معرفی گیاه یاس رازقی

معرفی گیاه یاس رازقی

معرفی گیاه یاس رازقی : گل یاس رازقی یکی از گل‌های بیرونی و آپارتمانی است با گل‌های بسیار زیبا و خوشبو با نام علمی Jasminum sambac این گیاه بومی جنوب آسیا است. جز گیاهان همیشه سبز می‌باشد.

نگهداری و تکثیر آن راحت می‌باشد که در این مقاله توضیح داده می‌شود. شما مثل همیشه می‌توانید هر سؤالی داشتید در زیر مقالات میهن کاکتوس مطرح نمایید.
روش ازدیاد: روش قلمه گیری در بهار قبل از فعالیت جوانه‌ها و خوابانیدن ساقه در اواسط بهار.

شرایط نگهداری گل یاس رازقی: مکانی کامل آفتاب ویا نیمه سایه، خاک سبک که فاقد آهک باشد به خاک‌های آهکی بسیار حساس است و باعث خشک شدن گیاه می‌شود بهتر است در آبیاری از آب تصفیه شده ویا آب باران استفاده کرد، اقلیم گرمسیری معتدل نسبت به سرما حساس بهتر است در زمستان در اتاق یا گلخانه نگهداری شود.

گل یاس رازقی
گل یاس رازقی

معرفی گیاه یاس رازقی: یاس رازقی بومی جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا است درختچه‌ای رونده وبه ارتفاع ۳ متر می‌رسد، همیشه سبز برگ‌ها قلبی شکل متقابل، بدون کرک وبه رنگ سبز تیره، براق و حاشیه‌ای صاف برگ‌ها بین ۱۲ تا ۴ سانتیمتر طول و ۸-۲ سانتیمتر عرض دارند گل‌ها پُرپَر تا کم پر در گونه‌های متفاوت است گل‌ها در سراسر سال در دسته‌های ۳ الی ۱۲ تایی و در انتهای ساقه شکوفا می‌شوند گل‌ها زیبا و معطر می‌باشند. این گیاه طرفداران بسیاری دارد به‌عنوان گیاهی زینتی و همچنین به طور وسیع برای عطر گل آن کشت می‌شود.

شرایط محیطی مورد نیاز یاس رازقی:

آبیاری: این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز دارد. کمبود آبیاری موجب پریدگی رنگ برگها و خشکی حاشیه برگ‌ها و بیش بود آن موجب زردی برگ‌ها و ریزش غنچه‌های گل می‌شود. برای آبیاری صبر کنید تا سطح رویین خاک تا عمق حدود ۱ سانتیمتری خشک شود و بعد گیاه را آب دهید. در هر مرتبه آبیاری نیز گیاه را تا حدی آب دهید که آب اضافی از منافذ زیرین گلدان بیرون بیاید. اما اجازه ندهید که آب در زیرگلدانی جمع شود و آب‌های اضافی موجود در زیرگلدانی را دور بریزید. هم چنین در مورد رطوبت هوا باید گفت که این گیاه از وجود رطوبت در هوا لذت می‌برد و از شادابی بیشتری برخوردار خواهد بود. اما در اسپری کردن آب زیاده روی نکنید زیرا این عمل می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های قارچی شود.

 

نور: مکانی با نور کامل آفتاب و یا نیمه سایه، نیمه آفتاب برای این گیاه مناسب است. در طی فصل رشد و بخصوص در طی اواخر بهار و فصل تابستان مکانی که در طی صبح تا ظهر نور مستقیم آفتاب و در طی بعد از ظهر از شرایط نیمه سایه برخوردار باشد برای این گیاه بهترین مکان است.

 

دما: بهترین دما برای رشد این گیاه ۲۱-۲۳ درجه در طی روز و ۱۶-۱۸ درجه در طی شب است. گرمای بیش از اندازه موجب کدر شدن رنگ گلها و سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود. هر مقدار که دمای هوا بیشتر شود (همانند میانه‌های تابستان) سعی کنید گیاه گلدانی را در مکانی قرار دهید که از سایه در بعد از ظهر برخوردار باشد و نور به شکل مستقیم فقط در طی صبح به آن بتابد.

 

خاک: خاکی با زهکش خوب نیاز دارد بنابراین اگر از موادی که باعث سبک شدن مخلوط کاشت و افزایش زهکش آن استفاده کنیم به نفع گیاه خواهد بود. به همین دلیل استفاده از خاک برگ و یا پیت ماس در مخلوط خاکی این گیاه توصیه شده است. کوچک بودن گلدان گیاه یکی از دلایل ریزش گلهای آن است. بنابراین زمانی که تمامی شرایط محیطی مناسب است اما گل‌های گیاه می‌ریزد بهتر است که گلدان گیاه را عوض کرده و آن را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید. هم چنین خروج ریشه‌های گیاه از منافذ زیر گلدان نشانه خوبی برای کوچک بودن گلدان و کمبود فضا جهت رشد ریشه‌ها است. زمان مناسب تعویض گلدان نیز اوایل بهار است.

 

کود: عناصر غذایی می‌تواند منجر به کاهش رشد عمومی گیاه و عدم گلدهی آن شود البته در مورد کوددهی به این گیاه نیز مراقب باشید تا بیش از اندازه به آن کود ندهید زیرا این عمل می‌تواند در ابتدا منجر به زردی برگها و سپس منجر به از بین رفتن گیاه شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هر گونه مشکلی از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته با نصف غلظت استفاده شود. در پاییز و زمستان نیازی به کوددهی نیست.

تکثیر گیاه یاس رازقی:

تکثیر: اغلب نمونه‌های یاس رازقی بذر تولید نمی‌کنند و به همین دلیل این گیاه اکثراً توسط روش‌هایی همانند قلمه گیری و یا خوابانیدن ساقه تکثیر می‌شود. قلمه را در تابستان به طول ۱۰-۱۲ سانتیمتر می‌توان تهیه کرد. برش را نیز از زیر ناحیه اتصال یک برگ به ساقه بزنید. برگ‌های پایینی قلمه‌ها را جدا کنید و آنان را در بستری که بافت سبکی دارد بکارید. می‌توان از خاک برگ به تنهایی و یا مخلوط کوکوپیت + پرلیت برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد. ظرف حاوی قلمه‌ها را باید در مکانی روشن و پر از نور اما به دور از تابش اشعه مستقیم آفتاب قرار داد. دمای مناسب ریشه زایی ۱۶ -۱۸ درجه سانتی‌گراد است. ریشه دهی در طی حدود چهار هفته انجام می‌شود و بعد از گذشت ۵-۶ هفته می‌توان قلمه‌ها را که اکنون به خوبی ریشه داده‌اند به مکان‌های دیگری منتقل نمود.

 

خوابانیدن شاخه: برای تکثیر از طریق خوابانیدن بهتر است که از شاخه‌های موجود در قسمت پایین گیاه استفاده کرد و آن را در خاک قرار داد. به نحوی که طول ساقه در زیر خاک مدفون شود اما نوک آن بیرون باشد. اگر در اواسط بهار این عمل را انجام دهیم در اواخر تابستان می‌توان ساقه را از ناحیه اتصال به گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل در مکانی جداگانه کاشت.

 

تکثیر از راه پیوند: گل یاس رازقی را می‌توان به‌وسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا) نیز زیاد کرد، در بهار پیوند شکمی یا مجاورتی مناسب است و در پاییز پیوند شکافی ازدیاد کرد و گیاه حاصل در هر خاکی قابل پرورش است.

هرس گیاه یاس رازقی:

 

هرس یاس رازقی: ساقه‌های این گیاه می‌توانند بعد از مدت‌ها بسیار بلند و شکننده شوند بنابراین می‌توان با عمل هرس علاوه بر اینکه مانع از بلند شدن بیش از اندازه ساقه‌ها شویم، رشد ساقه‌های جانبی را تحریک کنیم. در طی این عمل می‌توان حدود دو سوم طول یک ساقه را کوتاه کرد و این هرس را بهتر است که در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز انجام داد، البته توجه داشته باشید که به شکل ناگهانی تعداد زیادی از ساقه‌های گیاه را کوتاه نکنید این عمل موجب شوکه شدن گیاه می‌شود، بهتر است هر دفعه به کوتاه کردن ۲-۳ ساقه بسنده کنید. همچنین با فرارسیدن بهار می‌توان حدود ۱٫۵ سانتیمتر از نوک ساقه‌ها را کوتاه و به اصطلاح گیاه را سرزنی کرد. این عمل موجب بوته‌ای شکل شدن گیاه و افزایش گلدهی آن خواهد شد.

بونسای گل یاس رازقی
پرورش بونسای یاس رازقی به خاطر این که نگهداری آن مشکل و تنه ضخیم نمی‌کند و رونده است زیاد مرسوم نمی‌باشد ولی علاقه‌مندان و طراحان درخت در طرح تانوکی در پرورش آن همت گماردن

کاشت یاس بیرونی
ونمونه هایی در استان‌های جنوب کشورمان یاس رازقی در هوای آزاد پرورش داده می‌شود و در مناطق دیگر در گلدان و زمستان از سرما باید محافظت شوند.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

164 دیدگاه برای “معرفی گیاه یاس رازقی

  1. سنا گفته:

    اینم سانسوریا ک برگاش خم شده میتونه عات آبیاری کم باشه چون ی مدت نبودم بهش آب ندادن و تو آفتاب تابستون هم بوده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم

  2. سنا گفته:

    سلام وقت بخیر گل یاس من اینطوری شده میشه راهنمایی کنید البته ی مدت با آبپاش رو برگاش آب میپاشیدم علت رو نمیدونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. فائزه عزیزی گفته:

    سلام من۴ساله گلدون یاس دارمویکبارگلدونش روعوض کردم.تاحالامشکلی نداشته.تابستون توراه‌پله بودکه هرسش کردم اماحس کردم میزان گلدهیش بعدازهرس کمترشد.توسرماآوردمش خونه کنار پنجره نورمناسبی داره وباتوجه به خواب گل میزان آبیاری وکوددهی(گرین واسیدهیومیک)روکم کردم.مشکلی که الآن داره اینه که برگهای سبزش خشک میشن حتی جوونه های تازش.من چون گلهای دیگه ای هم دارم شوفاژ سمت پنجره روروشن نکردم دمای خونه بین ۲۰_۲۲هستش.گلم زمستون سال قبل هم کنارپنجره بودومشکلی نداشت تنهافرقی که کرده من یکم میزان آبیاری وآبپاشی روکم کردم نسبت به قبل هر ۴ روزیکبار.حالا نمیدونم چرا برگای سبز خشک میشن.یعنی بخاطر آبیاری هست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالش هست که بخاطر کمبود اب باشه اگر دما این اندازه هست باید ابیاری رو کامل انجام بدید چون در این دمایی که فرمودید رشد میکنه خاک روهم از نظر وجود افت بررسی کنید.

  4. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    یاس رازقی تابستان به حیاط منتقل شد و به تازگی برگای قدیمی ریخت برگ تازه زده اما برگا دارن رو به رنگ پریدگی میرن و جوونه های ریز همینطورموندن بدون رشد دارن خشک میشن آیا علت فقط سرما یا کمبود مواد غذایی هم داره الان کود آهن بدم بهتر یاکودمایع ریزمغذی و میشه به اتاق منتقل کنم دریافت ۶ساعت نورلامپ کم مصرف کافیه؟ گیاه هفته۲بار آبیاری وسط باغچه بین درختان نگهداری میشه و ماهی۲بار کودمایع ریزمغذی. باتشکر. https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۱۱۰۷_۱۳۵۶۵۴_۸۹de.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله گیاهتون کمبود مواد غذایی داره از هردو کود میتونید ماهی یک بار استفاده کنید. کود اهن رو بهترهست شب استفاده کنید اگر در منطقه ای هستید که زمستان یخ بندانی نداره میتونید داخل باغچه نگهداری کنید ولی اگر زمستان یخ بندانی دارید بهتر هست داخل منزل انتقال بدید وپشت پنجره جنوبی که نورگیری خوبی داشته باشه نگهداری کنید. از نور مصنوعی هم اگر نورکافی داشته باشه میتونید استفاده کنید.

      • نرگس گفته:

        ممنون از راهنمایی مفیدتون. زمستونم میشه از کود استفاده کنم یا فقط تا پایان پاییز؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما اگر گیاه رشد داشت میتونید کوددهی رو ادامه بدید اگر رشدش متوقف شد بهتر هست کوددهی هم قطع بشه وبا شروع رشد گیاه مجدد کوددهی شروع بشه.

          • نرگس گفته:

            باعرض معذرت کودهی بایدبه همان مقدار آب مصرف همیشگی باشه یا کمتر چون همیشه۴ لیوان اب به این گیاه میدادم اما زمان کود ابتدا۲لیوان اب سپس۲لیوان کود تا ریشه نسوزه ایا این مقدارکم باید هر۴لیوان کودبدم؟ باتشکر.

            • کارشناس 1 گفته:

              اصلا نیاز به این کار نیست، خیلی راحتر میتونید کوددهی رو انجام بدید موقع کوددهی خاک باید مقداری رطوبت داشته باشه برای مثال اگر فاصله دو ابیاری ۷ روز باشه موقع کوددهی این زمان رو به پنج روز برسونید، ومقدار یک گرم از کود رو اگر مایع هست یک سی سی داخل یک لیتر اب ترکیب کنید وهمون مقدار محلول رو داخل خاک گیاه بریزید دیگه نیازی نیست یک بار اب بدید بعد محلول بریزید.

  5. لواسانی گفته:

    سلام گل یاس رازقیم بعد از یه دوره کوتاه برگا سبز خشک شدن راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.