تکثیر بنفشه آفریقایی به روش فتیله‌ ای

تکثیر بنفشه آفریقایی به روش فتیله‌ای

تکثیر بنفشه آفریقایی به روش فتیله‌ای
فتیله را در آب گرم بخیسانید و آن را از طریق سوراخی که در انتهای لیوان پلاستیکی ایجاد کرده‌اید وارد کنید و تا نیمه آن را بالا بیاورید و لیوان را با خاک سبک پر کنید، دقت کنید خاک را فشرده نکنید.

انتهای دم برگ را به صورت ۴۵ درجه برش بزنید به صورتی که روی برگ به سمت شما باشد.

یک سانت انتهای دم برگ را به دو قسمت تقسیم کنید (برای برگ‌های کوچک‌تر این میزان کمتر است). بهتر است انتهای دوتا شده را با هورمون ریشه زایی بپوشانید تا ریشه زایی سریع‌تر انجام شود.

 

دم برگ را در خاک قرار دهید و با انگشت آن را نگهدارید و سپس به آن آب بدهید تا جایی که آب از فتیله ای که یک سر آن داخل لیوان است و یک سر آن در خارج آن است به بیرون بریزد. سپس اجازه دهید به مدت ۱ شب آب اضافی خاک گلدان خشک شود. دقت کنید خاک را نباید زیاد فشرده کنید زیرا سرعت رشد جوانه‌ها را کم می‌کند.

 

دم برگ فقط باید یک و نیم سانت داخل خاک باشد زیرا جوانه‌های تازه از انتهای دم برگ بیرون می‌آیند و اگر دم برگ را زیاد در عمق کاشته باشید دیرتر جوانه‌ها ظاهر می‌شوند.

 

در انتها می‌توانید کود مورد نیاز جوانه‌ها را در بشقاب زیری گلدان در حدود دو سانتیمتر بریزید و فتیله را درون آن قرار دهید.

 

گلدان را در مکان گرم قرار دهید که نور کافی داشته باشد اما نور مستقیم نیاز نیست. بعد از ۶-۸ هفته از قلمه برگ جوانه‌ها ظاهر می‌شوند. هنگامی که جوانه‌ها حدود ۵ سانتی متری رسیدند می‌توانید آنها را به گلدان مناسب منتقل کنید.

 

تکثیر بنفشه آفریقایی با تصویر – تکثیر بنفشه آفریقایی به روش فتیله‌ای

تکثیر بنفشه آفریقایی
فیتیله را در آب گرم بخیسانید و آن را از طریق سوراخی که در انتهای لیوان پلاستیکی ایجاد کرده اید وارد کنید و تا نیمه آن را بالا بیاورید و لیوان را با خاک سبک پرکنید.

 

تکثیر بنفشه افریقایی
یا میتوانید به این طریق هم گلدانهایی که فتیله ندارند درصورت ناچاری فتیله ای کنید.

 

حتما نخایی را که از بیرون میخرید قبل استفاده در آب جوش قرار دهید و در بیاورید چون بعضی از نخها بخاطر نایلونی بودن ممکن است بعضی قسمتها بهم چسبیده شده باشند و آب از ان عبور نکند.

نخ بنفشه
این سه سایز نخ برای فیتیله ای کردن مناسبه

نویسنده : خانم علوی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “تکثیر بنفشه آفریقایی به روش فتیله‌ ای

  1. فران گفته:

    سلام
    ممنون از سایت و مطالب عالی تون
    این نخ فیتیله،، نخ خاصی؟؟ یا هر نخی میشه؟؟من با بند کتونی نو این کار رو کردم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نخ فیتیله معمولا از جنس پنبه هست که اب رو جذب کنه ،میتونید از فروشگاهای لوازم خیاطی یا شمع سازی تهیه کنید.

  2. فلور شیرمست گفته:

    باسلام
    من دوهفته است به روش فتیله ایی بنفشه های آفریقایی ام را آبیاری میکنم شاداب تر شده اند ولی نمیدونم تا کی میتونم ادامه بدم
    آیا این روش دایمی هست ؟ اگر غیر ازین هست میشه توضیح بدید متشکر میشم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.روش فیتیله ای بیشتر برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده میشه.باید در روش فیتیله ای به مقدار اب توجه کنید اگر بیش از اندازه باشه ریشه گیاه پوسیده میشه وگیاه از بین میره.بهتر هست بعد از مدتی فیتیله رو در بیارید و ابیاری رو ازقسمت زیر گلدون انجام بدید.فقط دقت کنید که خاک بنفشه ها نباید خشک بشه چون خشکی خاک ریشه هارو نابود میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.