کاکتوس‌ های در حال انقراض

کاکتوس‌های در حال انقراض

کاکتوس‌های در حال انقراض : علیرغم مقاومت بالای کاکتوس‌ها متأسفانه امروزه شاهد از بین رفتن بسیاری از گونه‌ها در طبیعت هستیم. از عوامل اصلی انقراض کاکتوس‌ها می‌توان به قاچاق بی رویه کاکتوس‌ها، کشاورزی و تغییرات آب‌وهوایی اشاره کرد. طبق گزارش انجمن بین‌المللی حفاظت از طبیعت آمریکا امروزه یک سوم از کاکتوس‌های موجود در دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

بعضی از کاکتوس‌ها مصرف دارویی دارد ولی در حدود ۸۶ درصد کاکتوس‌ها تزیینی هستند. قیمت برخی از گونه‌های قاچاق شده کاکتوس‌ها به قیمت‌های بالا حتی هزاران دلار فروخته می‌شود و این باعث افزایش گرداوری انواع گونه از طبیعت و قاچاق این گیاه شود.

طی تحقیقات انجام شده بر روی ۱۴۷۸ گونه کاکتوس حدود ۳۱ درصد از این گونه‌ها در معرض انقراض کامل هستند. یکی دیگر از عوامل اصلی در انقراض کاکتوس‌ها برداشت بی رویه بذر این گیاهان است بعضی از کشورها برداشت و خروج بذر کاکتوس‌ها را از کشور ممنوع کرده‌اند ولی با این حال همچنان بذر کاکتوس‌ها به صورت قاچاق از کشورها خارج می‌شود. یکی از کاکتوس‌های در حال انقراض که خروج بذر آن ممنوع شده است کاکتوس cephalocereus senilis یا همان کاکتوس پیرمرد یا اولدمن می‌باشد.

کاکتوس‌های در حال انقراض
یکی از گونه های در حال انقراض Ariocarpus kotschoubeyanus می باشد

از دیگر کاکتوس‌های در حال انقراض می‌توان به آزتکیم، پلسی فورا و انواع مختلف آریو کارپوس ها اشاره کرد. بذر این کاکتوس‌ها معمولاً تحت شرایط خیلی خاص سبز می‌شوند و بسیار کند رشد هستند به طوری که برای بلوغ و گلدهی بیش از چندین سال زمان لازم است. گونه‌های این کاکتوس‌ها در گلخانه‌ها وجود دارد البته بیشتر این کاکتوس‌ها مدل‌های هیبرید و ناخالص می‌باشد.

بسیاری از ساکولنت ها نیز همچنین وضعیتی دارند و در معرض انقراض هستند. بعضی از انواع افوربیاها کاملاً در حال انقراض هستند.

حیات جانوران صحرایی وابسته کاکتوس است:
کاکتوس‌ها با ذخیره کردن آب در ساقه خود قادر هستند در صحرا‌ها جان سالم به در ببرند وجود این گونه ارزشمند برای اکوسیستم‌های صحرایی بسیار حیاتی است. کاکتوس ها از جمله تامین کننده های اصلی آب و غذا برای جانوران صحرایی هستند که این جانوران باعث پخش و پراکندگی دانه‌های گیاهان می‌شوند.

توجه به گونه‌های گیاهی از وظایف دولت‌ها و مردم است که متأسفانه با بی توجهی در حال نابودی هستند همچنان که با بی توجهی ما انسان‌ها بسیاری از گونه‌های حیوانی نیز از بین رفته است.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “کاکتوس‌ های در حال انقراض

  1. محمد گفته:

    ارزش کاکتوس ها خیلی زیاد هست، گاهی نحوه تکثیر پذیری و سرعت رشد، از ارزششون کم میکنه، ولی حقیقت و ارزشمند بودن در نظر افرادی که شناخت خودشون رو زیاد میکنن روشن و واضح هست، گاهی همین کاکتوس های سریع الرشد و صلح التکثیر، بخاطر یه سری مسایل تا مرز نابودی میرن و یا حتی گونه هاشون در طبیعت کاملا منقرض میشه.
    این حرف رو شاید خیلی ها گفته باشن، ولی برای من ثابت شده هست، که دانایی ارزش آفرین هست،

دیدگاه‌ها بسته شده است.