آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله: سنبل گیاهی از خانواده لیلیاسه می‌باشد که بومی مناطق مدیترانه‌ای است. گل‌های سنبل بعد از تشکیل برگ بر روی گیاه تشکیل می‌شوند که گل‌ها به‌صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند. نام علمی سنبل Hyacinthus orientalis می‌باشد. نام علمی لاله Tulipa است.
تعداد گل‌های سنبل بین ۳۰ تا ۵۰ عدد متغیر می‌باشد. هر گل دارای ۶ گلبرگ و تعداد کاسبرگ‌ها ۶ عدد و در بعضی موارد بیشتر هم دیده می‌شود.

دارای ۶ پرچم و یک تخمدان است. رنگ گل‌ها صورتی، سفید، بنفش، ارغوانی، زرد، نارنجی، آبی هستند.

برگ‌های این گیاه کشیده و گوشتی است.
از سنبل می‌توان به عنوان گل گلدانی، گل شاخه بریده و باغچه‌ای استفاده نمود.

گل سنبل در ایران به دو دسته ایرانی و هلندی تقسیم می‌شود که سنبل ایرانی تعداد گل‌های موجود بر روی ساقه گل دهنده کمتر و فاصله گل‌ها زیاد است اما در سنبل هلندی تعداد گل موجود بر روی خوشه زیاد و به‌صورت متراکم قرار دارند. در ادامه با آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله آشنا خواهید شد.

گل سنبل
گل سنبل

 

گل لاله
گل لاله

گلدهی سنبل:
سنبل در فصل پاییز (اواسط آبان ماه تا اوایل دی ماه) کشت می‌گردد اگر در هوای آزاد کشت شود در باغچه در بهار (اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه) به گل خواهد رفت و اگر در گلدان کشت گردد گلدهی آن قابل تنظیم می‌باشد.

 

نگهداری سنبل و لاله:
سنبل گیاهی مقاوم به سرما می‌باشد ولی به‌شرطی که در زمین کشت شود اما اگر در گلدان کشت گردد سرما به آن آسیب وارد می‌کند، بنابراین در گلدان دما باید حداقل ۵ درجه و حداکثر ۹ درجه سانتی گراد باشد. خاک مناسب این گیاه باید سبک و دارای زهکشی خوب باشد.

آفتاب پسند می‌باشد و طول روز در گلدهی آن نقشی ندارد و حتی در مکان تاریک نیز گل می‌دهد اما اگر بعد از گل دهی نور به مرور افزایش نیابد گل‌ها ضعیف و نامرغوب تشکیل می‌شوند.

 

روش تکثیر سنبل و لاله:
با استفاده از پیاز قابل تکثیر می‌باشد. که پیازها برای گلدهی باید داری قطر مناسب باشند که بر حسب قطر، پیازها درجه بندی می‌شوند که درجه یک قطری حدود ۱۸ و بیشتر دارا می‌باشند و به ترتیب قطرهای کمتر درجه‌های ۲ و ۳ دسته بندی می‌شوند. که هرچه پیاز درشتر باشد گل درشت‌تر و با کیفیت بالاتر تشکیل می‌گردد و اگر سایز در حد مطلوب نباشد در آن سال گل نخواهد داد یا گلی ضعیف می‌دهد.

پیازچه‌های کوچکی که در کنار پیاز اصلی تشکیل می‌شود در سال‌های بعد باید تقویت شوند بعد از ۴ تا ۵ سال این پیازها توانایی گلدهی را خواهند داشت.

بعد از تهیه پیاز سنبل پیازها را تا موقع کاشت در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید (دمای حدود ۱۳ درجه).

ترکیب خاک مناسب کشت پیاز باید داری زهکش زیاد باشد که ترکیب پیشنهادی من ۷۰ درصد شن و ۱۰ درصد پیت ماس و ۲۰ درصد خاک باغچه می‌باشد.

( برای کشت پیاز سنبل و لاله به هیچ عنوان نباید از کود حیوانی تازه استفاده گردد)

خاک باغچه‌ای که ترکیب استفاده می‌گردد اگر حاوی کود پوسیده از سال‌های قبل باشد اشکالی ندارد.

گلدان مناسب کشت سنبل سایز ۱۱ و ۱۲ می‌باشد و گلدان مناسب کشت لاله سایز ۱۰ و ۱۱ است.

قبل از کشت پیازها باید آنها را در محلول قارچ‌کش قرار داد برای ضد عفونی که می‌توان از هر قارچکش مناسبی استفاده نمود، که پیشنهاد من پنکونازول نیم در هزار یا مانکوزب دو در هزار می‌باشد که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیازها در این محلول قرار داده شوند و بعد از آن می‌توان شروع به کشت آن نمود.

نکته قابل توجهی که در زمان کشت باید رعایت شود این است که پوسته‌های پیاز را اصلاً جدا نکنید.

بعد از ضد عفونی پیازها، مرحله کشت آنها درون گلدان می‌باشد که باید به گونه‌ای کشت شوند که حدود ۲ تا ۳ سانت از سر پیازها خارج از خاک گلدان قرار گیرند و کامل با خاک پوشیده نشوند.

بعد از کشت گلدان هارا باید در مکانی مناسب قرارداد.

مکان مناسب قرار دادن گلدان‌های سنبل و لاله فضای بازی است که مسقف باشد که از بارنگی حفظ شوند ولی هوا در جریان باشد یعنی فضایی نباشد که هوا محبوس شود. گلدان هارا در محل مورد نظر قرار داده و همه گلدان هارا با محلول قارچ‌کش آبیاری نموده و کامل همان محل هم محلول قارچکش پاشیده شود که بهتر است از قارچ‌کش کاربندانیم یا پنکونازول یا تیوفونات متیل استفاده گردد.

شکل رشد پیاز سنبل
شکل رشد پیاز سنبل

بعد از این مرحله ترکیبی از خاک تهیه شده، برای کشت پیازها را در ترکیب پوست برنج (شلتوک) و خاک باغچه باید حدود پنج سانت بر روی گلدان‌ها ریخته شود (گلدان‌ها ۵ سانت در زیر این ترکیب دفن شوند) که می‌توان دور تا دور گلدان‌ها بلوک یا اجر قرار داد که بهتر دفن شوند و بعد از آن باید تنها دما کنترل شود که حداقل ۴ و حداکثر ۹ درجه باید باشد. و تا اوایل اسفند در همان محل باقی بمانند.

دلیل خاک‌دهی روی گلدان‌ها یکی به خاطر حفظ سرما می‌باشد و دیگری به خاطر حذف نور می‌باشد زیرا پیازها برای  ریشه دهی و گل انگیزی باید در تاریکی مطلق قرار گیرند.

در صورتی که مکانی که هوا در جریان هست و تاریک مطلق می‌باشد می‌توان گلدان هارا قرار داد و نیازی به دفن آنها نمی‌باشد.

در این چند ماهی که پیازها در زیر خاک قرار دارند هر چند وقت یک‌بار بررسی شود و رطوبتان را چک کنید و یک گلدان را خارج کنید و اگر بستر خشک شده، آبیاری را انجام دهید که نباید گلدان‌ها را خارج کنید برای آبیاری آب را بر روی همان خاکی که گلدان هارا پوشانده بریزید.

 

بعد از آن هر زمانی که بخواهید گیاه سنبل شما به گل برود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از آن و در مورد لاله ۲۵ تا ۳۰ روز قبل باید آنها را خاک کنید و به مرور نور را افزایش دهید به این صورت که بعد خارج کردن از خاک به محلی که نور سایه روشن است منتقل کنید و به‌ هیچ‌ وجه نباید در نور شدید قرار گیرند.
و دمای محلی که قرارداده اید باید حدود ۱۲ تا ۱۴ درجه باشد.

به مرور نور را افزایش داده و دما را هم افزایش بدهید تا حدود ۱۸ درجه. هرگز نباید یک دفعه دما و نور رو افزایش داد.

می‌توان بعد از خارج کردن گلدان‌ها از خاک و قرار دادن آنها در گلخانه یا محل مورد نظر برای کاهش نور شدید آن محل، بر روی گلدان‌ها روزنامه قرار داد و دو روز بعد انها را برداشت. و به مرور گل آذین تشکیل می‌شود.

بعد از تشکیل ساقه گل با تنظیم دما می‌توان باز شدن گل‌ها را کنترل نمود تا در روز دلخواه باز شوند.
پیاز لاله و سنبل هر دو از خانواده لیلیاسه می‌باشند و هر دو در اواسط آبان تا اوایل دی ماه پیازشان قابل کشت می‌باشد و در شب عید هم بر روی گل در داخل گلدان هستند. گل لاله را نیز همانند سنبل می‌توان در گلدان و در فضای باز کشت نمود.

پیاز لاله
پیاز لاله

کود مناسب سنبل و لاله:
کود مناسب گل‌های پیازی پتاس بالا هست مانند کود NPK12-12-36 یا فرمولی مشابه این که پتاس بالا باشد عالیست و باعث افزایش مقاومت پیاز به شرایط نامناسب میشود.

 

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد:
در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند برای جلوگیری از یخ زدگی پیازها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی پیازها در اثر مرطوب ماندن به مدت طولانی در طی این فصل می‌توان آنان را از خاک درآورد و در انبار نگهداشت. پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد. بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کرد و نباید آنان را با آب شست چون می‌تواند باعث پوسیدگی آنان در طی مدت انبارداری شود.

البته اگر از روش شستن برای تمیز کردن استفاده شود باید به مدت یک هفته پیازها را در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب بر روی قطعه‌ای کاغذ همانند روزنامه قرار داد تا رطوبت اضافی خود را به خوبی از دست بدهند.

 

برای انبار کردن پیازها از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید. جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است. (برخی افراد پیازها را در محلول قارچ‌کش می‌زنند و بعد می‌گذارند خشک شود)
کف جعبه ابتدا لایه‌ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس بریزید و سپس پیازها را بر روی آن بگذارید.

اگر تعداد پیازها زیاد است ابتدا یک ردیف را در کف جعبه بچینید و سپس یک لایه روزنامه بگذارید و ردیف بعدی پیازها را بر روی روزنامه‌ها قرار دهید و در نهایت نیز یک لایه روزنامه بر روی آخرین ردیف پیازها قرار دهید. البته برخی از پرورش دهندگان از روش متفاوتی استفاده می‌کنند بدین صورت که برای پوشاندن این پیازها مخلوط مساوی پیت ماس + ماسه و سینی‌های کم عمق را استفاده می‌کنند بدین صورت که تنها یک ردیف لاله را با مخلوط شن و پیت ماس می‌پوشانند و چیز دیگری روی آنها قرار نمی‌گیرد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. جعبه محتوی پیازها را در مکانی خشک و خنک با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود. پیازهای لاله حداقل ۸_۶ هفته سرما نیاز دارند.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

68 دیدگاه برای “آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

  1. مهدیار گفته:

    سلام ببخشید من پیاز شال های پیش مان را در گلدانی پیدا کردم که در جایی تاریک بوده.
    و داخل اون گلدان بدون آب و نور پر ریشه شده بود و دو تا جوونه زده بود.
    دراوردمش در یک گلدان دیگ کاشتم توی همین مراحل یکی از جوونه ها شکست الان هم ۱۱ اسفند هستیم ، احتمالش هست که گل نده اصلا یا رشد نکنه؟
    ضمنا این که من کامل با خاک پوشاندمش الان که ریشه داره هم باید یه مقداریش بیرون خاک باشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر نصفه شکسته باشه رشد میکنه ولی اگر کامل از انتها جدا شده باشه احتمالش کمه که مجدد جوانه بزنه، مقداری از پیاز باید از سطح خاک بیرون باشه حدود یک سوم.

  2. معصومه گفته:

    سلام من امسال عید یه گلدون سنبل گرفتم و اصلا آشنایی نداشتم وقتی گلدهی تموم شد فقط گلدون رو گذاشتم یه جای خنک و دوراز آفتاب بهم گفتن همینطور بزارمش تا بهمن بهش آب بدم تا عید گل بده درسته اصلا الان پیازش سالم هست بنظرتون از کی آب بدم بهش؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست پیاز رو از خاک دربیارید و ببیند سالم هست یا نه اگر سالم بود مجدد بکارید وابیاری کنید.

  3. سارا گفته:

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون. من دو تا سوال داشتم .. اول اینکه پیاز سنبل تا چند سال قابلیت رشد مجدد و گلدهی داره؟
    و دوم اینکه من پارسال یه گل سنبل خریدم که گلش کشیده و پرپشت بود اما امسال که دوباره کاشتمش دو تا گل کوتاه و کم پشت داد..علت چیه.. من تهران زندگی میکنم و سنبل رو اول بهمن کاشتم و تو تراس جایی که نور نخوره نگهداری کردم.. ممنون از راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر پیاز شرایط نگهداری ایدالی داشته باشه چندین سال میتونید شاهد گلدهیش باشید وهر سال پیازهای کوچکی تولید میکنه که میتونید تکثیر کنید، برای اینکه گلهای پرپشتی داشته باشه باید خاکش غنی باشه ونور کافی دریافت کنه. میتوند برای تقویتش داخل خاکش موقع کاشت ورمی کمپوست یا کوددامی کاملا پوسیده شده ترکیب کنید.

  4. محمد گفته:

    سلام. پیاز لاله را چند ساله که در باغچه کنار پیاز زعفران کاشته ام.در تمام فصول هم در باغچه هستند.در مورد زعفران ها مشکلی ندارم اما در مدت این چند سال پیاز لاله اول بهار سبز می شود ولی هیچ وقت گل نداده.علت چیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا یا نور کافی دریافت نمیکنه یا خاکش غنی نیست میتونید با کودهای فسفر بیشتر از ازت وپتاس گیاه رو تقویت کنید تا به گل بشینه.

      • مینا گفته:

        سلام .ببخشید من دوتا گلدان سنبل برای عیدم خریدم. هفته پیش گل رو از گلدان درآوردم و داخل باغچه کاشتم‌…دوست دارم پیاز گل برای سال آینده بیشتر بشه و دوباره اونو رو برای عید سال بعد بکارم باید چکار کنم برای تابستون باید از باغچه درشون بیارم و پیازشو تو جای تاریک نگه دارم؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، اگر قسمتی از باغچه هست که کم اب میخوره تاسال اینده میمونه ولی اگر اب زیاد میشه بله بهتر هست از خاک دربیارید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وخشک کنید وداخل یک روزنامه بپیچید ودرمحیط خنک وتاریک نگهداری کنید اواخر پاییز میتونید مجدد بکارید.

  5. محمد مهدی گفته:

    سلام و خسته نباشید من پیاز سنبل کاشتم و فکر میکنم با توجه به زمان باقی مانده تا پایان سال سنبل من گل نخواهد داد چطور شرایط رو تغییر بدم که رشدش سریع تر بشه ما در شیراز زندگی میکنیم و امسال سرد ترین سالی بود که دیدم فکر کنم بخاطر همین رشدش کنده چیکار کنم؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه رو درجایی که اوایل صبح نور مستقیم داشته باشه ودما بین ۱۰الی۱۵ درجه باشه نگهداری کنید دما زیاد نباشه زودتر به گل میشینه.

  6. محمد گفته:

    ببخشید من گلخونه هم ندارم
    پارسال با نور جنوبی حیاط و همون سرما، پیازهایی که سالم بودند گل دادند ولی بقیه خراب شدند
    امکانش هست بدون گلخونه هم بتونیم عمل بیاریم؟
    متشکرم

  7. Nariman21 گفته:

    سلام چه موقعی پیاز سنبل را بکارم تا برای عید گل بدهند؟
    میشه پیاز سنبل رو درون یخچال نگهداری کنم؟

  8. محمد گفته:

    ممنون از توضیحات کاملتون . من خیلی سرچ کردم و این مقاله کاملترین مقاله ای بود که عملی توضیح داده چیکار کنیم.
    ممنونم خداخیرتون بده
    من پارسال برای اولین بار۴۰۰تا پیاز سنبل هلندی خریدم تا برای عید بفروشم ولی متاسفانه فقط۱۰۰ تاش گل داد و پیازها بعد از خارج کردن از گلدان در اردیبهشت و قرار دادن در محلول قارچ کش… پشه زدندو پوسیده شدند.
    الان از چند نفر که پیاز میفروشند پرسیدم گفتند تا آخر دی هم بکاری برای عید گل میده،
    آیا واقعا الان بکارم و همه ی نکاتی که گفتید رعایت کنم عید گل میدن ؟
    و اینکه آب برف و بارون نباید بهشون بخوره؟ چون غرقابی میشن؟
    پارسال برف و بارون زیاد بود به طوریکه اب از ته گلدونها خارج میشد
    یعنی مثلا وقتی گلدونها را دفن کردم یه سقف پلاستیکی براشون بزنم که آب برف و بارون بهشون نرسه؟
    و یه سوال دیگه اینکه
    الان شبها منفی چهار و حتی ۱۰ درجه میشه ولی روز خوبه… یعنی با دفن کردن از یخ زدگی حفظ میشن؟
    خیلی ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،تا اخر این ماه هم فرصت هست که بکارید باید روی گلدانهارو با مالچ طبیعی(برگهای پوسیده) بپوشونید تا از یخ زدگی پیازها جلوگیری بشه با پوشانیدن سطح خاک با مالچ داخل خاک گرم میمونه وپیاز ها از یخ زدگل محافظت میشند. پیازها رو حتما بعد از اتمام گلدهی وخشک شدن برگها از خاک خارج کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وبعد از اینکه خشک شدند داخل روزنامه یا پاکت پیچیده و در محیط خنک وتاریکی نگهداری کنید تا برای سال بعد اماده بشند. محیط نگهداری حتما باید خشک تاریک وخنک باشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونید کشت کنید، از اواسط ابان تا اوایل دی ماه زمان مناسبی برای کشت گیاهان دار پیاز هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      گیاهان پیاز دار پاییز کشت میشن وبهار به گل میشینند وبا گرم شدن هوا به خواب میرند در محیط خنک وسایه نگهداری کنید پاییز شروع به رشد میکنه.

  9. عاطفه گفته:

    سلام
    من یه دونه سنیل روز گذتشه خریدم و امروز گلدونش رو عوض کردم اما یهو پژمرده شد و نمیدونم چیکارکنم ؟؟چرا اینجوری شد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، وقتی گیاه روی گل یا غنچه باشه نباید گلدان یاخاک عوض بشه به گیاه شوک وارد میشه، فعلا بهتر هست درجای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه احتمالش هست که گلش خشک بشه.

  10. على گفته:

    سلام
    من تابستون سنبل رو کاشتم تو باغچه و الان که دقت کردم دیدم که چهار پنج تا جوونه ازش زده بیرون
    آیا این جوونه ها هر کدوم یه پیاز شده اند؟
    اگر هر کدام یک پیاز شده اند ایا به هم متصل اند یا هرکدام جدا از یکدیگر میشه تو گلدانهاى مجزا کاشتشون
    و اینکه اگه الان از تو باغچه در بیارمشون آسیبى نمیبینن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالش هست که پاجوش زده باشه، بهتر هست صبر کنید کمی بزرگتر بشن بعد از خاک خارج کنید.

  11. فریبا گفته:

    سلام من فراموش کردم پیاز گل سنبلی که از سال قبل داشتم رو بکارم، الان میتونم این کار رو انجام بدم

  12. فاطمه گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من پیاز سنبل از پارسال نگهداری کرده بودم و امروز برداشتم که بکارم دیدم جوونه زده و توی همون گلدون قبلی خودش کاشتمش
    فقط نمیدونم که الان دقیقا گلدون رو کجا بزارم برای نگهداری که تا عید بتونم سنبل داشته باشم
    تهران هستم میتونم توی بالکن نگهداری کنم همیشه؟ یا اینکه سرما خرابش میکنه؟ و اینکه بالکنم نورگیر نیست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید در فضای باز که دما شبانه روز از ۵ درجه کمتر نباشه واز ۱۵ درجه بیشتر نباشه ونور کافی داشته باشه نگهداری کنید.

  13. سمیرا.اف گفته:

    با سلام و عرض ادب
    ببخشید من میخوام امسال پیاز گل سنبل و لاله به تعداد بالا مثلا ۱۰۰ گلدان بکارم و در شب عید بفروشم
    آیا این کار در بالکن منزل که حدودو ۲۰ متر است امکان پذیر است؟
    تاکنون تجربه ای هم در این زمینه نداشتم و با توجه به مطالب که خوندم میخوام این کارو بکنم
    لطفا راهنمایی بفرمایید. با سپاس فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر شرایط ایدال باشه از جمله دما ونور بله چرا که نه، برای اطلاعات کافی پیشنهاد میکنم مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.