بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس: در این مقاله به تعدادی از بیماری‌های بعد کاشت بذر کاکتوس‌ها که جوانه‌ها ممکن است دچار شوند می‌پردازیم.
بیماری‌های بعد کاشت بذر:

۱_قارچ ژله‌ای:
این بیماری عاملش نوعی قارچ هست ، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های بستر به حساب می‌آید که در صورت ادامه می‌تواند به سرعت تمامی بستر را نابود کند.

علائم بیماری: ابتدا کاکتوس‌ها بی رنگ شده بعد از مدت کوتاهی شل شده و روی بستر می‌افتند.

روش درمان:
جمع‌کردن جوانه‌های آلوده و سپس استفاده از سم قارچ‌کش مانکوزب یا کاربندازیم به طوری که تمامی بستر قارچ‌کش برسد و این کار به مدت سه مرتبه با فاصله سه روز انجام پذیرد.

تهویه رو مناسب و رطوبت رو کم کنید اگر بستر رو کاور می‌کنید به مدت سه روز و تا وقتی رطوبت خاک خشک نشده گوشه‌های کاور رو باز بگذارید و هوادهی رو بیشتر کنید.

قارچ ژله ای

۲_قارچ ژله ای نوع۲:

بعضی مواقع در بستر کشت دیده شده که ریشه جوانه‌ها به سطح بستر امده و جوانه حالت افتاده روی خاک دارند دلیل این اتفاق رطوبت زیاد محیط نسبت به بستر کشت هست.

رطوبت محیطی که زیاد باشد ریشه به جای اینکه داخل خاک فرو برود و دنبال آب و رطوبت باشه به سطح میاد و از رطوبت محیطی موجود استفاده می‌کندو چون در این مواقع هیچ ماده غذایی دریافت نمی‌کند بعد مدتی جوانه از بین می‌رود.

درمان:
برای جلوگیری از این اتفاق رطوبت محیطی رو کم کنید هوادهی را زیاد و با یک خلال دندان تمیز و استریل سعی کنید ریشه جوانه‌ها رو به ارامی به داخل بستر هدایت کنید و یا جوانه را بلند کرده و اطراف آنها ماسه ضدعفونی شده بریزید تا راست شوند بعد ازاین کار سم قارچ روی بسترتان اسپری کنید.

بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

 

بیرون ماندن ریشه ها و افتادن جوانه ها
بیرون ماندن ریشه ها و افتادن جوانه ها

۳- قارچ:

داخل بسترهای چند ماهه گاهی ممکن است روی سطح پیت ماس یا سطح بستر کشت سفیدک‌هایی که شبیه رسوب آب و املاح هستند ایجاد شود اینها یک نوع قارچ هست که به سرعت پیشروی می‌کند و ظرف مدت کوتاهی کل بستر رو می‌گیرد و مثل توده مرجانی میشود برای از بین بردنشان می توانید از سم قارچ مانکوزب یا پنکونازول استفاده کنید.

 

قارچ یا سفیدک سفید
قارچ یا سفیدک سفید

۴- بیماری قارچی شبیه تارهای عنکبوت: 

ممکن است در قسمت‌هایی از بستر کشت مشاهده کنید که حالت تار عنکبوت بسته به هم فشرده سعی کنید با پنس ضد عفونی تمام تارها را از روی سطح بستر جمع کنید و بعد از پاک‌سازی با محلول سم قارچ کش اسپری کنید.

بیماری قارچی
بیماری قارچی

۵_تغییر رنگ جوانه ها:

تغییر رنگ جوانه‌ها از سبز به سبز مایل به زرد، ایجاد این تغییر رنگ به خاطر خشکی کشیدن زیاد بستر کشت در ماههای اول صورت می‌گیرد  ماه‌های اول بستررا  نگذارید زیاد خشک شود رطوبت خاک را همیشه برای جوانه‌ها تأمین کنید. دلیل بعدی کم رنگ شدن جوانه‌ها می‌تواند کم بودن نور باشد که با افزایش تدریجی نور برطرف می‌شود.

کم رنگ شدن جوانه های کاکتوس
کم رنگ شدن جوانه های کاکتوس

۶-رسوب کردن:

املاح موجود در آب آبیاری بستر کشت با آب املاح دار باعث رسوب کردن و بستن یک لایه نمک روی جوانه‌ها میشود این عامل باعث میشود راه تنفس بسته شود و ارئولها نتوانند عمل جذب آب و کود رو به خوبی انجام بدهند ریشه در این مواقع سالم هست ولی جوانه از قسمت هوایی دچار مشکل میشود و کم کم پوک میشوند و از بین میروند.

پیشگیری
تا حد امکان با یک خلال دندان رسوبات را از روی جوانه ها جدا کنید و بعد بستر را با محلول سم قارچکش  یک‌بار اسپری  و بعد ان را با آب بدون املاح یا تصفیه شده ابیاری کنید.

رسوب املاح
رسوب املاح

۷- پوسیدگی طوقه:
این عارضه در اثر خیس بودن بیش از حد و دائمی بستر کشت ایجاد میشود، در این مواقع طوقه جوانه شروع به پوسیدن می‌کند و کم کم تمام جوانه رادر بر می‌گیرد و از بین می‌رود.

پیشگیری و درمان:
جوانه‌ها دچار آسیب شده  را از بستر بیرون بکشید، اگر آلودگی خیلی زیاد بود قسمت‌های خراب را کات کنید و جوانه‌ها را اگر کوچک هستند روی پایه پرسیکا پیوند بزنید، ولی اگر بزرگ هست (چهار ماه به بالا) بعد از کات کردن قسمت آلوده و غوطه‌ور کردن داخل محلول قارچ کش بگذارید چند روز بماند تا قسمت بریدگی پینه بزند بعد داخل بستر ماسه ضد عفونی شده بکارید ریشه میزنند و به رشدش ادامه می‌دهند.

پوسیدگی طوقه
پوسیدگی طوقه

 

جوانه دچار پوسیدگی طوقه بعد کات کردن و کشت توی ماسه
بیماری های بعد کاشت بذر

۸- زنگ زدگی:

این عارضه بیشتر زمانی رخ می‌دهد که رطوبت محیطی بالا و تهویه و گردش هوا داخل خزانه یا محیط گلخانه کم باشد روی بدنه جوانه لکه‌های زنگ مانندی مشاهده میشود که پیشروی دارند و حجم زیادی از اندام هوایی رو درگیر می‌کنند.

درمان:
جوانه‌های خیلی آلوده را از داخل بستر خارج کنید و هوادهی را بیشتر، وتهویه را مناسب کنید و رطوبت محیطی را کم کنید، بستر را  با محلول سم قارچ کش اسپری  و جوانه‌هایی را که بزرگ هستند را بعد از حذف قسمت آلوده و غوطه‌ور کردن داخل محلول قارچ کش بگذارید محل بریدگی پینه بزنند، بعد داخل بستر مناسب بسته به اندازه و سن جوانه‌ها می‌توانید بکارید، از پیت ماس (تا پنج ماهگی) کوکوپیت یا شن عدسی برای جوانه‌های بالای پنج ماه.

زنگ زدگی
زنگ زدگی جوانه کاکتوس

۹- حشرات ریز سیاه:

حشرات ریز سیاه در بستر این افت‌ها مگس سرکه یا پشه قارچ هستند که به ریشه و بدنه جوانه آسیب میرسانند، لارو این حشرات ریشه جوانه‌ها را می‌خورند و بعد ازمدتی مشاهده می‌کنید جوانه روی بستر افتاده.

روش مقابله:
اول از همه تهویه و گردش هوا را در گلخانه یا بسترتان (در صورت کاور کردن) ایده آل کنید، رطوبت را کاهش دهید، بستر را با سم حشرات (دیازینون یا دلتامترین) سم‌پاشی کنید  از کارت زرد داخل گلخانه استفاده کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

152 دیدگاه برای “بیماری های بعد کاشت بذر کاکتوس

دیدگاه‌ها بسته شده است.