دنیای آستروفیتوم ها

دنیای آستروفیتوم ها

دنیای آستروفیتوم ها: مدت‌ها پیش علاقه‌مندان به کاکتوس توجه خود را معطوف به گیاهی کروی و ستاره‌ای شکل دارای پرزهایی سفید و کوچک کردند و اقدام به تکثیر این گیاه در گلخانه‌ها برای فروش به علت زیبایی و محبوبیتی که در بین مردم داشت کردند. بعد از مشخص شدن خانواده این کاکتوس و پیدا شدن سایر واریته های آن به علت محبوبیت زیاد تا به امروز بیش از ۱۰۰ واریته مختلف از آن ساخته شده است و در سر تا سر دنیا در گلخانه های کوچک و بزرگ خود را جای داده است. نام این گیاه زیبا و جذاب آسترفیتوم است و واقعاً همانند اسمش مانند یک ستاره در بین کاکتوس‌ها درخشیده است.
استروفیتوم Astrophytum از دو کلمه یونانی به معنی astron یعنی ستاره و phyton به معنی گیاه می‌باشد. گونه آستروفیتوم از پنج گونه اصلی تشکیل شده است. شامل astrophytum asterias، astrophytum capricorne، astrophytum caput-medusae، astrophytum myriostigma  ، astrophytum ornatum  می‌باشد. گونه استروفیتوم کاپوت مدوسا در سال ۲۰۰۱ کشف شد ولی با این وجود امروزه به یکی از گونه‌های مورد علاقه کلکسیونرها تبدیل شده است.

۱- astrophytum asterias
زیستگاه مکزیک
astrophytum asterias

۲- astrophytum capricorne
زیستگاه مکزیک
کاکتوس کاپری کورن

کاکتوس کاپری کورن

۳- astrophytum caput-medusae
زیستگاه مکزیک
کاپوت مدوساکاپوت مدوسا در طبیعت۴- astrophytum myriostigma
زیستگاه مکزیک
کاکتوس در طبیعتکاکتوس در طبیعت۵- astrophytum ornatum
زیستگاه مکزیک
اورناتوم در طبیعتاورناتوم در طبیعت

اصلاحات آسترفیتوم و ساخت گونه‌های جدید از آن در همه زمینه‌ها صورت گرفت از یک طرف رنگ آن مورد تغییر قرار گرفت و از طرف دیگر تعداد ریپ ها آن کم و زیاد شد و از طرفی شکل آن به چروک و نمیه چروک و سوپر چروک تغییر کرد حتی شکل ظاهری آن هم تغییر کرد و دارای شاخ و یا به اصطلاح کیکو شد.

به علت تغییرهای ژنتیکی و هیبرید سازی زیاد این واریته بیشتر گونه‌های آن در رده کاکتوس‌های کلکسیونی و گران قیمت قرار گرفته است. تازه علاوه بر تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در این گونه ابلق و یا دفرمه شدن نیز به تک تک واریته اضافه شد و واریته های بی‌شماری گونه جدیدتر هم به وجود آمد.

اکثر گونه‌های اصلی آستروفیتوم ها دارای سفیدی کمی بر روی پوسته خود هستند ولی گاها بدون پرز مانند نادوم نیز مشاهده می‌شود. آستروفیتوم ها دارای گل‌هایی به رنگ زرد و بعضاً قرمز رنگ هستند و در بهار و تابستان گل می‌دهند. بذرهای آستروفیتوم ها نیاز به طی دوره سرما ندارند و بلافاصله بعد از برداشت می‌توان آنها را کشت کرد.

برای خرید بذر آستروفیتوم اینجا کلیک کنید.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

19 دیدگاه برای “دنیای آستروفیتوم ها

  1. حسین گفته:

    سلام گقت بخیر
    تو مقاله نوشته شده گونه های اصلی سفیدی دارند روی خودشون؟ پس یعنی نادوم ها هم هیبربدن یا استروفیتومایی که من دارم بعضیاشون سفیدی ندارن و نادوم هستن

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      درود نه تو طبیعت سبز کامل هم وجود داره مقاله مجدد بازبینی میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، غنچه هستند، گیاه رو جابجا نکنید ودر جای ثابت وپرنور نگهداری کنید وابیاری رو کاهش بدید.

  2. مهدی گفته:

    سلام وقتتون بخیر یعنی من کاپریکورن دارم ولی لکه سفید نداره یعنی هیبریده؟؟دقت کنید که اصلا شکل هیبرید نیست و کاملا طبیعیه قیافش

    • کارشناس 1 گفته:

      میتونید مثل سایر قلمه کاکتوسها ریشه دار کنید،بعد از جدا کردن در محیط خنک وسایه نگهداری کنید قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک کاکتوس بکارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه ابلق نیست، لکه مشکوکی هست بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه روبررسی کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، استروفیتوم میروستیگما نادوم هست،انتهای گیاه مشخص نیست، برای همین نمیشه دقیق گفت که سرزنی شده یا دوکله هست. میتونید برای ازمایش فقط یکیش رو سرزنی کنید اگر تنه جوش زد اونیکی رو هم سرزنی کنید، دقت کنید که حتما باید اروئل روی قسمتی که روی خاک میمونه باشه تا جوانه زنی صورت بگیره در غیر این صورت خشک میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میشه سرزنی کرد ولی احتمال اینکه تنه جوش بزنه ۵۰ درصد هست، بعضی از استروفیتومها بعد از سرزنی تنه جوش میزنند ولی بعضی تنه جوش نمیزنند وبه همان حالت باقی میمونند نه خراب میشن نه رشد میکنند. یعنی ۵۰ درصد احتمالش هست که تنه جوش بزنند.

  3. سعید گفته:

    سلام.یعنی دفرمه شدن یا ابلق شدن کاکتوس ها همون تغییرات ژنتیکی
    توسط انسان صورت گرفته؟
    اخه چندجا خوندم که با یه سری روش های غیر استاندارد می شه تغییر ژنتیکی ایجاد کرد و کاکتوس ها رو ابلق کرد

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام نه در اصل به دلیل تغییرات ژنتیکی یا شرایط محیطی بوده ولی به صورت آزمایشگاهی هم میشه تغییراتی ایجاد کرد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.