تکثیر آگاو از طریق تقسیم بوته

تکثیر آگاو با روشی متفاوت

تکثیر آگاو با روشی متفاوت: گیاه آگاو جزو ساکولنت های بسیار مقاوم می‌باشد که با انواع روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، قلمه زدن، کاشت پاجوش‌ها، تکثیر از طریق برگ و سایر روش‌ها قابل تکثیر می‌باشد. اما در این مقاله روشی متفاوت از تکثیر گیاه آگاو را برای شما تهیه کرده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم. گیاه اگاو بسیار بسیار مقاوم است ولی حالا سؤال اینجاست این مقاومت چقدر ادامه دارد؟؟

پس می خواهیم ببینیم آستانه تحمل گیاه چقدر است ما امدیم یک گیاه آگاو را که کاملاً ریشه دار بود از وسط همراه با ریشه‌هایش نصف کردیم و سپس هر قسمت را جداگانه در گلدان کاشتیم و منتظر نتیجه کار‌ ماندیم.

و واقعاً از نتیجه کار شگفتِ زده شدیم و میتوانیم بگوییم که یک روش تکثیر برای آگاو ها پیدا کردیم و آن هم نصف کردن گیاه از وسط است.

دقت کنید که این روش صرفاً جنبه آزمایشی داشته و هر گیاهی ارزش خراب شدن را ندارد ولی این طرز مقاومت گیاه بسیار جالب است.

مراحل برش آگاو
مراحل برش آگاو

مراحل برش آگاو

تکثیر آگاو با روشی متفاوت

تکثیر آگاو با روشی متفاوت

مراحل انجام کار:
ابتدا یک گلدان آگاو ریشه دار در حال رشد را انتخاب کرده و سپس گیاه را از گلدان خارج کرده و سپس اقدام به ریشه شویی گیاه می‌کنیم تا تمام خاک از ریشه‌ها خارج شود سپس گیاه را به مدت یک روز در محیط سایه قرار داده تا سطح گیاه و ریشه‌ها خشک شوند و انتقال بیماری در هنگام برش به حداقل برسد. سپس با یک چاقوی تیز و ضد عفونی شده دقیقاً از مرکز اگاو را نصف می‌کنیم و مجدد یک روز برای خشک شدن محل برش گیاه صبر می‌کنیم و سپس اقدام به کاشت دو نیمه آگاو می‌کنیم. دقت کنید در هنگام کاشت اگاو ها محل برش را بیش از حد به زیر خاک فرو نبرید و فقط ریشه‌ها درون خاک فرو بروند کافی است.

پس از حدوداً سه ماه نتیجه بسیار جالب رشد هر دو آگاو را خواهید دید.

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “تکثیر آگاو از طریق تقسیم بوته

  1. زهرا م.ح.م گفته:

    سلام گیاه آگاو پارسال خریدم ولی مدتی هست که برگ هاش باریک و دراز شدن.و دورنگ بودنش هم کم شده و بیشتر سبز هست.توی راه پله‌ بود و یک هفته میشه که آوردمش داخل آپارتمان.اگه کودی لازم هست بفرمایید تا براش بریزم یا خریداری کنم.این هم عکسش.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا گیاهاتون کمبود نور داره، عکسی ارسال نشده مجدد تلاش کنید. حجم عکس رو با کراپ یا اسکرین کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه اگاوها با برگ تکثیر نمیشن ریشه میزنه برگ ولی جوانه نمیده، اگاوها از طریق پاجوش، بذر، سرزنی وریزروم تکثیر میشند.

  2. نیکو گفته:

    سلام گیاه آگاو من ‌برگ جدید میداد اما برگهای قدیمیش شروع میکردن به آبکی شدن و بعد چلوسیده و خشک که فک کنم چون در خانه ای درجایبکه نور دارد ولی نور شدید ندارد و آفتاب نمیخورد باشد. حالا اون ها را که از آبکی شدن نجات دادم و گذاشتم خشک شده رو نمیشه کاشت؟ دلم‌ کلی گرفت که همه شون دارن آبکی میشن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از برگهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،متاسفانه اگاوها با برگ تکثیر نمیشن، از طریق پاجوش وریزروم ویا از طریق سربرداری تکثیر میشن. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

  3. پیمان هستم گفته:

    سلذم …من یکبرگ خوب (ازلحاظ رنگ وسلامتی درحد اوکی)در خاک گلدان شبیه به سانسوریا قرار دادم…نظرتون این گیاه امکان ریشه دادن داره….ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، آگاوها با برگ تکثیر نمیشن، با پاجوش یا با ریزروم ویا تقسیم گیاه مادری وبذر تکثیر میشن ،برگ ریشه میزنه ولی جوانه ای بوجود نمیاد.

    • کارشناس 2 گفته:

      در علم گیاه‌ شناسی به ساقه‌های زیر زمینی ریشه مانند، ریزوم یا زمین ساقه گفته می‌شود که برخلاف ریشه‌ های اصلی در جهت های گوناگون گیاه سیر می‌ کنند.
      اگر ریزوم را به قطعات کوچک قسمت کنیم، هر قطعه قادر به تولید یک گیاه جدید است.
      در روش سر برداری گیاه رو از وسط برش میزنند به صورتی که چند برگ انتهایی وریشه ها داخل خاک بمونن واز قسمت اوند گیاه مجدد جوانه زده ورشد میکنه.

    • کارشناس 2 گفته:

      اگاو رو قلمه نمیزنند از طریق بذر یا پاجوش یا ریزروم ویا سربرداری تکثیر میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.