازی
لامپ‌های متال هالید یا لامپ‌های بخار سدیم هم گزینه‌های خوبی برای رشد گیاه هستند، ولی قیمت‌ شان بالا است. این لامپ‌ها برای رشد گیاه مناسب و مفید هستند. لامپ‌های متال هالید با تخلیه انرژی زیاد و تولید نور آبی باعث افزایش رویش و رشد گیاهان می‌شوند. لامپ‌های بخار سدیم هم با طیف نوری قرمز-نارنجی به رویش گل‌ها و گل‌دهی کمک می‌کنند. اما گیاهانی که تحت تابش این نورها قرار دارند، چندان بزرگ نمی‌شوند. بنابراین، برای رشد کامل گیاه و بزرگ شدن شاخ و برگ‌ها باید قبل از لامپ‌های بخار سدیم از لامپ‌های متال هالید استفاده شود تا گیاهان، گل بدهند.

مزایا : نور مناسب
معایب : پرمصرف، گران قیمت، غیر قابل تعمیر

لامپ تخلیه گازی

۴. ال. ای. دی (LED)

ال. ای. دی یا دیود گسل نور هم از گزینه‌های تازه‌ وارد در میان انواع لامپ رشد گیاه هستند و طرفدارانی هم برای خود دست و پا کرده‌اند. این لامپ‌ها که حرارتی تولید نمی‌کنند و کم‌مصرف هم هستند، قابلیت شبیه‌سازی ۵۷۰۰K دمای رنگ از نور خورشید را دارند و با تولید نور آبی و قرمز می‌توانند به رشد و گل‌دهی گیاهان کمک کنند. توصیه ما استفاده از این نوع لامپ ها می باشد.

مزایا : کم مصرف، تولید حرارت کم،، قابل تعمیر، عمر زیاد، تنوع زیاد در اندازه و شکل
معایب : به دلیل آسان بودن ساخت نمونه های تقلبی و غیر استاندارد آن در بازار بسیار زیاد است، کیفیت نور متوسط

۵. لامپ هالوژنی
این لامپ‌ها هم تمام طیف نوری و طول‌ موج لازم برای رشد گیاه را دارند، اما مانند لامپ‌های رشته‌ای، حرارت زیادی تولید می‌کنند و باعث اتلاف انرژی می‌شوند.

مزایا : نور مناسب
معایب : پر مصرف، ایجاد حرارت بالا

انواع شکل لامپ های ال ای دی LED مخصوص رشد گیاهان

۱- سری لامپ های رشد گیاه سرپیچ و سقفی
ظاهر این لامپ‌ها به لامپ‌های معمولی بسیار شبیه است، اما رنگ نوری که می‌تابانند به بنفش بسیار نزدیک است. به طور تقریبی یک لامپ رشد گیاه را اگر در ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر از گیاهان قرار دهید، برای یک فضای مربعی شکل با ابعاد ۷۵ در ۷۵ سانتی‌متر کافی هستند. در واقع یک مکعب را باید در نظر بگیرید که لامپ در وسط وجه بالایی آن قرار می‌گیرد. لامپ‌های رشد گیاه معمولاً توان ۵، ۷ یا ۱۲ وات هستند. یک لامپ ۷ وات برای پرورش ۳ گیاه کوچک کافی است. مزیت اصلی این نوع لامپ آسان بودن نصب است.

۲- وال واشر رشد گیاه
اگر گیاهان را به صورت خطی کنار هم قرار دادید و تعدادشان زیاد است، بهترین راه برای تامین نورشان استفاده از وال واشرهای فول اسپکتروم است. به صورت کلی یک چراغ رشد گیاه با توان ۷ وات برای پرورش ۳ الی ۴ گلدان  مناسب است. بنابراین یک وال واشر ۱۲ وات برای تامین نور تا ۸ گلدان کافی است. این نوع لامپ مناسب گلخانه ها نیز می باشد.

۳- پروژکتور رشد گیاه و پنل های ال ای دی
اگر به دنبال راه اندازی یک گلخانه هستید و یا تعداد گیاهان منزلتان بسیار زیاد است، توصیه می‌شود به جای استفاده از تعداد زیادی لامپ کوچک یک پروژکتور رشد گیاه نصب کنید. انواع پروژکتور رشد گیاه عرضه شده در بازار توان‌های مختلفی دارند که با توجه به مساحت و تعداد گیاهان باید خریداری شوند. دو نوع پر کاربرد سری پایه دار و سقفی می باشد.

۵- رشته ای یا نواری
این نوع از ال ای دی های پشت سرهم و نواری ساخته شده است که کاربرد زیادی هم دارد، میتوان زیر کابینت یا طبقات جاسازی کرد. در گلخانه ها و مکان های بزرگ نیز میتوان از این نوع از لامپ های رشد استفاده کرد.

ال ای دی های مناسب جهت رشد گیاه کدامند؟

همانطور که ذکر شد، گیاهان نیاز به طول موج ۳۸۰ الی ۸۴۰ نانو متر جهت رشد و فتوسنتز دارند. خوشبختانه LED ها با رنگ ها و طول موج های متنوعی تولید می شود و با ترکیب آنها میتوان به طول موج مورد نظر دست یافت، برای مثال ال ای دی قرمز طول موجی ۶۰۰ الی ۶۵۰ نانو متر و ال ای دی آبی ۴۵۰ الی ۵۰۰ نانو متر را دارا است. ال ای دی های فرا بنفش و مادون قرمز به ترتیب ۳۴۰ الی ۴۰۰ نانو متر و ۷۵۰ الی ۹۰۰ نانو متر را دارا هستند.

انواع ال ای دی مصرف شده در لامپ های رشد گیاهان

LED مخفف LIGHT EMITTED DIODE به معنی دیود ساطع کننده نور است.

LED های معمولی:
این نوع ال ای دی ها معمولا دارای شکل استوانه ای و یا مکعبی و با پایه های بلند می باشند و در انواع تک رنگ، سه رنگ RGB، هفت رنگ و سفید می باشند که از لحاظ تعداد پایه ها دو پایه، سه پایه و چهار پایه و در قطر های مختلف موجود می باشد که جزء LEDهای اولیه هستند و میزان نوردهی پایینی دارند. این LEDها اصطلاحا DIP هستند یعنی بر روی بردهای سوراخ دار لحیم می شوند.

پاور LED:
پاور LED ها که تقریبا می توان گفت نسل بعدی LED ها هستند نیز مانند LED های اولیه به صورت تک رنگ، سفید و RGB و در رنج های ۱W و ۳W موجود می باشند.

SMD LED:
واژه SMD مخفف SURFACE MOUNT DEVICE و به معنی قطعات نصب شده روی سطح می باشد. این LEDها نیز مشابه POWER LED ها هستند با این تفاوت که سایز کوچک تر و پایه های کوتاه تری دارند.

COB LED:
واژه COB مخفف CHIPS ON BOARD به معنی چیپ هایی بر روی برد می باشد. ساختار این LED ها بدین گونه است که یک سری LED های ریز و کم توان بر روی یک برد و ماژول سوار می شوند این LED ها بسیار شبیه SMD LED ها هستند اما تفاوت آن ها در این است که در SMD LED ها، LED ها با سیم های نازک طلا به یکدیگر به صورت سری متصل هستند اما در COB، ال ای دی ها بر روی یک چیپ سوار و در واقع یک پنل یکپارچه هستند و در اینجا از سیم های طلا خبری نیست.

این ال ای دی ها بر روی یک بُرد(تراشه) نصب شده و یک منبع تغذیه(درایو) به آن وصل می شود و داخل قاب(پایه) لامپ قرار میگیرد. جنس و نوع بدنه در این لامپ ها بسیار اهمیت دارد زیرا گرم شدن زیاد عمر لامپ را کاهش میدهد.

منظور از وات که در لامپ ها استفاده میشود چیست؟

این موضوع بسیار گسترده است و میتوان ساعت ها درموردش نوشت ولی به طور خلاصه و ساده میتوان گفت وات نشان دهنده میزان نور لامپ نیست بلکه میزان مصرف لامپ را نشان میدهد به عنوان مثال شاید دو لامپ با توان ۲۰ وات از دو شرکت مختلف میزان نور برابر هم تولید نکنند و نور یکی از لامپ ها بیشتر از دیگری باشد، ولی همیشه نور تولیدی یک لامپ ۲۰ وات از یک لامپ مثلا ۱۸ وات بیشتر است. واحد اندازه گیری روشنایی لومن می باشد. میهن کاکتوس در تلاش است لامپ هایی با وات پایین (مصرف کم) با لومن بالا(روشنایی بیشتر) تولید و در بازار عرضه کند، در تولید این لامپ ها از یکی از اساتید بزرگ ایرانی در دانشگاه پورتو در کشور پرتقال مشاوره گرفته میشود برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع میتوانید با ما تماس بگیرید ۰۴۴۴۲۲۳۷۳۷۳ و ۰۹۱۲۱۰۶۴۹۸۰

لوکس lux چیست؟

واحد اندازه گیری “مقدار نور” یک منبع نور است. یک لوکس شدت نور، معادل یک لومن نور است که به یک متر مربع از سطح می تابد. پس اگر ۱۰۰۰ لومن نور بر روی یک متر مربع تابیده شود شدت روشنایی ۱۰۰۰ لوکس بدست می دهد. و اگر همان ۱۰۰۰ لومن بر روی ۱۰ متر مربع تابانده شود شدت روشنایی ۱۰۰ لوکس خواهد شد.

آیا هر لامپی که نور قرمز و آبی دارد برای رشد گیاه مناسب است؟

خیر. بازه ی طیف نور مرئی از ۳۸۰ تا ۷۳۰ نانومتر می باشد. از این بازه ۱۰۰ نانومتر مربوط به نور قرمز و ۱۰۰ نانومتر مربوط به نور آبی است، و تنها بعضی از این نانومتر ها به صورت تخصصی بروی رشد گیاه تاثیر گذار می باشد و ترکیب این نانومتر ها با دیگر طیف های نوری بسته به نوع گیاهان متفاوت، سبب ایجاد پارامترهای نوری تاثیر گذار بر روی گیاه می شود. میهن کاکتوس بیش از یک سال است که بر روی این لامپ ها تحقیق میکند و بزودی بهترین نوع لامپ موجود در سایت قرار خواهد گرفت. برای با خبر شدن در زمان موجود شدن در سایت شماره خود را در کادر آخر مقاله وارد کنید.

آیا نور خورشید بهتر از نور لامپ رشد گیاه است؟

بدون نور کافی هیچ گیاهی رشد نمی‌کند و معمولاً گیاهان از نور خورشید برای رشد استفاده می‌کنند. تا چند سال گذشته، پرورش گیاه در نبود نور خورشید غیر ممکن بود و اگر نمی‌ توانستیم نور کافی برای آنها تأمین کنیم، باید قید رشد گیاه هم می‌زدیم. اما در چند سال اخیر و با ساخت لامپ‌های مخصوص رشد گیاه، این مشکل حل شده است.

نور در طیف رنگ‌های مختلفی وجود دارد و گیاهان برای رشد بیشتر به نور قرمز و آبی نیاز دارند. همانطور که در قسمت های بالاتر اشاره شد، نور قرمز باعث می‌شود تا گیاه گل و میوه بدهد و نور آبی باعث رشد برگ‌های آن می‌شود.

نور خورشید طیف کامل نور مورد نیاز که به فول اسپکتروم معروف است، تامین می‌کند. بیشتر لامپ‌های رشد تا چند سال پیش نور زرد و سبز یا نور قرمز و آبی تولید می‌کردند. امروزه اما بیشتر لامپ‌هایی که ساخته می‌شوند، فول اسپکتروم هستند و طیف کامل نور مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کنند.

لامپ‌های فول اسپکتروم تمامی نیاز گیاهان را پوشش می‌دهند، البته به اندازه نور خورشید قوی نیستند. یک گیاه اگر تقریباً ۱۳ ساعت زیر نور رشد باشد، انرژی معادل ۶ ساعت تابش نور خورشید را دریافت می‌کند. مزیت دیگر نور خورشید، رایگان بودن آن است. در صورتی که چراغ رشد را باید خریداری کنید و از طرف دیگر باید هزینه برق آن‌ها را پرداخت کنید؛ البته بیشتر لامپ هایی که برای رشد گیاه استفاده می‌شوند، بر اساس فناوری اس ام دی است، عمر بالایی دارند و برق کمی مصرف می‌کنند.

نحوه نصب لامپ های رشد سرپیچ دار

لامپ های رشد مستقیما در بالای گیاهان نصب میشوند. از انواع ابزار مانند سرپیچ های ساده، سر پیچ های دیواری، سرپیچ های سقفی یا استفاده در چراغ مطالعه میتوان برای نسب چراغ های سر پیچ استفاده کرد.

فاصله لامپ تا گیاه چقدر باید باشد؟

بستگی به اندازه و توان چراغ رشد دارد و اندازه توصیه شده ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر از تاج گیاه است. اگر منبع نوری خیلی قوی باشد مانند پروژکتورها و لامپ های صفحه ای میتوان در فاصله ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متری از تاج گیاه قرار دارد.

کدام مدل از لامپ های سرپیچی برای مصارف خانگی مناسب هستند؟

هر سه مدل موجود در تصویر مناسب هستند ولی دارای مزایا و معایبی هستند.

لامپ های رشد چند متر مربع را پوشش می دهند؟

بستگی به اندازه و توان لامپ دارد میتواند از یک سطح ۲۰ در ۲۰ سانتیمتر تا چندین متر مربع را پوشش دهد. در محصولات میهن کاکتوس در بخش توضیحات محصول نوشته میشود.

افزایش کارایی لامپ های رشد گلها

هر چقدر تمرکز تابش نور بر روی گیاهان شما باشد کارایی لامپ بیشتر خواهد بود با تهیه لامپ های استاندارد و یا استفاده از آینه و فویل (ساخت اتاقک) میتوان از اتلاف نور جلوگیری کرد.

آیا برای هر گیاه باید یک لامپ جدا تهیه کنم؟

خیر لامپ های رشد معمولا سطح زیادی را پوشش میدهند و در این سطح میتوان چندین گیاه پرورش داد.

از این لامپ ها برای کاشت بذر و قلمه هم میتوان استفاده کرد؟

بله برای کاشت انواع بذر گیاهان بسیار مناسب هستند. از جمله کاشت بذر کاکتوس و گلهای آپارتمانی و صیفی جات

علائم کمبود نور در گیاهان

رنگ پریدگی برگها، افزایش فاصله بین برگها، کاهش اندازه برگ های تازه سبز شده، زرد شدن برگها، سفید شدن برگها، نازک شدن یا رشد علفی کاکتوس، پژمردگی و بی حالی گیاه، افزایش رشد طولی و باریک ساقه گلها و گیاهان، ریزش برگها، کاهش قطر ساقه

آیا برای گیاهان ابلق هم میتوان از این چراغ ها استفاده کرد؟

بله برای انواع گلهای ابلق مانند سانسوریا ابلق میتوان استفاده کرد، گیاهان ابلق کلروفیل کمتری دارند و به نور بیشتری نیاز دارند.

جهت اطلاع از موجود شدن لامپ حرفه ای مخصوص رشد گیاهان “میهن کاکتوس” شماره خود را در کادر زیر وارد کنید.

[gravityform id=”22″ title=”false” description=”false”]

پاسخ سوالت رو پیدا نکردی؟ در زیر همین مقاله بپرس

نویسنده : کاظم دروگریان

10 دیدگاه برای “لامپ رشد گیاه چیست؟ چگونه نصب و استفاده می شود؟ راهنمای خرید درست

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام داریم تمام تلاشمون رو میکنیم خیلی زود آماده بشه، متاسفانه برای تامین بعضی قطعات درجه یک به مشکلاتی برخورد کردیم که در حال رفع مشکلات هستیم.

  1. مهدی گفته:

    سلام.عیدتان مبارک
    یک درخت انگور ۲۵ساله داریم.اگه بخواهیم با انواع کودهای NPK آن را کود دهی کنیم چگونه ودر چه زمان هایی این کار را انجام بدیم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، همچنین، تخصص ما در زمینه گلهای زینتی هست متاسفانه در مورد کودهی درختان اطلاعی ندارم با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

  2. Nikbakht گفته:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم از کجا و چطور میشه فهمید طول موج ال ای دی ها چند هست (من چند تا لامپ ال ای دی سرپیچی که حباب ندارند دارم) ولی نمیدونم مناسب هستند یا نه؟
    و اینکه رنگ ابی باید بیشتر یا برابر باشند؟
    ۲ تا لامپ ابی با یک قرمز خوبه؟

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام با دستگاه های مخصوص و بعضی از نرم افزارهای گوشی میشه تا حدودی فهمید و با توجه با وات لامپ، تعداد قرمز باید بیشتر از آبی باشه

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام وقت بخیر درحال تحقیق و آماده شدن برای ساخت هستیم، چون نمخواییم لامپ معمولی تولید کنیم ممکنه ۲ تا ۳ ماه دیگه طول بکشه تا تست لامپ ها تموم بشه

      • محمد رستمی گفته:

        سلام واقعا بی صبرانه منتظر رونمایی از این نورهای مصنوعیتون هستم که حقا تک هستید توی کالاهاتون و پاسخگویی،خدا انشالا برکت به مالتون و قوت به جونتون بده

        • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

          سلام ممنون از لطف شما دوست عزیز حتما با انرژی مثبتی که از شما عزیزان دریافت میکنیم تمام تلاشمون رو برای ساخت بهترین محصول انجام خواهیم داد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.