برچسب سم، حاوی چه اطلاعاتی می‌باشد؟

برچسب سم، حاوی چه اطلاعاتی می‌باشد؟

برچسب سم، حاوی چه اطلاعاتی می‌باشد؟ هنگام تهیه سموم مورد نیاز، انواعی را باید تهیه کرد که بر روی ظروف آنان برچسب اطلاعات وجود داشته باشد از استفاده سموم بدون برچسب جدا خودداری کنید. سموم را از مراکز معتبر تهیه کنید و به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید. دستورالعمل موجود بر روی برچسب می‌بایست حداقل حاوی اطلاعات زیر باشد:

میزان مصرف:
مقدار مصرف معمولاً بر اساس دز مصرف به هزار، هکتار درج می‌شود. منظور از دز مصرف در هزار یعنی میزان سمی که باید در هزار لیتر آب قاطی شود است. به عنوان مثال زمانی که بسته درج شده ۲ در هزار یعنی دولیتر از سم باید در هزار لیتر آب حل شود. برای مصرف در یک لیتر آب این مقدار ۲ سی سی یا ٢میلی لیتر خواهد بود.

 

ترکیبات موجود در سم:
بیان میزان خطرات احتمالی ناشی از مصرف، بدین صورت که وجود علامت احتیاط بیانگر میزان سمیت اندک، وجود علامت هشدار بیان‌کننده میزان سمیت بیشتر و وجود علامت خطر به شکل جمجمه، بیانگر ماده‌ای بسیار سمی و خطرناک است و این‌گونه سموم را باید با حداکثر احتیاط و زیر نظر یک فرد آگاه و متخصص مصرف نمود.

 

قسمت ملاحظات:
این قسمت خاطر نشان می‌کند که برای ایجاد حداکثر محافظت در زمان کاربرد سم، از چه نوع پوششی  همانند دستکش، لباس آستین بلند، عینک محافظ و … باید استفاده کرد.

 

در بخش راهنمای استفاده، میزان مؤثر سم و اینکه چه نوع آفتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد مطرح شده است.

 

راهنمای کمک‌های اولیه مشخص می‌کند که در صورت بروز مسمومیت یک فرد و تا رسیدن اورژانس، چه کارهایی می‌توان انجام داد. در این قسمت معمولاً پادزهر سم، نام برده شده است و بهتر است در زمان مراجعه به بیمارستان برچسب ارائه شود. گاهی اطلاعات مربوط به نحوه انبارداری نیز در برچسب قید شده است.

 

هنگام مصرف سموم موارد ایمنی را در نظر بگیرید!

 

همزمان با مصرف سموم آفت‌کش می‌بایست همه موارد ایمنی را در نظر گرفت تا از آسیب‌های احتمالی تا حد ممکن جلوگیری به عمل آید. باز هم یادآوری می‌شود که راهنمای موجود بر روی برچسب اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد. برای جلوگیری از تماس سم با پوست، باید لباس محافظ پوشید. اگر زمان سمپاشی، چیزی خورده یا آشامیده شود احتمال وارد شدن سم از طریق دستها به دهان و در نتیجه ایجاد مسمومیت وجود دارد.

 

مقادیر مورد نیاز از سم را باید بکار برد و این تفکر که با مصرف مقدار بیشتر سم، نتیجه بهتری به‌دست می‌آید کاملاً اشتباه است.

 

افراد و همچنین وسایلی که وجودشان در زمان سم پاشی غیر ضروری است باید از محل دور کرد تا آلوده نشوند. هرگز نباید سموم از ظروف اصلی آنان، به ظروفی دیگر همانند بطری‌های پلاستیکی و یا شیشه‌ای منتقل شوند و اگر به اجبار این عمل انجام شد، می‌بایست بر روی یک برچسب مشخصات سم نوشته شود و بر روی ان ظروف چسبانده شود. اگر در حین مصرف سموم، مکانی آلوده شد نباید آن را با فشار آب تمیز کرد و بهتر است از موادی که رطوبت را جذب می‌کنند، همانند خاک اره، استفاده شود. سموم را باید به مقدار مورد نیاز تهیه و مصرف کرد زیرا نگه‌داشتن باقیمانده سموم در محیط خانه و یا دور ریختن آن در نهایت منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود. به هیچ عنوان نباید سموم مختلف و یا محلول‌های سم و کود با یکدیگر مخلوط شوند. در صورتی که استفاده از دو یا چند سم اجتناب ناپذیر است، می‌بایست آنها را جداگانه و با فاصله زمانی مصرف نمود.

 

همچنین بعد از به‌کارگیری سموم، حداقل باید به مدت دو هفته صبر کرد تا نتیجه آن کاملاً مشخص شود و سپس نسبت به به‌کارگیری مجدد سم، تصمیم گرفت. بعد از اتمام عملیات سمپاشی، باید دستها و هر قسمت از بدن را که با سم تماس داشته‌اند، شست و لباس‌هایی را که زمان مصرف سم استفاده شده‌اند عوض کرد برای جلوگیری از آلودگی مابقی لباس‌ها، جداگانه شسته شوند. با وجود به‌کارگیری تمامی موارد، باید به یاد داشت که سم، سم است! به‌کارگیری آن مطمئناً نتایج منفی بر روی محیط زیست بر جای می‌گذارد. بنابراین تا وقتی خسارت جدی از سوی حشرات مشاهده نمی‌شود باید از مصرف سموم نیز چشم پوشی کرد. باز هم یادآوری می‌شود که بکار بردن حجم بیشتری از مقدار توصیه شده، به معنی اثر سریع‌تر و کارآمدی بیشتر سم نمی‌باشد و حتی احتمال آسیب رسیدن به گیاه افزایش می‌یابد.

برای خرید سم گل و گیاه اینجا کلیک کنید.
برچسب سم، حاوی چه اطلاعاتی می‌باشد؟

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

9 دیدگاه برای “برچسب سم، حاوی چه اطلاعاتی می‌باشد؟

  1. محمد گفته:

    سلام برای از بین بردن خرخاکی و کرم خاکی در گلدان می خوام از دیازینون با غلظت یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب استفاده کنم آیا جواب میده؟ و این که دیازینون برای ریشه مضر نیست؟ برای این که مطمئن بشم خاک گلدونام حشره ای نداره با چه فاصله زمانی می تونم ای کار رو تکرار کنم که ریشه آسیب نبینه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه برای ریشه ها مشکلی بوجود نمیاد بهتر هست سمهای مایع رو با سُرنگ اندازه بزنید یک سی سی داخل یک لیتر اب ترکیب کنید، هر سه ماه یک بار میتونید خاک گلها رو با محلول سم حشره کش ابیاری کنید.

  2. pouya گفته:

    سلام من یه سوال داشتم من یه کاکتوس مامیلاریا خریدم و روز اول اب دادن بهش و بعد چند دقیقه متوجه شوم یه خرخاکی از خاکش امده بیرون والان با توجه به اینکه گل داده من حتی گلدانشو عوض نکردم که اسیب نبینه الان باید چه کنم ان خرخاکی رو کشتم ایا احتیاج به سم داره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید بعد از اینکه خاک خشک شد با محلول حشره کش یک بار خاک رو ابیاری کنید،ولی وجود خرخاکی داخل خاک نشان از پوسیدگی داره بعد از اتمام گلدهی بهتر هست گیاه رو ازخاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وخاکش رو تعویض کنید.

      • pouya گفته:

        ممنون از پاسختون. خب هیج مشکل ظاهری نداره. حالا شما پیشنهاد میدید خاکو عوض کنم یا سم بزنم؟ و اینکه گفتید اتمام گل دهی صبر کنم دیر نیست؟ اسیب نبینه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما نه مشکلی بوجود نمیاد بعد از اتمام گلدهی بهتر هست خاک رو تعویض کنید الان خاک رو تعویض کنید گلها ازبین میرند. فقط یک بار با محلول حشره کش خاک رو ابیاری کنید.

  3. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    چندبار شده که وقتی سمی در بازار کم هست و میخوام از فروشنده تهیه کنم از یک پاکت بزرگ که مبلغ بالایی دارد، چند گرم یا چند سی سی (مایع یا پودر) به داخل بطری یا پلاستیک های زیپ دار می ریزند و وقتی از تاریخ انقضای این سم ها سوالی میپرسم میگویند که مشکلی ندارد و یا مهم نیست، و باید فقط وقتی سم با آب حل شد دور ریخه شود و آن موقع به انقضای آنها توجه کرد. اصولا سم هایی که کمیاب هستند آیا با این روش خاصیت خود را در برابر آفات حفظ میکنند؟ نگهداری طولانی مدت در این نگهدارنده های جدا از پاکت های اصلی مشکلی ندارد؟
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، نه جدا شدن از بسته ی اصلی مشکلی بوجود نمیاره ولی در کل تاریخ مصرف انواع سمها دو سال هست، بیشتر از دو سال نگهداری بشه خاصیتشون ازبین میره یا اثر نمیکنند ویا اثرشون روی افت کم خواهدبود، سمها باید در محیط تاریک وخنک وخشک نگهداری بشند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.