آموزش نگهداری ساکولنت گل بند کفشی

آموزش نگهداری ساکولنت بند کفشی

آموزش نگهداری ساکولنت بند کفشی : ساکولنت کراسولا ماسکوسا با نام علمی Crassula muscosa به دلیل شباهت به بند کفش در ایران به ساکولنت بند کفشی معروف می‌باشد. نگهداری و تکثیر از این ساکولنت بسیار آسان می‌باشد و با اندکی توجه و فراهم کردن شرایط می‌توان از آن نگهداری کرد. در ادامه به آموزش نگهداری از این گیاه می‌پردازیم. از ساکولنت کراسولا ماسکوسا می‌توان برای تزیین و ساخت تراریوم و دیشگاردن نیز استفاده کرد.

شکل ظاهری: 
برگ‌های سبز ریز کنار هم که به‌صورت طبقه‌ای رشد می‌کنند که گیاه بوته شکلی پدید می‌آورند که حداکثر ۲۰ سانتی‌متر قد می‌کشد.

گلدهی:
گل‌های ریز در سرشاخه‌ها که در اواخر تابستان تا اوایل بهار به وجود می‌آیند به رنگ زرد روشن و سفید به زیبایی آن می‌افزاید.

گل کاکتوس کراسولا بندکفشی
گل ساکولنت کراسولا بندکفشی

نگهداری:
در بهار و تابستان به محیطی خنک و پرنور نیاز دارد. برگ‌های سبز یا سبز آبی ریز که به‌صورت طبقه‌ای بر روی‌هم رشد می‌کنند و زنجیر وار به هم متصل‌اند و منظم و متراکم در پشت سر هم قرار دارند و طول آنها بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است و به قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر گسترش می‌یابد. توجه کنید که این برگ‌ها بسیار حساس‌اند و با کمبود نور، غرق آبی، جابجایی، تعویض گلدان و نداشتن زهکشی در خاک و کمبود مواد غذایی رشدشان متوقف‌شده و بی‌حالی عمومی و رنگ‌پریدگی کلی در گیاه ایجاد می‌شود.

آبیاری:
این ساکولنت به آبیاری منظم، کامل و بافاصله مناسب نیاز دارد یعنی فاصله بین دو آبیاری طوری باشد که تا عمق ۳ سانتی‌متری خاک خشک شود، ساکولنت نیاز آبی زیادی ندارد و حتماً حواستان باشد که حجم و فاصله آبیاری را تنظیم کنید تا خاک غرق آبی نشود و به گیاه آسیب نرسد.

نور:
نیاز نوری ساکولنت بند کفشی زیاد است و نیاز به نور شدید دارد در منزل بهترین مکان برای رشد این ساکولنت پشت پنجره‌های جنوبی و در محیط باز در مکانی نیم سایه مانند زیر سایه درختان است. و به یاد داشته باشد گیاهان برای رشد مناسب و داشتن ظاهری زیبا به نور کافی و با کیفیت مناسب نیاز دارد.

خاک مناسب ساکولنت کراسولا بند کفشی:
خاک مناسب برای ساکولنت بند کفشی بهتر است دارای زه کشی مناسبی باشد. می‌توان از ترکیب ماسه با کوکوپیت و پیت ماس استفاده کرد.

کوددهی:
در فصل رشد از کودهای ازت پایین و پتاس بالا می‌توان برای این گیاه استفاده کرد. در فصل زمستان و خواب گیاه نیازی به استفاده کود نمی‌باشد. برای خرید کود مخصوص کراسولا بند کفشی اینجا کلیک کنید.

تکثیر ساکولنت کراسولا بند کفشی:
بهترین و ساده‌ترین راه تکثیر این ساکولنت قلمه زدن است. به این صورت که ساقه‌ها را با احتیاط جدا کنید و در خاک مناسب قرار دهید در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و خاک مرطوب خیلی سریع جوانه‌زده و مستقل می‌شوند. برای ایجاد زیبایی بیشتر چند ساقه را در یک گلدان ریشه‌دار کنید.

علت زرد شدن و خشک شدن ساکولنت بند کفشی چیست؟
ساکولنت بند کفشی به دلایلی مانند بی آبی، بیماری‌های قارچی یا نور شدید خیلی زود زرد می‌شود و به‌مرور خشک می‌شود. آبیاری بیش‌ازحد هم که باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود ممکن است باعث خشک شدن این گیاه شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

65 دیدگاه برای “آموزش نگهداری ساکولنت گل بند کفشی

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به نوع قلمه داره هم میشه داخل اب ریشه دار کرد هم داخل خاک سبک یا ماسه.

  1. Ho.fa گفته:

    با سلام من تقریبا سه هفته است که بند کفشیمو گرفتم بدلیل مشغله زیاد نتونستم مکان مناسب و پر نوری براش فراهم کنم ولی وضعیت آبش به نظر خودم خوبه و هفته ای یکبار بطوری که خاک کامل کامل خشک میشه بهش آب میدم اما از تقریبا روز اول که گرفتم ته بعضی از گیاهاش حالت خشک داشت ولی الان بیشتر شدن و مدتیه از حالت استواری قبلش درومده و افتاده شده پیش یک آشنایی بردم گفت ممکنه افت باشه حالا من عکسشم براتون می زارم لطفا اگه لازمه تغییری در شرایط نگهداریش بکنم بهم بگید و اگه بنظرتون افته راهنمایی کنید
    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۵۱۲_۲۲۱۰۵۷_km8r.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره وکم ابی کشیده این گیاه باید خاکش تا حدودی مرطوب باشه، زمانی که سطح خاک حدود دو سانت خشک شد ابیاری کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ساقه های خشک وبی حال رو بهتر هست جدا کنید.

      • Ho.fa گفته:

        خیلی ممنون از پاسخ دهی سریعتون فقط ته همه ی ساقه ها خشک شده منظورتون اینکه بهتره ببریم؟ و اینکه لازمه با سپری برگ هارو مرطوب نگه دارم؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، فقط برگهای خشک شده رو جدا کنید، ساقه ها رو هم بررسی کنید اگر پوسیده یا خشک شدن از قسمتهای سالم میتونید قلمه بگیرید، نه نیازی به مه پاشی نداره.

  2. مریم گفته:

    سلام وقتتون بخیر ، من یک ساکولنت بند کفشی دارم که حدود یک هفته میشه اون رو توی بالکن جنوبی گذاشتم ، نور میبینه و محل نگهداریش آفتاب سایه است ، آبیاری هم به صورت مرتب انجام دادم اما از دیروز متوجه شدم دچار بی حالی شده و ساقه هاش به اطراف گلدان مایل شدن ، در صورتی که خیلی محکم و عمودی بودند ، ممنون میشم راهنماییم بفرمایید .

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه ابیاری رو هم کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید با کود کاکتوسها ماهی یک بار هم تقویت کنید میتونید یک بار با کود اهن هم تقویت کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاه بفرستید وشرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. ریحانه گفته:

    سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون
    کراسولای من رشد قدیش خوبه اما داره فاصله برگ های ریزش زیاد میشه م کم پشته.
    باید چیکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمت انتهای قلمه رو بررسی کنید اگر پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده تاقسمتی که به اوند سالم برسید برش بزنید میتونید داخل اب هم ریشه دارکنید.

  4. مقدس گفته:

    سلام. گلدان بندکفشی من چندین سال در پنجره جنوبی قرار داشت و خیلی خوب رشد می کرد، به علت جابجایی منزل و نبود پنجره جنوبی، حدود یک ماه و نیم است که آن را پای پنجره شمالی گذاشته ام و البته در این بین نظم آبیاری گلدانم نیز بهم خورد، آیا گلدانم قابل برگشت هست؟ برای سرحال شدن آن باید چیکار کنم؟ لازم به ذکر است که در منزلمان پنجره شرقی هم داریم.
    https://uupload.ir/files/fbtk_whatsapp_image_2021-02-18_at_11.56.48.jpeg
    https://uupload.ir/files/mdhx_whatsapp_image_2021-02-18_at_11.56.50.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، پنجرهای غربی وجنوبی برای این نوع گیاه مناسب هستند.

  5. هدا گفته:

    https://uupload.ir/files/5lxp_16103701268797723276017931669306.jpg
    سلام
    بند کفشی من یک هفته اس که ساقه هلش رنگ پریده و بیحال شدن و از زیر خشک شدن و از ریشه جدا.
    میشه منو راهنمایی کنید که میشه این ساقه ها رو قلمه کرد؟ و چه جوری؟
    شرایط نگهداریش هم از بهار تغییر نکرده. تویخونه پشتپنجره جنوبیه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره و زرد شدن نوک برگها هم دلیلش کمبود نور هست، میتونید از قسمتهایی که سالم هستند قلمه بگیرید زود هم ریشه دار میشند داخل خاک بکارید ودر محیطی که نور ودما وتهویه مناسبی داشته باشه نگهداری کنید. بعد از ریشه زنی به محیط پرنوری انتقال بدید.

  6. mahdi.bkh گفته:

    سلام
    من یک گیاه بند کفشی دارم که از پایین ساقه هاش داره چوبی میشه (تقریبا خشک)
    شرایط نگهداری : ابیاری به طور منظم ، نور غیر مستقیم ، هوا روشن (البته غیر شب ها)
    کود دهی : همونطور که در متن گفتید (کود سه بیست ، اهن و تکمیلی)
    ممنون میشم کمک کنید

دیدگاه‌ها بسته شده است.