قیچی باغبانی یا قیچی هرس چیست؟

قیچی باغبانی ابزاری است دستی برای بریدن شاخه های درختان و گیاهان که در انگلیسی به آن pruning shears و secateurs گفته می شود. قیچی های باغبانی از جنس و آلیاژهای مقاوم ساخته میشوند تا بتوانند شاخه های محکم درختان را گاهی تا قطر ۳ سانتیمتر را برش دهند. این ابزار در کشاورزی، باغبانی، گلخانه داری، نهال کاری و گل آرایی کاربرد بسیار زیادی دارد. بعضی از انواع قیچی های باغبانی برای چیدن میوه و پیوند زنی نیز استفاده می شود.

تاریخچه پیدایش قیچی باغبانی

قدمت قلمه زدن گیاهان به قرون باستانی می رسد، و انسان از حدود هزار سال پیش قیچی را کشف و استفاده میکند، اولین قیچی ها در آسیای شرقی در کشور چین و ژاپن ساخته می شد. ژاپنی ها حدود هزار سال است از قیچی باغبانی برای هرس بونسای استفاده میکنند. قیچی باغبانی از سال ۱۸۱۹ در اروپا مورد استفاده قرار گرفت، در ابتدا بیشتر اشراف فرانسوی به آنها دسترسی داشتند ولی به تدریج از سال ۱۸۹۰ قیچی به صورت عمومی در اروپا مورد استفاده قرار گرفت.

اولین شرکت های تولید کننده قیچی های باغبانی مدرن در اروپا عبارتند از Bahco, Edma, Felco, Fiskars ،Wolf Garten و original lowe در آسیا هم شرکت های مطرحی مانند Ars و saboten شروع به تولید قیچ های مدرن و بسیار کارآمد کردند. در تصویر زیر تعدادی از قیچی های قدیمی را در موزه Breamore House انگلستان مشاهده میکنید.

Breamore House
۵۲ عدد قیچی باغبانی قدیمی نصب شده بر روی دیوار سبز در موزه ای در انگستان

متاسفانه اطلاعات دقیقی درباره ورود اولین قیچی ها به ایران وجود ندارد ولی احتمالا بیش از ۲۰۰ سال پیش اولین قیچی های باغبانی وارد ایران شده است.

انواع قیچی باغبانی یا قیچی هرس

سه نوع قیچی باغبانی از نظر کارایی وجود دارد، سندانی، بای پس و منقار طوطی

۱- قیچی باغبانی سندانی Anvil pruners

قیچی های مدل سندانی تنها یک تیغه دارند که بر روی یک سطح صاف برش ایجاد میکند، برخلاف قیچی های بای پس تیغه این نوع قیچی از هر دو طرف تیز می شود. جنس تیغه اغلب از جنس فولاد کربن یا کروم سخت شده است ولی جنس فک پایین یا همان سندان نرمتر از تیغه می باشد تا تیغه دچار خوردگی نشود، برای فک پایینی از فلزاتی مانند آلومینیوم , روی , برنج استفاده می شود. گاها از روکش پلاستیک نیز استفاده می شود. قیچی های باغبانی مدل سندانی مناسب بریدن شاخه های کلفت و سفت می باشد. برش قیچی های سندانی به صافی قیچی های بای پس نیست.

مزایا

  1. برش شاخه های خشک
  2. برش شاخه های سفت و سخت

معایب

  1. امکان برش زاویه دار نیست
  2. برش اکثرا ناصاف
  3. عدم امکان استفاده در گوشه های تنگ شاخه ها
  4. به انرژی زیادی برای برش نیاز است

۲- قیچی باغبانی بای پس Bypass pruners

این نوع قیچی باغبانی دقیقا مانند یک قیچی معمولی عمل میکند یعنی با عبور تیغه ها از کنار هم برش ایجاد میکند، تیغه یا فک پایینی ضخیم تر از تیغه بالایی بوده و کارکردی ما بین سندان و تیغ دارد، در واقع در فک پایینی یک تیغه بر روی سندان نصب شده است. حداقل یکی از تیغه ها دارای انحنا میباشد، تیغه بالایی محدب و تیغه پایینی مقعر می باشد. فقط یک طرف از تیغه بالایی تیز می شود. این نوع قیچی مناسب شاخه های زنده درختان میباشد و برشی صاف و تمیز ایجاد میکند و پرکاربردترین نوع قیچی باغبانی در دنیا می باشد. بیشترین قطر برش با این قیچی ها ۲٫۵ سانتی متر می باشد.

مزایا

  1. برش صاف
  2. آسانی برش (نیروی کمتر)
  3. قابل استفاده در زوایا و گوشه های تنگ
  4. امکان برش در نزدیکی جوانه ها

معایب

  1. نامناسب جهت استفاده برای برش چوب های خشک

۳ – قیچی باغبانی منقار طوطی Parrot-beak pruners

از دو تیغه مقعر ساخته شده که از کنار هم عبور میکنند، شاخه ها بین تیغه ها به دام افتاده و برش میخورند، این نوع قیچی برای شاخه های نازک و ضعیف مناسب می باشد.

انواع دسته در قیچی باغبانی

اندازه دسته

قیچی های باغبانی اغلب دارای دسته کوتاهی هستند که برای استفاده با یک دست ساخته شده است ولی انواعی از قیچی دسته بلند هم وجود دارد که برای شاخه های کلفت یا دور مورد استفاده قرار میگیرد که به آنها قیچی دسته بلند، تلسکوپی یا Loppers گفته می شود، طول دسته این نوع از قیچی ها از ۳۰ سانتیمتر تا دو متر نیز می رسد و با دو دست میتوان با آن کار کرد. در این نوع قیچی به دلیل بلند بودن دسته ها انرژی بیشتری میتوان وارد کرد.

قیچی دسته چرخان

در بعضی از مدل های قیچی باغبانی دسته پایین برای کاهش اصطحکاک و وارد کردن نیروی بیشتر به صورت چرخان یا گیربکسی می باشد.

دسته ارگونومیک Ergonomic handle

در ابتدا دسته بالا و پایین قیچی ها هم شکل و هم زاویه بود ولی با پیشرفت علم دسته های قیچی باغبانی را طوری طرحی شد که با زوایای دست هماهنگ باشد به طوری که دست کمتر خسته شده و کارایی بیشتر شود به این نوع دسته ها به اصطلاح ارگونومیک گفته می شود. این نوع قیچی برای هرس های طولانی با حجم زیاد بسیار کاربرد دارد و باعث میشود دست هرس کننده آسیب نبیند.

انواع تیغه قیچی باغبانی

یکی از مهمترین قسمت های قیچی باغبانی تیغه آن می باشد، تیغه باید تیز و برنده باشد تا بتواند برشی صاف با انرژی کم ایجاد کند. تیغه های غیر استاندارد باعث خستگی دست شده و لذت هرس را از بین میبرند. تیغه بعضی از قیچی ها بخصوص قیچی های حرفه ای قابل تعویض هستند.

دو نوع کلی جنس تیغه وجود دارد  فولاد ضد زنگ و فولاد کربن که بعضی از آنها با تیتانیوم یا تفلون پوشانده میشود.

فولاد ضد زنگ به دلیل داشتن اکسید کروم که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی یا ساییدگی دارد ولی شکنندگی آن زیاد است.

فولاد کربن داری کربن بیشتری بوده و مقاومت زیادی در برابر شکستگی دارد ولی میزان خوردگی آن بیشتر است.

تیغه های با روکش تیتانیوم تعادلی بین دوام و ضد خوردگی ایجاد می کنند. تیتانیوم قوی تر است، مقاومت در برابر خوردگی بالاتری دارد و تقریباً نیمی از چگالی (وزن) آن فولاد است.

شکل تیغه ها هم بسیار متفاوت است و بسته به کارایی و شرکت سازنده ممکن است متفاوت باشد.

انواع فنر قیچی های باغبانی

فنر در بین دو دسته قرار میگیرد و باعث می شود فک ها یا تیغه های قیچی پس از هر برش دوباره باز شوند، عملا بدون فنر قیچی باغبانی کارایی ندارد، به طور کلی سه نوع فنر در قیچی های باغبانی وجود دارد، فنر سیمی، فنر سنجاقی و فنر حلزونی

ضامن یا قفل قیچی باغبانی

تیغه قیچی های باغبانی به شدت تیز بوده و میتواند به دست آسیب برساند برای همین در قیچی ها از ضامن یا قفل استفاده میشود تا در غلاف ، جیب یا داخل کیف حمل ، قیچی باز نشود، قفل ها تیغه ها را بسته نگه میدارند و انواع مختلفی دارند.

تشریح اجزاء سازنده یک قیچی باغبانی

قیچی های باغبانی از کنار هم قرار گرفتن تعدادی اجزاء دقیق و مهندسی شده در کنار هم تشکیل می شوند. برای مثال در تصویر زیر تمامی اجزاء تشکیل دهنده یک قیچی فلکو ۲ را میتوانید مشاهده کنید.

کد قطعات قیچی باغبانی فلکو ۲

قطعات قیچی باغبانی فلکو ۲

کد قطعه | اسم قطعه

۲/۱ دسته پایین که تیغه روی آن نصب می شود

۲/۲ دسته بالا 

۲/۳ تیغه اصلی

۲/۴ تیغه یا فک پایین

۲/۵B پرچ های تیغه

۲/۷ پرچ های تیغه پایین

۲/۸ پیچ مرکزی

۲/۹ مهره پیچ اصلی مرکزی تنظیم

۲/۱۰ بوش

۲/۱۱ فنر حلزونی

۲/۱۲ قفل شستی

۲/۱۳ واشر فنری

۲/۱۴ پیچ قفل شستی

۲/۱۵ صفحه پایه

۲/۱۶ دندانه دار تنظیم

۲/۱۷ پیچ نگهدارنده دندانه دار تنظیم

۲/۱۸ سپر ضربه گیر

۲/۱۹ حلقه پیچ دار

۲/۲۰ ضربه گیر

۲/۳۰ آچار مخصوص فلکو

۲/۳۵ روکش دسته پایین

۲/۳۶ روکش دسته بالا 

 

کدام یک از این قطعات یدکی قیچی باغبانی فلکو در میهن کاکتوس موجود است؟

★ ۵
۹۵۰,۰۰۰ تومان
★ ۵
۴۵۰,۰۰۰ تومان
★ ۵
۳۸۰,۰۰۰ تومان
★ ۵
۵۵۰,۰۰۰ تومان
★ ۵
۱,۸۵۰,۰۰۰ تومان
★ ۵
۵۶۰,۰۰۰ تومان
★ ۵
۳۵,۰۰۰ تومان
★ ۵
۵۵۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل های قیچی باغبانی

  1. میوه چین این نوع قیچی دارای تیغه ضعیف برای بریدن ساقه میوه ها مناسب است، اندازه این قیچی ها کوچک و سبک می باشد. تیغه این مدل از قیچی ها باریک و بلند می باشد.
  2. قیچی پیوند زنی برای بریدن ویژه شاخه ها جهت پیوند زنی استفاده میشود.

بزرگترین برند های تولید کنندگان قیچی در دنیا کدامند؟

ساخت قیچی استاندارد و عالی نیازمند دانش و دقت بسیار بالایی است، شاید بخاطر همین مبدا قیچی های باغبانی حرفه ای از کشور سازنده دقیق ترین ساعت های دنیا یعنی سوئیس می باشد.

۱- شرکت فلکو سوئیس

شرکت فلکو felco یا فیلکو در سال ۱۹۴۵ توسط فلیکس فلیش تاسیس شد. در ابتدا فلکو یک کارگاه کوچک با چهار کارگر بود. فلیکس فلیش چنان محصولی ساخت که در عرض یک سال در کل جهان شناخته شد، و پس از سه سال اولین خط تولید فلکو راه اندازی شد. در سال ۱۹۶۶ فلکو با ساخت اولین قیچی با دسته ارگونومیک انقلابی در صنعت قیچی های باغبانی انجام داد و سپس دسته چرخان نیز در فلکو برای اولین بار اختراع شد. اره باغبانی یکی دیگر از تولیدات موفق این شرکت می باشد.

امروزه شرکت فلکو سوئیس با قیچی های سبک، مقاوم و کارای خود در صدر پر فروشترین قیچی های باغبانی دنیا قرار دارد. خوشبختانه بخاطر علاقه ما به این شرکت سوئیسی تعدادی از محصولات اصلی این شرکت که غالبا مستقیم خریداری می شود در میهن کاکتوس موجود است، این محصولات دارای ضمانت اصل بودن میهن کاکتوس هستند. متاسفانه به دلیل پرفروش بودن محصولات فلکو نمونه های تقلبی در بازار فراوان می باشد که تشخیص آنها دشوار است.

۲- شرکت آرس ژاپن

شرکت آرس Ars ژاپن یکی دیگر از شرکت های بزرگ ساخت قیچی در دنیا می باشد که توانسته قیچی های  بسیار دقیق و کارآمدی با بهترین کیفیت تولید کند. شرکت آرس نیز مانند فلکو اره های باغبانی بسیار باکیفیتی تولید میکند.

۳- شرکت فیسکارس فنلاند

شرکت فیسکارس fiskars از سال ۱۶۴۹ فعالبت خود را با ساخت چاقو و ابزار باغبانی در کشور فنلاد آغاز کرد و یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید قیچی باغبانی در دنیا می باشد، شرکت فیسکارس امرزه به طور گسترده انواع قیچی های باغبانی با ظاهری مدرن تولید میکند. شرکت چاقو سازی گربر Gerber نیز از زیر مجموعه های فیسکارس می باشد.

۴- شرکت باهکو فرانسه

شرکت بزرگ باهکو bahco فرانسه تقریبا در تمامی صنایع دستی دارد و حتی ابزارهای پالایشگاهی و نفتی نیز تولید میکند، قیچی های باغبانی این شرکت نیز یکی از پر فروشترین های دنیا هستند و کیفیت بسیار خوبی دارند.

۵- شرکت ولف گارتن

شرکت آلمانی ولف گارتن wolfgarten فعالیت خود را از سال ۱۹۲۲ آغاز کرد و اولین قیچی باغبانی سندانی دنیا نیز در این شرکت اختراع شده است. امروزه به تولید انواع ابزار باغبانی بخصوص قیچی های با کیفیت می پردازد.

از دیگر شرکت های بزرگ تولید کننده قیچی باغبانی میتوان به سابوتن ژاپن ، آلتونا اسپانیا و original lowe آلمان اشاره کرد.

چطور یک قیچی باغبانی مناسب انتخاب کنم؟

انتخاب یک قیچی مناسب برای هرس از جهت سلامتی دست و کارایی بسیار حائز اهمیت می باشد، کار با یک قیچی غیر استاندارد در بلند مدت باعث آسیب به دست خواهد شد.

  • اندازه دست یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب یک قیچی اندازه آن می باشد، قیچی های باغبانی برای سه سایز دست کوچک ، متوسط و بزرگ تولید می شود که باید بر اساس اندازه دستتان انتخاب درست انجام دهید. برای پیدا کردن سایز دستتان از نوک انگشت وسط ( نقطه ۱) تا زیر مچ ( نقطه ۲) را اندازه بگیرید.

سایز دست کوچک (small) = کمتر از ۱۷٫۵ سانتیمتر

سایز دست متوسط (medium) = 17.5 تا ۲۰ سانتیمتر

سایز دست بزرگ (large) = بیشتر از ۲۰ سانتیمتر

در میهن کاکتوس سایز هر قیچی در قسمت توضیحات محصول نوشته شده است. برای مشاهده قیچی های باغبانی اینجا کلیک کنید.

  • جنس تیغه : قطعا جنس تیغه قیچی باغبانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قییچی های اصلی دارای کیفیت بالای تیغه هستند که باعث میشود انرژی کمتری برای برش استفاده شود، تیغه های اصلی دیر کند می شوند و به آسانی نمی شکنند.
  • قطر برش : قطر برش میتواند با استفاده از نوع کاربردی که خواهید داشت انتخاب شود، قطر برش قیچی های میهن کاکتوس در توضیحات هر محصول نوشته شده است.
  • طراحی آرگونومیک : سبک و طراحی قیچی باغبانی می تواند بسیار مهم باشد، برای مثال اگر طراحی قیچی باغبانی به سبک آرگونومیک باشد شما در حین استفاده از این محصول دچار خستگی نمی شوید. شکل دسته و زوایای تیغه از جمله این طراحی هستند.
  • وزن قیچی باغبانی: وزن قیچی نیز به اندازه سایر موارد مهم است و باید متناسب به بدن خودتان وزن مناسب را انتخاب کنید. بعضی قیچی ها به دلیل آلیاژهای مخصوص سنگین هستند و برای بریدن شاخه های سفت طراحی شده اند ولی در صورتی که انرژی زیادی نداشته باشید دست شما زودتر خسته خواهد شد.
  • قابلیت تعویض قطعات : گاهی ممکن است بخشی از قیچی شما خراب شود یا گم بشه خیلی مهم است که قیچی خرید کنید که دارای لوازام یدکی قابل تعویض باشد.
  • اصل بودن کالا : قیمت قیچی بالاست و سودجویان از فرصت استفاده میکنند و قیچی های تقلبی می سازند که گاهی تشخیص آن با نمونه اصلی بسیار دشوار است، ما با تجربه و دقت بسیار بالا تنها اقلام اورجینال را تهیه میکنیم و برای فروش در سایت قرار میدهیم.
  • چپ دست یا راست دست بودن امروزه قیچی های مخصوص افراد راست دست و چپ دست ساخته می شود.

راهنمای نگهداری قیچی باغبانی

تمیز کردن قیچی باغبانی

برای افزایش طول عمر تیغه و سایر قطعات قیچی باغبانی بهتر است پس از هر بار استفاده آن را تمیز کنیم. این کار خیلی راحته و در این ویدیو خواهید دید. گاهی پس از تمیز کردن بهتر است از اسپری روان کننده قیچی باغبانی استفاده کنید. هرگز از ابزار تیز مانند سیم ظرف شویی برای تمیز کردن قیچی استفاده نکنید.

.

آموزش روغن کاری قیچی باغبانی

روغن کاری مرتب قیچی هرس عمر قعطات را افزایش داده و از سایش جلوگیری میکند، این کار خیلی آسان بوده و پس از مشاهده این ویدیوی کوتاه آن را یاد خواهید گرفت.

.

آموزش تعویض تیغه قیچی باغبانی

در این ویدیو خواهید دید چگونه به آسانی و در چند دقیقه میتوان تیغه قیچی باغبانی و سایر قطعات آن را تعویض کرد. قیچی داخل فیلم از نوع قیچی هرس فیلکو یا فلکو است. لطفا ویدیو را تا انتها ببینید و اگر سوالی دارید تو کامنت ها بنویسید.

.

نحوه صحیح تیز کردن قیچی باغبانی

کند بودن تیغه کارایی را کم کرده و باید برای برش انرژی بیشتری مصرف شود. برای تیز کردن نباید از سنگ های زبر استفاده کرد. برای آموزش تیز کردن تیغه قیچی باغبانی فیلم زیر را با دقت مشاهده کنید.

.

آموزش تعویض روکش دسته قیچی باغبانی

ابتدا دسته قیچی را تمیز کنید طوری که هیچ تکه ای از روکش قبلی روی آن باقی نماند. روکش های جدید را به مدت ۲ دقیق در آب جوش قرار دهید، مقداری چسب قطره ای یا چسب ۱۲۳ به روی دسته زده و روکش را روی دسته قرار دهید. کار تمام است.

.

آموزش تنظیم پیچ وسط، میزان سفت یا شل بودن تیغه

میزان اندازه سفتی و شل بودن تیغه از طریق پیچ وسط انجام می شود، شل بودن یا سفت بودن پیچ میتواند عملکرد قیچی را کاهش دhدi و باعث آسیب و خوردگی تیغه شود. تنظیم نبودن پیچ وسط باعث می شود برش ناصاف باشد. برای تنظیم صحیح ابتدا قیچی را تمیز کرده و فنر آن را در بیاورید با رها کردن دسته بالا تنها یک سوم از تیغه قیچی باز می ماند که در فیلم کاملا مشخص شده است.

.

چرا رنگ دسته اکثر قیچی های باغبانی قرمز است؟

تا درصورت گم شدن بین شاخه و برگها به راحتی بتوان آن را پیدا کرد.

راهنمای خرید قیچی باغبانی

۱- فلکو ۲

قیچی هرس فلکو دو پر فروشترین قیچی باغبانی دنیا می باشد که از سال ۱۹۴۸ یعنی حدود ۷۵ سال پیش تا امروز تولید می شود. یکی از محبوبترین قیچی های باغبانی در بین کشاورزان سراسر دنیا از جمله در ایران می باشد. وزن فلکو دو ۲۴۰ گرم و طول آن ۲۱٫۵ سانتیمتر می باشد. فلکو ۲ بسیار مورد علاقه باغداران انگور و سیب می باشد. دسته فلکو از جنس آلومینیوم با کیفیت و سبک است. چنس تیغه از فولاد می باشد.

مزایا

  • سبک
  • قعطات قابل تعویض
  • ایجاد برش صاف
  • مقاوم
  • دسته ارگونومیک
  • تیز و برنده

معایب

  • زیاد بودن نمونه های تقلبی

۲- قیچی باغبانی فلکو ۱۱

این قیچی نسخه جدیدتر فلکو ۲ می باشد، بسیاری از قطعات آنها مشترک است و تفاوت در فک یا تیغه پایینی می باشد. تیغه پایین فلکو ۲ روی دسته سوار می شود ولی تیغه و فک پایینی فلکو ۱۱ جداگانه است.

مزایا

  • سبک
  • قعطات قابل تعویض
  • ایجاد برش صاف
  • مقاوم
  • دسته ارگونومیک
  • تیز و برنده
  • باریک بودن فک پایین

معایب

  • زیاد بودن نمونه های تقلبی

۳- قیچی باغبانی آرس سری v

قیچی های باغبانی آرس همواره مورد توجه کشاورزان در سراسر دنیا بوده و به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. مدل های VS-8XZ و VS-9XZ دو نمونه از پرفرشترین محصولات این شرکت ژاپنی هستند که تفاوت آنها فقط در اندازه طول آنها می باشد.

مزایا

  • سبک
  • قعطات قابل تعویض
  • ایجاد برش صاف
  • مقاوم
  • دسته ارگونومیک
  • تیز و برنده

معایب

  • زیاد بودن نمونه های تقلبی
  • گران بودن قطعات اصلی

۴ – باهکو ۱۲۱

یکی دیگر از قیچ های معروف دنیا باهکو ۱۲۱ است که در دو سایز ۲۰ و ۲۳ سانتیمتری تولید می شود.

مزایا

  • سبک
  • ایجاد برش صاف
  • مقاوم
  • تیز و برنده
  • قیمت مناسب

معایب

  • زیاد بودن نمونه های تقلبی
  • تنها بخشی از قطعات قابل تعویض می باشد

۵- آلتونا ۷۴۱

مدل قیچی آلتونا ۲۳-۰۷۴۱ اسپانیا نیز از قیچی های پرطرفدار می باشد.

مزایا

  • ایجاد برش صاف
  • مقاوم
  • تیز و برنده
  • قیمت مناسب
  • مناسب شاخه های مقاوم

معایب

  • زیاد بودن نمونه های تقلبی
  • تنها بخشی از قطعات قابل تعویض می باشد
  • اندکی سنگین میباشد

چرا از میهن کاکتوس خرید کنم؟

میهن کاکتوس تنها مرکزی در ایران میباشد که به صورت کاملا تخصصی روی انواع قیچی باغبانی تحقیق و مطالعه میکند و با شناخت کافی تنها اقدام به ارائه نمونه های اصلی میکند. ما بهترین های دنیا را در کنار هم جمع کرده ایم.

جهت مشاهده قیمت لحظه ای قیچی باغبانی اینجا کلیک کنید

تماس با میهن کاکتوس

مشاهده همه قیچی های باغبانی حرفه ای و اصل