پایه‌ های مناسب برای افزایش گل دهی کاکتوس‌ ها

پایه‌های مناسب برای گل دهی کاکتوس‌ها

پایه‌های مناسب برای گل دهی کاکتوس‌ها: اغلب کاکتوس‌ها را بر روی پایه‌های مختلف پیوند می‌دهیم تا سریع‌تر رشد کنند و زودتر گل بدهند و بذر دهی بهتری داشته باشند، اما در میان پایه‌ها برخی اقلام برای گلدهی و بذر گیری نتایج بهتری دارد یعنی اگر گیاه بر روی آنها پیوند داده شود هم گل دهی بهتری خواهند داشت و هم بذر بیشتری می‌دهند.

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که تولید کنندگان کاکتوس‌ها برای گلدهی بیشتر و بهتر و در نتیجه آن بذر دهی خوب اقدام به پیوند دادن کاکتوس‌ها بر روی پایه‌های مختلف می‌کنند و نمی‌دانند برخی از پایه‌ها می‌توانند بذر دهی گیاه را دو چندان کنند.

رده بندی پایه‌ها بر اساس میزان گلدهی و بذر:

۱- acanthocereus sp
۲- hylocereus undatus (پایه سه گوش)
۳- selenicereus grandiflorus
۴- stenocereus pruinosus
۵- myrtillocactus geometrizans (پایه آبی)
۶- trichocereus pachanoi (سن پدرو)
۷- trichocereus peruvianus
۸- harrisia jusbertii (تیغ مشکی)
۹- pereskiopsis (پرسکیا)
۱۰- cereus jamacaru

مقام اول و دوم متعلق به پایه‌های اکانتو سرئوس و هیلئو سرئوس است. این پایه‌ها تأثیر بسیار زیادی بر گلدهی و رشد گیاه دارند به طوری که اینقدر کاکتوس شما گل می‌دهد که از گلدهی و بذر گیری آن خسته می‌شوید و همچنین کیسه بذر بزرگ‌تری در کاکتوس به وجود می‌آید که تعداد بذر گیری را دو چندان می‌کند.

پس با پایه اکانتو سرئوس و هیلئو سرئوس گل دهی بسیار زیاد و بذر گیری فوق‌العاده‌ای را از کاکتوس‌ها تجربه خواهید کرد.

در رده‌های سوم پایه‌های مناسب برای گل دهی و بذر گیری پایه سلنی سرئوس قرار دارد که بسیار برای پیوند دادن بذرهای تازه جوانه زده و کوچک مفید خواهد بود و می‌تواند پایه خوبی به نوبه خود برای بذر گیری و گلدهی کاکتوس‌ها باشد.

رده چهارم پایه مناسب برای گلدهی کاکتوس‌ها پایه‌ی لمارو سرئوس است که شاهد هم مقاومت بسیار زیاد و هم گل دهی خوب در این پایه هستیم و پس از آن کاکتوس‌هایی مانند میرتلو، تریکوسرئوس، سنپدرو، تیغ مشکی، پرسیکا و سرئوس جامایکا قرار دارند.

کاکتوس پیوندی

در این رده بندی پایه لمارو و پایه میرتلو به ترتیب در مقام چهارم و پنجم هستند که بالاتر از آنها پایه سلنی سرئوس است، پس اگر پیوندک شما سبک است و زمان زیادی طول می‌کشد تا پایه را خم کنند بهتر است از پایه سلنی سرئوس استفاده کنید البته اگر این دو پایه اکانتو و هیلئو سرئوس را ندارید.

خواهید دید که این پیوندک پایه ریز و کوچک سلنی سرئوس چقدر در مقایسه پایه‌های ضخیم و مقاوم همانند میرتلو و تریکو گل دهی و بذر دهی بهتری دارد.

همان‌طور که در لیست می‌بینید تیغ مشکی در رده هشتم قرار دارد که  به این معنی است که بسیار گلدهی و بذر دهی بدی بر روی این پایه را مشاهده خواهید کرد لذا اگر کاکتوس‌های کلکسیونی خود را به قصد تکثیر از طریق بذر بر روی پایه تیغ مشکی پیوند می‌زنید کاملاً در اشتباه هستید و حتماً در کار خود تجدید نظر کنید.

شما هم حتماً پس از رسیدن به جایگاه نهم در لیست و با دیدن اسم پرسیکا در این جایگاه تعجب میکنید و میگویید تجربه ما چیزی دیگری از این را می‌گوید و پرسیکا گل دهی را سریع‌تر می‌کند بله کاملاً درست است پرسیکا باعث گلدهی زودهنگام پیوند می‌شود اما سایز گل و تعداد بذر در کیسه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد به طوری که حتی اگر شما گیاه را بر روی خاک نگه دارید کیسه بذر بزرگ‌تری و گلدهی بیشتری را از کاکتوس شاهد خواهید بود.

از این لیست و پایه‌های ذکر شده در آن می‌توانند به نحو احسن برای گلدهی و بذر گیری گیری کاکتوس‌های خود استفاده کنید دقت کنید که هدف از پیوند خود را مشخص کرده و به آن ترتیب از پایه‌های مقابل استفاده کنید.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

25 دیدگاه برای “پایه‌ های مناسب برای افزایش گل دهی کاکتوس‌ ها

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، پایه مناسبی برای پیوند زدن نیست پیوندک کمی که بزرگتر بشه پایه خم میشه،میتونید از پایه هایی که مرسوم هستند استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بستگی به شرایط نگهداری داره، پایه پرسیکا بیشترین تنه جوش رو روی پیوندک بوجود میاره ،بعد از پرسیکا میرتلو.

      • Armin گفته:

        من یه کاکتوس آستریاس سوپر کاباتو رو روی میرتلو پیوند زدم. می خواستم بدونم باید توی چه شرایطی نگهداری کنم تا بیشترین تن جوش رو بزنه.

        • کارشناس 2 گفته:

          شرایط رو باید برای رشد بهتر ایدال کنید،اگر امسال پیوند زدید، از سال دیگه بصورت کامل شروع به رشد وتنه جوش زدن میکنه ،برای این کار نور، دما، ابیاری، وکوددهی رو ایدال کنید.

  1. پویا جهانگیرمراد گفته:

    سلام ببخشید برای گلدهی بیشتر آستریاس از بین پایه های تیغ مشکی و میرتلو و نقره ای کدوم مناسب تره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هر سه مناسب هستند، برای گلدهی شرایط نگهداری باید ایدال باشه، وحتما خواب زمستانی سپری بشه.

  2. مهسا گفته:

    سلام وقت بخیر
    اچینوپسیس به عنوان پایه چطوره ؟
    و اینکه اگه اچینوپسیس حدود یک سانت از خاک فاصله بالا اومده باشه و روش پیوند بزنیم و پیوندک رنگی باشه آیا میتونه به اندازه کافی فتوسنتز کنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پایه مناسبی برای پیوند زدن هست ولی یک سانت کم هست بهتر هست کمی بلند باشه که پیوندک با خاک فاصله داشته باشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      اسم واریته رو روی مرور گرتون سرچ کنید، عکسهاش رو براتون میاره میتونید تفاوتش رو با سایر واریته ها مقایسه کنید، به گلخونه های شهرتون سری بزنید احتمالا داره که موجود باشه.

  3. alinasry19 گفته:

    سلام
    ببخشید همه ی واریته های اکانتو سرئوس توی این ذسته بندی در رده ی اول هستن؟یا فقط واریته ی خاصیه؟
    اگر واریته ی خاصیه چطور میشه تشخیص داد از بقیه؟
    و این که گیر میاد تو بازار؟

  4. احمدرضا گفته:

    سلام ببخشید این پایه ای که توی عکس اول هست اسمش چیه ؟ من دیده بودم استروفیتوم هارو روی این پایه پیوند میزنن

دیدگاه‌ها بسته شده است.