کاکتوس‌ های خوراکی

کاکتوس‌های خوراکی

کاکتوس‌های خوراکی :سلام امروز میخواهم در مورد مصرف انواع بخش‌های کاکتوس به عنوان غذا هم برای انسان‌ها هم برای حیوانات توضیح بدهم. از کاکتوس‌ها سه بخش آنها برای انسان قابل استفاده است میوه کاکتوس، شیره کاکتوس، برگ و ساقه آن.

میوه کاکتوس:
از قسمت‌های مصرف کاکتوس میوه آن است که در چندین نوع از کاکتوس‌ها اتفاق میافتد و بسیار مورد علاقه مردم است میوه‌های کاکتوس‌ها هیلئو سرئوس که به میوه دراگون فروت معرف است و میوه‌های اپونتیا که شامل چندین واریته هستند قابل خوردن هستند میوه‌های سرئوس پرویانوس و سرئوس ریپاندوس و میوه‌های مامیلاریا نیز قابل مصرف هستند.

میوه یک واریته از اپونتیا
میوه یک واریته از اپونتیا

 

میوه اپونتیا

 

میوه اپونتیا
میوه اپونتیا

میوه اپونتیا بستگی به واریته ان دارای سایز و طعم متفاوت است و هم به صورت خام قابل خوردن است و هم می‌توان از آن ترشی و مربا و شربت تهیه کرد انواع واریته های اپونتیا میوه می‌دهند فقط چون بعضی از واریته های اپونتیا در ایران کمتر وجود دارند شاید میوه آن‌ها را کمتر دیده باشید. میوه اپونتیا دارای خواص بسیار زیاد از جمله کاهش سطح کلسترول، بهبود روند گوارش، کاهش خطر ابتلا به دیابت، افزایش سیستم ایمنی بدن و تحریک رشد استخوان می‌شود. همچنین باعث تقویت عروق خونی، جلوگیری از سرطان‌های خاص، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، کمک به کاهش وزن و کاهش التهاب می‌شود. خدمت دیگر میوه اپونتیا ۱/۳ کل نیاز روزانه ویتامین C شما است. همچنین اسید اسکوربیک، ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، تحریک تولید گلبول‌های سفید و عمل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن است. علاوه بر این، ویتامین C یکی از اجزای مهم فرایندهای مختلف آنزیمی و متابولیک است، از جمله ایجاد بافت استخوانی و عضلانی.

دراگون فروت

دراگون فروت:
دراگون فروت میوه کاکتوس هیلئو سرئوس است که داری سه نوع قرمز رنگ، سفید رنگ و زرد رنگ است که هر کدام طعم متفاوتی با یکدیگر دارند دارگون فروت بزرگ‌ترین میوه را در بین کاکتوس‌ها دارد و وزن میوه آن تا بیش از نیم کیلو هم می‌رسد و دارای خواص بسیار زیادی است در ایران دراگون فروت جزو میوه‌های وارداتی است و قیمت بالایی در بازار دارد میوه اژدها حاوی مقادیر شگفت انگیزی از مواد مغذی است همچنین با آنتی‌اکسیدان ها پر شده است مواد مغذی دیگر مانند کلسیم که باعث ایجاد استخوان‌ها و دندان‌های قوی می‌شود، آهن که در تشکیل گلبول‌های قرمز سالم و فسفر کمک می‌کند و به رشد بافت و رشد سلول، نگهداری و تعمیر کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین سریع‌تر زخم‌ها و کبودی‌ها و کاهش خطر ابتلا به مشکلات تنفسی از جمله ویژگی‌های عالی دراگون فروت است.

هر سه رنگ دراگون فروت
هر سه رنگ دراگون فروت

 

میوه مامیلاریا
میوه مامیلاریا

میوه مامیلاریا:
از جمله میوه‌های دیگر قابل خوردن توسط انسان‌ها میوه مامیلاریا است بر خلاف سایر میوه‌هایی که پوست میوه جدا شده و محتویات درون ان خورده می‌شود در مامیلاریا تمام بخش‌ها میوه خورده می‌شود که مزه‌ای‌ترش و شیرین مانند همانند زالزالک دارد میوه‌های مامیلاریا بسیار کوچک و باریک هستند و معمولاً از آن‌ها بذر گرفته می‌شود ولی می‌توان آن‌ها را برای یک بار هم که شده امتحان کرد و از طعم ترش و شیرین آن لذت برد.

در خانواده مامیلاریا تفاوتی هم در بذر دهی در واریته Mammillaria wrightii وجود دارد و ان سایز و نوع میوه این مامیلاریا نسبت به سایر واریته است این نوع مامیلاریا داری میوه های بسیار بزرگ‌تر نسبت به سایر واریته ها و طعمی متفاوت‌تر است.

Mammillaria wrightii
Mammillaria wrightii

میوه پرویانوس:
از جمله میوه‌های خوراکی میوه سرئوس پرویانوس است که میوه سیب کاکتوس معروف است میوه پرویانوس دارای پوستی قرمز رنگ است و داخل آن سفید رنگ است میوه پرویانوس داری طعم ترش و شیرین است و طرفداران زیادی در کشورهای اروپایی دارد و اغلب به علت ظاهر عجیب آن با میوه‌های استوایی اشتباه گرفته می‌شود ولی همه میدانیم که پرویانوس در کجا رشد می‌کند.

میوه پرویانوس
میوه پرویانوس

شیره کاکتوس:
دو گونه از کاکتوس به نام‌های لوفوفورا و سن پدرو وجود دارد که از شیره آن ها یعنی همان آب کاکتوس که گرفته شده است و ان را جوشانده‌اند استفاده می‌شود درون شیره این دو کاکتوس مواد مخدری به نام مسکالین وجود دارد که جنبه روان‌گردان دارد  مسکالین در امریکا مرکزی قانونی است و بسیار طرفدار دارد و از جمله مواد مخدر کم خطر با ذره اعتیاد آوری پایین محسوب می‌شود. برای دانستن اطلاعات بیشتر در مورد مسکالین مقاله آن را مطالعه بفرمایید.

برگ و ساقه کاکتوس:
از جمله قسمت‌های خوراک دیگر کاکتوس‌ها برگ و ساقه آن ها است که در خانواده اپونتیا اتفاق میافتد، راکت‌های اپونتیا پس از جدا سازی تیغ‌های ان ها قابل خوردن هم به صورت خام برای درمان دیابت و هم به صورت پخته در انواع سوپ و هم به عنوان نوشیدنی بعد از گرفتن آب است راکت‌های اپونتیا خرد شده و در سالاد نیز از آن ها استفاده می‌شود.

میوه کاکتوس
میوه کاکتوس
نکته: این بخش‌های خوراکی که گفته شد برای مصرف انسان هستند و دارای خاصیت و اهمیت دارویی می‌باشند از کاکتوس‌ها در خوراک دام و تولید انرژی تجدید پذیر و البته تمام میوه‌های کاکتوس توسط حیوانات هم خورده می شوند و برای جوندگان و حشرات تمام بخش‌های کاکتوس‌ها منبع تغذیه‌ای بسیار خوبی است.

میوه کاکتوس

کاکتوس‌های خوراکی

کاکتوس‌های خوراکی

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

62 دیدگاه برای “کاکتوس‌ های خوراکی

  1. Emadi09 گفته:

    سلام این کاکتوس مامیلاریا من
    ۴روزی هست که گل داده و ظهر باز و شب بسته میشه میخواستم بپرسم آیا میوه هم تشکیل میشه یا نه؟

  2. ابوالفضل گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید من چند تا کاکتوس دارم عکسش رو بزارم میتونید بگید اسم هاشون رو و اینکه اگه میوه بدن خوراکی هستن یا خیر

  3. احسان گفته:

    سلام
    من ی اچینو دارم ،تقریبا ۶,۵ ساله هست،میخواستم بدونم توی فصل خواب زمستانی چقدر باید بهش افتاب داد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، محیطی که نور ملایمی داشته باشه کافی هست ولی اگر دما بالا باشه باید نورهم بیشتر باشه تا رشد علفی نداشته باشه.

  4. مجتبی گفته:

    سلام وقتتون بخیر.آیا میوه و ساقه تمام انواع اپونتیا راکتی قابل خوردن هست ؟ میوه انواع مامیلاریا هم همینطوره ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله انواع اپونتیاهاومیوه هاشون قابل خوردن هستند ومیوه تعدادی از مامیلاریها قابل خوردن هست نه همشون.

  5. کیخسرو گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید این عکس اپونتیا که فرستادم میخواستم بدونم خوراکی است. ممنون میشم پاسخ دهید

دیدگاه‌ها بسته شده است.