معرفی کاکتوس مامیلاریا الانگاتا

معرفی کاکتوس مامیلاریا الانگاتا

معرفی کاکتوس مامیلاریا الانگاتا : این گونه از مامیلاریاها دارای تیغ‌های زرد رنگ می‌باشد که به دلیل تکثیر و نگهداری آسان آن دارای گستره زیستی وسیعی می‌باشد.

 

نام علمی آن Mammillaria elongata می‌باشد. کاکتوس مامیلاریا الانگاتا از نوع پوششی گسترده بر روی زمین می‌باشد با ساقه‌های میانی راست و صعودی و ساقه‌های کناری خوابیده و در گونه مامیلاریا بسیار شایع و پر کشت می‌باشد. تنوع رنگ و نوع ساقه و آرئول و رنگ تیغ زیادی دارد. ساقه استوانه‌ای بلند تا ۱۰ سانتی متر ارتفاع و ۱ تا ۳ سانتیمتر قطر می‌گیرد.

تیغ: روی توبرکل های مخروطی ۱۴ تا ۲۵ تیغ شعاعی به هم پیوسته به شکل ستاره به رنگ سفید یا زرد طلایی که در انتهای طیف‌های مختلف قهوه‌ای می‌باشد. تیغ‌ها باریک و بلند و سوزنی شکل و برگشته به داخل و ۴ تا ۱۲ میلی‌متری می‌باشند. تیغ مرکزی ندارد ولی به ندرت ممکن است تا ۲ تیغ مرکزی زرد متمایل به قهوه‌ای داشته باشد.

گل: گل‌های کوچک به شکل زنگ به طول ۱۰ میلی‌متر سفید یا زرد کمرنگ و یا مایل به صورتی.

میوه: میوه‌های صورتی که به مرور قرمز می‌شود. که به کپسول بذر معروف است.

بذر: بذرهای کوچک و قهوه‌ای دارد.

گلهای مامیلاریا الانگاتا
گلهای مامیلاریا الانگاتا

 

عکس گل
کاکتوس مامیلاریا الانگاتا در طبیعت

نور:تمایل نور زیاد دارد. نور فیلتر شده و مناسب.
از آفتاب سوزان ظهر محافظت شود مگر آنکه به مرور عادت داده شود.
گیاه جوان بهتر است که در سایه پر نور و به دور از آفتاب مستقیم باشد.

 

آبیاری: در تابستان و فصل رشد آبیاری خوب داشته باشد و اجازه خشک شدن خاک بین فاصله دو ابیاری داده شود، در زمستان ترجیحاً کاملاً خشک نگهداری شود.

کاکتوس
کاکتوس مامیلاریا الانگاتا دفرمه

خاک:خاک باید غنی و زه کشی خوبی داشته باشد.ترجیحاً چند سانت پایین گلدان سنگریزه‌های درشت‌تر برای تخلیه مناسب آب باشد.خاک با مقدار کمی مواد آلی یا پیت ماس توصیه می‌شود.تعویض گلدان آنها هر ۲ تا ۳ سال یک‌بار و ابتدای بهار مناسب می‌باشد.
بهتر است با کمپوست PH خاک را پایین نگه داشت.

مقاله خاک مناسب برای کاکتوس ها اینجا کلیک کنید.

 

دما:در شرایط استراحت و خشک بودن خاک و مناسب بودن نور تا ۵- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. بهتر است زیر ۷ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا در بهار گلدهی داشته باشد. این کاکتوس در صورت خشک بودن تا ۱۲- را نیز برای مدت کوتاه تحمل می‌کند.

کوددهی:در فصول رشد استفاده ماهانه از کود مایع و در صورت استفاده از کمپوست، فقط در فصل تابستان و حتماً با شروع پاییز کوددهی متوقف گردد. از کود با پتاسیم و فسفر بالا و نیترات کم استفاده شود. وجود نیترات در کود موجب پرآب شدن ساقه و نرم شدن آن می‌شود.

قلمه مامیلاریا
قلمه مامیلاریا الانگاتا که ریشه دار شده است

 

تکثیر مامیلاریا:بهترین راه تکثیر قلمه زنی می‌باشد. بهتر است در فصل بهار و تابستان انجام شود.قلمه با یک چاقوی تیز و ضد عفونی شده برش داد شود و پس از یک هفته که محل زخم پینه بست در خاک با شن‌های درشت‌تر کاشته شود.قلمه پس از ۲ تا ۶ هفته ریشه می زند.

 

تکثیر از طریق بذر:بذر آن به راحتی جوانه می زند.  بذرها پس از ۷ تا ۱۲ روز جوانه می‌زنند.ساقه این کاکتوس شاخه تولید می‌کند که می‌توان به راحتی از ساقه اصلی جدا کرد. بهترین دما برای جوانه زنی ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

عکس بذر کاکتوس مامیلاریا
عکس بذر کاکتوس مامیلاریا

فصل رشد: اوایل بهار تا اواسط پاییز

فصل گلدهی: گلدهی در فصل بهار و گاهی دو بار گلدهی دارد.

فصل استراحت: زمستان

این کاکتوس با سرعت رشد و سرعت شاخه زنی زیادی دارد.
این کاکتوس برای نگهداری بسیار آسان می‌باشد.
گردش هوا در محل نگهداری نیاز مبرم این کاکتوس است.
بومیان مکزیک از تیغ این کاکتوس برای قلاب ماهیگیری استفاده می‌کردند.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

185 دیدگاه برای “معرفی کاکتوس مامیلاریا الانگاتا

  1. محمد گفته:

    سلام چرا گل های مامیلاریا پرولیفرا تبدیل به بذر نمیشن بسته میشن ولی خشک میشن و بذر نمیشه لطفا دلیلش رو بگید

  2. امیرعلی گفته:

    سلام خسته نباشین
    ببخشید یه سوال داشتم
    چه کاکتوس هایی رو میشه توی محیط بیرون و باغچه توی ملارد کشت کرد؟
    زمستونا هوا خیلیییی سرده،به طوری که هر سال چند تا از درختای بزرگمون دچار یخ زدگی میشن و حتی تعدادی از اونا میمیرن!
    میشه مامیلاریا الانگاتا،اپونتیا میکروداسیس و ژمینو دامسی رو توی همچین محیطی خارج از منزل و توی باغچه کشت کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اپونتیاها نسبت به سایر کاکتوسها مقاومتر هستند ولی دما از منفی ۱۵ درجه پایین تر باشه یخ میزنند یا باید زمستان از خاک خارج کنید وبه محیط گرمتری انتقال بدید یا براشون داخل باغچه کاور درست کنید تا از یخ زدگی محفوظ باشند درضمن خاکشون باید خشک باشه خاک خیس باشه کاور هم بشن یخ میزنند ،این موضوع رو من خودم داخل باغچه امتحان کردم که متاسفانه با کاور کردن هم یخ زدن در دمای منفی ۱۷ درجه. در حالی که خاک کامل خشک بود.

  3. آندیا گفته:

    سلام کاکتوس من مدل مامیلاریا هست تقریبا بیست روز پیش خریدمش توی گلدون سفالی هستش، امروز که داشتم اب میدادم بهش یه قسمتش کلا کنده شد انگار از ریشه در اومده ایا قابل ترمیم هست؟؟ باید چیکار کنم؟ 

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از کل گیاه وقسمتی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          قسمت پایین پوسیده شده، با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت پوسیده شده رو برش بزنید تا قسمتی که به اوند سالم گیاه برسید، روی قسمت بریده شده پودر دارچین بزنید ودر دمای اتاق بمدت سه الی چهار روز نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد از خشک شدن داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید ویک الی دو هفته بعد از کاشت ابیاری رو شروع کنید گیاه مادری رو هم بررسی کنید احتمالا ریشه اون هم پوسیده شده باشه.

  4. امیر گفته:

    سلام مامیلاریا من شکست و بهش پودر دارچین زدم و حالا میشه قسمت شکسته رو داخل خاک بکارم و اون که داخل گلدان هست باید چجور نگهداریش کنم تا جوش بزنه و رشد کنه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، هر دو قسمت شکسته شده رو بصورت صاف با چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید بعد روی قسمتهای بریده شده پودر دارچین بریزید، بعد از خشک شدن قسمت بریده شده میتونید بکارید قسمتی که داخل خاک بوده هم تنه جوش میزنه ورشد میکنه.

  5. علیرضا گفته:

    سلام ببخشید برای کاشت بذر کاکتوس سنگی یا لیتوپس اونو تو کجا و چه مدت قرار بدم ممنون میشم جواب بدید؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر بذر رو از شرکت ما تهیه کردید اماده کاشت هست ولی اگر از گیاه خودتون بذر گرفتید بعد ازخارج کردن از کپسول بمدت یک هفته داخل منزل نگهداری کنید بعد از خشک شدن داخل کیسه پلاستیکی بریزید وبمدت یک الی دو ماه داخل یخچال نگهداری کنید، بعداز حدودیک الی دو ماه اماده کشت هستند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مامیلاریا الانگاتا در حالت عادی کلی تنه جوش میزنه ونیاز به سرزنی نیست شرایط نگهداری رو ایدال کنید کلی تنه جوش میزنه.

  6. امیر گفته:

    سلام من عکس میخوام بفرستم هنوز به یک مگابایت نمی رسه چرا نمیشه اصلا وقتی داری تایپ می کنی اون علامت عکس نیست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمت ارسال عکس مشکل داشت برای همین اون قسمت فعلا حذف شده میتونید برای ارسال عکس از سایت یو اپلود استفاده کنید ولینک عکس رو بفرستید تا راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید ،۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست میتونید مقداری هم ذغال خرد شده اضافه کنید.

  7. علی گفته:

    سلام میگم من این کود مایع مخصوص مامیلاریاالانگاتاخریدم ایا پاجوش میدن یا نه هنوز به مامیلاریاالانگاتا ندادم و فقط اگه کمپوست باشه باید از پاییز کوددهی متوقف بشه ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام روی بسته بندی کود اگر مخصوص کاکتوس نوشته میتونید استفاده کنید برای پاجوش دهی تنها کوددهی کافی نیست گیاه باید نور خوبی دریافت کنه خاک مناسب وابیاری منظمی داشته باشه تا پاجوش بده، اگر گیاه در محیط خنک نگهداری بشه بله بهتر هست کوددهی متوقف بشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      بعد از گرد افشانی انتهای گل کیسه بذر تشکیل میشه وبذرها داخل کیسه بذر که بهش کپسول میگن تشکیل میشند. کپسول بذر اکثریت مامیلاریاها قرمز یا صورتی میشند.

  8. امیر علی گفته:

    سلام من یک کاکتوس مامیلاریا الونگاتا دارم علت لکه های سفید و حفره های سیاه داخل کاکتوس چیه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.