۱۰ روش کاربردی برای از بین بردن حلزون‌ها

10 روش کاربردی برای از بین بردن حلزون‌ها

حلزون‌ها از آفات مهم کشاورزی هستند که تقریباً هر کسی با باغ و باغچه سروکار دارد با این حشره آشنایی دارد. حلزون‌ها بیشتر  در مناطق مرطوب و پر باران دیده می‌شوند. حلزون‌ها به گیاهان و درختان خسارت وارد می‌کنند. حلزون‌ها از گروه نرم‌تنان هستند. زیست شناسان تا به امروز بیش از ۳۰ هزار گونه حلزون را شناسایی کرده‌اند. در این مقاله به ۱۰ روش کاربردی برای از بین بردن حلزون‌ها می‌پردازیم.

 

۱- برای از بین بردن حلزون‌ها می‌توان از قاتل‌های طبیعی انها مانند ماکیان استفاده کرد. با رها سازی ماکیان در باغ‌های زراعی و باغچه تا حدود زیادی می‌توان با حلزون‌ها مبارزه کرد.

 

۲- سم‌پاشی و استفاده از طعمه مسموم: با استفاده از سموم شیمیایی می‌توان حلزون‌ها را از بین برد. به‌کارگیری سموم مختلف مانند سوین یا لیندین یا ایجاد طعمه در مسیر حلزون‌ها.

 

۳- ایجاد موانع فیزیکی اطراف باغچه: می‌توان با ریختن موادی مانند پوست تخم مرغ خرد شده، تراشه چوب یا خاک اره، خاکستر، شن و ماسه و سنگ ریزه با لبه‌های تیز، سبوس گندم، سبوس برنج، پشم گوسفند، کاغذ سمباده، مواد چسبنده، پودر گچ، پودر آهک و بلورهای نمک از ورود حلزون‌ها به باغچه جلوگیری کرد.

 

۴- استفاده از طعمه‌های غیر سمی: این طعمه‌ها حاوی ماده معدنی فسفات آهن هستند و اثر ضد تغذیه بر روی راب و حلزون دارند بطوریکه تغذیه این آفت پس از مصرف طعمه متوقف‌شده و خسارت به گیاهان کاهش قابل‌توجهی می‌یابد. حلزون‌ها ۱ تا ۳ روز پس از مسمومیت با این طعمه می‌میرند. مواد مؤثر این طعمه برای انسان و سایر جانداران سمی نیستند و حتی با جذب تدریجی در خاک می‌تواند باعث تأمین بخشی از مواد غذایی موردنیاز گیاهان شوند.

 

۵- استفاده از تله برای از بین بردن حلزون‌ها: یکی از این تله‌ها که به سادگی و با هزینه کم قابل ساخت است، تشکیل شده است از یک ظرف کم عمق پلاستیکی که طوری در زمین دفن می‌شود که لبه آن ۱ تا ۲ سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. داخل این ظرف محلول‌های مختلفی برای جذب حلزون ریخته می‌شود. ماءالشعیر اگرچه ممکن است برای این کار چندان اقتصادی نباشد ولی اثر جذب کنندگی قوی روی این آفت دارد. محلول سرکه و شکر در آب (۱ قاشق غذاخوری شکر، ۱ لیوان سرکه در ۱ لیتر آب) یا میوه‌های تخمیر شده در آب نیز اگرچه کار آیی کمتری نسبت به ماءالشعیر دارد ولی مقرون به‌صرفه تر هستند. راب و حلزون در هنگام تاریکی به این محلول‌ها جذب شده و برای مصرف آنها هجوم می‌آورند بطوری که بسیاری از آنان در ظرف کم عمق حاوی محلول افتاده و غرق می‌شوند. البته محل قرار دادن و تعداد این تله‌ها در عملکرد آنان تأثیر زیادی دارد. این تله‌ها باید هر چند روز یک‌بار تخلیه و محلول داخل آنها تعویض گردد. در هنگام بارندگی برای جلوگیری از رقیق شدن محلول جذب کننده، باید بهر وسیله ممکن روی ظرف پوشانیده شود بطوری که فضای کافی برای عبور حلزون از زیر پوشش وجود داشته باشد.

از بین بردن حلزون‌ها

۶- جمع آوری دستی حلزون‌ها: این روش نیاز به صرف وقت و حوصله دارد ولی حداقل در باغات و مزارع کوچک مقرون به‌صرفه است و در کاهش استفاده از سموم تأثیر به سزایی دارد. حلزون و راب پس از تاریکی هوا برای تغذیه از پناهگاه‌های خود خارج می‌شوند. بنابراین با کمک یک چراغ قوه و چوب نوک تیز یا هر ابزار ساده دیگر می‌توان آنان را جمع آوری نمود. برای از بین بردن حلزون‌های صید شده، می‌توان آنان را در یک ظرف حاوی آب صابون یا آب نمک، که منجر به مرگ سریع آنان می‌گردد قرار داد.

 

۷- کاشت گیاهان دفع کننده: حلزون و راب از بعضی گیاهان به دلیل بو یا طعم آنان دوری می‌کنند. می‌توان با کاشتن این گیاهان در اطراف مزرعه و درختان و گیاهان تحت محافظت، تا حد قابل قبولی از خسارات این آفت جلوگیری نمود. برخی از این گیاهان دور کننده عبارت‌اند از: گونه‌های مختلف نعنا، سیر، پیازچه، مریم گلی، آفتابگردان البته این روش در باغچه و مکان‌های کوچک می‌تواند کاربرد داشته باشد.

 

۸- کاشت گیاهان جذب‌کننده: در این روش، برخی گیاهانی که مورد علاقه حلزون هستند در اطراف مزرعه یا درختان مورد نظر کاشته می‌شوند. این گیاهان حلزون‌ها را به خود جذب کرده و باعث کاهش خسارت آنان به درختان می‌شوند. برخی از این گیاهان عبارتند از: کاهو، کلم، باقلا، لوبیا، همیشه بهار با تجمع حلزون‌ها روی این گیاهان، می‌توان به راحتی آنها را جمع‌آوری کرده و از بین برد.

۹- موانع الکتروشیمیائی: این موانع که اکثراً دارای دوام طولانی و اثر دور کنندگی قابل توجه بر روی راب و حلزون هستند و عوامل جوی (مانند بارندگی) از اثر آنها نمی‌کاهند، در دنیا به‌طور وسیع برای مبارزه با این آفت استفاده می‌شوند.این موانع به شکل نوار فلزی هستند که سطح آن به روش خاصی فعال شده است. تماس نوار با بدن مرطوب حلزون باعث بروز نوعی واکنش الکتروشیمیائی می‌شود که اگر چه معمولاً باعث مرگ حلزون نمی‌شود ولی برای آنان به شدت ناخوشایند است.

۱۰- سایر روش‌های از بین بردن راب و حلزون: برخی مواد طبیعی در صورت تماس مستقیم می‌توانند تا حدودی حلزون ها را از بین ببرند. البته این روش در سطح گستره عملی نیست. توجه داشته باشید از پاشیدن این مواد بر روی گیاهان خودداری کنید. برخی از این موارد عبارتند از:
– محلول سرکه و آب
-محلول صابون و آب
– محلول نمک و آب
– آب حاصل از جوشاندن پوست پرتقال و سیر فلفل تند و برگ گردو. 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

34 دیدگاه برای “۱۰ روش کاربردی برای از بین بردن حلزون‌ها

  1. آمنه گفته:

    سلام و وقت بخیر، منم یه باغچه دارم که توش پر از رابه و تمام سبزیهام رو خورده، مقاله ای که گذاشتین بسیار جالبه، ممنون از شما. در روش شماره ۵، فرمودید لبه تله یا همون ظرف حاوی محلول، ۱ تا ۲ سانت بالاتر از سطح زمین باشه، اونوقت رابها میتونن ازش بالا برن؟ یا اینکه شاید من خوب متوجه نشدم و بد برداشت کردم. اگر براتون امکان داره، کاش یه عکس از تله گذاری روش ۵ بگذارید.
    بازم از مطالب بسیار مفید و کاربردیتون ممنون.

  2. نسیم گفته:

    سلام من تو باغچه ۵۰ متریم امسال بوته خیار درختی وزمینی کاشتم .بوته خیارم بزرگ شده وکلی خیار تنش داره اما هر صبح که میرم میبینم نوک تموم خیارهای کوچیکم خورده شده واقعا دلم میسوزه.توباغچه ام لیسک های ریز داره بهش حلزون کش زدم اسم حلزون کشمم لیسک دانه های ریز آبی ولی هنوزم همین اتفاق می افته چکار کنم؟

  3. ناصر گفته:

    باسلام وتشکرفراوان از کارشناس محترم بنده ۲ عدد باغچه در یک ویلا در شهر خشکبیجار گیلان دارم که درختان میوه ومرکبات درآنها کاشته ام چون نهال ها را امسال کاشته ام ودرحال رشد هستن مقدار ۵۰ بوته توت فرنگی بصورت خطی روی چند مرز دراین دو باغچه کاشته ام البته دراردیبهشت ماه تاکنون حلزون روی آنها ندیده ام چون هوا هنوز مرطوب نشده درکل باغچه ازکود گاوی استفاده کرده ام برلی رشد بیشتر درختان وتوت فرنگی مرتبا علفهای هرز باغچه ها را ازریشه بیرون میاورم که تکثیر نشوند حال برای جلوگیری ازورود حلزون وراب چگونه میتوانم از طعمه حشره کش فریکول که فرمودید استفاده کنم که درفصل مرطوب که کم کم شروع میشود از ورود حلزون وراب جلوگیری کنم آیا میتوانم طعمه را بافاصله ۲۰ سانت ازطرفین بوته ها کنار مرز هایی که ایجاد کرده ام بریزم یا دستور دیگری ارائه میفرمایید باتشکر وسپاس فراوان از همکاری شما کارشناس محترم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام،ممنون از شما،اگر فعلا خسارتی مشاهده نشده مشکلی نیست، ولی برای پیشگیری میتونیداز طعمه حلزون کش فریکول استفاده کنید،باید به مقدار ۳ تا ۵ گرم در هر متر مربع ( ۳۰تا ۵۰ کیلو گرم در هر هکتار) به طور یکنواخت و بصورت دایره ای در اطراف گیاهان مورد نظر بر روی زمین پخش کنید.
      بهترین زمان طعمه پاشی، پس از غروب آفتاب و بلافاصله پس از بارندگی یا آبیاری می‌باشد، زیرا راب و حلزون‌ها در این شرایط فعال بوده و برای تغذیه از پناهگاه‌های خود خارج می شوند.

    • کارشناس 1 گفته:

      بله ،بهتر هست حلزونها رو از کنار واطراف گیاهان جمع اوری کنید، به ریشه وساقه برگها اسیب میزنند.

  4. ناصر گفته:

    سلام وقت بخیر
    یک گلدان بزرگ گل اسپاتی فیلوم داشتیم که خیلی سرحال بود بعد از یک مدت پژمرده شد و بخشی از گیاه هم از بین رفت. یک شاخه از گل که نسبت به بقیه سالم‌تر بود رو از خاک درآوردم تا در گلدان دیگه‌ای بکارم که دیدم یک حلزون بدون لاک به ریشه چسبیده، حالا این گیاه سالم!؟ رو که میخوام به گلدون جدید منتقل کنم به چه نحوی بکارم تا تخم‌حلزونهای احتمالی که به ریشه چسبیده از بین برن؟ و سایر گلدان‌ها آلوده نشه؟
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا راب هستند، تمام رابها رو از روی گیاه جداکنید خاک گیاه رو دور بریزید واز خاک جدیدی استفاده کنید. ریشه گیاه رو با محلول حشره کش شستشو بدید.

      • کارشناس 2 گفته:

        کاربندازیم قارچ کش هست اثری نخواهد داشت، میتونید از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون استفاده کنید.

  5. shahram sharareh گفته:

    سال گذشته با استفاده از تجربیات یک کشاورز قدیمی در منطقمون تونستم تا حدودی هجوم راب ها رو کنترل کنم.با تهیه چند کیسه توتون وپاشیدنش روی خاک زراعی تعداد قابل ملاحظه ای از جمعیتشون کاسته شد.
    اما سوالی برام پیش آمده :توتون خاک کشاورزی را آلوده نمیکند؟
    ازین فرصت استفاده میکنم واز سایت فوق العادتون که برای من حکم یک دانشکده رو داره سپاس گذاری میکنم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،اگر ضایعات توتونی رو که استفاده کردید سوزانده نشوند برای جلوگیری از نماتد مولد گره ریشه در گیاهان موثر هست، میتونید با ترکیب کردن خاک مزارع وشخم زدن خاک از این نوع افت در انواع سیفیجاتی که در خاک کشت میشه جلوگیری کنید ولی اگر ضایعات توتون سوزانده شده وبعد با خاک ترکیب بشه برای مدتها در خاک گیاهی رشد نخواهد کرد.

  6. myosefnejad گفته:

    یه قاتل بلفطره هست.چنان از لای تیغهای کاکتوس میره تو و مثل کدو داخلشو خالی میکنه که فقط اسکلتش برا ادن میمونه.دیوانه شدیم از دستش توی شما

  7. حسن سبحانی گفته:

    سلام
    من امسال مثل سالهای قبل به باغکوچولو تو حیاط پذیرم درست کردم متاسفانه کلی ضررکردم بعد متوجه شدم محصول ندادن باغم بخاطر حلزون،شاید باورتون نشه یه باغچه پنجاه متری میلونها بچه حلزون
    خلاصه تصمیم دارم که با شن و شلتوک برنج وسمپاشی باهاشون مبارزه کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، روشهایی که روی مقاله ذکر شده هم موثرخواهند بود، میتونید انجام بدید، ونتیجه رو اعلام کنید.

  8. بهامین گفته:

    من اونارو جمع میکنم و همشونو ناگهانی میکشم تا دردشون نیاد
    یعنی زیاد زجر نکشن
    درضمن یه سوال راب ها خزه هم میخورن ؟؟یا مثلا قارچ

    • کارشناس 1 گفته:

      حلرزونها ورابها گیاهخوار هستند تعدادکمی از حلرزونها شکارچی هستند واز حشرات تغذیه میکنند،حلرزونها از برگ، ساقه، میوه،پوست درختان وگلها تغذیه میکنند.

  9. علی مجیدی گفته:

    فرمودید از نعنا گریزان هستند اما روی نعناهای من پر از حلزون های بزرگ شده .
    عجیب اینکه من سمپاشی کردم باغچه را ولی باز هم این حلزونها هستند .
    حالا بقیه راه ها را امتحان می کنم . ممنون .

    • کارشناس 2 گفته:

      حتما نعناها خیلی خوشمزه بودن?، بهتر هست بصورت دستی حلرزونها رو جمع کنید ویا بقیه مراحل رو امتحان کنید.

  10. آذین گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون من شمعدونی خریدم نور و ابیاریش همونطور هست که فرمودین اما رشدش خیلی کم شده دیگه گل نمیده .زیر گلدون چندتا حلزون بی صدف دیدم احتمالن دلیلش این باشه .میخوام از محلول اب و سرکه یا نمک استفاده کنم به چه اندازه باشه نسبتشون و اینکه چندبار و در چه فاصله زمانی ایکارو انجام بدم که به شمعدونی اسیب نزنم .ممنون از لطفتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، راب هستند، محلولی رو که درست میکنید باید کنار گیاه بگذارید داخل خاک گیاه نریزید برای اطلاع بیشتر گزینه ۵ رو کامل مطالعه بفرمایید (۱ قاشق غذاخوری شکر، ۱ لیوان سرکه در ۱ لیتر آب)

  11. کریم گفته:

    با سلام و عرض ادب و احترام بنده یک باغچه ۵۰متری در ویلای خود در لنگرود گیلان دارم
    مدت۷سال است که با هزینه فراوانی از جمله خاک کود حیوانی زهکشی در یکی دو سال اول
    فوق‌العاده بود همه سبزیجات مورد نیاز خود را برداشت می کردم. ولی کم کم هرچه کاشتم
    اثری سبز شدن نبود حتی سیر باقلا نعناع من کاملا گیج شده، بودم تا یکی از همسایه های
    که باغچه پر از انواع سبزیجات داشت از سوال کردم علت سبز نشدن هیچ دانه ای در باغچه
    خانه ما جواب:باغچه شما پراز حلزون است گفت شب با چراغ گوشی برو ببین باور نمیکنی
    شاید تمام باغچه پراز حلزون بود الآن مدت یک هفته است که بانور گوشی درحال جمع آوری
    هستم مطمئن باشید مشکل را پیدا کرد م.فدای شما گلچین از اطاقور لنگرود

  12. علیرضا گفته:

    در مورد فسفات آهن لطفا کمی توضیح بدین.طعمه ای که حاوی فسفات آهن باشد چیست؟آیا استفاده ی مستقیم از فسفات آهن است؟چطوری تهیه اش کنیم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      فریکول طعمه حاوی فسفات اهن
      طعمه ای برای از بین بردن حلزون با ترکیبات معدنی است که بطور انتخابی فقط موجب از بین رفتن راب و حلزون می شود. این ماده خواص خود را در نواحی مرطوب به خوبی حفظ می کند.
      این طعمه دارای ۱درصد ماده موثره فسفات آهن می باشد که اثر تقویتی نیز روی گیاهان دارد.
      شکل ظاهری : پلت های با قطر ۳ میلی متر به رنگ سبز می باشد.

      مقدار مصرف

      نحوه مصرف آن ۲-۵ گرم در هر متر مربع می باشد که دایره وار و یکنواخت در اطراف گیاه پخش می شود. با توجه به اینکه حلزون ها و رابها پس از آبیاری و همچنین پس از غروب آفتاب و آبیاری خارج می شوند بهتر است طعمه گذاری نیز در همین زمان صورت بگیرد.

      نحوه اثر :

      خسارت حلزون و راب به گیاهان بلافاصله پس از خوردن حتی مقادیر کم طعمه حلزون کش فریکول , بدلیل اثر ضد تغذیه آن , متوقف شده و آنان پس از مسمومیت با این طعمه ، به زیر خاک و سایر پناهگاه ها رفته و پس از چند روز می میرند . بنابراین به فاصله کوتاهی پس از طعمه پاشی , حلزون و راب زنده دیده نخواهد شد و کاهش قابل توجه خسارت این آفات نیز مشهود خواهد بود .

      بعبارتی این ماده با ایجاد اختلال در دستگاه گوارش حلزون موجب از بین رفتن آن پس از ۶-۳ روز می شود، وبرای انسان ودام وانواع پستانداران مضر نیست. برای تهیه میتونید به فروشگاهای لوازم کشاورزی که کود وسم میفروشن مراجعه کنید.

  13. زیبا گفته:

    چطور دلتون میاد این موجود زیبا و بی آزار رو از بین ببرین؟!!!! روش پیشگیری از به وجود اومدن حلزون رو یاد بدید، نه کشتنش رو?????

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام حق با شماست ای کاش بتونیم به هیچ جانداری آسیب نرسانیم ولی متأسفانه بعضیشون آفت محسوب میشن و به کسب و کار آسیب می رسانند

    • علی گفته:

      چی میگی،من امسال یه میلییون به خاطر همین خیوون زیبا ضرر کردم،اگه اینقد ضرر میکردی همینو میگفتی؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.