آموزش نگهداری از گل فیکوس بنجامین

آموزش نگهداری از گل فیکوس بنجامین

آموزش نگهداری از گل فیکوس بنجامین: گل فیکوس بنجامین گیاهی آشنا برای ما ایرانی‌ها، به دلیل زیبایی، عمر زیاد و آسان بودن نگهداری در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود. در این مقاله به نگهداری از گیاه فیکوس بنجامین، بررسی دلیل زرد شدن و علت ریزش برگ‌ها همچنین روش تکثیر این گیاه می‌پردازیم. نام علمی فیکوس بنجامین Weeping fig و نام لاتین Ficus Benjamina می باشد.

خاک مناسب فیکوس بنجامین: 
خاک مناسب برای گل فیکوس بنجامین باید زهکش مناسبی داشته باشد. مثلاً می‌توان از مخلوط خاک معمولی باغچه+خاک برگ+ کوکوپیت برای آن استفاده کرد. برای تغذیه مصنوعی می‌توان در فصل‌های رشد (بهار و تابستان) از کودهای مخصوص گیاهان هر ماه یک بار استفاده کرد. کودهای NPK مناسب این گیاه می‌باشد. برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید. برخی از پرورش‌دهندگان توصیه می‌کنند که کود را با نصف غلظت استفاده کنید.

در ماه‌های خواب گیاه یعنی زمستان این گیاه را کود ندهید. اگر برگ‌های جدید ریز و ضعیف هستند و گیاه ظاهر خوبی ندارد، وضعیت خاک گلدان و ریشه‌ها را بررسی کنید. شاید گیاه به گلدانی بزرگ‌تر نیاز دارد و لازم باشد گلدان را عوض کنید و حتماً از خاک تازه و غنی از مواد غذایی استفاده کنید. اگر اندازه گلدان مشکلی ندارد یا به تازگی آن را عوض کرده‌اید وضعیت زهکش و نحوه آبیاری گیاه را بررسی کنید.

آموزش نگهداری از گل فیکوس بنجامین

نور مناسب برای فیکوس بنجامین:
اگرچه تا حدودی سایه را نیز تحمل می‌کند اما در مکان‌های پر نور و نور روشن بهترین رشد را دارد. نور مستقیم آفتاب را به شکل ملایم همانند صبح زود و یا در عصر را به مدت ۲ تا ۳ ساعت تحمل می‌کند اما نور مستقیم آفتاب ظهر به آن صدمه می‌زند. برگ‌ها به تغییرات نور حساس هستند و زمانی که مکان گلدان تغییر می‌یابد احتمال ریزش برگ‌هایی که سبز رنگ هستند بسیار زیاد است. اما بعد از آنکه گیاه به مکان جدید عادت کرد برگ‌های جدید خواهند رویید. نور اندک محیط نیز موجب ریزش برگ‌های سبز رنگ این گیاه می‌شود.

نحوه آبیاری فیکوس بنجامین: 
اصولاً برای آبیاری این گیاه اگر از آب بدون املاح و تا حدودی ولرم استفاده شود نتیجه بهتری حاصل می‌شود. در تابستان مقدار متوسطی از آب نیاز دارد و بهتر است در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک تا حدودی خشک شود.

برخی از پرورش‌دهندگان عقیده دارند که اگر قطر گلدان کمتر از ۳۰ سانتیمتر است بین دو عمل آبیاری ۳-۲ سانتیمتر از ارتفاع خاک سطح گلدان خشک شود و اگر قطر گلدان بیش از ۳۰ سانتیمتر است عمق بیشتری از خاک سطحی خشک شود و سپس گیاه آبیاری گردد. در زمستان نیز در حدی که خاک خشک نشود و گیاه تشنه نماند، به آن آب دهید. در صورت خیس ماندن خاک گیاه و ضعیف بودن زهکش گلدان، برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزند.

همچنین اگر آبیاری گیاه به شکل نامنظم انجام گیرد نیز منجر به ریزش برگهای این گیاه خواهد شد. غبار پاشی را بخصوص زمانی که دمای محیط بالا است هر ۲ الی ۳ روز یکبار انجام دهید. بخصوص گیاهان جوان را می‌توان با فاصله زمانی کمتر غبار پاشی کرد. اما از آنجا که رطوبت اندک محیط می‌توان فعالیت کنه‌های تار عنکبوتی را تشدید کند می‌توان هر ۳-۲ روز یکبار این عمل را انجام داد. در غبار پاشی نیز زیاده روی نکنید زیرا می‌تواند موجب شیوع برخی بیماری‌های قارچی و همچنین فعالیت دیگر آفات شود.

دمای مناسب برای نگهداری فیکوس بنجامین:
محیطی با دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد در طی روز و ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد در طی شب محیط رشد مناسبی را برای این گیاه به وجود می‌آورد. تغییرات شدید دمای محیط منجر به ریزش برگ‌های گیاه می‌شود. فیکوس بنجامین به سرما حساس است و باید از بادهای سرد محافظت شود. در صورت تماس با شیشه سرد برگ‌هایش سیاه می‌شوند و می‌ریزند. حداقل دمای قابل قبول برای این گیاه ۱۶-۱۴ است و به‌طور کل با رسیدن دما به این حد، گیاه زنده می‌ماند اما رشد نمی‌کند. دمای زیر ۸ درجه سانتی‌گراد نیز ممکن است موجب از بین رفتن گیاه می‌شود. هوای گرم نیز موجب خشک شدن و شکننده شدن برگ‌ها می‌شود.

تکثیرفیکوس بنجامین: 
از ساقه نیمه چوبی گیاه می‌توان قلمه‌هایی با میان گره های کوتاه که ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر طول، به اندازه قطر یک مداد معمولی ضخامت دارند تهیه کرد. منظور از ساقه نیمه چوبی ساقه‌ای است که سبز و تازه نباشد اما هنوز نیز انعطاف خود را حفظ کرده و چوبی نشده باشد. برش را برای جدا کردن قلمه از گیاه مادری در زیر یک گره بزنید (گره منطقه اتصال برگ به ساقه است). برگ‌های موجود در یک دوم قسمت پایینی قلمه را جدا کنید اما باقی ماندن حداقل یک برگ بر روی قلمه ضروری است و حداکثر نیز تعداد ۴-۳ برگ قابل قبول است.

توجه داشته باشید که هر مقدار تعداد برگ‌ها بیشتر باشد خطر از دست دادن آب از قلمه نیز بیشتر است و این مسئله به پژمردن و خشک شدن قلمه‌ها کمک می‌کند. اما تمامی برگ‌ها را نیز نمی‌توان حذف کرد زیرا وجود برگ برای ریشه زایی قلمه‌ها ضروری است.

بهترین زمان گرفتن قلمه در فصل تابستان است از مخلوط پیت ماس+پرلیت (به مقدار مساوی) می‌توان برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد. ابتدا مخلوط کاشت را به خوبی آبیاری کنید تا خیس شود و سپس مدتی صبر کنید تا آب اضافه خارج شود و سپس برای کاشت قلمه‌ها استفاده کنید. به‌کارگیری هورمون‌ها (پودرهای) ریشه زایی به ریشه زایی قلمه این گیاه کمک می‌کند.  گلدان حاوی قلمه را می‌توان با پلاستیکی شفاف پوشاند تا حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها بیشتر شود.

البته بهتر است که روزانه به مدت یک تا دو ساعت پلاستیک را برداشت تا مانع از شیوع بیماری‌های قارچی به دلیل رطوبت بالای محیط شویم اما مابقی روز بهتر است که پلاستیک بر روی قلمه‌ها باشد. گلدان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و در این مدت دمای ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتی‌گراد مناسب است. سعی کنید تا بستر کاشت هرگز خشک نشود و به شکل منظم به آن آب دهید.

اگر شرایط مساعد باشد شکل‌گیری ریشه‌ها حدود دو تا سه  هفته طول می‌کشد و بعد از حدود ۸ هفته می‌توان نسبت به انتقال گیاهان جوان به گلدان‌های جدید اقدام کرد. عمل خوابانیدن هوایی و همچنین پیوند نمونه‌هایی که برگ‌های ابلق دارند بر روی نمونه‌هایی با برگ‌های سبز رنگ از دیگر روش‌های تکثیر این گیاه است. زیرا نمونه‌هایی که برگ معمولی و سبز رنگ دارند سیستم ریشه‌ای نسبتا قوی‌تری نسبت به نمونه‌هایی با برگ ابلق دارند بنابراین پیوندک را از انواعی که برگسار با رنگ مورد نظر دارند تهیه می‌کنند و بر روی پایه‌ای معمولی پیوند می‌زنند. با این عمل علاوه برداشتن گیاهی با تاجی با رنگ ابلق می‌توان نسبت به تهیه گیاهانی کوتاه قامت نیز اقدام کرد. از روشهای مختلف پیوندزنی در این مسئله استفاده می‌شود.

آفات و بیماری فیکوس بنجامین: 
بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما گال طوقه و لکه برگی از جمله مواردی هستند که گاهی این گیاه را درگیر می‌کنند. برای گال طوقه استفاده از گیاهان سالم (قلمه‌های سالم در زمان تکثیر گیاه) و همچنین مخلوط خاکی عاری از عامل بیماری از جمله موارد کنترل این بیماری محسوب می‌شود. برای لکه برگی استفاده از سموم حاوی مس پیشنهاد می‌شود.

همچنین پوسیدگی ریشه به دلیل آبدهی فراوان و یا نامناسب بودن زهکش گلدان به وجود می‌آید. کنه‌های تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفات رایج این گیاه هستند. تریپسها چندان رایج نیستند اما می‌توانند موجب لوله شدن برگ‌ها شوند.

علت ریزش برگ‌های فیکوس بنجامین:  
برگ‌های سبز و سالم این گیاه به آبیاری نامنظم ناکافی و یا آبیاری بیش از اندازه کمبود نور و تغییرات ناگهانی دما حساس هستند و خواهند ریخت اما فراموش نکنید که با فرارسیدن فصل پاییز تعدادی از برگ‌های این گیاه به شکل طبیعی ریزش خواهند کرد که البته شدت این ریزش با ریزش برگ‌ها در صورت وجود عوامل یاد شده متفاوت و در حجم کمتری صورت می‌گیرد.

آموزش نگهداری از گل فیکوس بنجامین
فیکوس بنجامین ابلق

 

فیکوس بنجامین
بونسای فیکوس بنجامین

 

بونسای فیکوس بنجامین

 

بونسای فیکوس بنجامین
بونسای فیکوس بنجامین

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از گل فیکوس بنجامین

  1. لیلا گفته:

    سلام تقریبا یکماهی میشه که درختچه بنجامین بزرگی را به خونه آوردیم اما برگاش زرد میشه ومیریزه روی برگا نقطه های سفید هستش هفته دوبار آب میدم سم قارچ کش هم زدم ولی سرحال نیست میشه لطفا راهنمایی کنید؟

    • کارشناس 1 گفته:

      خشک شدن نوک برگها دلیلش کمبود رطوبت محیط میتونه باشه میتونید برای تامین رطوبت محیط، از جزیره زیر گلدانی برای گیاه استفاده کنید.

  2. فاطمه گفته:

    سلام خسته نباشید
    بنجامین من دچار ریز برگ شدید هست
    روبه روی پنجره شمالی هست،آبیاریش هفته ای یکبار،خاکش هم همون گلخونه واسم عوض کرد ،پشه های ریز سیاه داره
    ممنون میشم از راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زیر گلدانی رو خالی از اب کرده ضدعفونی وخشک کنید،ابیاری رو فعلا قطع کنی وزهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه ،بنجامین گیاه بسیار حساسی هست وکوچکترین جابجایی باعث ریزش برگهاش میشه بهتر هست در جای ثابتی نگهداری کنید،برای پشه های سیاه کنار گیاه کارت زرد نصب کنید ورطوبت خاک رو کم کنید،اگر با این روش از بین نرفتند، با سموم شیمیایی میتونید محلول درست کرده وگیاه وخاکش رو سمپاشی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.