قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت

قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت : امروز یک روش جدید برای قلمه زدن کاکتوس‌ها برایتان  پیشنهاد می‌دهیم که می توانید برای اکثر کاکتوس‌ها استفاده کنید البته پیشنهاد و موارد استفاده این روش برای سرئوس هایی هستند که رشد علفی داشته‌اند و به صورت معمول نمی‌توان از آن‌ها قلمه گرفت پس به روش زیر برای آن‌ها عمل می‌کنیم.

قلمه‌هایی که رشد علفی داشته‌اند را ابتدا به مدت یک هفته در جایی خشک و سایه قرار می‌دهیم تا انتها آن‌ها پینه ببندد سپس به صورت افقی روی سطح خاک قرار می‌دهیم و برای بهتر ریشه زدن می‌توان چند سانت از محل آرئول های را درون خاک قرار داد و سپس نگهداری می‌کنیم تا کاکتوس ریشه بزند.

مراحل ریشه دار شدن کاکتوس به صورت افقی اندکی بیشتر از روش معمول آن زمان می‌برد و رشد و تن جوش دادن آن‌ها نیز بیشتر طول می‌کشد ولی اگر صبور باشید پس از ریشه زدن با صحنه بسیار زیبایی رو به رو خواهید بود.

قلمه کاکتوس
حتی اگر سر قلمه‌ها را به صورت افقی ریشه دار کنیم رویش جدید آن‌ها به سمت بالا خواهد بود

 

مراحل اولیه قلمه زدن افقی
مراحل اولیه قلمه زدن افقی

 

قلمه زدن افقی میرتلو
قلمه زدن افقی میرتلو

نکته ۱: به دلیل این که ریشه دار شدن قلمه‌ها به این روش زمان بیشتری می‌برد ممکن است قلمه شما با از دست رفتن آب مواجه شود و حالت چروکیده به خود بگیرد که می‌توان با کاور کردن آن مشکل را بر طرف کرد.

نکته۲: قلمه‌هایی که با این روش به‌دست می ایند دارای رشد بیشتری نسبت به روش قلمه‌های عمودی هستند چون در محل اتصال کاکتوس با خاک ریشه‌های بیشتری ایجاد شده و مواد مغذی بیشتری جذب گیاه می‌شود.

نکته۳: یکی از روش‌های پیوند دادن بر روی اپونتیا نیز با همین روش ریشه دار کردن است به این صورت که یک راکت اپونتیا را به صورت افقی ریشه دار کرده و اجازه می‌دهیم تا راکت جدید بدهد سپس بدون جدا کردن راکت‌ها بر روی راکت جدید پیوند می‌زنیم در این روش چون اپونتیا سطح نور گیر بیشتری دارد و ریشه‌های بیشتری تولید کرده پیوندک با رشد بسیار بالایی رو به رو خواهد شد.

قلمه زدن افقی

ریشه دار کردن افقی اپونتیا
ریشه دار کردن افقی اپونتیا

 

استفاده از روش ریشه دار کردن افقی در اپونتیا
استفاده از روش ریشه دار کردن افقی در اپونتیا

 

قلمه سن پدرو
مرحله اول قلمه زدن افقی پیدا کردن کاکتوسی که جهت رشد علفی و پوسیدگی مناسب قلمه نباشد.

 

قرار دادن در خاک
قرار دادن در خاک و ریشه دار شدن و پس از مدتی جوانه زدن

 

قلمه زدن افقی
قلمه زدن افقی

روش قلمه زدن کاکتوس
روش قلمه زدن کاکتوسروش قلمه زدن کاکتوسنویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

66 دیدگاه برای “قلمه زدن کاکتوس به روشی متفاوت

  1. Phoenix گفته:

    سلام وقت بخیر .ممنون از سایت کاملتون.
    من یک تریکو سرئوس باکانوی بدون ریشه دارم نمی دونم میشه توی این فصل با این روش ریشه دارش کرد یا نه؟ تا بهارم نمیسه نگهش دارم ساییتون گفتید که فقط از بهار تا اواخر تابستان میشه قلمه زد.ممنون میشم راهنمایی کنید???

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قلمه رو در محیط خشک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده کامل پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ابیاری نکنید باگذشت زمان ریشه میزنه وزمانی که شروع به رشد کرد میتونید ابیاری رو شروع کنید، اگر داخل گلخونه نگهداری میکنید میتونید دو ماه به همون صورت نگهداری کنید بدون کاشتن داخل خاک هم ریشه میزنه وبهار میتونید بکارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.