انواع گونه‌های کاکتوس اپونتیا

انواع گونه‌های کاکتوس اپونتیا

انواع گونه‌های کاکتوس اپونتیا: گونه اپونتیا خود از خانواده Opuntioideae می‌باشد این زیر خانواده به ۵ گونه مختلف تقسیم می شود که مجموع جنس‌های آنان بر روی هم در حدود ۱۵ جنس و همچنین ۳۰۰ گونه مختلف از کاکتوس‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

انواع مختلفی از این گونه از نظر شکل اندازه و رنگ گلها وجود دارد. این گونه کاکتوس‌های محبوبی هستند که امروزه در سراسر دنیا پرورش داده می‌شوند. اکثر گونه‌های Opuntioideae در ابتدا دارای برگ‌هایی هستند اما معمولاً با بزرگ شدن و بالغ شدن گیاه، برگ‌ها نیز از بین می‌رود. در اعضای این زیر خانواده، معمولاً ساقه به قطعات مشخص تقسیم شده است و به بیان دیگر بند بند می‌باشد و محل بندها ترد و شکننده است.

 

گیاهان این زیر خانواده از نظر اندازه بسیار متغیر هستند. به عنوان مثلاً می‌توان به Maihueniopsis اشاره کرد که بسیار کوچک است و در مقابل آن گونه Opuntia نیز در همین زیر خانواده وجود دارد که در حدود ۱۰ متر یا بیشتر رشد می‌کند.

 

در برخی از کاکتوس‌های این زیر خانواده تیغ‌ها نرم و کوتاه هستند و به آسانی از گیاه جدا می‌شوند به نحوی که اگر دست شما با آنها تماس پیدا کند تعداد زیادی تیغ به دست شما می‌چسبند. همان‌طور که اشاره شد در این زیر خانواده ۵ گونه اصلی وجود دارد که آنها به همراه جنس‌هایی که در زیر مجموعه آنان قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

 

گونه Austrocylindropuntieae آستروسیلندروپونتیا که دارای دو گونه اصلی آستروسیلندروپونتیا Austrocylindropuntia و کامالوپونتیا Cumulopuntia است.

Austrocylindropuntia مانند تصویر بالا

 

Cumulopuntia مانند تصویر بالا

گونه سیلیندروپونتیا Cylindropuntieae که به چهار گروه پرسکیوپسیس Cylindropuntia، Grusonia، Pereskiopsis و Quiabentia تقسیم می‌شود.

Pereskiopsis
Pereskiopsis

 

Grusonia
Grusonia

 

Cylindropuntia
Cylindropuntia

 

Quiabentia
Quiabentia

گونه Opuntieae که به پنج گروه Brasiliopuntia، Consolea، Opuntia، Tacinga، Tunilla تقسیم می‌شود.

Tunilla
Tunilla

 

Tacinga
Tacinga

 

Opuntia

 

Opuntia
Opuntia
Consolea
Consolea

 

Brasiliopuntia
Brasiliopuntia

گونه Pterocacteae که دارای یک گونه یعنی Pterocactus می‌باشد.

Pterocactus
Pterocactus

و گونه Tephrocacteae که به دو گونه اصلی Maihueniopsis و Tephrocactus تقسیم می‌شود.

Maihueniopsis
Maihueniopsis

 

Tephrocactus
Tephrocactus

 

Tephrocactus
Tephrocactus

 

Tephrocactus
Tephrocactus

توجه داشته باشید از هر زیر مجموعه یک عکس به عنوان مثال قرار داده شده است و هر زیر مجموعه می‌تواند انواع مختلفی با اشکال گوناگون داشته باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “انواع گونه‌های کاکتوس اپونتیا

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، معمولا میوه بیشتر اپونتیاهایی که بصورت راکتی هستند قابل خوردن هست واریته Opuntia Consolea در ایران به اپونتیا تیغ انجیری هم مشهور هست.

  1. همایی گفته:

    عسلام من کاکتوس شماره ۵ رو دارم ولی احساس میکنم سر حال نیستو کسله و انگاری داخلش خشک داره میشه و چروک شده ولی همونجور بزرگ و قد بلنده و خم نشده نور غیر مستقیم میخوره و ابم معمولی بهش میدم دیگ نمیدونم چی کنم راهنمایی کنین لطفا

  2. مینا گفته:

    سلام من یه اپونتیا دارم که از وقتی خریدم تقریبا ۸ ماه پیش رشدی نداشته و به تازگی لکه های سفیدی در انتهای اون هست و همینطور انتهای پدها میشه بفرمایید دلیلش چیه، امروز خاکش رو عوض کردم ریشه ها سالم بود فکر میکنم
    http://uupload.ir/files/n0af_img_20200628_210734.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این نوع لکه ها بیماری ویروسی در اپونتیاهاست که متاسفانه درمان نداره،ولی مشکلی برای گیاه هم ایجاد نمیکنه فقط از نظر ظاهری گیاه بد شکل میشه میتونید به همین صورت نگهداری کنید.

  3. نیلوفر گفته:

    سلام. من ی کاکتوس شبیه شکل ۱۰ دارم. اونو تو زمستون امسال در حالی که از پنجره ی خونه افتاده بود و گادونش شکسته بود پیدا کردم. اوردم و گذاشتم تو خاک. الان خودش رو گرفته ولی ی مشکلی داره. امسال بهار که جوونه جدید زده، جوونه هاش یکم که رشد میکنن از سر شروع به خشک شدن میکنن. دما و نورش هم خوبه. میتونید راهنمایی کنید؟

  4. B A R گفته:

    سلام بر شما دوست عزیز من یک کاکتوس دارم شبیه کاکتوس که در عکس نهم سایت شما است اما رنگش سبز پرنگ است میخام بدونم نژادش یکیه یا خیر

  5. hanieh_mansouri87 گفته:

    سلام ممنون از مطالب عالیتون
    من ی سری کاکتوس و ساکولنت خریداری کردم با سایز گلدون های ۶ و ۸. بنظرم ۱ تا ۲ سال از عمرشون میگذره و گلدونهاشون کوچیک شده به نسبت سایز گیاه. حالا هم میخوام گلدوناشونو عوض کنم برای اول خرداد، و هم کود و قارچ کش بهشون بزنم. میخوام بدونم ترتیب استفاده تعویض گلدان و کود و قارچ کش چطوریه؟ قبل از تعویض گلدان کود و قارچ کش رو استفاده کنم یا قبلش؟ و با چه فاصله زمانی؟؟
    ی حشره های سیاه بالداری تک و توک روشون دیدم، قارچ کش میتونه از بین ببرشون؟
    قارچ کش و کود روی تمام سطح برگها و خاک باید زده بشه یا فقط روی خاک بزنم؟
    ی جایی خوندم ۲قرص ال دی تو ۱ لیتر آب حل بشه، و ۱لیتر آب هم بهش اضافه بشه و کاکتوس ها و ساکولنتها رو با این آبیاری کنیم به رشدشون کمک میکنه. از نظر شما درسته؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای اینکه بدونید گلدان اندازه هست برای گیاه یا نه زهکش گلدان رو بررسی کنید اگر ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زده میتونید گلدانها رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید ،اگر ریشه ها هنوز از زهکش گلدان معلوم نیست، فعلا نیازی به تعویض گلدان نیست،فاصله زمانی استفاده از کود وسمها یک هفته هست، یک هفته با فاصله میتونید استفاده کنید،برای تعویض گلدان ،گلدانها رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض گلدانها بکنید، کوددهی رو میتونید یک ماه بعد از تعویض گلدان انجام بدید، برای حشرات بهتر هست از سم حشره کش استفاده کنید،اگر تعدادشون زیاد هست قبل از تعویض گلدان وابیاری با محلول قارچ کش، کارت زرد کنار گیاهان نصب کنید وخاک رو با محلول سم حشره کش ابیاری کنیدبعد از اینکه حشرات از بین رفتن، یک هفته بعد با محلول قارچ کش ابیاری رو انجام بدید وبعد از ۲۴ ساعت اقدام به تعویض گلدان کنید،

دیدگاه‌ها بسته شده است.