تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت ها تکثیر از طریق پاجوش می‌باشد. پاجوش‌ها عمدتاً از ریشه و یا بر روی تنه گیاه رشد می‌کنند. این پاجوش‌ها را به راحتی می‌توان جدا کرده و ریشه دار کرد و از این طریق گیاهی جدید به وجود آورد. در ادامه به مراحل تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش می‌پردازیم.

مراحل تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش:

مرحله اول: در ابتدا باید پاجوش را انتخاب کنیم یعنی باید پاجوش‌هایی که به اندازه لازم برای ریشه دار شدن رسیده‌اند را برای این کار انتخاب کنیم. خیلی از پاجوش‌هایی که از طریق ریشه و در اطراف گیاهی رشد کرده‌اند دارای ریشه هستند بخصوص در ساکولنت ها. به عنوان مثال پاجوش هاورتیا، آلوئه ورا و آگاوها.

پاجوش کاکتوس

جدا کردن پاجوش

آلوئه ورا

 

 

مرحله دوم: پس از انتخاب، پاجوش لازم آن را به آرامی از گیاه مادری جدا می‌کنیم. باید طوری جدا کنید که کمترین آسیب به گیاه برسد. اگر پاجوش دارای ریشه بود می‌توان بلافاصله کاشت را انجام داد ولی اگر پاجوش دارای ریشه نبود در محلی خنک قرار دهید تا محل جدا شده خشک شود سپس در گلدان بکارید.

مرحله سوم: پاجوش‌های آماده به کاشت را در خاک با ترکیب ماسه با پیت ماس یا کوکوپیت بکارید. گلدان‌های کاشته شده را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید. گلدان‌ها را در محلی با نور ملایم قرار دهید تا پاجوش ریشه دهد.

مرحله چهارم: سؤال خیلی از دوستان در مورد آبیاری می‌باشد که از چه زمانی باید شروع به آبیاری کنیم. آبیاری را زمانی شروع می‌کنیم که گیاه ریشه دار شده باشد. این زمان بستگی به نوع کاکتوس و شرایط محیطی دارد و ممکن است بین یک هفته تا چند هفته زمان ببرد.

آبیاری پاجوش ها
آبیاری پاجوش ها

پاسخ به سؤالات:
بهترین زمان برای کاشت پاجوش‌ها چه فصلی می‌باشد؟
کاکتوس‌ها و ساکولنت ها را بهتر است زمانی از طریق پاجوش تکثیر کنیم که گیاه در حال رشد باشد. برای اکثر گیاهان فصل مناسب بهار و تابستان می‌باشد.

پاجوش‌ها را چه زمانی جدا کنیم از لحاظ اندازه؟
پاجوش‌ها باید به اندازه بزرگ باشند که در اثر از دست دادن آب از بین نروند. معمولاً پاجوش‌های بزرگ‌تر از یک سال مناسب‌تر می‌باشد.

 

علت چروک شدن پاجوش‌ها چیست؟
ممکن است به دلیل از دست دادن آب باشد و تا حدودی این امر طبیعی می‌باشد.

آیا همه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها پاجوش تولید می‌کنند؟
خیر بستگی به نوع کاکتوس و ساکولنت دارد و اکثر این گیاهان پاجوش تولید نمی‌کنند.

سؤالات خود را در زیر مقالات سایت میهن کاکتوس بنویسید تا به آنها پاسخ داده شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

13 دیدگاه برای “تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

  1. کیانا گفته:

    سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون من این پاجوش ها رو از ساکولت مادر جدا کردم چون در حال خراب شدن بودن ولی نمیدونم چطور بکارمشون میشه لطف کنید راهنمایی کنید خیلی ممنون .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، داخل خاک مخصوص کاکتوسها میتونید بکارید، ساقه ها رو داخل خاک بکارید بصورتی که برگها روی خاک بمونند ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به محیط پرنوری انتقال بدید.

  2. حمید ثابت گفته:

    سلام من یک هاورتیای موتیکا نیگرا دارم که نزدیک به ۲۰ عدد پاجوش داره و تقریبا بزرگ هستن پاجوش ها . امروز دیدم دوتا از برگ های گیاه مادر خشک و چروک شده بخاطر همین گیاه رو از خاک دراوردم و دیدم تمام ریشه گیاه بخاطر رطوبت و ابیاری زیاد له و خراب شده . ریشه های خراب رو جدا کردم و الان گیاه کلا هیچ ریشه ای نداره . گیاه رو در محلول قارچ کش گذاشتم و بعد گذاشتم تا خشک بشه . الان یک روز گذشته . الان سوالم اینه پاجوش ها رو جدا کنم بزارم ریشه دار بشن یا جدا نکنم و سوال اصلی من خاک بستری که که گیاهم را درون اون ریشه دار کنم از چه موادی باید تشکیل بشه . ( منظورم میزان لیکا . پیت ماس . کوکوپیت . ماسه . پرلیت و… هست ) ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر پاجوشها سه برگ اصلی دارند میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید بعد از شستشو داخل محلول قارچ کش یک روز استراحت بدید بعد بکارید،ترکیب خاک مناسب برای ساکولنتها ،ماسه شسته عدسی ۴۰ درصد، پیت ماس ۵۰ درصد، ورمی کمپوست ۱۰ درصد.

    • على گفته:

      من از هاورتیا پاجوش جدا مردم ولى عمر پاجوش کم تر از یک ساله ، شاید ۶ ماه ولى خودش ریشه داشت و سریع در گلدون دیگه با خاک مناسب کاشتم. کل ساکولنت هایى که دارم رو هر ٨ روز یا ٩ روز یک بار ابیارى میکنم ، ولى این پاجوش چون خیلى بزرگ نیست خواستم بدونم از کى شروع به ابیارى کنم و با چه فاصله زمانى و اینکه میتونم هورمون محلىل در اب ریشه زایى و رشد بهش بدم بیا تنها اب؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر ریشه نداره میتونید داخل لیکا یا کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید تا ریشه بزنه.میتونید انتهای قلمه رو به پودر هورمون ریشه زایی اغشته کنید ویا داخل اب ترکیب کنید وروی خاک اسپری کنید.

  3. نسیم گفته:

    سلام روزتون بخیر
    من یه الوورا داشتم که پاجوش دراورده بود هنگام جدا کردنش از گیاه مادری ریشه ش کنده شد و پاجوشم بدون ریشه موند تو یه گلدون کاشتمش و تقریبا هفته ای یبار بهش اب میدادم ..اما الان خوندم ک تا زمانی ک ریشه نزده نبابد ابیاریش کنم…الان گیاهم خراب میشه؟ از کجا بدونم که ریشه دار شده و ابیاری رو شروع کنم؟ ممنون میشم جواب بدید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هفته ای یک بار ابیاری مناسب هست، احتمالا تا الان ریشه زده، زمانی که گیاه شروع به رشد کنه یعنی ریشه زده. مشکلی نیست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.