معرفی گیاه بروملیاد

معرفی گیاه بروملیاد

معرفی گیاه بروملیاد بعضی بروملیادها را برای زیبایی برگ‌هایشان و برخی دیگر برای قشنگی گل‌هایش پرورش می‌دهند، گونه‌هایی مثل اکمئا فاسکیاتا. ویریزیا سملندنس را هم برای زیبایی برگ و هم زیبایی گل پرورش می‌دهند، بروملیادها بومی جنگل‌های امریکا هستند که در میان ارکیده‌ها یا در کف جنگل می‌رویند دکوراتورها از بروملیاد برای ایجاد دکور مدرن به عنوان رکن اصلی استفاده می‌کنند. دراسنا یکی از گونه های این خانواده است.
اکمئا (aechmea)
اناناس (ananas)
گیاهان هوازی (air plants)
تیلاندزیا (tillandesia)
گازمانیا (guzmania)
بیلبرجیا (billbergia)
کریپتانتوس (cryptanthus)
نئورگلیا (neoregelia)
نیدولاریوم (nidularium)
وریزیا (vriesea)
در خانواده بروملیادها جای می‌گیرند.

از نکته‌های جالب روش آب دادن این گیاهان است، آب را باید در وسط کاسه‌ای ریخت که از برگ گیاهان درست شده نه روی کمپوست و خاک گلدان بعضی بروملیادها اصلاً نیازی به آب ندارند (air plants)

Aechmea fosters favorite
Aechmea fosters favorite

 

Cryptantus ruby star
Cryptantus ruby star

روش نگهداری بروملیادها:

دما:
بروملیاد دمای بالا لازم دارد (بالاتر از ۲۵ درجه) تا به گل بنشیند، تابستان که نور در محیط زیاد هست دمای تا ۳۰ درجه را تحمل می‌کند ولی رشد کندی دارد، بهار و پاییز و زمستان بهترین دمای نگهداری ۱۸ تا ۲۴ درجه است. حداقل دمای ۱۶ را تحمل می‌کند و دمای ۴ درجه شروع به پوسیدگی می‌کند. دمای متوسط برای نمونه‌های برگی و بروملیادهای که در مرحله گل دادن هستند مطلوبست.

 

نور:
بیشتر بروملیادها به مکان نیم سایه و یا سایه نیاز دارن اما این به معنی تاریکی مکان نگهداری نیست، پنجره‌های غربی یا شرقی مکان مناسبی برای نگهداری بروملیادها است. تابش مستقیم نور به این خانواده بستگی به دمای هوا دارد، هر چه هوا گرم‌تر باشد باید مکان نگهداری گیاه سایه باشد، ولی وقتی هوا سرد میشود و کاهش شدت نور خورشید مثل پاییز و زمستان می‌تواند نور مستقیم آفتاب اول صبح را برای یک تا دو ساعت از پشت شیشه دریافت کند.

آناناس و کریپتانتوس زیر نور آفتاب شاداب‌تر میمانند

 

رطوبت هوا:
به رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ احتیاج دارد، در تابستان باید برگها را اسپری آب کنید، تغذیه اکثر بروملیادها از راه برگ است و این راه طبیعی تغذیه این خانواده است برای همین کود را هر از گاهی باید از طریق اسپری به برگ این گیاهان بدهید.

 

کود دهی: 
از بهار تا اول پاییز دو یا سه هفته یک‌بار با کود ۱۰٫۱۰٫۱۰ دو گرم در لیتر یا کود ۲۰٫۲۰٫۲۰ نصف غلظت معمول کود دهی شود،.

نیاز به تعویض سالانه گلدان ندارد، هر وقت گلدان برای گل کوچک شد و ریشه‌ها از حفره انتهای گلدان یا سطح رویی خاک بیرون زد اقدام به تعویض گلدان کنید.

آبیاری بروملیادها :
گیاهان خانواده بروملیاد به طور کلی به خشکی خاک نسبتاً مقاومند
آبیاری زیاد و پیاپی. مانده آبی در خاک یا زیر گلدانی. زهکش نامناسب. خاک سنگین و سفت. ماندن آب اطراف ریشه باعث پوسیدگی و از بین رفتن این گیاهان میشود. پس زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق حدود چند سانت خشک باشد.

در مورد این گیاهان بهتر است همواره کمی آب در فضای داخلی و حفره وسط گیاه محل فرار گیری برگ‌ها دور هم (به اصطلاح فنجان گیاه) وجود داشته باشد.

با این روش حتی اگر خاک هم خشک شود چون این حفره آب دارد مشکلی برای گیاه ایجاد نمیشود.

نکته مهم آین است  که آب مانده یا کهنه در این قسمت میتواند منجر به شیوع برخی بیماری‌ها و همچنین فعالیت برخی آفات شود، بنابراین ماهی یک‌بار با کج کردن گیاه آب را خالی کنید و آب تازه بریزید، اگر برای پر کردن این فضا از آب مقطر استفاده کنید بهتراست، گیاهان خانواده بروملیاد از رطوبت هوا لذت می‌برند بنابراین غبار پاشی روزانه بخصوص اول صبح میتواند به شادابی گیاهتان کمک کند.

 

خاک:
بروملیادها خاک سبک با زهکش بالا می‌خواهند. نگهداری گیاهان این خانواده آسان است اگر شرایط خاکی مناسب باشد. خاک سنگین. مانده آبی. زهکش نامناسب دلیل اصلی پوسیدگی در این گیاهان است.
یک سوم کوکوپیت. یک سوم پرلیت. یک سوم پیت ماس یا یک قسمت پیت ماس و یک قسمت شن درشت خاک مناسبی است.

 

تکثیر:
برای تکثیر این گیاهان باید از طریق پاجوش اقدام کرد، پا گیاهایی که روی پایه مادری می زنند وقتی به یک دوم یا یک سوم اندازه گیاه مادری رسیدند می‌توانید اقدام به جدا سازی کنید، برای این کار بهتراست بهار و هنگام تعویض گلدان اقدام کنید، گیاه مادری را از خاک در بیاورید پاجوش‌ها رو جدا کنید،و داخل گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتحاوی کمپوست بذر و قلمه یا خاک سبک بکارید.

 

آفات و بیماری‌های بروملیاد :
از آفات این گیاه می‌توان به شپشکها و کنه‌های گیاهی اشاره کرد.
پوسیدگی ریشه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این گیاه است که از آبیاری زیاد و بستر دائم خیس و خاک نامناسب ایجاد میشود. لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد روی برگ به دلیل آفتاب سوختگی است گل را از تابش مستقیم آفتاب دور کنید، نوک برگ‌ها قهوه‌ای میشود، خشکی هوا و کمبود رطوبت باعث این مششکل میشود، تابستان اول صبح روی برگ‌ها و اطراف گلدان رو اسپری آب کنید، از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. ممکن هم هست که از آب سنگین برای آبیاری یا اسپری استفاده کرده باشید، برگ‌های خراب رو جدا کنید، اگر گیاه گل بدهد و بعد از بین برود طبیعی است،
ولی اگر هنوز گل نداده از بین برود علتش آبیاری زیاد و پوسیدگی ریشه است، بسیار به افت شپشک آرد آلود حساس هستند،
شش ماهی یک‌بار گیاهتان را با محلول سم حشرات سمپاشی کنید،برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قارچی، شش ماهی یک‌بار برای پیشگیری خاک گلدان رو با سم قارچ کش سیستمیک آبیاری کنید. اندام هوایی گل رو با سم قارچ تماسی اسپری کنید.

انواع گیاهان هوازی نگهداری گل هوازی آبیاری گل هوازی در مقاله بعدی میهن کاکتوس

Air plants
Air plants

گل هوازی

گل هوازی

نویسنده: خانم یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

9 دیدگاه برای “معرفی گیاه بروملیاد

  1. محبوب گفته:

    اینکه فرمودید از بهار کود دهی کنم توی هوای بندرعباس که زمستانش مثل بهار شهر های سردتر هست الان نیازی به کود ندارن گیاهانم؟

  2. محبوب گفته:

    گیاه مجدد جوانه برگ زده بود که خشک شدن من جداشون کردم جوانه های ریز بالای ساقه کنار مابقی برگ‌های که بزرگ هستن

    • کارشناس 2 گفته:

      احتمالش هست که نیروی گیاه جوابگوی تمام جوانه ها نبوده برای همین جوانه های ضعیفتر خشک شدن، مشکلی نیست الان گیاهتون سالم وسرحال هست میتونید اوایل بهار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، منظورتون کدام قسمت جوانه هاست که خشک شده؟ برگهای پایینی یا خود جوانه ها، توی عکس چیزی مشخص نیست گیاه سالم وسرحال هست.

  3. محبوب گفته:

    سلام وقت بخیر چون مطلبی در مورد دراسینا پیدا نکردم اینجا سوالمو میپرسم
    من یه دراسینا پرچمی برگ سبز دور‌‌قرمز دارم که بالای ساقه دو تا جوانه برگ زده بود بعد چند روز متوجه شدم جوانه ها خشک شدن هفته ای یکبار آبیاری دو هفته یکبار کود آماده اسپری می‌کنم و معمولا دو ساعتی آفتاب پشت پنجره بهش میخوره دلیل خشک شدن جوانه های برگش نمیدونم بخاطر چیست

دیدگاه‌ها بسته شده است.