بیماری لکه سیاه گل رز

بیماری لکه سیاه گل رز

بیماری لکه سیاه گل رز (rose disease rosae marssonina) قارچی شایعی که در گل رز دیده می‌شود و به‌صورت لکه‌های سیاه رنگی بر روی برگ‌ها که در ابتدا قطر آنها در حدود ۲ تا ۲۰ میلی‌متر می‌باشد که در صورت عدم درمان لکه‌ها بزرگ‌تر شده و به هم دیگر می‌چسبند. معمولاً نواحی اطراف لکه‌های سیاه، زرد رنگ می‌شود و گاهی تمامی پهنه برگ قبل از فرارسیدن پاییز، زرد می‌شود. مرحله غیر جنسی قارچ عامل بیماری rosae Marssonina و مرحله جنسی آن rosae Diplocarpon می‌باشد. این قارچ از نوع انگل‌های اجباری است. اسپورهای قارچ بیضوی و بی‌رنگ است و روی لکه‌ها و میسلیومها تشکیل می‌گردد.

قارچ عامل بیماری در زخم‌ها مستقر می‌شود و ایجاد نواحی زرد رنگ اطراف زخم به دلیل سوخت و ساز ناشی از فعالیت این قارچ است که نشان‌دهنده سطح بالایی از فعالیت‌های متابولیکی است که در اثر آن موادی همانند فنولیک‌ها، ارتو دی‌هیدروکسی فنول‌ها و آمینواسیدها جمع می‌شود و در این مقطع زمانی آنزیم‌ها نیز فعالیت شدیدی دارند. لکه‌ها به آرامی بزرگ می‌شوند و قطر آنان در طی چندین هفته به ۱۲ میلی‌متر می‌رسد.

در ارقام مقاوم یا تحت شرایط محیطی که برای فعالیت عامل بیماری‌زا مساعد نیست، فقط لکه‌های کوچک شکل می‌گیرند و زرد شدن و خزان کردن برگ‌ها نیز روی نمی‌دهد. علت زردی و خزان برگ‌ها تولید اتیلن عنوان‌شده است. برگ‌هایی که لکه‌های سیاه ‌رنگی دارند اتیلن زیادی تولید می‌کنند که میزان آن همزمان با زرد شدن برگ‌ها کاهش می‌یابد و با قهوه‌ای شدن برگ‌ها متوقف می‌شود. برگ‌های آلوده در مقایسه با برگ‌های سالم اکسین کمتری نیز تولید می‌کنند. زخم‌ها به‌ندرت منجر به شکستن شاخه‌ها می‌شوند اما عامل بیماری‌زا در این زخم‌ها زمستان را سپری می‌کند.

بیماری لکه سیاه گل رز

پس درواقع میزان اکسین که وجود آن ازجمله موانع ریزش برگ‌ها است در اثر فعالیت عامل بیماری لکه سیاه کاهش و درنتیجه ریزش برگ‌ها افزایش می‌یابد. در ارقام حساس رز، لکه‌های سیاه علاوه بر پهنه برگ، بر روی چوب نابالغ ساقه‌های یک ‌ساله به‌ صورت لکه‌های بنفش- قرمز رنگ که از سطح چوب برآمده هستند تشکیل می‌شود. روی دم برگ و گوشواره‌ها نیز ممکن است لکه‌هایی شبیه آنچه که بر روی برگ‌ها وجود دارد اما نه به آن وضوح تشکیل شود.

لکه‌ها بعد از مدتی سیاه و تاول مانند می‌شوند و در آنان اسروولی تشکیل می‌شود اما حاشیه‌های رشته مانند که در مورد لکه‌های سیاه موجود بر روی برگ‌ها وجود دارد در لکه‌های سیاه ساقه‌ها به وجود نمی‌آید. لکه‌ها به دور دم برگ حلقه تشکیل می‌دهند اما باعث جدا شدن و ریزش برگ‌ها نمی‌شوند. دمگل، گل‌آذین، میوه و کاسبرگ‌ها نیز ممکن است علائم مشابهی را نشان دهند. بر روی گلبرگ‌ها گاهی لکه‌های کوچک قرمزرنگی به وجود می‌آید که منجر به بدشکلی گلبرگ‌ها می‌شود.

کنترل بیماری لکه سیاه گل رز:
بهتر است آبیاری بر روی خاک انجام شود و از پاشیدن زیاد آب بر روی برگ‌های گل رز خودداری کنید. در آب‌وهوای مرطوب و تاریک نباید گیاهان را بیش ‌از اندازه آبیاری کرد. در مورد رزهایی که در فضای باز کاشته شده‌اند باید از آبیاری بارانی خودداری شود و یا در ابتدای روز این کار را انجام داد تا قبل از تمام شدن روز برگسار گیاه خشک شوند.

برگهای خزان‌کرده و هرس شاخه‌های زخمی که مکانی برای پنهان شدن عامل این بیماری هستند بنابراین جمع‌آوری آنان توصیه می‌شود. تراکم بالای کاشت از چرخش مناسب هوا در لابه‌لای شاخسار گیاه جلوگیری می‌کند بنابراین تراکم مناسب گیاهان را باید رعایت کرد.

زمانی که شرایط محیط برای شیوع بیماری مساعد است، استفاده از قارچ‌کش‌های محافظتی پیشنهاد می‌شود. در ایالات‌متحده آمریکا در محل شکستن جوانه رزهای فضای سبز از افشانه‌های قارچ‌کش استفاده می‌شود و تا زمان ظاهر شدن برگ‌ها هر دو ماه یک‌ بار این عمل ادامه می‌یابد و بعد از آن نیز هر هفت روز یک بار از این افشانه‌ها استفاده می‌شود. کنترل مناسب این بیماری با به‌کارگیری افشانه قارچ‌کش‌ها به همراه مواد مرطوب‌کننده هر دو هفته یک بار امکان‌پذیر است.

خرید سم قارچکش مخصوص گل رز کلیک

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “بیماری لکه سیاه گل رز

  1. میعاد گفته:

    سلام، وقت بخیر
    من یک گل روز چند روز پیش خریدم و آوردم خونه، دمای معمولی داخل خونه رو داره، یک بار هم آبیاریش کردم، اما از پایین برگاش شروع شده به زرد شدن و قسمتای پایین تقریبا همشون زرد شدن، علتش چی میتونه باشه؟
    https://uupload.ir/files/qj8n_img_20210309_094105.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه اگر تراس دارید گیاه رو درتراس وهوای ازاد نگهداری کنید، گیاه رو زیاد جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید. بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.