آموزش نگهداری گیاهان در منزل

آموزش نگهداری گیاهان در منزل

آموزش نگهداری گیاهان در منزل ، در این مقاله به چند نکته برای نگهداری مناسب گیاهان و گل‌های آپارتمانی در منزل اشاره می‌شود.

همیشه در منزل چهار نوع کود و سم رو داشته باشید یک سم سیستماتیک یا تماسی حشرات مثل دیازینون یا مالاتیون یا کونفیدور یا پیری پروکسی فن و یا غیره که البته دیازینون برای مصارف خانگی بهتر هست، همیشه یک قارچ کش داشته باشید. مثل کاربندازیم، مانکوزب یا توپسین یا هگزاکونازول یا تبوکونازول یا کوپراکسی کلراید و همیشه یک نوع کود کامل ان پی کا ٢٠/٢٠/٢٠ جهت تقویت داشته باشید و همچنین کود آهن مثل سکوسترین، آب پاش و قیچی باغبانی و لوازم اولیه قلمه زدن
به خاطر داشته باشید بهترین روش نگهداری از گیاهانتان پیشگیری هست نه درمان

اگر این سموم با دز پایین و در وقت به جا به جهت پیشگیری استفاده بشود، نه تنها مشکلی برای گیاه ایجاد نمی‌شود، بلکه زیان ناشی از خرابی گیاهانتان در اثر قارچ گرفتگی و خرابی بیشتر از زیان استفاده از سموم خواهد بود، چون در زمان درمان مجبور به استفاده مکرر و با دز بالا خواهید بود که همه طرفه زیان بار خواهد بود. پس بهتره با پیشگیری به گیاهانتان کمک کنید نه با درمان.

اگر اواخر اسفند ماه باغچه منازلتان را سم پاشی کنید از وجود شته در بهار راحت خواهید بود، اگر از سم خاک استفاده کنید، از وجود هزاران حشرات و کرم‌ها در خاک راحت خواهید بود، اگر از سموم قارچ کش استفاده کنید از پیدا شدن هر گونه قارچ مثل گندیدگی‌ها روی برگ‌ها و ساقه و غیره راحت خواهید بود.

آموزش نگهداری گیاهان در منزل

آموزش نگهداری گیاهان در منزل

گیاه مثل انسان یک جاندار هست و نیاز به مراقبت دارد همونطور که ما نیاز به واکسن برای پیشگیری و در زمان دیدن کوچک‌ترین علائم مریضی به دکتر مراجعه می‌کنیم و از دست دادن و نزدیک شدن به نزدیکانمان به جهت احتمال واگیر بیماری رعایت می‌کنیم در مورد گیاه هم همین‌طور هست و باید با دیدن اولین نشانه‌های بیماری احتمالی از بقیه گیاهان جدا کنید تا به بقیه گیاهان سرایت نکند.

برگ‌های سوخته و گندیده و زرد شده و خراب شده هرگز ترمیم نمی‌شوند ماندن انها روی گیاه باعث آسیب دیدن بقیه قسمتهای گیاه می‌شود، پس در صورت مشاهده بلافاصله باید آنها را قطع کنیم. تا مانع از زرد شدن بقیه قسمتهای گیاه شود.

خاک گیاه رو حتی الامکان عوض نکنیم، با تعویض خاک باعث شوک وارد کردن به ریشه و در نتیجه خرابی احتمالی گیاه خواهیم شد. به جای تعویض می توانیم خاک رو تقویت یا در صورت افت سم پاشی و پاک‌سازی کنیم.

تعویض خاک باید در شرایط ایده آل و در فصل مخصوص به خودش ان هم در زمان نیاز مبرم انجام بشود.

ضمناً منظور از تعویض خاک تعویض گلدان نیست، در صورت هوا نخوردن ریشه و قالبی در آوردن گیاه از گلدان و انتقال به گلدان دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد و فصل خاصی هم نداره.

موقع خرید گیاه تحقیق کنید متناسب با محلی که گیاه رو می خواهید قرار بدهید نوع گیاه رو انتخاب کنید تا به مشکلات نگهداری بر نخورید.

پس از خرید هر گیاه از هر کجا و ورود به منزل ابتدا با سم قارچ کش و با چند روز فاصله با سم حشرات سم پاشی کنید بعد به جمع گیاهان قدیمی ببرید تا در صورت وجود بیماری باعث انتقال بیماری به بقیه نشود.

با دیدن کوچک‌ ترین لکه سوختگی یا گندیدگی یا پیچیدگی یا زردی یا شته یا شپشک یا نقطه سیاهی یا هر نوع تغییرات جدید بلافاصله به فکر حل چاره اساسی باشید نه اینکه صبر کنید تا این بیماری ان‌قدر زیاد شود تا تمام گیاه رو فرا بگیردو بعد به فکر درمان بی افتید، قبل از حاد شدن بیماری رفع مشکل خیلی راحت و سریع‌تر انجام می‌شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید