آیا اختلاف دمایی برای کاکتوس‌ ها مضر است؟

آیا اختلاف دمایی برای کاکتوس‌ها مضر است؟

بسیاری بر این باورند که اختلاف دمایی برای کاکتوس‌ها مضر است برای دریافت پاسخ این سؤال که آیا اختلاف دمایی برای کاکتوس‌ها مضر است؟ باید شرایط محیطی زیستگاه کاکتوس‌ها را بررسی کنیم. بسیاری از کاکتوس‌ها در آمریکای جنوبی مانند پرو، شیلی، مکزیک، امریکا و قسمت‌هایی از آفریقا زندگی می‌کنند. بر خلاف تصور کاکتوس‌ها در کویر و بیابان رشد نمی‌کنند تنها چند نمونه از کاکتوس‌ها در کویرها و بیابان‌های خشک قادر به زندگی هستند. در زیستگاه کاکتوس‌ها گاهی اختلاف دمایی به بیش از ۳۰ درجه می‌رسد به طوری که در برخی کوهستان‌های کشور پرو اختلاف دمایی شب و روز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

پس نتیجه می‌گیریم اختلاف دمایی هیچ ضرری برای کاکتوس‌ها ندارد البته با توجه به اینکه شرایط نگهداری آنها در گلخانه یا منزل با زیستگاه اصلی متفاوت است شاید بتوان گفت این اندازه اختلاف دمایی با این شرایط می‌تواند زیاد باشد ولی با توجه به تجربیات ما در گلخانه میهن کاکتوس همچنین بررسی چندین گلخانه در ایران می‌توان به‌طور میانگین گفت که اختلاف دمایی در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد هیچ‌گونه ضرری برای کاکتوس‌ها ندارد حتی برای جوانه‌های کوچک تازه کشت شده.

حال این سؤال مطرح است که بازه دمایی چه مقدار باشد؟ معمولاً اکثر کاکتوس‌ها برای رشد به دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند پس نباید بازه دمایی در زمان رشد از ۱۵ درجه کمتر باشد در غیر این صورت کاکتوس رشد خوبی نخواهد داشت. دمای بیشتر از ۵۰ درجه نیز برای کاکتوس ها میتواند مضر باشد.

اختلاف دمایی معمولاً در اوایل بهار و اوایل پاییز بیشتر مشاهده می‌شود که روزها گرم و شب‌ها هوا سرد می‌باشد. البته این اختلاف در شهرهای مختلف متفاوت است. در اوایل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود با پایین آمدن دما به تدریج آبیاری را کم کنید تا گیاه برای خواب زمستانی آماده شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید