آموزش نگهداری گل آگلونما

آموزش نگهداری گل آگلونما

آموزش نگهداری گل آگلونما: آگلونما یک گیاه بسیار مقاوم از جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا است. این گل زیبا از خانواده آراسته (گل شیپوریان) می‌باشد و دارای رنگ‌های مختلف و واریته های متنوع است. این گل یکی از گل‌های مناسب برای خانه‌های آپارتمانی و ادارات و مکان‌هایی کم نور است که نیازی به نور مستقیم آفتاب ندارد و یکی از گیاهان مقاوم و کم توقع است که نگهداری آن بسیار آسان است. آگلونما قدرت پاک‌سازی هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند بنزن و فرمالدهید ها است که در شهرهای بزرگ و آلوده مثل تهران نگهداری این گل زیبا و کم توقع در محل زندگی و محل کار پیشنهاد می‌شود.

نام علمی: Chinese evergreens
نام رایج: آگلونما می باشد.

نیازها و نکات نگهداری گل آگلونما:
۱- نور:
نور زیاد برای این گل مناسب نیست و باعث افتادگی برگ‌ها می‌شود. قسمت‌های شمالی ساختمان بهترین نیاز نوری این گیاه را تأمین می‌کنند. اگر نور گیاه خیلی کم باشد برگ‌های آن خیلی کشیده و باریک می‌شود و باید گیاه را جا به جا کرده و به جایی منتقل کنید که نور بیشتری را برای گیاه تأمین کند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم به نیم سایه مقاوم است.

۲- آبیاری:
در تابستان هفته‌ای دو بار آبیاری شود. ولی در زمستان چون رشد گیاه کندتر می‌شود باید آبیاری را کاهش داد و هفته‌ای یکبار آبیاری کرد. آگلونما خاک مرطوب را دوست دارد ولی آبیاری زیاد ممکن است باعث پوسیدگی گیاه شود و بین هر آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. توجه کنید که زهکشی گلدان مناسب باشد. در صورت تشنگی کشیدن خاک برگ‌ها بی حال شده و از هم فاصله می‌گیرند که با آبیاری دوباره برگ‌ها سرحال می‌شوند.

۳- رطوبت:
رطوبت متوسط حدود ۴۰ درصد مورد نیاز است. در تابستان هفته‌ای دو بار سعی کنید برگ‌های آن را با آبفشان غبار پاشی کنید ترجیحاً با آب سبک (جوشیده شده) غبار پاشی را انجام دهید. در زمستان رطوبت اتاق برای آن کافی است.

۴) دما:
بهترین دما در زمستان برای این گیاه ۱۵ درجه سانتی‌گراد است و تحمل دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد را ندارد و در هوای سرد آسیب می‌بیند. درجه‌ی مطلوب در تابستان ۲۴ درجه سانتی‌گراد است و در دمای بالای ۳۰ درجه و هوای خشک، برگ‌های این گیاه پیچ خورده و یا خشک می‌شود. در فصل تابستان و دمای بالا و هوای خشک سعی کنید هر روز گیاه را غبار پاشی کنید.

۵) خاک مناسب:
خاک این گیاه باید زهکشی بالایی داشته باشد تا بتواند آب اضافی را از گلدان خارج کند. مخلوط خاک برگ، ماسه، پیت ماس، خاک باغچه یا مخلوط پیت ماس و پرلیت یا خاک برگ به تنهایی می‌تواند بستر مناسب برای رشد این گیاه باشد (به طور کلی خاک غنی از خاک برگ و اسیدی را می‌پسندد).

۶) تغذیه:
در فصل‌های رشد (بهار و تابستان) هر دوهفته یک بار یا ماهی یک بار با کودهای محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی تغذیه شود. برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

۷) تکثیر:
این گیاه را می‌توان از طریق تقسیم بوته تکثیر کرد. آگلونما به مرور زمان در فصل بهار جوانه‌هایی تولید می‌کند که آن‌ها را می‌توان از گیاه مادری جدا کرد و در آب ریشه دار کرد و بعد از ریشه دار شدن قلمه‌ها را در خاک سبک (پیت ماس، کوکوپیت، ماسه، کمی خاک برگ) کاشت و سطح خاک را با آب اسپری می‌کنیم و از نور و سرما محافظت می‌کنیم تا به محیط جدید و خاک عادت کند.
آموزش نگهداری گل آگلونما

• برای تمیز نمودن برگ‌ها از پارچه یا اسفنج نرم و مرطوب می‌توان استفاده کرد. از مواد براق کننده‌ی شیمیایی استفاده نکنید.

• اگر برگ‌ها خیلی آویزان هستند برگ‌ها را چند روز به صورت دسته‌ای درون روزنامه بپیچید.

• عمل غبار پاشی برگ‌ها را در تابستان زیر نور آفتاب انجام ندهید.

• معمولاً گیاهانی که خریداری می‌شوند گلدانشان یک سایز کوچک است و ریشه‌ها متراکم شده‌اند و جا برای رشد ریشه وجود ندارد سعی کنید خاک و گلدان را عوض کرده که از لحاظ سلامت، خاک بررسی شود و در گلدان یک سایز بزرگ‌تر کاشته شود و در بهار هرسال تعویض گلدان با یک سایز بزرگ‌تر انجام شود.

گل گیاه آگلونما

آفات و بیماری‌ها گل آگلونما: 
برگ‌ها زرد می‌شوند: علت آن می‌تواند آبیاری بیش از حد یا پایین بودن دمای محیط باشد. آبیاری را کاهش داده و گلدان را به جای گرم‌تری انتقال دهید.

گیاه خود را انداخته است: هوا خیلی سرد است و یا علت آن کمبود آب است. گیاه را به جای گرم‌تر منتقل کرده و گیاه را آبیاری کنید.

برگ‌های جدید ریز و کمرنگ هستند: ریشه‌ها را چک کنید اگر متراکم هستند گلدان را تعویض کنید در غیر این صورت به صورت مصنوعی گیاه را تغذیه کنید و فاصله‌ی زمانی بین دو تغذیه را به ۱۰ روز کاهش دهید ولی مقدار و اندازه کود را افزایش ندهید.

وجود لک‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها: محیط اطراف گلدان آلوده به دود نفت یا گاز آشپزخانه است. برگ‌های آلوده را جدا کرده و محل گلدان را تغییر دهید.

نکته پایانی: فراموش نکنید که اگر گل آگلونمای شما به گلدهی رسید گل‌های آن را بچینید چون جلوی رشد گیاه را می‌گیرد و تبدیل به بذر نمی‌شوند. گرده افشانی آگلونما شرایط خاصی را نیاز دارد که در منزل این کار را نمی‌توان انجام داد.

برخی از گونه های گل آگلونما:
گل آگلونماآموزش نگهداری گل آگلونماآموزش نگهداری گل آگلونماآموزش نگهداری گل آگلونما

نویسنده: نسرین رحیمی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

227 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گل آگلونما

دیدگاه‌ها بسته شده است.