آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ

آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ

آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ: چطور میتونیم ساکولنت ها را از طریق برگ و قلمه تکثیر کنیم؟ اگر شما هم مثل من به نگهداری ساکولنت در منزل علاقه دارید، احتمالاً گیاهتان را جلوی یک پنجره پر نور نگهداری می‌کنید، ولی با این وجود باز هم گیاه شروع به رشد علفی می‌کند و خودش را به سمت نور دراز می‌کند و فاصله برگ‌ها از هم زیاد می شود.
تکثیر ساکولنتاگر شما هم گیاهی مثل این دارید که شروع به علفی شدن کرده نگران نباشید، این بهترین وقت برای تکثیر آن هست.

تکثیر ساکولنتاگرچه گیاه از بالا هنوز هم عالی به نظر میرسد برگ های پایینی شروع به افتادن خواهند کرد و از بین می‌روند، قبل از این که برگ‌ها بیفتند و خراب بشوند انها را جدا کنید و برای داشتن گیاهان بیشتری شروع به تکثیرشان کنید، تکثیر ساکولنت ها راحت، سرگرم کننده و رایگان است.

تکثیر ساکولنتشروع به جدا کردن برگ از پایین ساقه می‌کنیم، این کار را باید خیلی با دقت انجام بدهید، انتهای برگ را بگیرید و به طرفین تکان بدهید تا خیلی آهسته جدا شوند، باید برگ را کامل از ساقه جدا کنید از ته، اگر برگ کامل از ساقه جدا نشود برای تکثیر مناسب نخواهد بود.

تکثیر ساکولنتاینها برگ‌هایی هستند که کامل از ساقه جدا شدن
بعد از جدا کردن برگ‌های پایین حالا شما یک ساقه خالی دراز و چند تا برگ دربالا دارید، الان موقع بریدن و قلمه کردن گیاه مادری است.

تکثیر ساکولنت برگمیتونید از قیچی استفاده کنید، ولی یک چاقوی تیز و تمیز خیلی بهتراست.

تکثیر ساکولنتحالا ما چندین برگ، یک قلمه و یک ساقه بدون برگ داریم.

تکثیر ساکولنتحالا صبر می‌کنیم. قبل از اینکه برگ‌ها را روی خاک بگذاریم تا سبز شوند باید انتهای برگ خشک شود و پینه ببندد. این مرحله خیلی مهم است ، چون اگر بدون خشک شدن انتهای برگ انها او روی خاک بگذارید به‌زودی آبکی شده و از بین خواهند رفت. پس اجازه بدهید انتهای برگ‌های قلمه زده شده و ساقه مادری کاملاً خشک شوند. برای این کار میتوانید انها را در یک جای خنک با دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و به دور از نور آفتاب قرار بدهید تا خشک شوند (محل برش) ، خشک شدن قسمت بریده شده بستگی به شرایط نگهداری دارد و بین چند روز تا چند هفته در کاکتوس‌ها ممکن است طول بکشد.

وقتی احساس کردید انتهای برگ‌ها کاملاً خشک شده انها را روی بستری از خاک کاکتوس با زهکشی بالا بگذارید ( بعضی از افراد از هورمون ریشه زایی برای انتهای برگ‌ها استفاده میکنند) ولی من بدون استفاده از هورمون و با گذاشتن برگ‌ها جلوی پنجره‌ای پرنور با نور غیر مستقیم بهترین نتیجه را گرفتم.

بعد از چند هفته شما ریشه‌های کوچک صورتی را خواهید دید که از انتهای برگ‌ها خارج شدن و بعد از ان کم کم جوانه‌های کوچک را که قراراست  به گیاه جدید تبدیل شوند خواهید دید، من قبل از ریشه دار شدن برگ‌ها خیلی کم آب می‌دهم.(بصورت اسپری)

در این زمان من تقریباً هفته‌ای یک بار و یا هر زمان که متوجه شدم خاک کاملاً خشک شده آبیاری می‌کنم، دقیقاً مانند یک گیاه ساکولنت بالغ، آب زیاد اصلاً خوب نیست، برای مطمئن شدن از اینکه شما آب زیادی به گیاه ندادید من توصیه می‌کنم به جای آبیاری کامل خاک انتهای برگ‌ها را هر روز با اسپری آب مرطوب کنید.

تکثیر ساکولنتتکثیر ساکولنتآموزش تکثیر ساکولنتدر این مرحله بعد از ضعیف شدن و چروک شدن برگ مادر شما میتونید به آرامی برگ مادر را از گیاهچه جدا کنید و گیاهچه را به گلدان جدیدش انتقال بدهید، و یا اینکه اجازه دهید برگ مادر خودش خشک شوند و بیفتد
به خاطر داشته باشید تمام برگ‌ها به گیاه جدید تبدیل نمیشوند، بعضی‌ها از بین می روند، بعضی‌ها ریشه می‌زنند ولی هیچ‌وقت جوانه نمی‌زنند، بعضی‌ها جوانه می‌زنند بدون ریشه، تعداد کمی هم ریشه میدهند و شروع به تشکیل یک گیاه جدید می‌کنند.

تصویر پایین سه برگ را نشان می‌دهد که در یک زمان و یک جا کاشته شدند ولی وضعیت‌های متفاوتی را دارند.

آموزش تکثیر ساکولنتآموزش تصویری تکثیر ساکولنتمن جوانه‌های جدید را در ظرف کشت صنعتی کاشتم و همه باهم هستند مثل یک دیش گاردن یا جنگل ساکولنتی.

بیاید برگردیم به پایه مادری که بریدیم و برگ‌ها را ازشون جدا کردیم، هیچ چیزی در این گیاه به هدر نمی رود.

بعد از مدتی نگهداری در یک جای خنک با نور غیر مستقیم از آن جایی که برگ جدا شده گیاه شروع به جوانه زنی می‌کند، تا قبل از جوانه زنی آبیاری را خیلی کمتر کنید.

قلمه ساکولنتآموزش تکثیر ساکولنتبیاید برگردیم به گیاه اصلی که تمام این کارها رو به خاطر زیبا کردن ان انجام دادیم.

آموزش تکثیر ساکولنتگیاه قلمه شده اصلی بعد از خشک شدن ته بریده شده اش درخاکی با زهکشی خوب مثل خاک کاکتوس می‌کاریم و در دمای مناسب و نور غیر مستقیم قرار می دهیم تا به زودی ریشه بزند و دوباره شروع به رشد کند، یادتان نرود آبیاری زیادی در این زمان به دلیل اینکه گیاه ریشه‌ای برای جذب آب ندارد فقط باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

آموزش تکثیر ساکولنتاین هم از تکثیر ساکولنت ها
تمام گیاهان برای تکثیر و نگهداری تفاوت‌هایی دارند و نیاز آب و هوایی متفاوتی را میخواهند، ولی به طور عمومی مطالبی که بیان کردم حاصل تجربه‌ی شخصی بنده هست و من از ان به خوبی نتیجه گرفتم، امیدوارم شما هم استفاده ببرید.

ترجمه: سیوان حق دوست
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

97 دیدگاه برای “آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ

  1. عرفان رفائی گفته:

    سلام.روشتون خیلی خیلی عالیه مو به مو اجرا کردم.سرشونو گذاشتم تو خاک ریشه داد.شاخه ی لخت اش را هم از جایی که برگ ها رو برای تکثیر کندم،جوانه زدند.حتی بذر هم کاشتم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، عکس اول سمپریوم لب ماتیکی هست، عکس دوم ائونیوم طلایی، هر دو با بذر، قلمه ساقه وپاجوشهای مادری تکثیر میشن،فعلا پاجوشهاشون کوچک هست صبر کنید کمی بزرگتر بشن بعد جدا کنید برای جداسازی باید کل گیاه مادری رو از خاک دربیارید وتنه جوشها رو جدا کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، الوئه آکولاتا هست،بهتر هست اوند رو بررسی کنید دو برگ پایینی هم در گیر پوسیدگی شدند تا قسمتی که پوسیده شده کامل با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا به اوند سالم برسید اگر اوند سالم بود به پودر دارچین آغشته کنید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید، مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه ابیاری رو بصورت سطحی واسپری انجام بدید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.