آموزش نگهداری گل ها در منزل

آموزش نگهداری گل ها در منزل

آموزش نگهداری گل ها در منزل: در این مقاله توضیحات بسیار ضروری در مورد نگهداری کلیه گیاهان در منزل بیان می شود.
تعویض خاک گیاه؛ بسیار دیده شده در اثر دیدن کوچکترین مشکلی در گیاه (بیماری، عدم رشد، زرد شدن یا ریزش برگ‌ها وغیره) بلافاصله دستور تعویض خاک گیاه داده میشه …!!!! لازم دیدم در مورد آثار تعویض خاک گیاه توضیحاتی بسیار مهم را بدهم.

۱-تعویض خاک بدترین کار ممکن در هر شرایطی برای یک گیاه محسوب میشود چون شوک به گیاه وارد شده و به همین دلیل طبیعی است که آثار ان را چند روز بعد نشان می‌دهد و باعث زودتر خراب شدن گیاه میشود، فصل تعویض خاک برای گیاهان اپارتمانی اسفند ماه است، ضمن اینکه تعویض خاک اصلاً کار مناسبی نیست حتی در اسفند ماه، اگر فکر می‌کنید که با عوض کردن خاک، شما به گیاه کمک می‌کنید سخت در اشتباه هستید و در واقع بزرگترین ظلم رو به گیاه انجام می‌دهید، خاک گیاه با تعویض بلافاصله ریشه‌ها دچار شوک شده و عکس العمل نشان میدهند، خاک اگر غنی نیست تقویت کنید، اگر افت دارد سم پاشی کنید و افت را از بین ببرید، چه دلیل دیگه ای برای تعویض وجود دارد؟

متأسفانه در ایران گیاه هر مشکلی که دارد گل فروشی‌ها سریع دستور تعویض خاک که در واقع همون دستور مرگ گیاه هست را میدند.

به خصوص در زمان بیماری چون گیاه مریض هست با کوچکترین شوکی حتماً از بین خواهد رفت.

در گلخانه‌ها در صورت نیاز تعویض گلدان به گلدان بزرگ‌تر، چند روز به گیاه آب نمیدهند تا خاک خشک شود  تا بتونند خاک را غالبی در بیاورند و در گلدان بزرگ‌تر گذاشته و دورش خاک جدید بریزند، به دلیل اینکه به ریشه هوا نخورد،،، هوا رسیدن به ریشه چنان شوکی به گیاه وارد می کند که تا چند روز نمی تواند مواد غذایی و آب راجذب کند، و حتی در تکرار و مدت زمان طولانی منجر به مرگ ریشه میشود.

می توانید امتحان کنید، یک گل را از خاک در بیاورید و ببینید ریشه کاملاً سفید هست درست بعد از چند ساعت که در معرض هوا قرار بگیرد زرد خواهد شد..! زردی ریشه یعنی مرگ ریشه، بعد از کاشت تا چند روز گیاهتان حالت عادی دارد چون هنوز از مواد غذایی موجود در تنه استفاده می‌کند اما بعد از چند روز یکدفعه خراب میشود. این فقط دلیلش تعویض خاک هست. و اگر خراب هم نشود آثار بسیار مخربی بر رشد گیاه تا زمان بازسازی ریشه‌ها میگذارد. این موضوع برای کاکتوسها هم صدق میکند، اما چون کاکتوسها بسیار محکم‌تر هستند آثار منفی را از خودشان به راحتی نشان نمیدهند، و تاثیرات در دراز مدت نشان داده میشود.

تعویض خاک فقط باید در موارد خیلی خیلی ضروری مثل پوسیدگی ریشه برای هرس ریشه‌ها و یا موارد خاص، ان هم در فصل معین انجام شود.مطمئن باشید زرد شدن برگ‌ها، سوختگی برگ‌ها، ریزش برگ‌ها، پوسیدگی‌ها، کنه‌ها، قارچ‌ها نه تنها با تعویض خاک از بین نمیروند بلکه کمک شایانی به از بین بردن گیاهتان کردید.

نکته دوم؛ تمام گیاهان به صورتهای مختلف افت می‌گیرند که به طور کلی افت‌ها دو دسته هستند

١_افت‌های حشرات مثل کنه و شپشک ها و غیره که با سموم سیستماتیک حشرات از بین میروند.

٢_ افت‌های قارچی که با سموم قارچ کش از بین میروند.

 

اگر شما در منازلتان همیشه این دو نوع سم را داشته باشید و به صورت منظم با دز پایین به گیاهانتان برای پیشگیری بزنید محال است  که گیاهانتان بیمار شوند، بعضی اعتقاد دارند تا گیاه بیمار نشده نباید از سموم استفاده کرد، این ادعا کاملاً اشتباه و غیر حرفه‌ای هست، سموم گیاه را اذیت می‌کنند و وقتی گیاه بیمار هست یعنی ضعیف است و موقع ضعف شما به گیاه  سموم مختلف می‌دهید و تعویض خاک و شوک و غیره مطمئناً گیاهتان را از بین می‌برید.

وقتی گیاهتان قارچ گرفت یا افت، مجبورید چند روز با دز بالا برای از بین بردن آفات سم پاشی کنید و این اصلاً برای گیاه مناسب نیست و البته چاره دیگری هم نیست و در واقع بین بد و بدتر بد رو انتخاب کردیم.

اما اگر با دز بسیار کم در زمان سلامت گیاه این دو نوع سم را به گیاهتان بدهید نه تنها هیچ وقت بیمار نخواهد شد بلکه به دلیل سلامت گیاه آثار سم بر گیاه تأثیر مخربی نخواهد گذاشت.

آموزش نگهداری گل ها در منزل

آموزش نگهداری گل ها در منزل

۱_هر زمان گیاه جدیدی خریدید زمان ورود به منزل اول با این دو نوع سم سمپاشی کنید بعد به جمع گلدانهای قبلی ببرید که اگر بیمار بود بقیه را بیمار نکند.

۲_ اگر یکی از گیاهاتون بیمار شد برای عدم انتقال بیماری به بقیه گیاهان سریع ان گیاه را از بقیه جدا کنید و به جای دیگری انتقال بدهید.حتی در مورد بامبوها تا یک عدد زرد شد ان را از بقیه جدا کنید اگر نه تک تک بقیه هم زرد و خشک خواهند شد.

 

۳_کود کامل کودی هست که برای تمام گیاهان مناسب هست و می توانید همیشه در منزل برای تقویت گیاهانتان داشته باشید.

۵- در صورت نیاز به تعویض خاک در مواقع خاص و ضروری حتماً از دو نوع سم ذکر شده برای ضد عفونی خاک قبل از تعویض استفاده کنید تا آلودگی های احتمالی از بین بروند.

نویسنده: جعفرزاده

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گل ها در منزل

  1. سامان گفته:

    ببخشید درسته که میگن تعویض خاک هرساله در آدنیوم ها(مریض یا غیر مریض فرقی نداره)ضروری است؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. اگر خاک غنی باشه ویا کوددهی انجام بشه نیازی نیست. تعویض خاک برای این پیشنهاد میشه که در یک سال عناصر موجود در خاک توسط گیاه مصرف میشه وخاک فقیر میشه ولی کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد انجام بشه نیازی نیست هر وقت ریشه ها از کف گلدون زدن بیرون میتونید گلدان وخاک رو تعویض کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.