کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا Cephalocereus senilis  که به نام‌های کاکتوس پیرمرد یا اولدمن نیز معروف است یک گونه کاکتوس از گونه  Cephalocereus بومی شرق مکزیک است. جز گیاهان خود رو می‌باشد که به دلیل محبوبیت در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود و جز کاکتوس‌های محبوب می‌باشد. این گونه در سن بالا گل می‌دهد حتی تا ۲۰-۳۰ سالگی ممکن است به گلدهی نرسد، جدیدا به دلیل تغییرات آب و هوایی دنیا به سختی بذر می‌دهند و بذر گیری از این گونه در گلخانه کار بسیار سختیه و بیشتر در طبیعت به بذر دهی می‌رسد و دولت‌های مکزیک و آمریکا برای حفظ گونه گیاهی این واریته برداشت و فروش بذر آن را ممنوع کرده و جُرم‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

عکس کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

عکس کاکتوس پیرمرد
عکس کاکتوس پیرمرد

کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

این گونه حالت ستونی بلند است که می‌تواند ۵ تا ۱۵ متر قد کشیده و بلند شود، ساقه منحصر به فرد معمولاً بدون شاخه است مگر زمانی که سر برداری شود جز کاکتوس‌های کم رشد محسوب می‌شود و دارای موهای  بلند و پرپشت سفید است که برای محافظت از آفتاب در خدمت گیاه است و هر چقدر نور بیشتری داشته باشد موهای بلندتر و زیباتر خواهد داشت. پوشش موی این گیاه باعث می‌شود تقریباً مثل برف سفید به نظر برسد و همین امر موجب محبوبیت بیشتر آن شده و به همین علت به کاکتوس پیرمرد مشهور شده است. در مرحله جوانی موهای این کاکتوس، به رنگ سفید مایل به نقره‌ای است. گل‌های کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا “کاکتوس پیرمرد” به رنگ‌های قرمز، زرد ویا سفید دیده می‌شود. این کاکتوس شباهت زیادی به کاکتوس اسپوستوا دارد . تفاوت ظاهری کاکتوس سفالو سرئوس با اسپوستوا در موهای آنها است که اسپوستوا دارای موهای نرمتری می باشد.

نگهداری کاکتوس پیرمرد:

کاکتوس پیرمرد یا اولدمن به خاک با زهکشی مناسب و آبیاری منظم نیاز دارد در فاصله بین دو آبیاری خاک باید کاملاً خشک شود، بسیار مستعد پوسیدگی است و در نگهداری آن باید دقت کرد بخصوص آبیاری و در فصل خواب به آب نیازی ندارد.
خاک مناسب ۷۰ درصد ماسه ۲۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست

شکل بذر کاکتوس اولد من
شکل بذر کاکتوس اولدمن

تکثیر کاکتوس اولدمن یا پیرمرد سفالو سرئوس از طریق بذر می باشد.

آموزش کاشت بذر کاکتوس پیرمرد: در خاک پیت ماس کاشته می‌شود دمای مناسب برای سبز شدن بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد می‌باشد با رطوبت بالای ۷۰ درصد برای خواندن مقاله کامل کاشت بذر به بخش مقالات آموزشی سایت مراجعه کنید.

جوانه های کاکتوس اولدمن
جوانه های کاکتوس اولدمن

 

جوانه های کاکتوس اسپوستوا
جوانه های کاکتوس اسپوستوا

برای خرید بذر کاکتوس اولدمن اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

100 دیدگاه برای “کاکتوس پیرمرد یا اولدمن

دیدگاه‌ها بسته شده است.